Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 15:42:56
Esu 5 basis door beekemm
Vandaag om 15:40:05
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Rick
Vandaag om 15:39:13
De modeltreinen van Spoorijzer door 1200blauw
Vandaag om 15:38:58
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 15:27:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:01:44
Piko h0 NS 2200 door gtw6016
Vandaag om 14:38:20
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Jeronimos
Vandaag om 14:34:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 13:05:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 13:05:17
Indonesische modeltreinen door Java
Vandaag om 13:05:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 12:55:11
ESS electric rail car H0m door Java
Vandaag om 12:42:32
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 12:27:27
Liliput Domino-treinstel SBB door EddyK
Vandaag om 12:26:32
Een tram voor de kikker door M. Ardon
Vandaag om 11:57:44
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 11:27:59
Abdeck- und Umlenkkästen. door bellejt
Vandaag om 11:10:25
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:06:55
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:51:12
Modules van Kees Gorter door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:48:36
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Eric v C
Vandaag om 10:12:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:01:23
Hoe een schaduwstation automatiseren door bask185
Vandaag om 09:55:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:15:54
Houtkaai, H0/H0e door spoorijzer
Vandaag om 09:14:53
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Wim Vink
Vandaag om 09:13:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door jvanrutten
Vandaag om 09:06:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 07:53:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 06:36:36
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 210657 keer)

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2568
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #435 Gepost op: 16 January 2023, 13:49:58 »
Ik heb in 2014 nog een onderzoek ingesteld langs de verlaten spoorbaan, maar er was destijds geen enkele aanwijzing waar de aftakking precies gelegen heeft, d.w.z. geen verspringing van het hek langs de spoorbaan of andere sporen. Het zal ergens ter hoogte van de hier zichtbare kasten moeten zijn geweest. Dus kort na de overweg.

Ik ken de omgeving daar niet zo heel goed, maar Topotijdreis geeft een aardig idee waar het spoortje gelegen moet hebben. Als je klikt op de link zie je een spoor dat anno 1894 aftakt naar de zandafgraving, maar ten noorden daarvan de contouren van wat het stationnetje moet zijn geweest. Met niet heel veel fantasie kun je het nog wel herkennen. Daaruit blijkt denk ik dat de aftakking net ten noorden van de overweg lag en alle resten door de parkeerplaats en de begraafplaats zelf zijn uitgewist. Het selecteren van een ander jaartal, bijvoorbeeld 2021, geeft je een recente situatieschets, waardoor je met [ALT]+[TAB] resp. [ALT]+[SHIFT]+[TAB] heen en weer kunt bladeren tussen beide situaties (klopt niet tot op de mm). Ook kun je beide kaarten naast elkaar leggen.
Grofweg kun je stellen dat het spoortje ongeveer hier lag, maar hoewel de richting vrij goed klopt geldt dat volgens mij niet exact voor de locatie.

Verder volg ik dit draadje met interesse. Hoewel ik met de vislijn zelf niet zo veel heb vind ik de geschiedenis erachter wel de moeite waard. Gaat zo door mensen!
« Laatst bewerkt op: 16 January 2023, 13:51:36 door 1200blauw »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8205
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #436 Gepost op: 16 January 2023, 15:49:00 »
Leuk, ik heb nooit geweten dat daar A) een zandafgraving was en, veel belangrijker, B) dat er een spoor heen liep.  :o

Voor wat betreft de foto's, ik denk dat je ze al kent:
Kolenwagen in het visstation:
https://hdl.handle.net/21.12102/495D9DA4FB8F11DF9E4D523BC2E286E2
https://hdl.handle.net/21.12102/495CDEA0FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

een rongenwagen:
https://hdl.handle.net/21.12102/4F11CBA8FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

rongenwagons aan de Strandweg:
https://hdl.handle.net/21.12102/45F1A53EFB8F11DF9E4D523BC2E286E2

losse koelwagen:
https://hdl.handle.net/21.12102/47C9641EFB8F11DF9E4D523BC2E286E2

