Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haagsche Tram Nr. 810 Lijn Baanplan door R1954
Vandaag om 13:13:44
22 juni modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 13:05:20
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Frans
Vandaag om 12:56:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 12:54:33
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 12:51:13
Raadplaatje door MaraNCS
Vandaag om 12:45:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 12:01:43
Vandaag 50 jaar geleden door R1954
Vandaag om 11:33:32
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Herb73
Vandaag om 11:11:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 10:38:14
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:29:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Menno 1846
Vandaag om 07:49:34
PIKO 52462 NS2000 geluid door Ben
Vandaag om 06:23:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 June 2024, 23:26:48
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
20 June 2024, 23:22:48
BNLS Module “Wijhe” door Frank 123
20 June 2024, 22:51:36
Station Arnhem jaren '80' door Jelmer
20 June 2024, 22:10:45
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
20 June 2024, 22:06:15
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
20 June 2024, 21:40:26
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
20 June 2024, 20:48:47
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door g-j
20 June 2024, 20:36:12
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Eric v C
20 June 2024, 19:08:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
20 June 2024, 18:02:55
Line-up foto's van modellen door ceuleer
20 June 2024, 16:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
20 June 2024, 15:26:35
The Summer of 69 door Ronald Halma
20 June 2024, 15:25:52
Rijnstraat door ruudns
20 June 2024, 15:06:08
Welke decoder is dit? door henk
20 June 2024, 14:19:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2024, 13:55:42
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MOVisser
20 June 2024, 13:44:46
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 181356 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #675 Gepost op: 17 March 2023, 21:17:18 »
Mooi filmpje over de Hembrug!  :)

Groet, Victor

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3733
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #676 Gepost op: 17 March 2023, 22:44:05 »
Heel interessante film over de Hembrug!
Ik weet nog dat het TV  Journaal  's avonds de  film van de laatste trein had vertoond  ,terwijl die  trein typhonerend over de brug reed.
Mijn zoon van toen 7 jaar oud vond het een treurig geluid.
Ik mis dit eigenlijk aan het einde van die film.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5238
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #677 Gepost op: 18 March 2023, 10:29:40 »
Leuk ook die gloednieuwe Hondekop over de Velserbrug. (y)
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #678 Gepost op: 20 March 2023, 15:43:54 »
Vandaag een klein uitstapje naar station Driehuis. 



[↑ L. Hessels (NS), HUA no. 168972]
Station Driehuis werd in 1957 geopend aan de nieuwe lijn naar de Velserspoortunnel en maakte dus geen deel uit van de IJmuidenlijn. Omdat het er toch dichtbij ligt en er toch een verwevenheid is met de geschiedenis van de Vislijn lijkt het me toch aardig om er even bij stil te staan. Hierboven zien we de toen gloednieuwe splitsing even ten noorden van het (toen ook gloednieuwe) station Santpoort-Noord. Links gaan we de IJmuidenlijn op, rechts de nieuwe lijn naar Beverwijk en Alkmaar. Aan die lijn, net rechts buiten beeld, ligt station Driehuis. Niet 'lag', maar 'ligt', want station Driehuis bestaat vandaag de dag nog steeds.

Overigens, op de foto hierboven (het is nét niet dezelfde als die op de eerste pagina van dit draadje) zien we uiterst links, bij de huizen, het nieuwe spoor aansluiten op het oude, kaarsrechte spoor tussen Santpoort(-Zuid) en Westerveld. Je ziet het aan de bovenleidingsportalen. Dat zou na de ingebruikname van het nieuwe traject verdwijnen, we hebben daar eerder in dit draadje al eens bij stilgestaan. Als we inzoomen op de foto (rechtstreekse link https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E12B14895C695C5BACFC8A3CD4D365BE) zien we net ter hoogte van die aansluiting een werktrein. In het midden de kerktoren van Driehuis, die staat er vandaag de dag ook nog.

Okee, rechtsaf dus.
Na ongeveer één kilometer vinden we, vlak voordat de lijn begint te dalen om verder naar het noorden in de tunnelbak van de Velsertunnel te verdwijnen, station Driehuis. Dit station werd geopend op 29 september 1957 en heette oorspronkelijk Driehuis-Zuid, dit om verwarring te voorkomen met het toen nog bestaande station (Driehuis-)Westerveld. Toen dat in 1983 voor reizigers werd gesloten, werd de naam eenvoudig 'Driehuis'. Net als Santpoort-Noord werd het gebouw ontworpen door de bekende spoorwegarchitect K. van der Gaast. Het gebouw was, afgezien van een smal en hoog klokkentorentje, weinig frivool. Dat Van der Gaast wel degelijk fantasie had, dat zien we aan het station Tilburg met het zeer opvallende dak.



