Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tka G.P.P. vouwbalgen HO door knar46
Vandaag om 17:39:22
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door AlbertG
Vandaag om 17:27:31
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 17:19:14
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door R1954
Vandaag om 17:07:34
lima spoor N lok schoonmaken door tothebeach
Vandaag om 16:58:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:43:41
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:35:17
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 16:33:28
Messing op z'n Zweeds (h0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door phdirk
Vandaag om 15:49:43
Pendel module door Mar-Cas
Vandaag om 14:49:58
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:34:38
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Menno
Vandaag om 14:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:55
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:59:20
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door NS264
Vandaag om 13:38:25
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
CTA’s jaren …70? / 80… door AB 7216
Vandaag om 13:24:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door hervé
Vandaag om 13:19:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 299965 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #960 Gepost op: 31 July 2023, 15:27:04 »


We zien de twee viaducten onder de sporen, iets ten noorden van station Velsen-IJmuiden Oost. Het viaduct op de voorgrond loopt onder de afbuigende lijn richting IJmuiden door, daarachter zien we het viaduct onder de lijn richting de spoorbrug en verder naar Beverwijk-Alkmaar. We kijken dus naar het oosten, richting Velsen-Zuid. Vanuit die richting nadert een toen al oude Ford. De weg die hier onder de sporen door loopt is de Stationsweg.

Opvallend is dat we boven de lijn naar IJmuiden, die op de voorgrond dus, geen bovenleiding zien, maar boven de andere lijn wel. Tenminste, de masten staan er. Als de datering (1934) in het fotobijschrift klopt, dan is dat gek, want beide lijnen werden in 1927 geëlektrificeerd. Of de bovenleiding is er wel, maar niet goed zichtbaar, óf de foto is in werkelijkheid ouder en dateert van 1927, toen de aanleg van de bovenleiding juist in volle gang was.

Herkomst foto: Collectie 162 - prentbriefkaarten van de Provinciale Atlas Noord-Holland (NHA).

Ter oriëntatie: dezelfde twee viaducten zien we hier op een foto uit 1938:



Het viaduct dat we op de vorige foto op de voorgrond zagen is hier net boven de letters 'GARAGE' te zien. Op de voorgrond de Palmenstraat met het garagebedrijf ''Zeldenrust'' van Giesberts en het transportbedrijf van Overdorp. Beide bedrijven hebben het hierna nog heel lang uitgehouden, maar wel op andere plekken, want deze straat verdween tijdens de oorlog helemaal. Het witte gebouw rechtsboven is het station Velsen-I. Linksboven is heel vaag de spoorbrug zichtbaar. Ook zien we vlak daarvoor de kleine elektriciteitscentrale die speciaal voor de bediening van de brug werd gebouwd. Foto Collectie Gemeente Velsen nr. KNA001011702.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2023, 15:50:00 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
« Laatst bewerkt op: 31 July 2023, 16:39:47 door IJmc »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #962 Gepost op: 31 July 2023, 16:38:24 »



Plaatje gemaakt vanaf de ambachtschool.
De garage is nu het politieburo geworden.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2023, 16:41:49 door IJmc »

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #963 Gepost op: 31 July 2023, 20:16:40 »
Op de foto van 1938 zie je dat er langs de lijn naar Ijmuiden geen bovenleidingsmasten in de buurt van het viaduct, misschien zorgt dat voor de verwarring.

Op de oude foto staat een lantaarn bij het viaduct, op de foto van 1938 lijkt de lantaarn bij het viaduct weg te zijn. Misschien is dat en aanknopingspunt voor de datum van de oude foto.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #964 Gepost op: 02 August 2023, 09:32:56 »
Dat stukje bestaat nu nog, nu voor fietsers.
Links tussen paal en boom:
https://www.google.com/maps/@52.461838,4.6314327,3a,75y,29.68h,92.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYq048rcF0bxNqt6k-vgdPQ!2e0!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu

Ja gek is dat eigenlijk. Van het tweede viaduct is helemaal niets meer terug te vinden, de omgeving is totaal veranderd, maar dit viaductje is er nog steeds, zij het dan als onderdeel van een veel groter viaduct. Of dat op de lange termijn ook zo blijft, geen idee. Sinds de sluiting van de spoorlijn heeft dat hele viaduct geen enkele zin meer, nuchter bekeken. Zou wel jammer zijn als het verdween.

Op de foto van 1938 zie je dat er langs de lijn naar Ijmuiden geen bovenleidingsmasten in de buurt van het viaduct, misschien zorgt dat voor de verwarring.

Op de oude foto staat een lantaarn bij het viaduct, op de foto van 1938 lijkt de lantaarn bij het viaduct weg te zijn. Misschien is dat en aanknopingspunt voor de datum van de oude foto.