diverse gesloten wagens:
https://hdl.handle.net/21.12102/4F1157FEFB8F11DF9E4D523BC2E286E2
https://hdl.handle.net/21.12102/45B060E2FB8F11DF9E4D523BC2E286E2 *
https://hdl.handle.net/21.12102/45ACD166FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

de ketelwagens in het station kan ik zo niet vinden, die stonden ook op een luchtfoto. Een kleine instruktieketelwagen is ook bij het visstation geweest, daar heb ik een goede foto van maar die kan ik hier niet plaatsen, wel deze:
https://hdl.handle.net/21.12102/4F13C75AFB8F11DF9E4D523BC2E286E2

over het omlopen van de SSN-stoomloc, hier lijkt het spoor bij het perron nog wel aanwezig en verbonden te zijn:
https://hdl.handle.net/21.12102/45E52976FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

* ik meen rechts op de opstelsporen bij het station nog een stroomlijnneus te zien staan op de bovenleidingloze sporen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #437 Gepost op: 17 January 2023, 09:56:39 »
Ah super, dank je wel!
Ik kende sommige plaatjes inderdaad nog niet, zoals deze mooie luchtfoto uit de periode 1946-1948:



Van voor naar achter de Loggerstraat, de Industriestraat en de Middenhavenstraat. Daarachter de Trawlerkade. De hoge vuurtoren staat nog helemaal alleen. In de Industriestraat kun je inderdaad het straatspoor mooi zien, aan het eind staan twee gesloten goederenwagens. Prachtig! Het spoor in de straat vertakt zich aan de rechterkant van de foto en loopt aan beide kanten van de straat nog een stukje door tot het eind.
Nu snap ik ook waarom de naam Loggerstraat, die nu de noordelijke kade vormt van de Haringhaven, eindigt op -straat en niet op -kade, want die straat lag in die tijd nog niet aan het water, dat is pas sinds de vergroting van de Haringhaven in 1962 zo. Had ik me niet direct gerealiseerd. In deze Loggerstraat lag ook spoor, maar dat is op deze foto niet te zien. Misschien werd het pas later aangelegd, toen de straat in 1962 langs de kade kwam te liggen. Collectie Gem. Velsen via NHA, nr. NL-HlmNHA_1098_4749. Directe link https://hdl.handle.net/21.12102/45ACD166FB8F11DF9E4D523BC2E286E2 .

Weer een paar mooie plaatjes erbij voor mijn verzameling, hartelijk dank voor het delen Rick!

« Laatst bewerkt op: 17 January 2023, 09:59:36 door Vislijn »

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
  • Steel is king!
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #438 Gepost op: 17 January 2023, 14:31:29 »
Uit het laatste plaatje van Rick;


Heeft hier een circuit gelegen? in de door mij aangebrachte blauwe cirkels lijken wel curvestones te liggen....
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8205
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #439 Gepost op: 17 January 2023, 14:39:13 »
Ha, een circuit in IJmuiden  ;D Aan de linkerkant kijk je tegen een zwart/wit geblokte vangrail aan, rechts waarschijnlijk ook maar die is inmiddels kennelijk verdwenen.

Weer een paar mooie plaatjes erbij voor mijn verzameling, hartelijk dank voor het delen Rick!
Graag gedaan, ik kan alleen de luchtfoto van het station met de ketelwagens nergens vinden maar dezelfde wagens staan al ergens in dit topic op een andere foto.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #440 Gepost op: 17 January 2023, 14:44:06 »
Heeft hier een circuit gelegen? in de door mij aangebrachte blauwe cirkels lijken wel curvestones te liggen....
Dat zijn zwart wit gekleurde vangrails welke er tot op de dag van vandaag nog steeds in deze kleuren staan.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #441 Gepost op: 17 January 2023, 17:24:14 »
Het heeft zo vanuit de lucht inderdaad wel iets van het circuit van Zandvoort!  :)


https://hdl.handle.net/21.12102/45B060E2FB8F11DF9E4D523BC2E286E2 *

* ik meen rechts op de opstelsporen bij het station nog een stroomlijnneus te zien staan op de bovenleidingloze sporen.

Leuk, ik denk dat je gelijk hebt!



