Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 14:26:29
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 271260 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1230 Gepost op: 09 February 2024, 15:12:36 »
Volgens mij is het een tweetje Mat '40. Die hadden een groot bagageluik.
Groet, Frank

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1231 Gepost op: 09 February 2024, 15:38:12 »
Pishoek?
Nooit geweten.

Mat '40 is heel goed mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 15:41:39 door IJmc »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1232 Gepost op: 09 February 2024, 16:42:42 »
Tweetje mat ‘40 inderdaad.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1233 Gepost op: 09 February 2024, 20:07:22 »
Het is inderdaad een ElD-2 uit de serie 301 -315.  De uitvoering van deze twee maakt het mogelijk om het jaar 1951 te bevestigen. Je ziet namelijk dat grote bagage ruimte twee roldeuren heeft en dat is bij de grote herstelling van 1952 veranderd in een enkele. Verder denk ik dat dit een oorlogsslachtoffer is waar ramen en deuren missen en op de goederen sporen is gestald in afwachting op herstel.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1234 Gepost op: 10 February 2024, 15:46:50 »
Ha kijk, Mat’40 dus. Weer wat geleerd. (y)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1235 Gepost op: 12 February 2024, 12:17:50 »


2 april 1952. Vanaf het meest noordelijke uiteinde van station Velsen-IJmuiden Oost zien we een trein van Alkmaar naar Haarlem, bestaande uit Blokkendoosmaterieel (Mat24), het station binnenrollen. Hij is zojuist de Velserspoorbrug overgestoken, die we op de achtergrond nog zien liggen. Rechts daarvan de eigen elektriciteitscentrale van de brug, die oorspronkelijk de stroom leverde voor het draaien (ik geloof niet dat dat in 1952 nog steeds zo was, en de schoorsteen die eerder naast de centrale stond is hier al weg). Links de aftakking naar IJmuiden, en achter de kop van de trein de dienstwoningen van Rijkswaterstaat voor het personeel van de brug.

Foto J.F. Schuld.

Links in de boog van het spoor zien we een van de twee smalle viaducten waardoor de Stationsweg, die van IJmuiden-Oost naar Velsen-Zuid liep, onder de twee spoorlijnen doorging.
Het gaat om dit viaduct, op de onderstaande foto gezien van west naar oost:



Collectie 162 - prentbriefkaarten van de Provinciale Atlas Noord-Holland (NHA). Deze foto was al eerder te vinden in deze post: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222407311#msg3222407311
Zoals daar, en in de post van IJmc daaronder, al te lezen valt, bestaat dit viaduct vandaag de dag nog steeds:



Wat eigenlijk best gek is. Het maakt nu alleen deel uit van een veel groter viaduct dat begin jaren 60 werd gebouwd. Hier gezien op 6 maart 1979, gezien in oostelijke richting. Foto Beeldbank De Boer NL-HlmNHA_1478_17705K01_02


« Laatst bewerkt op: 12 February 2024, 14:13:53 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1236 Gepost op: 13 February 2024, 15:09:53 »



Na een goed verlopen reis naar Alkmaar stuurde ene Cor daarvandaan deze ansichtkaart met een mooie foto van station IJmuiden. Niet minder dan drie locomotieven zijn erop te zien. We kijken in noordwestelijke richting en zien een stoomloc met goederentrein langs het eerste perron. Achter de loc ligt het vol goederen die wachten op verzending, of die juist per spoor zijn aangevoerd. De twee andere locomotieven staan rechts op een kopspoor. Links op de voorgrond een ploegbergplaats. Deze zal jaren later, wanneer er ook aan de linkerkant van het tweede perron sporen worden aangelegd, het veld moeten ruimen.

Uitgave J. Hoogerduijn, 1905. Collectie prentbriefkaarten van de Provinciale Atlas Noord-Holland via NHA, inventarisnummer 44349.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1237 Gepost op: 14 February 2024, 10:56:18 »
Uit betrouwbare bron begreep ik intussen dat de locomotief op de voorgrond er een is van de serie HSM 'AJAX' - 'DEUKALION' of 'EOS' - JORDAENS'.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1238 Gepost op: 14 February 2024, 19:39:46 »
NS 1300?
800!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1239 Gepost op: 16 February 2024, 16:11:38 »



Het is rond 1908, een trein is zojuist vanaf het eerste perron van station IJmuiden vertrokken. Een andere reizigerstrein, eveneens met bagage/postrijtuig, staat langs het tweede perron, dat vrij weinig werd gebruikt. Ik stel me zo voor dat de locomotief van deze trein straks over het middenspoor omloopt om hem vervolgens weer naar Velsen te brengen, en van daar misschien verder richting Haarlem en/of Amsterdam. Op één van de kopsporen staat verder een goederentrein. Rechts de ploegbergplaats die we onlangs al eerder zagen, en die zou verdwijnen ten gunste van de sporen die later op de voorgrond zouden worden aangelegd. Voor wie dit draadje een beetje volgt is de O.K. Engelmunduskerk intussen een oude bekende. We kijken naar het noordoosten.

Ansichtkaart. Uitg. P. Roelse, IJmuiden

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1240 Gepost op: 16 February 2024, 16:37:14 »
Zeker een bekende.

w.drijver

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
  • Ois en vis mot je gebruike as't 'r is
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1241 Gepost op: 16 February 2024, 16:56:06 »
Maar die wagens bij het talud, wist niet dat daar ook nog rails lag.

Groet, Wim

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1242 Gepost op: 16 February 2024, 20:23:19 »
Was mij ook niet eerder opgevallen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1243 Gepost op: 16 February 2024, 21:02:53 »
Is in mijn herinnering wel aan de orde geweest. Kolenhandel?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1244 Gepost op: 19 February 2024, 14:26:39 »
Hmja, die kolenhandel lag volgens mij langs het spoor waar op deze foto de goederentrein staat, hierboven het vierde spoor vanaf de fotograaf. Het spoor langs het talud dat W. Drijver bedoelt ligt verder, dichter langs de Wilhelminakade.

De kolenhandel in 1969:



[1969. Foto Piet Korpershoek, coll. Gem. Velsen via NHA. Cat.nr. KNA001009090]