Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door TonM
Vandaag om 19:36:39
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Tomasso
Vandaag om 19:25:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 19:14:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Marc tramt
Vandaag om 19:06:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 18:49:39
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 17:15:30
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 317693 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #675 Gepost op: 17 March 2023, 21:17:18 »
Mooi filmpje over de Hembrug!  :)

Groet, Victor

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #676 Gepost op: 17 March 2023, 22:44:05 »
Heel interessante film over de Hembrug!
Ik weet nog dat het TV  Journaal  's avonds de  film van de laatste trein had vertoond  ,terwijl die  trein typhonerend over de brug reed.
Mijn zoon van toen 7 jaar oud vond het een treurig geluid.
Ik mis dit eigenlijk aan het einde van die film.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #677 Gepost op: 18 March 2023, 10:29:40 »
Leuk ook die gloednieuwe Hondekop over de Velserbrug. (y)
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #678 Gepost op: 20 March 2023, 15:43:54 »
Vandaag een klein uitstapje naar station Driehuis. 



[↑ L. Hessels (NS), HUA no. 168972]
Station Driehuis werd in 1957 geopend aan de nieuwe lijn naar de Velserspoortunnel en maakte dus geen deel uit van de IJmuidenlijn. Omdat het er toch dichtbij ligt en er toch een verwevenheid is met de geschiedenis van de Vislijn lijkt het me toch aardig om er even bij stil te staan. Hierboven zien we de toen gloednieuwe splitsing even ten noorden van het (toen ook gloednieuwe) station Santpoort-Noord. Links gaan we de IJmuidenlijn op, rechts de nieuwe lijn naar Beverwijk en Alkmaar. Aan die lijn, net rechts buiten beeld, ligt station Driehuis. Niet 'lag', maar 'ligt', want station Driehuis bestaat vandaag de dag nog steeds.

Overigens, op de foto hierboven (het is nét niet dezelfde als die op de eerste pagina van dit draadje) zien we uiterst links, bij de huizen, het nieuwe spoor aansluiten op het oude, kaarsrechte spoor tussen Santpoort(-Zuid) en Westerveld. Je ziet het aan de bovenleidingsportalen. Dat zou na de ingebruikname van het nieuwe traject verdwijnen, we hebben daar eerder in dit draadje al eens bij stilgestaan. Als we inzoomen op de foto (rechtstreekse link https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E12B14895C695C5BACFC8A3CD4D365BE) zien we net ter hoogte van die aansluiting een werktrein. In het midden de kerktoren van Driehuis, die staat er vandaag de dag ook nog.

Okee, rechtsaf dus.
Na ongeveer één kilometer vinden we, vlak voordat de lijn begint te dalen om verder naar het noorden in de tunnelbak van de Velsertunnel te verdwijnen, station Driehuis. Dit station werd geopend op 29 september 1957 en heette oorspronkelijk Driehuis-Zuid, dit om verwarring te voorkomen met het toen nog bestaande station (Driehuis-)Westerveld. Toen dat in 1983 voor reizigers werd gesloten, werd de naam eenvoudig 'Driehuis'. Net als Santpoort-Noord werd het gebouw ontworpen door de bekende spoorwegarchitect K. van der Gaast. Het gebouw was, afgezien van een smal en hoog klokkentorentje, weinig frivool. Dat Van der Gaast wel degelijk fantasie had, dat zien we aan het station Tilburg met het zeer opvallende dak.



[↑ Het pas geopende station Driehuis in november 1957. Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. HlmNHA_1478_15200B00_01. We kijken in westelijke richting. Het negatief is, net als bij de volgende foto's, helaas nogal aangetast door de tijd]

Er was een onderdoorgang met een eilandperron. Bovenaan de trap was er een kantoor voor de kaartverkoop met maar liefst twee loketten:



[↑ 3 oktober 1957, foto Beeldbank De Boer via NHA, no NL-HlmNHA_1478_15086B02_01]



[↑ Enkele dagen later kwam de NS-directie op bezoek met de Kameel. We kijken richting het zuidwesten. Op de voorgrond zien we een stukje van de onderdoorgang en nog verder op de voorgrond een stuk van het viaduct waar het wegverkeer over de Hagelingerweg onder het spoor doorging. foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_15011B02_01]

Dat viaduct zien we hier, in westelijke richting gezien. Het station ligt links nét buiten beeld:



[↑ 1957. Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_1918]



[↑ Op het eilandperron stond een fraaie wachtruimte, maar deze heeft er niet heel lang gestaan, hij was (volgens mij) halverwege de jaren 70 alweer verdwenen. Het ontwerp getuigde van wat meer fantasie dan het nogal zakelijke hoofdgebouw van het station. Gezien in noordelijke richting. Voorbij het lichtsein begint het spoor langzaam te dalen voor de tunnel verderop. Foto Beeldbank De Boer via NHA no. NL-HlmNHA_1478_15198B00_01]