Dat zou inderdaad best kunnen. Dat we de draden ook niet zien kan ook aan de foto liggen, ook in die tijd werd er wel wat aan foto's geknutseld; misschien stonden ze er niet scherp op en heeft de fotograaf ze onzichtbaar gemaakt/weggeretoucheerd.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #965 Gepost op: 02 August 2023, 10:50:17 »
Het tweede viaduct, op de foto's hierboven op de achtergrond zichtbaar, was voor de lijn Haarlem-Alkmaar die hier tot september 1957 iets noordelijker over de spoorbrug ging. Dit viaduct verdween in de zomer van 1961, drie jaar later dan de spoorbrug zelf, tegelijk met het hele talud:



(hier gezien in westelijke richting)



(in oostelijke richting)



(noordoostelijke richting)



Foto's 1, 2 en 4: Beeldbank De Boer via NHA, no's. NL-HlmNHA_1478_19174B01a_01, NL-HlmNHA_1478_19174B02a_01, NL-HlmNHA_1478_01132K00_21. Foto 3: Collectie Gem. Velsen via NHA, no. KNA001009164

Op de tweede en derde foto zien we op de achtergrond een kolenhandel die tot ongeveer diezelfde tijd een spooraansluiting had. Ook een naastgelegen handel in lompen en metalen was op het spoornet aangesloten. Het is goed mogelijk dat dit raccordement tegelijk verdween met het viaduct en het talud. Op de vierde, bovenstaande foto herkennen we op de achtergrond de plek waar dit raccordement de Stationsweg overstak, vergelijk de foto die in dit draadje al een paar keer voorbijgekomen is. De caravan stond toen ook al voor de deur:



Op de kop af vier jaar eerder, 20 juli 1957. Foto collectie Gem. Velsen, no. KNA001002342

Het tweede viaduct zal ongeveer op deze plek hebben gelegen: https://goo.gl/maps/EQ7wRFNj4KEhyaYZ8, onherkenbaar veranderd. Het enige oriëntatiepunt is nog het andere oude viaduct dat, zoals Arnold/IJmc al opmerkte, nog steeds deel uitmaakt van het intussen ook nutteloos geworden grotere viaduct. Dat grotere viaduct in de afbuigende lijn naar IJmuiden werd aangelegd in 1963:



(gezien in noord-noordwestelijke richting, Beeldbank De Boer 27 september 1963 NL-HlmNHA_1478_02043K00_14)



(Gezien in oostelijke richting, fotograaf onbekend)

« Laatst bewerkt op: 02 August 2023, 13:53:49 door Vislijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #966 Gepost op: 02 August 2023, 11:53:57 »
 :)
Fotograaf  - laatste foto  - onbekend.
Ik denk de vader van de dame met rood jack.
Wie weet kijkt ze hier mee.

Op de achtergrond een DKW, werd wel Duitse KinderWagen genoemd.
Deze tweetakkers werden deels in Rotterdam geassembleerd.
Leuk draadje nog steeds.
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #967 Gepost op: 02 August 2023, 12:14:15 »
... de dame met rood jack.
Wie weet kijkt ze hier mee.

Zeer waarschijnlijk. Het hele land leest mee:):)

Helemaal mee eens hoe leuk dit is, er blijven maar foto's komen van dit zijlijntje ;)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3087
  • DB Tijdperk III
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #968 Gepost op: 02 August 2023, 12:16:17 »
Sinds de sluiting van de spoorlijn heeft dat hele viaduct geen enkele zin meer, nuchter bekeken. Zou wel jammer zijn als het verdween.
Volgens GoogleMaps loopt er een wandelpad overheen.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8535
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #969 Gepost op: 02 August 2023, 12:22:32 »
Volgens mij ook.  ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #970 Gepost op: 02 August 2023, 13:39:41 »
De viaduct schijnt ook weg te gaan.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #971 Gepost op: 02 August 2023, 13:41:14 »




(in oostelijke richting)


Dit is nu het pontplein kijkend richting van Gelder.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4553
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #972 Gepost op: 02 August 2023, 13:46:33 »
De viaduct schijnt ook weg te gaan.

Waarschijnlijk toch niet. Verbouwing Pontplein in de bedachte variant wordt te duur. Dus wordt een andere variant gekozen die minder duur is. Daarbij blijft, wat mij betreft helaas, de spoorbrug staan.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #973 Gepost op: 02 August 2023, 13:50:56 »



(gezien in noord-noordwestelijke richting, Beeldbank De Boer 27 september 1963 NL-HlmNHA_1478_02043K00_14)


Rechts buiten beeld de pontplein.
Waar de dragline staat begint nu de kanaaldijkweg.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #974 Gepost op: 02 August 2023, 20:29:50 »
De foto's van de afbraak van het viaduct laten goed zien hoe anders de tijd was. Geen afzetting, helmen, hesjes of wat dan ook. Zelfs een jongen die op het landhoofd zit te kijken naar ho de grond naast hem afgegraven wordt. En die kerel naast de vrachtauto staat er goedkeurend naar te kijken.
Het tafereel ziet er erg ontspannen uit zo.