Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door nederbelg
Vandaag om 15:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:41:50
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 15:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 266374 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #285 Gepost op: 25 October 2022, 21:39:53 »
Misschien zouden de stenen in deze tijd  allemaal per stuk moeten zijn vastgezet met riemen tegen het wiebelen.  ::)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #286 Gepost op: 27 October 2022, 09:38:36 »
Stiekem vind ik de fotos uit de haven nog wel het leukste. Mijn opa had daar zijn eigen zaak, als klein jongetje ging ik altijd mee met mijn opa toen hij met pensioen was en een rondje door de haven ging doen, zo ergens tussen 92 en 94-95, toen ik naar school moest. Sommige delen herken ik, ondanks dat ze er anders uit zien. Zeker vanaf de Watertoren, zo herkenbaar.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #287 Gepost op: 01 November 2022, 13:38:20 »
Het eind van de reizigersdienst naar IJmuiden

We zagen al dat de aantallen reizigers op de IJmuidenlijn steeds verder afnamen. De lijn lag voor een groot deel langs het kanaal en daarmee langs de rand van IJmuiden, dat zelf steeds meer in zuidelijke richting uitbreidde. De bussen naar Haarlem, Amsterdam en Beverwijk waren voor veel mensen handiger omdat die door het centrum reden en dichterbij stopten dan de decentraal gelegen spoorlijn. Eigenlijk was de neergang al in 1957 ingezet, toen de spoorbrug verdween en er vanuit Velsen-IJmuiden Oost geen rechtstreekse treinen meer richting Alkmaar gingen. Reizigers voor die richting moesten nu eerst naar het veel zuidelijker gelegen Santpoort-Noord om vanaf daar, na een overstap, door de Velsertunnel weer noordwaarts te gaan.
Eind jaren 60 werd de kaartverkoop langs de lijn gestopt. Reizigers moesten na het instappen op zoek naar de conducteur om bij hem een kaartje te kopen. Ideaal was het allemaal niet. Bovendien gingen de stations, nu ze niet langer bemand waren, snel achteruit.

Zelf ben ik langs de spoorlijn opgegroeid, ik heb heel vaak gezien dat er bij stops helemaal niemand uit- en helemaal niemand instapte. Ondanks alle verhalen, aan het einde van de jaren 70, begin jaren 80 zat er buiten de spits gewoon geen kip in die trein.

De spoorlijn naar IJmuiden was er in 1927 vroeg bij met de elektrificatie. Om een idee te geven, op Utrecht CS was toen nog geen bovenleiding te bekennen. Maar nu gold de wet van de remmende voorsprong: toen de jaren 80 waren aangebroken, was de bovenleiding, die grotendeels nog de originele uit 1927 was, hard aan vervanging toe, zoals bijvoorbeeld in november 1981 bleek:



[Het spoor langs de Kanaaldijk, niet ver van de halte Casembrootstraat, na een flinke storm. Foto Beeldbank de Boer via NHA, 20 november 1981, cat.nr. NL-HlmNHA_1478_21361K00_24]

De geringe reizigersaantallen rechtvaardigden de investering in een nieuwe bovenleiding niet, zo overwoog het Ministerie. Rijden met diesels was volgens de NS geen optie, omdat er verder nergens in de Randstad met dieseltreinen in de reizigersdienst werd gereden. Zo werd in de zomer van 1983 besloten dat met ingang van de winterdienstregeling het personenvervoer op de IJmuidenlijn zou stoppen. 24 september 1983 werd de laatste dag.




[↑ De laatste dag van de reizigersdienst door NS, 24 september 1983. Een treinstel Plan V op weg naar IJmuiden stopt te Velsen-Zeeweg. Zelf sta ik volgens mij ook op de foto; ik ben niet de baardige persoon op de voorgrond, maar sta achter het haltegebouwtje, blond haar en blauwe jas. Foto W. Beukenkamp]



[↑ Treinstel 676 zou op de laatste dag van zijn actieve dienst de eer krijgen om de allerlaatste rit vanuit IJmuiden te rijden. Na deze dag was het gedaan met Mat46. Hier rijdt het treinstel bij de splitsing ten noorden van Santpoort-Noord links de IJmuidenlijn op. Rechts het spoor dat sinds 1957 naar de tunnel voert. Foto W. Beukenkamp]


[↑ Bij de halte Westerveld werd met allerlei activiteiten stilgestaan bij de sluiting van de spoorlijn. Foto H. Ploeger]



