Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Piko NS1100, materieelbespreking door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 14:40:48
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 266277 keer)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1560 Gepost op: 14 February 2025, 14:38:49 »
Ja, dat is duidelijk door de lijnwerkplaatsen gebeurd bij regulier onderhoud en niet tijdens revisie in de hoofdwerkplaats.
Waarschijnlijk dat daarom ook alleen een periode in het boek wordt gegeven en het niet per loc in de uitgebreidde tabellen met modificaties etc. is opgenomen.

Weer redelijk opgeknapt gelukkig, nog wel wat restverschijnselen maar die verdwijnen vast ook wel weer 🙂
Jammer, maar wellicht volgt ooit nog eens een herkansing.

Komend weekend is echt een hobbyweekend voor me,  morgen een workshop en zondag naar de Noord-Hollandse Modelspoordagen hier in Alkmaar.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #1561 Gepost op: 14 February 2025, 15:57:58 »
Alleen klopt maart 1961 niet helemaal als het gaat om die geluiddempers, er zijn nog de nodige foto's van na maart van locs zonder. September 1961 klopt beter volgens mij.
Op 17 augustus 1961 reed in ieder geval de 2226 nog zonder.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2025, 16:01:42 door spoorzeven. Reden: Locnummer toegevoegd »
Groet, Frank

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #1562 Gepost op: 14 February 2025, 16:01:58 »
Don't shoot the messenger 🏳 😁
Obdam

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #1563 Gepost op: 14 February 2025, 16:09:26 »
Nee hoor. Kan mij bovendien voorstellen dat een gegeven uit dat boek zwaar weegt, is een uitstekend werk dat dan ook, met de handtekeningen van beide heren erin, bij mij in de treinenboekenkast staat.
Om bij de inhoud van het draadje te blijven: het station Velsen-IJmuiden Oost heeft nog een aparte rol gespeeld bij uit uitwisselen van de B-bakken in de Hondekop-treinstellen 711-729. Die waren namelijk gebouwd zonder en moesten snel alsnog van die restauratievoorziening worden voorzien, zoals de hogere nummers die vanaf de bouw al kregen. Dat deed Beijnes te Beverwijk. Bakken met ingebouwde restauratieafdeling werden uitgewisseld tegen nog niet verbouwde. Dat vond in de morgenuren plaats te Velsen-IJmuiden Oost. Het betreffende treinstel reed 's morgens naar dat station met nog de oude bak en keerde in de middag terug uit Velsen-IJmuiden Oost met de nieuwe bak. Een dieselloc bracht het rijtuig met ingebouwde restauratieafdeling op koppelboom van Beverwijk naar Velsen-IJmuiden Oost waarna deze loc de uit het treinstel gerangeerde bak op dezelfde wijze weer naar Beijnes bracht om te worden verbouwd. Dat is overigens niet met alle treinstellen zo gedaan, enkele ondergingen die transitie in Utrecht, bij Werkspoor. Moet wel een apart gezicht zijn geweest, dat uitwisselen. Bron: OdR 1957/07
« Laatst bewerkt op: 14 February 2025, 16:30:43 door spoorzeven »
Groet, Frank

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #1564 Gepost op: 14 February 2025, 16:23:51 »
👍
Obdam

Vislijn

• Offline Offline
    • De spoorlijn naar IJmuiden
« Reactie #1565 Gepost op: 15 February 2025, 19:59:18 »
Ha dank, dat is waardevolle informatie. De Hondekoppen verschenen volgens mij in 1956 op het spoor, terwijl de Velserspoorbrug (en daarmee de rechtstreekse verbinding tussen Velsen-IJmuiden Oost en Beverwijk) in september 1957 buiten gebruik werd gesteld. De combinatie Hondekop en Velserspoorbrug is dus maar kort mogelijk geweest. Ook waren de dagen van Beijnes toen al geteld, de fabriek sloot in 1963.

[…]

Ik dacht dat ik aardig wat wist over de IJmuidenlijn, maar in een boek dat ik laatst las, Een Eeuw Gas in Velsen door J. Morren en D. Verhulst, zag ik tot mijn verrassing dat het plaatselijke gasbedrijf, dat vanuit de halte Casembrootstraat gezien een klein stukje verder naar het westen lag, vroeger een eigen raccordement heeft gehad, waar tankwagens met propaan werden gelost. Dit zijspoor zou tussen 1955 en 1957 zijn aangelegd. Dit dateert dus nog van voor de komst van het aardgas. Er stonden toen ook nog enorme gashouders op het terrein, die herinner ik me nog wel. Het raccordement zou gelegen hebben ter hoogte van het tankstation, volgens mij heette dat vroeger Commandeur en het is er volgens mij nog steeds. Het bestaan van dit stukje spoor was geheel nieuw voor mij, moet ik zeggen.

