Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door ceuleer
Vandaag om 15:52:02
Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 270575 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #960 Gepost op: 31 July 2023, 15:27:04 »


We zien de twee viaducten onder de sporen, iets ten noorden van station Velsen-IJmuiden Oost. Het viaduct op de voorgrond loopt onder de afbuigende lijn richting IJmuiden door, daarachter zien we het viaduct onder de lijn richting de spoorbrug en verder naar Beverwijk-Alkmaar. We kijken dus naar het oosten, richting Velsen-Zuid. Vanuit die richting nadert een toen al oude Ford. De weg die hier onder de sporen door loopt is de Stationsweg.

Opvallend is dat we boven de lijn naar IJmuiden, die op de voorgrond dus, geen bovenleiding zien, maar boven de andere lijn wel. Tenminste, de masten staan er. Als de datering (1934) in het fotobijschrift klopt, dan is dat gek, want beide lijnen werden in 1927 geëlektrificeerd. Of de bovenleiding is er wel, maar niet goed zichtbaar, óf de foto is in werkelijkheid ouder en dateert van 1927, toen de aanleg van de bovenleiding juist in volle gang was.

Herkomst foto: Collectie 162 - prentbriefkaarten van de Provinciale Atlas Noord-Holland (NHA).

Ter oriëntatie: dezelfde twee viaducten zien we hier op een foto uit 1938:



Het viaduct dat we op de vorige foto op de voorgrond zagen is hier net boven de letters 'GARAGE' te zien. Op de voorgrond de Palmenstraat met het garagebedrijf ''Zeldenrust'' van Giesberts en het transportbedrijf van Overdorp. Beide bedrijven hebben het hierna nog heel lang uitgehouden, maar wel op andere plekken, want deze straat verdween tijdens de oorlog helemaal. Het witte gebouw rechtsboven is het station Velsen-I. Linksboven is heel vaag de spoorbrug zichtbaar. Ook zien we vlak daarvoor de kleine elektriciteitscentrale die speciaal voor de bediening van de brug werd gebouwd. Foto Collectie Gemeente Velsen nr. KNA001011702.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2023, 15:50:00 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
« Laatst bewerkt op: 31 July 2023, 16:39:47 door IJmc »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #962 Gepost op: 31 July 2023, 16:38:24 »



Plaatje gemaakt vanaf de ambachtschool.
De garage is nu het politieburo geworden.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2023, 16:41:49 door IJmc »

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #963 Gepost op: 31 July 2023, 20:16:40 »
Op de foto van 1938 zie je dat er langs de lijn naar Ijmuiden geen bovenleidingsmasten in de buurt van het viaduct, misschien zorgt dat voor de verwarring.

Op de oude foto staat een lantaarn bij het viaduct, op de foto van 1938 lijkt de lantaarn bij het viaduct weg te zijn. Misschien is dat en aanknopingspunt voor de datum van de oude foto.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #964 Gepost op: 02 August 2023, 09:32:56 »
Dat stukje bestaat nu nog, nu voor fietsers.
Links tussen paal en boom:
https://www.google.com/maps/@52.461838,4.6314327,3a,75y,29.68h,92.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYq048rcF0bxNqt6k-vgdPQ!2e0!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu

Ja gek is dat eigenlijk. Van het tweede viaduct is helemaal niets meer terug te vinden, de omgeving is totaal veranderd, maar dit viaductje is er nog steeds, zij het dan als onderdeel van een veel groter viaduct. Of dat op de lange termijn ook zo blijft, geen idee. Sinds de sluiting van de spoorlijn heeft dat hele viaduct geen enkele zin meer, nuchter bekeken. Zou wel jammer zijn als het verdween.

Op de foto van 1938 zie je dat er langs de lijn naar Ijmuiden geen bovenleidingsmasten in de buurt van het viaduct, misschien zorgt dat voor de verwarring.

Op de oude foto staat een lantaarn bij het viaduct, op de foto van 1938 lijkt de lantaarn bij het viaduct weg te zijn. Misschien is dat en aanknopingspunt voor de datum van de oude foto.