[↑ Nog een mooie foto van de splitsing bij Santpoort-Noord op de laatste dag van de reizigersdienst. Het treinstel Plan V komt uit IJmuiden en is op weg naar Haarlem. Tussen de sporen van de splitsing, achter het schakelstation, had mijn vader destijds een volkstuintje. Foto W. Beukenkamp]





[↑↑ Twee foto’s van de allerlaatste rit, vlak voor het nachtelijke vertrek uit IJmuiden. Fotograaf onbekend]

De laatste rit, die rond half één ’s nachts uit IJmuiden vertrok, verliep chaotisch. Er werd meerdere keren aan de noodrem getrokken en treinstel 676, dat na deze rit zelf ook buiten dienst zou gaan, als laatste treinstel Mat46, werd door meereizende liefhebbers gestript. Ik was toen 13 en lag al op bed, maar ik herinner me nog heel goed dat ik de trein luid toeterend voorbij hoorde komen.

Daarna kwamen er alleen nog goederentreinen, meestal met vis. En later was er nog het kortstondige avontuur met Lovers Rail, eind jaren 90, waar ik op de één of andere manier niet veel interesse voor heb en waar ik hierna niet veel aandacht aan wil besteden.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2022, 11:40:24 door Vislijn »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #288 Gepost op: 01 November 2022, 14:15:31 »
Ik kan me herinneren dat we een keer op een Zondag IJmuiden-Haarlem gereden hebben.
Het was heel stil in de trein en de HC kwam  een praatje met ons maken.
Bij een NVBS excursie naar de Hoogovens zijn we daarna nog met een gehuurde bus door IJmuiden gereden ,waarbij de Voorzitter van de NVBS afdeling nog een praatje hield over de spoorlijn en vertelde dat er nog een mogelijkheid was dat de lijn vanaf het eindpunt richting de nieuwe wooenwijk (Sterreweijk ?) ging.
Is dus nooit gebeurd. :(
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #289 Gepost op: 01 November 2022, 16:06:20 »
Ha leuk. Ja, jammer dat die doortrekking van de lijn naar Zeewijk destijds niet doorgegaan is, dan zou de lijn misschien nu nog bestaan hebben.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #290 Gepost op: 01 November 2022, 16:57:15 »
In vervolg op mijn eerdere post hierboven: ik heb het altijd enorm jammer gevonden dat het reizigersvervoer ophield (en later ook het goederenvervoer). Maar een onbegrijpelijke beslissing vond ik het niet. Nog steeds roepen heel veel mensen in IJmuiden dat het een grove schande was dat die spoorverbinding 'zomaar' was opgeheven, maar ja, wat wil je? Er zat geen hond in die trein. Zoals dat zo vaak gaat; wanneer het nog kan maakt niemand er gebruik van, maar wanneer het weg is mist iedereen het enorm. Beetje zoals de V&D.

Wel jammer dat station IJmuiden zo verloederd was en in 1995 uiteindelijk is gesloopt, het was mooi geweest als daar een andere bestemming voor was gevonden.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #291 Gepost op: 08 November 2022, 11:00:34 »
De spoorlijn naar IJmuiden kende sinds de jaren 60 dus een chronisch gebrek aan reizigers. Maar dat was niet elke dag zo!





Het is 12 augustus 1980. We komen treinstel 424 en een onbekende soortgenoot tegen op de halte Casembrootstraat, waar op een normale dag bij elke trein misschien hooguit één of twee mensen in- of uitstapten, maar nu is het evenement Sail 80 gaande. De zeilschepen kwamen op weg van en naar Amsterdam door het Noordzeekanaal en de sluizen bij IJmuiden en daarbij ontstond een soort collectieve gekte. Die is hier wel duidelijk te zien. Totaal onverantwoord natuurlijk, maar voor de IJmuidenlijn wel weer eens iets héél anders.

Het lijkt erop dat het perron van de halte Casembrootstraat nét niet lang genoeg is voor 4 bakken Mat64. De achterkant van de trein blokkeert de doorgang naar de uitgang aan de kanaalzijde. Het bord 'Overweg' slaat op een voetgangersoversteekplaats, want een echte overweg was hier niet.