[↑ Het station gezien in zuidoostelijke richting. De bestuurder van de (kanariegele?) DAF wacht op aankomst van de trein en zijn passagiers. Mei 1972. Beeldcollectie van de gemeente Velsen Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10463]





Hierboven twee keer het station in augustus 1983, gezien in noordelijke richting. We zien de stoptreinen Haarlem- Uitgeest v.v. Foto's Cornelius Koelewijn via flickr, rechtstreekse links https://flic.kr/p/62mgzV en https://flic.kr/p/62moRR.

Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:



[impressie ProRail].

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4563
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #679 Gepost op: 20 March 2023, 15:56:06 »

Hier een echte foto van Driehuis. Foto: NS.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1980
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #680 Gepost op: 20 March 2023, 16:23:35 »


Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:


Paar jaar? Station Driehuis is eerder verbouwd en zag er tot 2021 zo uit (vanaf de Driehuis kant):




Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #681 Gepost op: 20 March 2023, 16:31:59 »
Klopt, zo heeft het er ook nog jaren uitgezien. Sinds 2021 dus zoals op de foto en impressie hierboven. Op de foto is een mondkapje te zien, dat geeft een aardige indicatie van het tijdperk.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8864
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #682 Gepost op: 20 March 2023, 21:57:08 »
Leuk om overeenkomsten te zien: spaarzaam bouwen met veel glas. En erg rechthoekig allemaal. Leuk.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #683 Gepost op: 24 March 2023, 15:32:12 »
Station IJmuiden, ca. 1965:



We kijken in oostelijke richting. Langs het perron staat een tweewagenstel Mat54 klaar voor vertrek in de richting Haarlem en Amsterdam. Op het middenspoor is een treinstel Mat40 opgesteld, het wacht gedurende de dag op inzet tijdens de avondspits. Alle drie de sporen die we zien waren voorzien van bovenleiding. Rechtsonder zien we een stuk van het weinig gebruikte middenperron. Aan de andere kant daarvan lagen nog veel meer sporen, deze waren echter zonder bovenleiding.

Foto: Collectie Leo van Leeuwen

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #684 Gepost op: 24 March 2023, 16:31:58 »
Op foto 168972 zie je in de midden , net achter de mistbaak , het onderstation Santpoort N . Daar achter in de vork met spoortuintjes . Dit onder station en de tuintjes waren te bereiken via het perron en het schouwpad links langs het spoor .

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #685 Gepost op: 25 March 2023, 15:54:28 »
Oei, die foto hierboven had ik al eerder geplaatst, bedenk ik me nu. Nou ja, ik zoek van het weekend of begin volgende week wel even een andere uit.

Op foto 168972 zie je in de midden , net achter de mistbaak , het onderstation Santpoort N . Daar achter in de vork met spoortuintjes . Dit onder station en de tuintjes waren te bereiken via het perron en het schouwpad links langs het spoor .

Welke foto bedoel je?

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #686 Gepost op: 25 March 2023, 17:33:58 »
Het is de foto met gezicht op de splitsing . Rechts richting velsertunnel en links richting IJmuiden . Met de rug richting Sptn .

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #687 Gepost op: 25 March 2023, 19:21:13 »
Ik heb de vrijheid genomen een stukje van de topografische kaart te kopieren,
 Hier staat het oude en nieuwe trace op. Rechts onder ligt een stukje van Santpoort.
Peter
 Ik weet niet of ik dit zo neer mag zetten.


[/url
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #688 Gepost op: 27 March 2023, 11:57:54 »
Het is de foto met gezicht op de splitsing . Rechts richting velsertunnel en links richting IJmuiden . Met de rug richting Sptn .

Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ja klopt, die plek ken ik heel goed  :) : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222371537#msg3222371537

Ik heb de vrijheid genomen een stukje van de topografische kaart te kopieren,
 Hier staat het oude en nieuwe trace op. Rechts onder ligt een stukje van Santpoort.
Peter Ik weet niet of ik dit zo neer mag zetten.

Zolang je Topotijdreis.nl als bron vermeldt lijkt me dat geen enkel probleem. Het is inderdaad die splitsing daar.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #689 Gepost op: 27 March 2023, 12:53:25 »
Een reiziger koopt een kaartje aan het loket van de halte Julianakade, 24 mei 1968:



De loketbeambte wordt nogal op zijn vingers gekeken door een collega. Een opzichter?
Foto Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_06182K01_09