Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door basjuh1981
Vandaag om 23:05:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
Vandaag om 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
Vandaag om 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 22:52:08
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:46:38
Welke wielreiniger door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:41:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
Vandaag om 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
Vandaag om 22:20:19
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
Vandaag om 22:13:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
Vandaag om 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
Vandaag om 21:27:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
Vandaag om 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
Vandaag om 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
Vandaag om 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:44:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:28:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:19:55
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 298564 keer)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #975 Gepost op: 04 August 2023, 15:10:40 »
Fantastisch , wat een info.
Als Ijmuienaar geniet ik met volle teugen.
Ooit het plan bedacht om een deel van de lijn na te bouwen maar dat is toch als onhaalbaar gebleken.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #976 Gepost op: 04 August 2023, 18:41:34 »
En als IJmoienaar ben ik van mening dat Vislijn het eens in boekvorm moet gaan uitbrengen.
De spoorse versie van "IJmuiden, wat vertel je me nou?"

https://deoldejan.nl/winkel/geschiedenis/ijmuiden-wat-vertel-je-me-nou-baarsel-jan-j-e-van/

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #977 Gepost op: 04 August 2023, 19:15:52 »
Dat heeft Wim Wegman al gedaan ...

Vraag me af of er vraag naar is ...
Dit topic is wel een mooie aanvulling op het boek  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #978 Gepost op: 04 August 2023, 19:18:29 »
Boek ken ik.
Maar het blijkt dat er genoeg fotomateriaal is met verhalen er omheen.
We zitten al op 66.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2023, 18:46:43 door IJmc »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #979 Gepost op: 06 August 2023, 21:08:38 »
Zat net Facebook pagina van het spoorwegmuseum te bekijken en daar kwam ik bij het artikel over de spoorfietsen deze foto tegen van de Velser spoorbrug.
Spoorwegmuseum
De foto is genomen van de noordkant, je ziet rechts tussen de spanten door de daken van de brugwachters woningen.
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4553
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #980 Gepost op: 06 August 2023, 21:13:34 »
Weet je de datum?

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #981 Gepost op: 06 August 2023, 21:41:42 »
Staat er niet bij dus dat wordt raden. Maar als ik naar de foto kijk valt mij op dat de brug schoon is en niet beroet door stoomlocomotieven. Verder de pet van de spoorfietser is volgens mij een HSM pet. Ook het ballastbed ziet er fris en fruitig uit. Dus ik denk dat de opnamedatum is van vlak na de oplevering is van de brug. Dus 1905

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4553
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #982 Gepost op: 08 August 2023, 09:30:09 »
Model van seinhuis uit IJmuiden in Fries museum

Een model van een seinhuis van het IJmuidense spoorwegemplacement blijkt te pronken in een Fries Museum, zo ontdekte IJmuidenaar Emiel Webbe tijdens een vakantietrip.

Een klein stukje van die nostalgie is dus terug te vinden in Friesland en wel in het Modelspoor Museum in Sneek. ,,Het seinhuis in IJmuiden is gemaakt door Lieuwe Ferwerda. Deze Rotterdammer heeft heel veel modellen gemaakt en wij hebben een groot deel van zijn collectie’’, laat het museum weten. Ferwerda was in die wereld een toonaangevende modelbouwer. Niet alleen van treinstellen, maar ook gebouwen zoals het seinhuis in IJmuiden en het station Lisse met goederenloods. Waarom deze Rotterdamse bouwer juist het IJmuidense seinhuis heeft nagebouwd, is onduidelijk: Ferwerda is enkele jaren geleden overleden. Het was wel een traditioneel seinhuis en daarmee paste het mooi in de collectie.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #983 Gepost op: 08 August 2023, 11:23:28 »
De naam Ferwerda ken ik uit   "De Modelbouwer " ,een blad dat nog steeds bestaat en foto 's  publiceerde in de jaren 60 ,ook van armseinen en bordessen.
Peter, oud abonnee  :)

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #984 Gepost op: 08 August 2023, 12:23:56 »
 :)
En ik ken de naam uit de tijd dat hij voorzitter was van de Rotterdamse afdeling van de NVBS. We kwamen toen bijeen in de zaal van het Gemeente Archief aan de Mathenesserlaan. Er werd bij de club ook toen geen aandacht besteed aan model bouw :-\
« Laatst bewerkt op: 08 August 2023, 12:26:29 door hrp »
Groet,
      Ronald

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
    • Modeltrein spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #985 Gepost op: 08 August 2023, 20:10:38 »
Misschien al langs geweest, het seinhuis in het buurthuis de Brulboei in IJmuiden.







Kees

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #986 Gepost op: 22 August 2023, 12:29:09 »
Zo, weer terug van vakantie en weer eens verder met dit draadje.

