Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 270655 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7564
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #465 Gepost op: 27 January 2023, 14:59:30 »
Graag gedaan :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #466 Gepost op: 27 January 2023, 16:25:03 »
'Cutzooi'

Wist toen idd niet wat ik las ;D.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7564
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #467 Gepost op: 27 January 2023, 16:33:19 »
Is me nog nooit opgevallen, als ik weer eens naar BACO ga, maar eens op letten dan  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #468 Gepost op: 27 January 2023, 17:54:42 »
Die kapper heb ik s opgezocht met streetview, grappig.
Verder een interessant verhaal over het verleden van IJmuiden.
De groeten van Rob

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #469 Gepost op: 27 January 2023, 18:56:56 »
Een heel goede vriend van mijn vader ,die een redelijk hoge positie had bij de Hoogovens zei nog meer over die nitreuze dampen ,die paarse waren smerig .Maar er waren ook onzichtbare dampen .die waren nog gevaarlijker.  ??? :o
Dat was in de jaren  eind  50.
 Ik heb nog steeds de indruk dat de  toenmalige  " Nederlandse " Hoogovens in die jaren  milieu bewust bezig weren ,maar onder  het laatste bewind de zaak verwaarlozen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #470 Gepost op: 27 January 2023, 19:48:36 »
Dat is ook mij  idee. Vanaf dat British Steel de boel overnam om af te romen en te elimineren. Denk dat ook vanaf toen provincie en rijk meer dan alleen een oogje toeknepen. Werkgelegenheid, basisindustrie behouden. Dat.

Maar goed, ik ben behoorlijk gebiased als t Hoogovens aangaat 🙃

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #471 Gepost op: 27 January 2023, 20:07:18 »
Beetje Off topic.  ;)
 Ik ben er 3 keer op bezoek geweest tussen 1958 en 1972 ,vond en vind het een machtig bedrijf ,maar zou er toch niet graag willen werken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #472 Gepost op: 29 January 2023, 10:00:19 »
Station IJmuiden, mei 1972:



Op het perron staan een paar brommers en fietsen, de atmosfeer is rustig en gemoedelijk. Alles is nog min of meer in oorspronkelijke staat, de vakwerkmasten en ook het middenperron zijn nog aanwezig. De gele huisstijlkleur van het treinstel Plan V is echter een voorbode van verandering. Foto J. Abbing, collectie Gemeente Velsen via NHA. Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10571
Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/53749536FB8F11DF9E4D523BC2E286E2.

Edit: waar zou dat bord met de S nu eigenlijk voor dienen  ??? Het valt me nu pas op. In die tijd was alles nog volledig beveiligd zou je zeggen.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2023, 11:02:07 door Vislijn. Reden: Aanvulling »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #473 Gepost op: 29 January 2023, 11:16:19 »
Wat een plaatje :D.
Is dat niet een stopbord?
Verplicht de treindienstleider te bellen?
« Laatst bewerkt op: 29 January 2023, 11:19:16 door Arnie »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #474 Gepost op: 29 January 2023, 14:23:33 »
Die foto is van na 18 april 1972 toen de klassieke beveiliging was verdwenen en vervangen door het TPRB. Alleen spoor 1 werd toen nog gebruikt voor de reizigersdienst. Aan de andere kant van het S-bord stond er ook een, een klein model met een witte S op een zwarte ondergrond en een onderbord met pijl. Het op de foto zichtbare treinstel staat daar ook rechts van, is dus netjes voor dat laatstgenoemde bord gestopt. De rest van het spoor was blijkbaar bedoeld om er een extra treinstel te kunnen opstellen. Als dat dan het beveiligde gedeelte wilde oprijden, was daar eerst toestemming van de treindienstleiding voor nodig. Ik weet niet of dat spoor toen nog verder doorliep richting de haven.
Groet, Frank

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4558
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #475 Gepost op: 29 January 2023, 14:25:34 »
Dat spoor waar het treinstel staat, liep door tot de sporen bij het visstation. Of daar ooit een trein over heeft gereden...

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #476 Gepost op: 29 January 2023, 15:29:42 »
De bovenleiding stopte net voor of na de overweg, verderop dus alleen dieselend.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #477 Gepost op: 29 January 2023, 16:58:54 »
Dat zou dan het spoor zijn dat we hier rechts zien:



Foto R. Ankersmit, februari 1960, via KlassiekeBeveiliging.com. Het perronspoor vertakt zich ter hoogte van de remise (rechts op de foto), boven het rechter spoor hangt geen bovenleiding. Aan de glanzende spoorstaven te zien wordt het regelmatig gebruikt.
Overigens is hier uiterst rechts ook nog het spoor te zien dat de remise inloopt, dat was er in 1960 dus nog. Verder zien we links op de achtergrond nog de hoge vuurtoren en middenachter een rijtje koelwagens op de vissporen.



« Laatst bewerkt op: 29 January 2023, 19:17:16 door Vislijn. Reden: Aanvulling »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #478 Gepost op: 29 January 2023, 17:02:18 »
Later in de 70er jaren werd het anders.
Toen werd ik bewuster van dingen.
Ben van eind 60er jaren.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #479 Gepost op: 29 January 2023, 17:35:56 »
Was er al ergens een plaatje met daarop gebouwen en spoorverloop? Raak de draad kwijt






Bron: sporenplan.nl, kaartje 1965
« Laatst bewerkt op: 29 January 2023, 17:40:32 door Huup »