Ik heb een foto gemaakt van dit stukje uit het boek:

[…]

Eerder in dit draadje, en in het draadje van Huup over de Casembrootstraat, hebben we het gehad over de aftakking van het Gasbedrijf, die iets ten westen van de halte Casembrootstraat lag. Op de onderstaande foto is deze aftakking te zien:

20 februari 1960. DE-loc 2269 keert na het aanbrengen van de buurtgoederentrein naar IJmuiden als losse loc terug richting Haarlem. We kijken in westelijke richting. Vlak voor de loc ligt de aftakking naar het Gasbedrijf. 

Links de bebouwing langs de IJmuiderstraatweg, rechts de Kanaaldijk. Achter de loc ligt in de verte de vroegere elektriciteitscentrale van het PEN, toen in gebruik door de conservenfabriek ‘Neerlandia’.

Foto R. Ankersmit via Klassiekebeveiliging.com

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #1566 Gepost op: 15 February 2025, 20:05:13 »
Ook weer eentje voor in m'n archief (y).

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #1567 Gepost op: 18 February 2025, 11:20:13 »

Station Velsen-IJmuiden Oost rond 1935. We kijken in zuid(westelijk)elijke richting. Langs het perron staat een korte trein bestaande uit twee Blokkendoos-motorrijtuigen. Achter de trein is in de verte de spoorwoning bij de overweg Groeneweg te zien. Links de goederenloods van Van Gend & Loos. Rechts is nog net een stukje te zien van het westelijke ingangsgebouwtje van het station. Op de voorgrond een houten overpad, waarover karren met bagage, goederen en post naar het middenperron konden worden vervoerd.

Vanaf hier kon de Blokkendoos rechtdoor richting Beverwijk en Alkmaar, of linksaf richting IJmuiden, maar of het wissel op de voorgrond recht of krom ligt is op de foto niet duidelijk te zien. Het perrongebouw waar we op kijken is blijkens de bouwtekening (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5B9CE4184642E0534701000A17FD) de 'wisselpost'. Direct erachter, boven de trap naar het perron, lag het kantoor van de stationschef.

Fotograaf onbekend.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2025, 13:05:41 door Vislijn »

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #1568 Gepost op: 24 February 2025, 11:56:36 »
Wat me op de bovenstaande foto nu pas opvalt, is het gat in de perronwand rechts op de foto waaruit de trekdraden komen voor de bediening van de seinen. Een aardig detail. Hierboven schreef ik al dat het meest noordelijke perrongebouw, waar we hier op kijken, plaats bood aan de 'wisselpost', als ik het goed begrijp dus een soort seinhuis op perronniveau. Kennelijk was geen verhoogd seinhuis benodigd, zoals er bij station IJmuiden wél stond.

Dezelfde plek in 1984:

De reizigersdienst is in het voorafgaande jaar opgeheven, de bovenleidingsmasten staan er nog, niet dezelfde als op de vorige foto trouwens, maar de draad is er al niet meer. Een klein gebouwtje dekt het trapgat naar de onderdoorgang af en biedt tegelijk enige beschutting, voor zover de ramen niet weer eens zijn gevandaliseerd tenminste. Het gat in de perronwand is niet duidelijk te zien. Wat een treurnis, vergeleken met de vorige foto.

Foto Piet Korpershoek, collectie Gemeente Velsen KNA001009074

Ploeger

• Offline Offline
« Reactie #1569 Gepost op: 27 February 2025, 19:46:35 »
En de trieste toestand op 15 april 2013. Van de fundamenten van het wachtlokaal en de dichtgemaakte trap is rechts nog iets te zien. Aan de hand van de helling naar het overpad is een vergelijking met de voorgaande foto's te maken. Het overpad was nog altijd aanwezig. Als ik het mij goed herinner was het ook nog mogelijk om vanaf daar naar straatniveau af te dalen.

