Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 23:18:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
Vandaag om 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
Vandaag om 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
Vandaag om 23:03:33
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 22:53:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
Vandaag om 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
Vandaag om 22:19:35
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:14:42
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
Vandaag om 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
Vandaag om 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:22:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
Vandaag om 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
Vandaag om 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 316751 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1425 Gepost op: 17 August 2024, 12:03:13 »

klaphekje: zoals in deze tijd de houten poortjes aan de rand van natuurgebieden? Steeds in gesloten stand, want schuin(s) opgehangen?[
Een dergelijk Klaphekje was er ook bij de Watergraafsmeer. Vlak voordat de Ooster Ringdijk vanaf de Middenweg gezien onder de spoorbaan dook, takte een paadje af richting de spoorbaan. Hierover kon NS-personeel het rangeerterrein bereiken via een Klaphekje en een overpad. Op mijn foto helaas niet het hekje, maar wel het overpad dat net over het vierde spoor (inmiddels, evenals het derde spoor, weg) naar links een aftakking had en verderop over de Ringvaartbrug naar rechts afboog, nog wel te zien op de satellietbeelden. In beide gevallen vooral bedoeld om seinhuizen te bereiken. Mij ging het bij het maken van de foto vooral om de (onbekende) 1200. Bij het oversteken wel heel goed uitkijken, want alle reizigerstreinen reden hier 125 km/h; de stations Science Park en Diemen waren er nog niet. Ik ben, heel braaf, nooit overgestoken. Was ook ten strengste verboden natuurlijk.

Groet, Frank

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1426 Gepost op: 17 August 2024, 12:43:14 »
Aan de watergraafsmeer westzijde ( thans de Molukkenstraat , was voorheen het bedrijf '"Untermöhlen , daar was een toegangsdeur met opgang naar de WGM sporen .

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1427 Gepost op: 17 August 2024, 13:01:26 »
In de onderdoorgang Kruislaan ook, maar we vervuilen nu dit draadje. Dus terug naar de IJmuider lijn.
Station IJmuiden is, denk ik, het enige station waar de dwarsoverspanningen van de bovenleiding nooit zijn vervangen en daarmee uniek.
Groet, Frank

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1428 Gepost op: 17 August 2024, 13:22:34 »
Een dergelijk Klaphekje was er ook bij de Watergraafsmeer. Vlak voordat de Ooster Ringdijk vanaf de Middenweg gezien onder de spoorbaan dook, takte een paadje af richting de spoorbaan. Hierover kon NS-personeel het rangeerterrein bereiken via een Klaphekje en een overpad. Op mijn foto helaas niet het hekje, maar wel het overpad dat net over het vierde spoor (inmiddels, evenals het derde spoor, weg) naar links een aftakking had en verderop over de Ringvaartbrug naar rechts afboog, nog wel te zien op de satellietbeelden. In beide gevallen vooral bedoeld om seinhuizen te bereiken. Mij ging het bij het maken van de foto vooral om de (onbekende) 1200. Bij het oversteken wel heel goed uitkijken, want alle reizigerstreinen reden hier 125 km/h; de stations Science Park en Diemen waren er nog niet. Ik ben, heel braaf, nooit overgestoken. Was ook ten strengste verboden natuurlijk.


Wat een leuke foto uit 1979 Frank! Zelfs een sleepje ketelwagens van 'Pieter Bon' vallen op deze foto te herkennen.  :-*
Dan nu weer ontopic.  ;D

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 17 August 2024, 13:27:17 door Thowra »
We're all riders on this train.

Menno de Vries

  • bls/sbb
  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1429 Gepost op: 17 August 2024, 19:27:05 »
End of the line. Net voorbij de Julianabrug, verscholen in het groen staat nog een stootblok.





Menno

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1430 Gepost op: 19 August 2024, 10:47:52 »
Hee leuk, wist niet dat dat er nog stond (maar makkelijk over het hoofd te zien). Toch nog een tastbare herinnering op die plek.

Een dergelijk Klaphekje was er ook bij de Watergraafsmeer. Vlak voordat de Ooster Ringdijk vanaf de Middenweg gezien onder de spoorbaan dook, takte een paadje af richting de spoorbaan. Hierover kon NS-personeel het rangeerterrein bereiken via een Klaphekje en een overpad. Op mijn foto helaas niet het hekje, maar wel het overpad dat net over het vierde spoor (inmiddels, evenals het derde spoor, weg) naar links een aftakking had en verderop over de Ringvaartbrug naar rechts afboog, nog wel te zien op de satellietbeelden. In beide gevallen vooral bedoeld om seinhuizen te bereiken. Mij ging het bij het maken van de foto vooral om de (onbekende) 1200. Bij het oversteken wel heel goed uitkijken, want alle reizigerstreinen reden hier 125 km/h; de stations Science Park en Diemen waren er nog niet. Ik ben, heel braaf, nooit overgestoken. Was ook ten strengste verboden natuurlijk.

Schitterende foto, mooie details in de beschrijving.