Dat zou inderdaad best kunnen. Dat we de draden ook niet zien kan ook aan de foto liggen, ook in die tijd werd er wel wat aan foto's geknutseld; misschien stonden ze er niet scherp op en heeft de fotograaf ze onzichtbaar gemaakt/weggeretoucheerd.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #965 Gepost op: 02 August 2023, 10:50:17 »
Het tweede viaduct, op de foto's hierboven op de achtergrond zichtbaar, was voor de lijn Haarlem-Alkmaar die hier tot september 1957 iets noordelijker over de spoorbrug ging. Dit viaduct verdween in de zomer van 1961, drie jaar later dan de spoorbrug zelf, tegelijk met het hele talud:



(hier gezien in westelijke richting)



(in oostelijke richting)



(noordoostelijke richting)



Foto's 1, 2 en 4: Beeldbank De Boer via NHA, no's. NL-HlmNHA_1478_19174B01a_01, NL-HlmNHA_1478_19174B02a_01, NL-HlmNHA_1478_01132K00_21. Foto 3: Collectie Gem. Velsen via NHA, no. KNA001009164

Op de tweede en derde foto zien we op de achtergrond een kolenhandel die tot ongeveer diezelfde tijd een spooraansluiting had. Ook een naastgelegen handel in lompen en metalen was op het spoornet aangesloten. Het is goed mogelijk dat dit raccordement tegelijk verdween met het viaduct en het talud. Op de vierde, bovenstaande foto herkennen we op de achtergrond de plek waar dit raccordement de Stationsweg overstak, vergelijk de foto die in dit draadje al een paar keer voorbijgekomen is. De caravan stond toen ook al voor de deur:



Op de kop af vier jaar eerder, 20 juli 1957. Foto collectie Gem. Velsen, no. KNA001002342

Het tweede viaduct zal ongeveer op deze plek hebben gelegen: https://goo.gl/maps/EQ7wRFNj4KEhyaYZ8, onherkenbaar veranderd. Het enige oriëntatiepunt is nog het andere oude viaduct dat, zoals Arnold/IJmc al opmerkte, nog steeds deel uitmaakt van het intussen ook nutteloos geworden grotere viaduct. Dat grotere viaduct in de afbuigende lijn naar IJmuiden werd aangelegd in 1963:



(gezien in noord-noordwestelijke richting, Beeldbank De Boer 27 september 1963 NL-HlmNHA_1478_02043K00_14)



(Gezien in oostelijke richting, fotograaf onbekend)

« Laatst bewerkt op: 02 August 2023, 13:53:49 door Vislijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #966 Gepost op: 02 August 2023, 11:53:57 »
 :)
Fotograaf  - laatste foto  - onbekend.
Ik denk de vader van de dame met rood jack.
Wie weet kijkt ze hier mee.

Op de achtergrond een DKW, werd wel Duitse KinderWagen genoemd.
Deze tweetakkers werden deels in Rotterdam geassembleerd.
Leuk draadje nog steeds.
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #967 Gepost op: 02 August 2023, 12:14:15 »
... de dame met rood jack.
Wie weet kijkt ze hier mee.

Zeer waarschijnlijk. Het hele land leest mee:):)

Helemaal mee eens hoe leuk dit is, er blijven maar foto's komen van dit zijlijntje ;)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #968 Gepost op: 02 August 2023, 12:16:17 »
Sinds de sluiting van de spoorlijn heeft dat hele viaduct geen enkele zin meer, nuchter bekeken. Zou wel jammer zijn als het verdween.
Volgens GoogleMaps loopt er een wandelpad overheen.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #969 Gepost op: 02 August 2023, 12:22:32 »
Volgens mij ook.  ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #970 Gepost op: 02 August 2023, 13:39:41 »
De viaduct schijnt ook weg te gaan.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #971 Gepost op: 02 August 2023, 13:41:14 »




(in oostelijke richting)


Dit is nu het pontplein kijkend richting van Gelder.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #972 Gepost op: 02 August 2023, 13:46:33 »
De viaduct schijnt ook weg te gaan.

Waarschijnlijk toch niet. Verbouwing Pontplein in de bedachte variant wordt te duur. Dus wordt een andere variant gekozen die minder duur is. Daarbij blijft, wat mij betreft helaas, de spoorbrug staan.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #973 Gepost op: 02 August 2023, 13:50:56 »



(gezien in noord-noordwestelijke richting, Beeldbank De Boer 27 september 1963 NL-HlmNHA_1478_02043K00_14)


Rechts buiten beeld de pontplein.
Waar de dragline staat begint nu de kanaaldijkweg.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #974 Gepost op: 02 August 2023, 20:29:50 »
De foto's van de afbraak van het viaduct laten goed zien hoe anders de tijd was. Geen afzetting, helmen, hesjes of wat dan ook. Zelfs een jongen die op het landhoofd zit te kijken naar ho de grond naast hem afgegraven wordt. En die kerel naast de vrachtauto staat er goedkeurend naar te kijken.
Het tafereel ziet er erg ontspannen uit zo.