Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 21:20:12
ratelende 1300 van Electrotren door PeterV
Vandaag om 21:08:41
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
Vandaag om 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
Vandaag om 19:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:46:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:10:24
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 362922 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1440 Gepost op: 09 September 2024, 17:15:20 »
We gaan richting de 100 pagina's, het draadje is intussen al meer dan 200.000 keer bekeken, en het is allang geen "korte geschiedenis" meer. Daarom weet ik soms ook niet meer 100% zeker of ik sommige foto's al heb geplaatst, en terugbladeren doe je niet zomaar even.

Ik weet het dus niet zeker, maar ik geloof dat we deze nog niet hebben gehad:



Maart 1973, de bomen zijn nog kaal. Een treinstel Plan V heeft bijna het eindstation IJmuiden bereikt of is daar zojuist vertrokken, dat valt niet goed te zien. Uiterst links op de foto is het stationsgebouw te zien met daarnaast, vaag in de verte, de hoge vuurtoren. Ook de watertoren van de locloods was er nog. Nog net. Direct links van de trein de bunkers van een kolenhandel. Er liggen nog aardig wat sporen en de fraaie vakwerkmasten van de bovenleiding zijn nog aanwezig. Het spoor dat het meest op de voorgrond ligt leidde naar de haven- en kadesporen, het spoor daar meteen achter ging richting de vishal. Het visstation was een jaar eerder al afgebroken. Op de achtergrond de huizen langs de Kon. Wilhelminakade. Veel van  deze huizen zouden een paar jaar later helaas worden platgegooid. Zonde, maar ze waren vaak in slechte staat; in dit deel van Oud-IJmuiden had de verpaupering toen al flink toegeslagen. Andere werden gerenoveerd, maar vaak verloren ze daarbij veel van hun oorspronkelijke karakter.

Rechts van de trein zien we een paar spoortuintjes langs het talud, altijd leuke en sfeervolle details.

Foto Collectie Gemeente Velsen via Noord-Hollands Archief, no. KNA001004738

Ongeveer dezelfde plek in 2022: https://maps.app.goo.gl/yMHjLaH7cbwLwAhG9
« Laatst bewerkt op: 09 September 2024, 17:19:29 door Vislijn. Reden: toevoeging »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1441 Gepost op: 12 September 2024, 17:07:17 »




Hondekop-twee 363 bracht, uitgerust als "Kunsttrein", op 23 mei 1994 een bezoek aan de IJmuidenlijn. Omdat de bovenleiding al jaren eerder was verwijderd, werd het treinstel door rangeerloc 679 gesleept. Hier passeert het span de voormalige halte Velsen-IJmuiden Oost, of wat daar nog van over is. Het perron is flink overwoekerd, het verval heeft wel heel duidelijk ingezet. Op de achtergrond de schoorstenen van de PEN-centrale Velsen. De middelste van de drie is later afgebroken.

Foto Wouter Radstake via Flickr, https://flic.kr/p/2mMYVDK

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1442 Gepost op: 18 September 2024, 11:35:14 »




Een Sik staat met een gesloten goederenwagen op het stationsemplacement van IJmuiden. Op de achtergrond zien we de bunkers van een kolenhandel en verder naar achter, iets hoger gelegen, de huizen langs de Kon. Wilhelminakade. We kijken in noordelijke richting. Het zal zo rond 1960 zijn, schat ik. Fotograaf onbekend, collectie G. Twisk.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1443 Gepost op: 19 September 2024, 09:55:01 »
Het nummer van de Sik hierboven is helaas niet goed leesbaar, maar het laatste cijfer lijkt een 1 of een 4 en het middelste cijfer is geen 1. Wat opvalt is dat de gaten in het frame niet rond zijn, zoals bij de meeste locomotoren, maar vierkant met afgeronde hoeken. Volgens het Sikkenboek van Martin van Oostrom kwam dit alleen voor bij de oudste Sikken (even afgezien van de Oersikken), namelijk die uit de deelserie 201-212. De 201 raakte tijdens de oorlog vermist en is nooit meer teruggekeerd. Het moet dus wel de 204 zijn, gebouwd in 1934.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11766
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1444 Gepost op: 19 September 2024, 10:27:40 »
Geen idee of ik 'm al eens geplaatst heb hier:



Station IJmuiden, mei/juni 1940.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1445 Gepost op: 19 September 2024, 11:07:06 »
Hee, wat een mooie foto! Nee, nog nooit gezien. Afgaand op hoe de jongetjes kijken lijkt het alsof de klederdracht toen al een beetje ouderwets/gek werd gevonden. Het lijkt me een Volendammer.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11766
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1446 Gepost op: 19 September 2024, 14:07:56 »
Lijkt inderdaad veel op de Volendammer dracht, ja. Leuk boek over de Nederlandse klederdrachten: https://www.gutenberg.org/files/20665/20665-h/20665-h.htm