[↑ Het pas geopende station Driehuis in november 1957. Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. HlmNHA_1478_15200B00_01. We kijken in westelijke richting. Het negatief is, net als bij de volgende foto's, helaas nogal aangetast door de tijd]

Er was een onderdoorgang met een eilandperron. Bovenaan de trap was er een kantoor voor de kaartverkoop met maar liefst twee loketten:



[↑ 3 oktober 1957, foto Beeldbank De Boer via NHA, no NL-HlmNHA_1478_15086B02_01]



[↑ Enkele dagen later kwam de NS-directie op bezoek met de Kameel. We kijken richting het zuidwesten. Op de voorgrond zien we een stukje van de onderdoorgang en nog verder op de voorgrond een stuk van het viaduct waar het wegverkeer over de Hagelingerweg onder het spoor doorging. foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_15011B02_01]

Dat viaduct zien we hier, in westelijke richting gezien. Het station ligt links nét buiten beeld:



[↑ 1957. Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_1918]



[↑ Op het eilandperron stond een fraaie wachtruimte, maar deze heeft er niet heel lang gestaan, hij was (volgens mij) halverwege de jaren 70 alweer verdwenen. Het ontwerp getuigde van wat meer fantasie dan het nogal zakelijke hoofdgebouw van het station. Gezien in noordelijke richting. Voorbij het lichtsein begint het spoor langzaam te dalen voor de tunnel verderop. Foto Beeldbank De Boer via NHA no. NL-HlmNHA_1478_15198B00_01]



[↑ Het station gezien in zuidoostelijke richting. De bestuurder van de (kanariegele?) DAF wacht op aankomst van de trein en zijn passagiers. Mei 1972. Beeldcollectie van de gemeente Velsen Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10463]





Hierboven twee keer het station in augustus 1983, gezien in noordelijke richting. We zien de stoptreinen Haarlem- Uitgeest v.v. Foto's Cornelius Koelewijn via flickr, rechtstreekse links https://flic.kr/p/62mgzV en https://flic.kr/p/62moRR.

Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:



[impressie ProRail].

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4506
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #679 Gepost op: 20 March 2023, 15:56:06 »

Hier een echte foto van Driehuis. Foto: NS.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #680 Gepost op: 20 March 2023, 16:23:35 »


Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:


Paar jaar? Station Driehuis is eerder verbouwd en zag er tot 2021 zo uit (vanaf de Driehuis kant):




Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #681 Gepost op: 20 March 2023, 16:31:59 »
Klopt, zo heeft het er ook nog jaren uitgezien. Sinds 2021 dus zoals op de foto en impressie hierboven. Op de foto is een mondkapje te zien, dat geeft een aardige indicatie van het tijdperk.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7584
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #682 Gepost op: 20 March 2023, 21:57:08 »
Leuk om overeenkomsten te zien: spaarzaam bouwen met veel glas. En erg rechthoekig allemaal. Leuk.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #683 Gepost op: 24 March 2023, 15:32:12 »
Station IJmuiden, ca. 1965:



We kijken in oostelijke richting. Langs het perron staat een tweewagenstel Mat54 klaar voor vertrek in de richting Haarlem en Amsterdam. Op het middenspoor is een treinstel Mat40 opgesteld, het wacht gedurende de dag op inzet tijdens de avondspits. Alle drie de sporen die we zien waren voorzien van bovenleiding. Rechtsonder zien we een stuk van het weinig gebruikte middenperron. Aan de andere kant daarvan lagen nog veel meer sporen, deze waren echter zonder bovenleiding.

Foto: Collectie Leo van Leeuwen

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #684 Gepost op: 24 March 2023, 16:31:58 »
Op foto 168972 zie je in de midden , net achter de mistbaak , het onderstation Santpoort N . Daar achter in de vork met spoortuintjes . Dit onder station en de tuintjes waren te bereiken via het perron en het schouwpad links langs het spoor .

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #685 Gepost op: 25 March 2023, 15:54:28 »
Oei, die foto hierboven had ik al eerder geplaatst, bedenk ik me nu. Nou ja, ik zoek van het weekend of begin volgende week wel even een andere uit.

Op foto 168972 zie je in de midden , net achter de mistbaak , het onderstation Santpoort N . Daar achter in de vork met spoortuintjes . Dit onder station en de tuintjes waren te bereiken via het perron en het schouwpad links langs het spoor .

Welke foto bedoel je?

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #686 Gepost op: 25 March 2023, 17:33:58 »
Het is de foto met gezicht op de splitsing . Rechts richting velsertunnel en links richting IJmuiden . Met de rug richting Sptn .

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3733
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #687 Gepost op: 25 March 2023, 19:21:13 »
Ik heb de vrijheid genomen een stukje van de topografische kaart te kopieren,
 Hier staat het oude en nieuwe trace op. Rechts onder ligt een stukje van Santpoort.
Peter
 Ik weet niet of ik dit zo neer mag zetten.


[/url
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #688 Gepost op: 27 March 2023, 11:57:54 »
Het is de foto met gezicht op de splitsing . Rechts richting velsertunnel en links richting IJmuiden . Met de rug richting Sptn .

Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ja klopt, die plek ken ik heel goed  :) : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222371537#msg3222371537

Ik heb de vrijheid genomen een stukje van de topografische kaart te kopieren,
 Hier staat het oude en nieuwe trace op. Rechts onder ligt een stukje van Santpoort.
Peter Ik weet niet of ik dit zo neer mag zetten.

Zolang je Topotijdreis.nl als bron vermeldt lijkt me dat geen enkel probleem. Het is inderdaad die splitsing daar.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #689 Gepost op: 27 March 2023, 12:53:25 »
Een reiziger koopt een kaartje aan het loket van de halte Julianakade, 24 mei 1968:



De loketbeambte wordt nogal op zijn vingers gekeken door een collega. Een opzichter?
Foto Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_06182K01_09