Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Duikeend
Vandaag om 01:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Contact gegevens Roco NL door Sikko
18 December 2025, 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
18 December 2025, 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 370135 keer)

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1575 Gepost op: 05 March 2025, 21:04:49 »
Was deze luchtfoto uit de beeldbank van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie al eerder geplaatst?
In de beeldbank wordt deze gedateerd op 1920-1940. Editaanvankelijk kon ik geen bovenleidingsmasten ontwaren, maar bij heel goed kijken zijn die er wel. De foto is daarmee van 1927 of later.





« Laatst bewerkt op: 06 March 2025, 11:25:15 door Ploeger »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1576 Gepost op: 06 March 2025, 11:23:57 »
Wat rijdt daar nou, op die uitsnede? Het lijkt wel een motorrijtuig, maar die reden hier niet voor zover ik weet.
De datering zou 1925 kunnen zijn. In de Beeldbank van de NVBS zit een luchtopname uit dat jaar en ze zullen niet erg vaak dezelfde plaats hebben aangedaan in die tijd. Op de bovenste foto hier en de foto bij de NVBS lijkt op hetzelfde spoor in het station een rij goederenwagens te staan. Dat zegt natuurlijk lang niet alles, maar spreekt het in ieder geval niet tegen.
Groet, Frank

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1577 Gepost op: 06 March 2025, 11:31:24 »
Ja, lastige zaak. Tim Boric reageerde zojuist op die foto via Flickr, en bij nader inzien ben ik het met hem eens dat er wel masten staan. Dan zou die trein bij de halte een koppel Blokkendozen kunnen zijn. Maar dat is mijn veronderstelling.

Dit is ook een gelegenheid om deze foto uit dezelfde beeldbank te plaatsen, met een fraai zicht op de spoorbrug. Aardig is dat - ik verwijs naar een eerdere discussie in dit draadje, helemaal in het begin - de gebouwen van de stations Velsen-IJmuiden Oost I en II goed te zien zijn, dus de twee stations voor de verlegging van de spoorbaan richting de nieuwe spoorburg. .

Zover ik kon nagaan met de zoekfunctie was ook deze foto niet eerder geplaatst. (maar ik kan het mis hebben)


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1578 Gepost op: 06 March 2025, 11:50:03 »
Als ik de breedte van de straat vergelijk met de trein lijkt het mij bepaald geen stel blokkendozen, een stel zou veel langer zijn. Waar overal staat dat de lijn in 1926 dubbelsporig werd, vraag ik mij dat ook af. De halte IJmuiden Oost (vanaf mei 1927 Julianakade) werd namelijk al op 4 oktober 1925 geopend en met dubbelspoor. Dat zegt natuurlijk niets over het totale traject tot aan de lijn naar Uitgeest, maar toch. Interessant, dit.
Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1579 Gepost op: 06 March 2025, 15:47:54 »
Zou het geen OmBC 1901-1903 kunnen zijn?

Zie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/OmBC_(verbrandingsmotorrijtuigen)

Halverwege de pagina.

Groeten,
Rogier

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1580 Gepost op: 06 March 2025, 19:03:52 »
Zou zeker kunnen, heb het boek van Martin van Oostrom erop nageslagen, maar zo snel niet kunnen vinden dat die daar hebben gereden.
Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1581 Gepost op: 07 March 2025, 07:49:04 »
Of dan toch de modernere versie, de OmBC 2901-2908? Dan zou de foto van latere datum zijn (1937+), misschien wel een proefrit?

Groeten,
Rogier

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1582 Gepost op: 12 March 2025, 15:45:20 »
Mooie foto's!

Die motorwagen, zou dat niet 'gewoon' een Blokkendoos-motorwagen kunnen zijn? Of reden die niet alleen?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1583 Gepost op: 13 March 2025, 10:29:59 »
Op de onvolprezen site Klassiekebeveiliging.com is onlangs een flink aantal foto's van (o.a.) de IJmuidenlijn toegevoegd, waaronder deze:



(Zie https://klassiekebeveiliging.com/Foto/images/IJm(12).jpg)

Op 20 februari 1960 is ter hoogte van de halte Julianakade loc 2269 met de buurtgoederentrein naar IJmuiden onderweg. We kijken in oostelijke richting, aan de lage schaduwen van de paaltjes te zien is het nog ochtend. Links het Noordzeekanaal met de PEN-centrale te Velsen-Noord. Rechts op de achtergrond de stoptrein naar Haarlem en Amsterdam die zojuist is vertrokken, als ik het goed zie is het een Mat'36. Fotograaf Roef Ankersmit had dus het geluk dat de goederentrein nét niet schuilging achter het treinstel, maar veel scheelde het niet.