Was me nog niet eerder opgevallen. Misschien een DE-III Mat34? Of misschien toch een elektrisch treinstel dat ze onder de draad vandaan hebben getrokken, halverweg het treinstel lijkt een verhoging op het dak te zitten die een neergelaten pantograaf kan zijn. Die twee gesloten goederenwagens op de Trawlerkade, bij die kolenbunkers als ik het goed zie, die had ik ook nog niet eerder gezien. Een geweldig plaatje is het, je blijft ernaar kijken. Ook de groene, lege achtergrond is mooi, met dat bos in het heuvelachtige duingebied, en daarachter de kerktoren van Driehuis in de verte.

Het Noord-Hollands archief heeft ook de onderstaande foto, op dezelfde dag en vanaf hetzelfde punt gemaakt, maar net iets verder naar het noorden genomen:



1953. Deze is helaas net iets minder scherp en wat donkerder. Hier kunnen we wel het Visstation mooi zien. Het was hier grijs, ik kende het niet anders dan wit.

Collectie Gemeente Velsen, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_15228, Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/493FAFE2FB8F11DF9E4D523BC2E286E2
« Laatst bewerkt op: 17 January 2023, 17:27:55 door Vislijn. Reden: bron foto toegevoegd »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4522
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #442 Gepost op: 18 January 2023, 14:09:20 »
Artikel van de IJmuider Courant met daarin Lovers Rail. Zover ik zie zonder abonnement te bekijken.
Inclusief filmmateriaal.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #443 Gepost op: 19 January 2023, 15:42:02 »
Leuk om terug te zien!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #444 Gepost op: 19 January 2023, 15:46:43 »
Halte Casembrootstraat gezien in oostelijke richting, 24 april 1968:



Het gebouwtje doet sterk denken aan het haltegebouwtje dat tussen 1927 en 1958 bij Velsen-Zeeweg stond, maar hier op de halte Casembrootstraat is er ruimte voor een half overdekte bank voor wachtende reizigers, die was er bij de Zeeweg niet. Beide gebouwtjes (en haltes) werden in 1927 gebouwd, dus zo vreemd is de gelijkenis niet.

Foto Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_06099K00_03

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #445 Gepost op: 19 January 2023, 15:54:24 »
Zooooo herkenbaar voor iemand uit 1968 (y).

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7790
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #446 Gepost op: 19 January 2023, 16:28:53 »
Zie in de verte ook de tweede wachtgelegenheid. Stuk leuker dan de latere abri

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #447 Gepost op: 20 January 2023, 08:39:53 »
Ik ken de omgeving daar niet zo heel goed, maar Topotijdreis geeft een aardig idee waar het spoortje gelegen moet hebben.
De ligging van het rouwstation is geen enkel probleem. Ik citeer uit mijn eerdere posting op 8 januari. Het is namelijk het huidige perceel 969. Daarmee is ook te zien waar het station voor moest wijken: de huidige aula.  Wat ik bedoelde te zeggen is dat in 2014 in het veld geen enkele aanwijzing was te vinden. Soms kun je nog wel eens sporen aantreffen van een oude spoorsituatie; dat was hier niet meer het geval. 


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #448 Gepost op: 20 January 2023, 11:40:04 »
De halte Julianakade in 1968, ±1975 en 1987:



[april 1968 Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_06099K00_04. Vrijwel alles nog in originele staat, met wachtpost annex loket, dienstwoning, de tekst "Reis per spoor mooi Nederland door" en handbediende overwegbomen]



[Ca. 1975, fotograaf onbekend. De dienstwoning is verlaten en wacht op sloop. In mijn herinnering heeft de woning er nog jaren zo bijgestaan. Rechts de kenmerkende gele rookpluim van de Mekog kunstmestfabriek aan de overkant van het kanaal. Erg gezond zal het achteraf niet geweest zijn.]



[Juni 1987. Alleen de perrons resteren nog. De overwegbomen zijn nu weer 'handbediend': ze moeten nu gesleuteld worden. Loc 2210 staat daarop te wachten. Foto collectie Gemeente Velsen via NHA, nr. NL-HlmNHA_1098_10419]





IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #449 Gepost op: 20 January 2023, 14:53:25 »
Als het goed is was dat zwavel.