Het overpad in 2011

Het restant van wachtruimte en trap in 2011

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #1570 Gepost op: 27 February 2025, 21:44:34 »

Eerder in dit draadje, en in het draadje van Huup over de Casembrootstraat, hebben we het gehad over de aftakking van het Gasbedrijf, die iets ten westen van de halte Casembrootstraat lag. Op de onderstaande foto is deze aftakking te zien:

20 februari 1960. DE-loc 2269 keert na het aanbrengen van de buurtgoederentrein naar IJmuiden als losse loc terug richting Haarlem. We kijken in westelijke richting. Vlak voor de loc ligt de aftakking naar het Gasbedrijf. 

Links de bebouwing langs de IJmuiderstraatweg, rechts de Kanaaldijk. Achter de loc ligt in de verte de vroegere elektriciteitscentrale van het PEN, toen in gebruik door de conservenfabriek ‘Neerlandia’.

Foto R. Ankersmit via Klassiekebeveiliging.com

.......
Ik heb tot nu toe geen foto's gezien van de aansluiting, en weet dus ook niet of hij de straatweg overstak. Ik vermoed van niet, als ik de foto in het artikel bekijk. Daar lijkt de aansluiting parallel te lopen aan het hoofdspoor. De kaart bevestigd dat.
De aansluiting staat ook daarom nog niet geplanned bij IJmc in model. Eerst meer info vinden. Dit is wel een mooi eindje op weg, dat wel  :) :)
..........

Toch nog een plaatje, 👍👍
Jammer dat IJmc een inmiddels gestopt project is. Was een leuke aanvulling geweest.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #1571 Gepost op: 27 February 2025, 22:23:52 »
Ja, dat is duidelijk door de lijnwerkplaatsen gebeurd bij regulier onderhoud en niet tijdens revisie in de hoofdwerkplaats.
Waarschijnlijk dat daarom ook alleen een periode in het boek wordt gegeven en het niet per loc in de uitgebreidde tabellen met modificaties etc. is opgenomen.

Weer redelijk opgeknapt gelukkig, nog wel wat restverschijnselen maar die verdwijnen vast ook wel weer 🙂
Jammer, maar wellicht volgt ooit nog eens een herkansing.

Komend weekend is echt een hobbyweekend voor me,  morgen een workshop en zondag naar de Noord-Hollandse Modelspoordagen hier in Alkmaar.
Ik heb de constructiewijziging er eens bijgepakt, de opdracht was wel degelijk verstrekt aan de hoofdwerkplaats Tilburg.

Bedoeld was dat te doen bij geplande binnenkomsten van de lokken in 1960 en 1961 voor H1, H1W en H3 herstellingen, en wanneer de lokken voor deze herstellingen in deze periode niet binnen hoefde te komen werd deze extra binnen genomen voor het aanbrengen van de demper :)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #1572 Gepost op: 28 February 2025, 06:46:45 »
Duidelijk Thom.

Ik baseerde mijn tekst op dat wat ik in de beschikbare boeken las en daar was deze informatie niet aanwezig.
Obdam

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #1573 Gepost op: 28 February 2025, 20:07:53 »
https://www.flickr.com/photos/mars1940

Foto's zijn van "Wattman".
« Laatst bewerkt op: 28 February 2025, 20:13:06 door IJmc »

Ploeger

• Offline Offline
« Reactie #1574 Gepost op: 28 February 2025, 20:31:39 »
Foto's zijn van "Wattman".
Ah, snel gesignaleerd, ik was net bezig deze voor het forum hier up te loaden. "Wattman" is het alias van ondergetekende, hier onder eigen (achter)naam op het forum.  :)

Een serie foto's uit de bekende beeldbank van fotopersbureau De Boer (collectie Noord-Hollands archief), gemaakt op 30 juli 1998 bij de overweg bij post 9 (Velsen, Cederstraat / Verloren van Themaatlaan. Met de motoragent die het verkeer regelt rond de gesloten overwegbomen, en de mensen er omheen, plus de Loverstrein in de verte vertellen ze een klein verhaal. Maar de achtergrond wordt mij niet duidelijk. Het bijschrift in de beeldbank noemt een kapotte trein. Maar wat doen de mannen van Volker Stevin daar dan? Ik ben er niet achter kunnen komen.
De ingescande diafilm was aardig verkleurd. Ik heb mijn best gedaan om het toonbaar te maken.