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1447 Gepost op: 20 September 2024, 16:11:22 »



Een beetje een gekke foto vandaag, want de onbekende fotograaf heeft nét iets te vroeg of nét iets te laat afgedrukt, waardoor het puntje van de neus van het treinstel Plan V (neem ik tenminste aan; Plan T kwam niet zo vaak in IJmuiden) net buiten beeld blijft. Toch vind ik het een leuke plaat.

Laten we er even van uitgaan dat de trein zojuist uit IJmuiden is vertrokken in de richting Haarlem en Amsterdam, dan beweegt-ie dus naar rechts. Binnen enkele ogenblikken zal hij dan onder de Julianabrug doorgaan, rechts net buiten beeld. Volgende halte: IJmuiden-Julianakade. De fotograaf bevond zich in de groenstrook langs de Havenkade, ten zuidoosten van het spoor, dat hier verdiept lag ten opzichte van de straat. Aan de overkant de huizen langs de Kon. Wilhelminakade. Er staan drie Volkswagens geparkeerd: twee T1-bussen en een Kever.

Ter hoogte van de kop van de trein staat één van de karakteristieke vakwerk-bovenleidingmasten. Op de voorgrond valt op hoe netjes het groen werd bijgehouden, langs het hek bloeien bloemen en het gazon is keurig kortgeschoren. De trein is nog groen. Ik gok dat de foto tegen het eind van de jaren 60 is gemaakt.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1448 Gepost op: 20 September 2024, 16:37:20 »
 ;)
Is dit een vierwagenstel? Volgens mij een Plan V.
De 500-en hadden bagageafdeling in een 'middenbak'.
Of vergis ik mij?
Vrindelijke groet.

R.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2543
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1449 Gepost op: 20 September 2024, 17:32:15 »
Een vierwagenstel mat '64 is plan T. En daar zat de bagageafdeling inderdaad in een tussenrijtuig. Dus op de foto moet wel een plan V zijn.

Vriendelijke groet Ruud.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1450 Gepost op: 20 September 2024, 17:37:04 »
Meestal reed hier een V, uitzonderingen waren er zeker.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1451 Gepost op: 23 September 2024, 16:06:49 »


Een treinstel Plan V rolt vanuit het zuiden de halte Velsen-Zeeweg binnen. De perrons lagen hier niet tegenover elkaar, dat voor de richting IJmuiden lag voorbij de overweg. Rechts het perron voor de richting Haarlem. Het haltegebouwtje is ten tijde van de foto niet bij meer bij NS in gebruik, maar dient als praktijk voor tandarts Beliën. Treinreizigers moesten in de trein bij de conducteur hun kaartje kopen. Twee meisjes staan net voorbij de spoorboom, de voorste zwaait naar de onbekende fotograaf. Links nog net een stukje van de zandkist t.b.v. gladheidsbestrijding. Hij lag in die tijd vaak vol huis-aan-huisbladen en folders, kennelijk van een bezorger die er niet zoveel zin in had.

Het treinstel is er een van de deelserie met grote bagageruimte, het zou theoretisch hetzelfde stel kunnen zijn als dat op de vorige foto, maar dan een schilderbeurt verder.
Ik schat de foto zo rond 1975, fotograaf onbekend.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1452 Gepost op: 23 September 2024, 16:40:27 »
Nee dit een stel uit een latere bouwserie

De stellen die groen waren hadden de bagageruimte in de ABDk-bak, dus grenzend aan de eerste klasse (je ziet nog een stukje eersteklassestreep achter de struik)
De latere stellen met bagageruimte (V7 en verder) hadden de bagageruimte in de bak zonder pantograaf met alleen tweede klasse, de BDk, zoals op de foto van de gele
« Laatst bewerkt op: 23 September 2024, 18:11:55 door Quinzeedied »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1453 Gepost op: 24 September 2024, 12:06:29 »
Ha dank je, weer wat geleerd!

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1454 Gepost op: 24 September 2024, 13:16:17 »
Ik kwam toevallig vandaag deze video tegen, geen idee of die hier al eerder gepost is. 97 pagina's is me iets te veel om door te zoeken  ;)
https://www.youtube.com/watch?v=9l-UrzpyS04

Of deze:
https://www.youtube.com/watch?v=cKYT6daPArQ
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche