klaphekje: zoals in deze tijd de houten poortjes aan de rand van natuurgebieden? Steeds in gesloten stand, want schuin(s) opgehangen?[
Een dergelijk Klaphekje was er ook bij de Watergraafsmeer. Vlak voordat de Ooster Ringdijk vanaf de Middenweg gezien onder de spoorbaan dook, takte een paadje af richting de spoorbaan. Hierover kon NS-personeel het rangeerterrein bereiken via een Klaphekje en een overpad. Op mijn foto helaas niet het hekje, maar wel het overpad dat net over het vierde spoor (inmiddels, evenals het derde spoor, weg) naar links een aftakking had en verderop over de Ringvaartbrug naar rechts afboog, nog wel te zien op de satellietbeelden. In beide gevallen vooral bedoeld om seinhuizen te bereiken. Mij ging het bij het maken van de foto vooral om de (onbekende) 1200. Bij het oversteken wel heel goed uitkijken, want alle reizigerstreinen reden hier 125 km/h; de stations Science Park en Diemen waren er nog niet. Ik ben, heel braaf, nooit overgestoken. Was ook ten strengste verboden natuurlijk.