Een foto uit IJmuiden:



Luchtfoto van het havengebied. In het midden het uiteinde va de Vissershaven met het droogdok. Rechtsonder staat op het stationsemplacement een groot aantal (boventallige?) gesloten goederenwagens opgesteld. Links het spoor dat zich van het emplacement heeft afgetakt richting de havens. We zien hoe zich dat twee keer vertakt; ter hoogte van het droogdok voor de eerste keer, dan nog een keer ter hoogte van de watertoren van het Rijksvissershavenbedrijf aan de Dokweg. Rechtsboven loopt het spoor langs de Trawlerkade, terwijl een ander spoor met een slinger langs het gebouw van het Rijksinstituut voor Visserijonderzoek (RIVO) richting de Haringkade gaat, dat is de diagonale straat rechtsboven (eigenlijk is het geen kade). Het gaat verder richting de Industriestraat (buiten beeld) waar het zich nog een keer zal vertakken. Een ander spoor blijft verder gaan langs de Dokweg en verdwijnt verticaal uit beeld, het zal zich verderop nog een paar keer splitsen richting Strandweg, Kromhoutstraat en Deutzstraat. Over dit spoor gingen begin jaren '60 de eindeloos lange stenentreinen voor de pierverlenging.

Foto Beeldbank De Boer, inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_00596L00_01, eind jaren 70.
Directe link naar de foto: https://hdl.handle.net/21.12102/212296bc-d670-bfea-e2b3-85f22af84f0d - het is aan te raden om even in te zoomen.





Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1431 Gepost op: 21 August 2024, 11:46:42 »



Vanaf de 'Visbrug', die het Visstation met de Bik en Arnoldkade verbond, kijken we zeewaarts. Op het laadperron van de vishal is men druk in de weer met houten viskisten, waarvan er ook rechts op de foto enorme stapels te zien zijn. We zien twee straatsporen langs het laadperron, rechtsonder een stootjuk. Rechts is ook een straatspoor te zien, dit slingerde zich voorbij het visstation, de treinen konden vanaf het einde terugsteken naar de sporen die we op de voorgrond zien liggen. We zien een aantal oude vrachtwagens, alle met torpedofront, een witte Citroën DS en verderop, tussen de vrachtwagens ingeklemd, een aantal (Interfrigo?) koelwagens.

Op de achtergond is het Forteiland zichtbaar, onderdeel van de Stelling van Amsterdam.

Wat de datum betreft, ik schat zo eind jaren 50. Fotograaf is mij niet bekend.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1432 Gepost op: 21 August 2024, 21:52:25 »
De plek waar nu het stootjuk staat toen de vistrein nog reed:

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4563
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1433 Gepost op: 21 August 2024, 22:11:22 »
Fraai!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1434 Gepost op: 22 August 2024, 09:07:32 »
Zeker fraai! Ik zie nu pas dat er een tweede locomotief op de foto staat, wat zou daarvan het verhaal zijn?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1435 Gepost op: 22 August 2024, 09:25:13 »
Ontspoord op het wissel dat daar ligt, zie ook het busje ernaast, de tweede loc moest de viswagens van de overweg halen om de weg vrij te maken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1436 Gepost op: 22 August 2024, 10:26:54 »
Het busje naast de tweede lok ,lijkt mij de mercedes bus van de Amsterdamse ongevallen ploeg .  Dan zal de lok wel met 1 as ontspoord geweest zijn . Voor het hersporen van een draaistel 2200/2300 had deze bus te weinig gereedschap .

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1437 Gepost op: 22 August 2024, 11:25:23 »
Ha, dank voor de toelichting!

Dat was zeker niet de eerste keer; er zijn heel wat ontsporingen geweest op de IJmuidenlijn.



Ontspoorde goederenwagen langs de Dokweg, 1984 (foto Beeldbank De Boer,  inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_24607K00_04



Een stenentrein is ontspoord bij de Strandweg, 1964. Beeldbank De Boer NL-HlmNHA_1478_02689K00_05



Loc 5102 met goederentrein is het spoor bijster ter hoogte van de overweg Groeneweg, niet ver van Velsen-IJmuiden Oost. 1948, Beeldbank De Boer NL-HlmNHA_1478_03237G00_01





DE-loc 2311 is ontspoord op het emplacement van IJmuiden, april 1982. Beeldbank De Boer via NHA Inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_21790K00_05 en NL-HlmNHA_1478_21790K00_02.



Loc 2222 naast de rails in het havengebied langs de Strandweg, maart 1978. Beeldbank De Boer NL-HlmNHA_1478_16515K00_02



Locomotor 264 staat ook al niet lekker op de rails, weer op het emplacement te IJmuiden, 1986. Foto Leo van Leeuwen





DE-loc 2217 ontspoorde in mei 1986 in de Geul, op het wissel dat toegang gaf tot het netwerk van havensporen. Beeldbank De Boer NL-HlmNHA_1478_26279K00_19 en NL-HlmNHA_1478_26279K00_22

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1438 Gepost op: 29 August 2024, 22:15:47 »



Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1439 Gepost op: 02 September 2024, 13:49:58 »
Ha prachtig, die plaat kende ik nog niet. Het station zoals het er voor de oorlog uitzag.