Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ook de Wesp een miskoop? door Rick
Vandaag om 12:55:57
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 12:51:44
De (3d) knutsels van Ronald. door Bert55
Vandaag om 12:50:11
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 12:49:42
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 12:43:49
ICR's als museumtrein door Seinhuis
Vandaag om 12:41:19
Loksound 5 NS 2400 door Biessendorf
Vandaag om 12:26:40
Herstart in TT (1:120) door Bouwer
Vandaag om 12:26:18
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door basjuh1981
Vandaag om 11:56:58
Awe Viaduct door basjuh1981
Vandaag om 11:56:05
Roco 2024 door Benelux795
Vandaag om 11:33:22
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 11:26:43
Tregleath, een kleine halte in Cornwall door Hans GJ
Vandaag om 11:24:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:01:27
PIKO sounddecoder NS2200 instellingen door rhberk
Vandaag om 10:44:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 10:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:28:15
NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan door 1200blauw
Vandaag om 10:25:27
DJH aanbiedingen door orientexpress
Vandaag om 10:18:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:14:10
Tillig TT, H0, H0m en H0e door Bouwer
Vandaag om 10:09:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 09:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeroen Water
Vandaag om 08:11:00
Pizza-baan schaal 1:45 (smalspoor O14) 0,18m² door Rody v. G.
20 februari 2024, 23:07:46
Treinstation van de NTM bouwen door gdh
20 februari 2024, 23:07:45
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
20 februari 2024, 23:04:17
Russische trein als verdedigingslinie? door Thom
20 februari 2024, 22:59:29
DCC EX Arduino Mega. door Scratchbuilt
20 februari 2024, 22:52:40
Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule door Patrick Smout
20 februari 2024, 22:51:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
20 februari 2024, 22:44:35
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 154004 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #675 Gepost op: 17 maart 2023, 21:17:18 »
Mooi filmpje over de Hembrug!  :)

Groet, Victor

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3683
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #676 Gepost op: 17 maart 2023, 22:44:05 »
Heel interessante film over de Hembrug!
Ik weet nog dat het TV  Journaal  's avonds de  film van de laatste trein had vertoond  ,terwijl die  trein typhonerend over de brug reed.
Mijn zoon van toen 7 jaar oud vond het een treurig geluid.
Ik mis dit eigenlijk aan het einde van die film.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5160
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #677 Gepost op: 18 maart 2023, 10:29:40 »
Leuk ook die gloednieuwe Hondekop over de Velserbrug. (y)
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #678 Gepost op: 20 maart 2023, 15:43:54 »
Vandaag een klein uitstapje naar station Driehuis. 



[↑ L. Hessels (NS), HUA no. 168972]
Station Driehuis werd in 1957 geopend aan de nieuwe lijn naar de Velserspoortunnel en maakte dus geen deel uit van de IJmuidenlijn. Omdat het er toch dichtbij ligt en er toch een verwevenheid is met de geschiedenis van de Vislijn lijkt het me toch aardig om er even bij stil te staan. Hierboven zien we de toen gloednieuwe splitsing even ten noorden van het (toen ook gloednieuwe) station Santpoort-Noord. Links gaan we de IJmuidenlijn op, rechts de nieuwe lijn naar Beverwijk en Alkmaar. Aan die lijn, net rechts buiten beeld, ligt station Driehuis. Niet 'lag', maar 'ligt', want station Driehuis bestaat vandaag de dag nog steeds.

Overigens, op de foto hierboven (het is nét niet dezelfde als die op de eerste pagina van dit draadje) zien we uiterst links, bij de huizen, het nieuwe spoor aansluiten op het oude, kaarsrechte spoor tussen Santpoort(-Zuid) en Westerveld. Je ziet het aan de bovenleidingsportalen. Dat zou na de ingebruikname van het nieuwe traject verdwijnen, we hebben daar eerder in dit draadje al eens bij stilgestaan. Als we inzoomen op de foto (rechtstreekse link https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E12B14895C695C5BACFC8A3CD4D365BE) zien we net ter hoogte van die aansluiting een werktrein. In het midden de kerktoren van Driehuis, die staat er vandaag de dag ook nog.

Okee, rechtsaf dus.
Na ongeveer één kilometer vinden we, vlak voordat de lijn begint te dalen om verder naar het noorden in de tunnelbak van de Velsertunnel te verdwijnen, station Driehuis. Dit station werd geopend op 29 september 1957 en heette oorspronkelijk Driehuis-Zuid, dit om verwarring te voorkomen met het toen nog bestaande station (Driehuis-)Westerveld. Toen dat in 1983 voor reizigers werd gesloten, werd de naam eenvoudig 'Driehuis'. Net als Santpoort-Noord werd het gebouw ontworpen door de bekende spoorwegarchitect K. van der Gaast. Het gebouw was, afgezien van een smal en hoog klokkentorentje, weinig frivool. Dat Van der Gaast wel degelijk fantasie had, dat zien we aan het station Tilburg met het zeer opvallende dak.