Interessant is dat de loc op een wissel rijdt, deze vormde de aftakking naar de conservenfabriek "Neerlandia" die eerder als elektriciteitscentrale in gebruik was en later als "Witte Tejater". Wanneer deze aftakking verdween weet ik nog niet.

Loc 2269 zou iets later als losse loc terugkeren naar Haarlem Goederen. Bij het passeren van de aftakking naar het Gasbedrijf werd hij opnieuw gefotografeerd door R. Ankersmit, deze foto was eerder te zien.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1584 Gepost op: 13 March 2025, 12:29:02 »
Luchtfoto's van IJmuiden van aerophoto in 2024 toegevoegd.

https://www.aerophoto-schiphol.nl/luchtfoto's%20ijmuiden.php
« Laatst bewerkt op: 13 March 2025, 14:09:28 door Jeronimos »
Jeroen

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1585 Gepost op: 13 March 2025, 13:06:33 »
Die motorwagen, zou dat niet 'gewoon' een Blokkendoos-motorwagen kunnen zijn? Of reden die niet alleen?

Ik ben absoluut geen blokkendoos kenner, maar volgens mij reden in de beginjaren niet vaak alleen. Maar met een uitzondering (misschien bv na een revisie) zou dat uiteraard wel kunnen.

Groeten,
Rogier

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1586 Gepost op: 14 March 2025, 10:21:17 »
Goeie morgen

De gelinkte foto zou volgens het bijschrift de 'omBC 1901' op het terrein van Werkspoor in Utrecht zijn.
Op de voorzijde van het rijtuig staat echter duidelijk 'C 1901', wat ook overeenkomt met de klasseborden op de zijkant.
Maar als dit de C 1901 is, dan kan de foto niet uit 1937 zijn want in 1934 werden de tien rijtuigen serie C 1901-1910 omgenummerd in C 1921-1930; dit om verwarring met de serie BC 1901-1903 te voorkomen.

Citaat uit de tekst van de Wikipedia pagina:
''De eerste serie van drie verbrandingsmotorrijtuigen van de NS werd gebouwd door de Duitse firma Linke Hofmann en werd voorzien van benzinemotoren met mechanische overbrenging van AEG. Een vervolgserie van tien rijtuigen werd gebouwd door Werkspoor en Beijnes, eveneens met benzinemotoren. Deze rijtuigen waren technisch vergelijkbaar, maar hadden alleen derde klasse. De serie was aanvankelijk 1901-1910 genummerd, waarbij alleen de aanduiding omC hen onderscheidde van de omBC 1901-1903. In 1934 werden de omC 1901-1910 omgenummerd tot 1921-1930. De omBC 1901-1903 werden in 1923 in dienst genomen, de omC 1921-1930 een jaar later.''
Einde citaat.

Maar als bovenstaande klopt is, dan is ook het bijschrift van de op de Wkipedia gelinkte foto in Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 804405, onjuist.




Is deze foto mogelijk gemaakt rond de oplevering van de rijtuigen van deze serie in 1924 ?

Kan iemand helderheid verschaffen ?

Dank jullie voor de aandacht,
Hans from Delft

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1587 Gepost op: 14 March 2025, 20:19:45 »


Deze luchtfoto laat ook iets anders interessants zien bij de halte Julianakade. Je ziet daar nog de restanten van het goederenspoortje dat onder het spoor heeft doorgelopen naar de aanlegsteiger.
Hier de topografische kaart van Topotijdreis



Op de luchtfoto zie je nog de resten van het tunneltje. Zou dit er nog zijn?

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8037
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1588 Gepost op: 14 March 2025, 20:29:17 »
Op basis van wat ik zie bij Google Maps verwacht ik dat dat allemaal verdwenen is ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1589 Gepost op: 17 March 2025, 09:19:44 »
Van dat tunneltje en die aftakking naar de kanaalkant heb ik nooit geweten, interessant! Het spoor langs de kanaalkant zal dan wel lager hebben gelegen dan het hoofdspoor, anders zie ik geen reden om dit op deze manier aan te leggen.


De gelinkte foto zou volgens het bijschrift de 'omBC 1901' op het terrein van Werkspoor in Utrecht zijn.
Op de voorzijde van het rijtuig staat echter duidelijk 'C 1901', wat ook overeenkomt met de klasseborden op de zijkant.


Geen idee eerlijk gezegd. Ook niet of deze motorrijtuigen wel eens op de IJmuidenlijn te zien zijn geweest, ik heb er nooit foto's van gezien. Op een van de bovenstaande luchtfoto's lijkt het alsof er al bovenleidingsportalen staan (maar heel duidelijk is het niet). Daarmee zou de foto van 1927 of later moeten zijn.