Beeldbank De Boer via NHA, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_19649K00_33 en NL-HlmNHA_1478_19649K00_38.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2022, 15:02:55 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #292 Gepost op: 08 November 2022, 15:55:52 »
Toen kon alles.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #293 Gepost op: 08 November 2022, 20:50:46 »
Ja inderdaad, of in ieder geval heel veel. :D

Al deze mensen moesten vervolgens ook nog de Kanaaldijk oversteken, tussen het voortrazende verkeer door, om dan aan de overkant ook nog over de vangrail te moeten klimmen. Lekker zooitje was het.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #294 Gepost op: 08 November 2022, 21:49:26 »
De laatste keren werd de kanaaldijk gewoon afgesloten.
Ach, wisten ze toen veel.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1875
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #295 Gepost op: 09 November 2022, 09:59:03 »
In mijn herinnering (ik was erbij, maar het is 42 jaar geleden) was de kanaaldijk in 1980 ook afgesloten.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #296 Gepost op: 09 November 2022, 10:07:21 »
Ha kijk, verstandig besluit. Ik was er ook bij (maar kwam met de fiets, niet met deze trein), maar was toen pas 10 jaar, precies weet ik het niet meer.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #297 Gepost op: 10 November 2022, 12:46:00 »
Na de posts over station IJmuiden, over het Visstation en over de haven- en kadesporen hebben we onze 'reis' over de IJmuidenlijn voltooid, maar zoals ik al schreef is het draadje wat mij betreft nog niet ten einde. Ik ben van plan om hier regelmatig nog foto's te blijven plaatsen, al of niet met omschrijving, er is vast wel iemand die ik daarmee een plezier doe. Wie iets leuks bij te dragen heeft, schroom vooral niet.

Vandaag een mooie luchtfoto van de Velserspoorbrug en omgeving, uit ca. 1935.





[Collectie Foto Technische Dienst, Luchtvaartafdeeling. Beeldbank Nederlands Instituut voor Militaire Historie, obj.nr. 2011-0640, directe link (grotere versie) https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto-s/detail/d00a1e75-7f70-da71-9caa-a4239e1ca4c1/media/98931826-5b97-9986-568b-1229b9de47d2 ]

We kijken vanuit Velsen-Noord richting het zuidoosten. In het midden de spoorbrug, rechts station Velsen-IJmuiden Oost met zijn lange overkapping en zijn bijgebouwen. Links de papierfabriek van Van Gelder. We zien de splitsing van de sporen direct ten noorden van het station: rechtdoor over de brug naar Beverwijk/Alkmaar, afbuigend rechtsonder naar IJmuiden.


Het gebouw dat in 1960 door Roef Ankersmit werd gefotografeerd en waar we het op pag. 6 van dit draadje over hadden (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=velsenijmuidenoost&num=63 en http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=velsenijmuidenoost&num=62) lijkt ook van de partij, we zien het ter hoogte van het noordelijke uiteinde van de perronoverkapping, iets verder naar achteren. We zien ook, iets verder naar rechts/het zuiden, de goederenloods van Van Gend en Loos. Er staan flink wat goederenwagens voor de deur.
Tussen deze loods en het oude station Velsen-IJmuiden Oost (het witte gebouw dat ongeveer in het midden van de foto ligt) is het straatspoor zichtbaar dat we eerder zagen op pag. 2 van dit draadje, op deze foto uit 1957:



Het oude station, dat al sinds 1905 geen dienst meer deed maar nog wel jaren was blijven staan, was ten tijde van déze foto al verdwenen, het werd tijdens de oorlog door de Duitsers afgebroken. De fotograaf staat hier bijna op de plek van het voormalige station. We kunnen dankzij dit oude station op de luchtfoto mooi zien hoeveel oostelijker het spoor voor 1905 over de oudere en lagere spoorbrug ging.

Boven op de foto zien we Park Velserbeek. Linksboven het dorp (Oud-) Velsen met daarachter de lege polder.



« Laatst bewerkt op: 10 November 2022, 12:54:47 door Vislijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #298 Gepost op: 10 November 2022, 13:28:08 »
Velserbeek ligt toch rechtsboven op de foto? Of is dat Beekesteijn al?
De personenauto is een mooi geval. Weet iemand merk en type?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #299 Gepost op: 10 November 2022, 13:48:35 »
Ja, dichter bij het station ligt Velserbeek, dat ligt ook wat meer richting het kanaal, daarachter ligt Beeckestijn (ligt iets zuidelijker).

Wat de auto betreft, ik denk zelf aan een Skoda 1102 van begin jaren 50 maar weet het niet zeker: https://www.flickr.com/photos/photiste/46506509575/in/photostream/