[↑ Het pas geopende station Driehuis in november 1957. Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. HlmNHA_1478_15200B00_01. We kijken in westelijke richting. Het negatief is, net als bij de volgende foto's, helaas nogal aangetast door de tijd]

Er was een onderdoorgang met een eilandperron. Bovenaan de trap was er een kantoor voor de kaartverkoop met maar liefst twee loketten:



[↑ 3 oktober 1957, foto Beeldbank De Boer via NHA, no NL-HlmNHA_1478_15086B02_01]



[↑ Enkele dagen later kwam de NS-directie op bezoek met de Kameel. We kijken richting het zuidwesten. Op de voorgrond zien we een stukje van de onderdoorgang en nog verder op de voorgrond een stuk van het viaduct waar het wegverkeer over de Hagelingerweg onder het spoor doorging. foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_15011B02_01]

Dat viaduct zien we hier, in westelijke richting gezien. Het station ligt links nét buiten beeld:



[↑ 1957. Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_1918]



[↑ Op het eilandperron stond een fraaie wachtruimte, maar deze heeft er niet heel lang gestaan, hij was (volgens mij) halverwege de jaren 70 alweer verdwenen. Het ontwerp getuigde van wat meer fantasie dan het nogal zakelijke hoofdgebouw van het station. Gezien in noordelijke richting. Voorbij het lichtsein begint het spoor langzaam te dalen voor de tunnel verderop. Foto Beeldbank De Boer via NHA no. NL-HlmNHA_1478_15198B00_01]



[↑ Het station gezien in zuidoostelijke richting. De bestuurder van de (kanariegele?) DAF wacht op aankomst van de trein en zijn passagiers. Mei 1972. Beeldcollectie van de gemeente Velsen Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10463]





Hierboven twee keer het station in augustus 1983, gezien in noordelijke richting. We zien de stoptreinen Haarlem- Uitgeest v.v. Foto's Cornelius Koelewijn via flickr, rechtstreekse links https://flic.kr/p/62mgzV en https://flic.kr/p/62moRR.

Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:



[impressie ProRail].

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #679 Gepost op: 20 maart 2023, 15:56:06 »

Hier een echte foto van Driehuis. Foto: NS.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #680 Gepost op: 20 maart 2023, 16:23:35 »


Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:


Paar jaar? Station Driehuis is eerder verbouwd en zag er tot 2021 zo uit (vanaf de Driehuis kant):




Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #681 Gepost op: 20 maart 2023, 16:31:59 »
Klopt, zo heeft het er ook nog jaren uitgezien. Sinds 2021 dus zoals op de foto en impressie hierboven. Op de foto is een mondkapje te zien, dat geeft een aardige indicatie van het tijdperk.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #682 Gepost op: 20 maart 2023, 21:57:08 »
Leuk om overeenkomsten te zien: spaarzaam bouwen met veel glas. En erg rechthoekig allemaal. Leuk.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #683 Gepost op: 24 maart 2023, 15:32:12 »
Station IJmuiden, ca. 1965:



We kijken in oostelijke richting. Langs het perron staat een tweewagenstel Mat54 klaar voor vertrek in de richting Haarlem en Amsterdam. Op het middenspoor is een treinstel Mat40 opgesteld, het wacht gedurende de dag op inzet tijdens de avondspits. Alle drie de sporen die we zien waren voorzien van bovenleiding. Rechtsonder zien we een stuk van het weinig gebruikte middenperron. Aan de andere kant daarvan lagen nog veel meer sporen, deze waren echter zonder bovenleiding.

Foto: Collectie Leo van Leeuwen

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #684 Gepost op: 24 maart 2023, 16:31:58 »
Op foto 168972 zie je in de midden , net achter de mistbaak , het onderstation Santpoort N . Daar achter in de vork met spoortuintjes . Dit onder station en de tuintjes waren te bereiken via het perron en het schouwpad links langs het spoor .

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #685 Gepost op: 25 maart 2023, 15:54:28 »
Oei, die foto hierboven had ik al eerder geplaatst, bedenk ik me nu. Nou ja, ik zoek van het weekend of begin volgende week wel even een andere uit.

Op foto 168972 zie je in de midden , net achter de mistbaak , het onderstation Santpoort N . Daar achter in de vork met spoortuintjes . Dit onder station en de tuintjes waren te bereiken via het perron en het schouwpad links langs het spoor .

Welke foto bedoel je?

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #686 Gepost op: 25 maart 2023, 17:33:58 »
Het is de foto met gezicht op de splitsing . Rechts richting velsertunnel en links richting IJmuiden . Met de rug richting Sptn .

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3683
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #687 Gepost op: 25 maart 2023, 19:21:13 »
Ik heb de vrijheid genomen een stukje van de topografische kaart te kopieren,
 Hier staat het oude en nieuwe trace op. Rechts onder ligt een stukje van Santpoort.
Peter
 Ik weet niet of ik dit zo neer mag zetten.


[/url
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #688 Gepost op: 27 maart 2023, 11:57:54 »
Het is de foto met gezicht op de splitsing . Rechts richting velsertunnel en links richting IJmuiden . Met de rug richting Sptn .

Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ja klopt, die plek ken ik heel goed  :) : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222371537#msg3222371537

Ik heb de vrijheid genomen een stukje van de topografische kaart te kopieren,
 Hier staat het oude en nieuwe trace op. Rechts onder ligt een stukje van Santpoort.
Peter Ik weet niet of ik dit zo neer mag zetten.

Zolang je Topotijdreis.nl als bron vermeldt lijkt me dat geen enkel probleem. Het is inderdaad die splitsing daar.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #689 Gepost op: 27 maart 2023, 12:53:25 »
Een reiziger koopt een kaartje aan het loket van de halte Julianakade, 24 mei 1968:



De loketbeambte wordt nogal op zijn vingers gekeken door een collega. Een opzichter?
Foto Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_06182K01_09