Vandaag een aantal plaatjes van hetzelfde punt, maar van verschillende jaren:



[↑ De boog in het spoor tussen de stations Velsen-IJmuiden Oost en Casembrootstraat. Het is oktober 1928, de was hangt buiten in de achtertuinen van de huizen aan de Willebrordstraat. We kijken in zuidoostelijke richting. Uiterst links station Velsen-I, dat ten tijde van deze foto al 23 jaar buiten dienst was. In het midden zien we het viaduct onder de spoorlijn waar we onlangs nog even bij stilstonden. Ook is op de achtergrond de bovenleiding zichtbaar van het andere spoor, dat richting de spoorbrug liep. Het overpad bij het "klaphekkie" ligt links buiten beeld. Foto Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, documentnummer 10.049.]



[↑ Dezelfde plek, maar nu gezien vanuit de andere richting, in 1967. Een toen nog nieuw treinstel Plan V met bestemming Haarlem is zojuist vertrokken van de halte Casembrootstraat. De maker van de vorige foto zal ongeveer ter hoogte van de trein hebben gestaan. Foto P. Roos, Collectie Gem. Velsen via NHA, nr. NL-HlmNHA_1098_7535]



[↑ Vanaf dezelfde plek als de eerste foto, maar zo'n 40 jaar later. Aan de boerenkool te zien is het winter. Links een mistbaken, verderop een voorsein. Fotograaf onbekend.]

In 1970 werd de IJmuiderstraatweg doorgetrokken tot aan (de westzijde van) het nieuwe viaduct bij het Pontplein.



[↑ Rechts de hoek van de Van der Zwaagstraat. Achter de VW zien we het 'Klaphekkie' waardoor voetgangers het spoor konden oversteken. 16 juli 1970, Beeldbank de Boer via NHA - inv.nr. NL-HlmNHA_1478_08454K00_08]



[↑ Op 23 september 1970 was het werk klaar. Foto Beeldbank De Boer via NHA, inv.nr. NL-HlmNHA_1478_08699K00_03]










Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #987 Gepost op: 25 August 2023, 11:12:55 »


Een groot aantal trawlers ligt aangemeerd in de haven van IJmuiden, met op de voorgrond één van de kadesporen. De foto dateert van 1930.
Waarschijnlijk was het ook toen al geen komen en gaan van treinen, anders had de schipper van de trawler op de voorgrond zijn scheepstros wel ergens anders aan vastgemaakt en 'm niet over het spoor heen laten liggen.

Volgens het fotobijschrift gaat het om de Haringhaven, maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd. In 1930 lag daar volgens mij nog geen spoor langs de kades. Logischer is dat we hier naar de oudere Vissershaven kijken, en dan is dit de Trawlerkade.

Foto W.J. van Borselen. Collectie Gemeente Haarlem. Inventarisnummer 6041.
Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/325B2D6AFB8F11DF9E4D523BC2E286E2
« Laatst bewerkt op: 25 August 2023, 11:16:48 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #988 Gepost op: 01 September 2023, 10:56:44 »
Vandaag veertig jaar geleden:



De trein naar Haarlem vertrekt van de halte Driehuis-Westerveld, gezien in noordelijke richting. 1 september 1983.
Foto Piet Korpershoek, Collectie Gemeente Velsen via NHA, inv.nr. 10460

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #989 Gepost op: 07 September 2023, 11:19:36 »


Een luchtfoto van het stationsgebied te IJmuiden. Het zal zo rond 1973 zijn, schat ik. Rechts van het midden het station met een treinstel Plan V voor de deur, dat wacht op vertrek richting Haarlem of Amsterdam. Het middenperron en de sporen die daarlangs liepen zijn al verdwenen, maar de originele vakwerkmasten staan er nog. Die situatie zal niet lang hebben bestaan, want kort hierna kwamen er eenvoudige bovenleidingsmasten voor in de plaats, langs het enige geëlektrificeerde spoor dat dan nog is overgebleven. Voorbij het station is de overweg, links daarvan de bekende viskiosk waar veel machinisten en conducteurs tijdens de wachttijd graag een (gebakken) visje haalden. Sommigen hadden connecties bij de grote vishal aan de overkant. Iets voorbij het station is de nog kale plek zichtbaar waar tot kort daarvoor de fraaie lokloods en het toiletgebouw stonden. Ook zien we rechtsboven dat het visstation eveneens weg is, en van de overdekte visperrons is er nog één overgebleven. Er staan nog aardig wat koelwagens op belading te wachten. Rechtsonder zijn volkstuintjes, een wat zonderlinge plek eigenlijk. Tussen deze tuintjes en het station staan allerlei oude loodsen, waaronder één van een kolenhandel. Het levert een lekker rommelig beeld op. Er ligt nog een goederenspoor langs. Onderaan de foto zien we ook een ander goederenspoor dat zich van het emplacement aftakt en afbuigt, het verdwijnt links uit beeld, ter hoogte van de kop van de Vissershaven, ook wel de "de pishoek" genoemd. Dit spoor zou zich een aantal keren vertakken en vormde zo een netwerk van goederensporen dat door de hele havengebied liep, onder andere langs de kades die we op de foto zien. Ook de beroemde/beruchte, eindeloos lange stenentreinen kwamen begin jaren 60 over dit spoor.

Foto Gerard Heijse
« Laatst bewerkt op: 11 September 2023, 20:43:49 door Vislijn »