Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:45:24
20 jaar BNLS door bask185
Vandaag om 20:12:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 266393 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #270 Gepost op: 24 October 2022, 17:43:47 »
Je hebt het beste voor het laatst bewaard!
Heel mooi die havensporen :)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #271 Gepost op: 24 October 2022, 20:35:40 »
Prachtige verzameling fotoos!
Waar diende dat bielzen gebouwtje voor, daar op de Trawlerkade?
En zijn er modellen viswagens met een generator op t bordes?

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #272 Gepost op: 24 October 2022, 20:51:53 »
ACME heeft volgens mij de tweeasser als model met generator. Of de vierasser met generator in model gemaakt is weet ik niet.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #273 Gepost op: 24 October 2022, 21:05:05 »
De ACME 2 asser klopt.
Ik dacht de 4 asser door Mehano.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #274 Gepost op: 24 October 2022, 21:50:20 »
Prachtige verzameling fotoos!
Waar diende dat bielzen gebouwtje voor, daar op de Trawlerkade?

Dank je wel. Op dat gebouwtje is de naam “HERA” te zien, een IJmuidense machinefabriek die, op een steenworp afstand hiervan, nog steeds bestaat.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #275 Gepost op: 24 October 2022, 21:51:25 »
Je hebt het beste voor het laatst bewaard!
Heel mooi die havensporen :)

Leuk te horen! Ik ben ook een trouw lezer van het Charlois-draadje  :)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #276 Gepost op: 25 October 2022, 14:01:31 »
Leuke foto's weer.  ;)



[↑ De diesellocomotief rijdt langs de Strandweg, terwijl de ketelwagen op de voorgrond op het spoor langs de Kromhoutstraat staat. 25 mei 1981, foto Roelof Hamoen via railromantiek.nl]



[↑ Een stukje verder langs de Strandweg treffen we loc 2253 ter hoogte van de fabriek van Quaker Oats. 1981, foto coll. Leo van Leeuwen]

Op deze luchtfoto is het spoor langs de Strandweg te zien, met de bedrijfsaansluiting die daar aftakt en twee opgestelde rongenwagens. De onderste aansluiting op de kaart staat hier op de foto, zo te zien net voor de Deutzstraat, hier staan enkele gesloten op het spoor tussen de bebouwing.


N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #277 Gepost op: 25 October 2022, 15:04:42 »
De ACME 2 asser klopt.
Ik dacht de 4 asser door Mehano.
De vierasser in ieder geval van Rivarossi: catalogusnummer 2431, geïmmatriculeerd bij de SNCF, blauw met generator.
De blauwe tweeasser met generator vind je bij ACME in de sets 45042, 45044, 45045, 45046 en 45048.
Groet, Frank

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #278 Gepost op: 25 October 2022, 15:39:07 »
Lijkt er meer op ja.
Gaat tijd worden voor een herziene/hagelnieuwe versie.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #279 Gepost op: 25 October 2022, 15:57:04 »
Een machtig gezicht moet dat geweest zijn, die keientrein met vier bulderende 2200'en ervoor. Helaas voor mijn tijd. Ik heb wel gehoord dat het door veel scholieren als excuus werd gebruikt als ze te laat op school kwamen  :)
Dat is ook een machtig gezicht, alleen was dat niet voor de stenentreinen te zien: ze reden altijd met slechts twee locs, tenzij er die dag twee treinen reden: dan natuurlijk twee sets van twee. Zie daarvoor het verhelderende artikel in Op de Rails 1962 blz. 51-53. Dat van die 56 wagens klopt. Laadgewicht: 1000 ton, treingewicht: 1800 ton.
Groet, Frank

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #280 Gepost op: 25 October 2022, 16:43:35 »
Alleen reden de treinen dus wel met vier locs, ten tijde van dat artikel was de verlenging van de pieren nog bezig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #281 Gepost op: 25 October 2022, 17:19:06 »
Er zijn alleen foto's (ook uit 1965) met twee locs...
Groet, Frank

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #282 Gepost op: 25 October 2022, 17:22:46 »
Dan zullen Dirk en mijn ouders het verkeerd gezien hebben als ze erop moesten wachten....
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #283 Gepost op: 25 October 2022, 18:45:39 »
Nog even over de Stenentrein.
Ik werkte bij NS / Seinwezen in Rotterdam in die tijd.
Ik zat nog wel eens in de restauratie in Dordrecht , in de middag pauze. De eerste of tweede stentenrein kwam dan voorbij  het perron van  Spoor 1 . De loks gingen dan opschakelen omdat verderop de helling naar de spoorbrug over de Oude Maas begon. Ze reden mss 50 of 60km/h. Er lagen maar een paar grote stenen in iedere platte wagen, en je zag ze tijdens het voorbij rijden zachtjes heen en weer wiebelen.   ;D
Een paar Km verderop ,bij Oud Zwijndrecht is er een stenentrein ontspoord. Jaren er na lagen er nog enkele stenen daar langs de baan.
Er zijn foto's van.

Peter

In het genoemde nummer van Op De Rails zie je op bldz 51 onderaan een foto van de stenentrein als hij Dordrecht binnen rijdt ,
« Laatst bewerkt op: 25 October 2022, 21:36:38 door Peter Kleton. Reden: Aanvulling van de tekst »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #284 Gepost op: 25 October 2022, 19:31:52 »
"Er lagen maar een paar grote stenen in iedere platte wagen, en je zag ze tijdens het voorbij rijden zachtjes heen en weer wiebelen."

Belgen en Nederlanders in de bocht, Duitsers zouden een hartaanval krijgen van geen "Ladungsicherung"...

grtz rob (eea ervaring met onze Teutoonse vrienden)