Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 165618 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #300 Gepost op: 10 november 2022, 15:34:05 »
Inderdaad dat is zo'n Skoda.

Ronald
Groet,
      Ronald

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1299
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #301 Gepost op: 10 november 2022, 15:39:33 »
Mij doe je erg veel plezier mee, vooral die luchtfoto.
Het is bij de pont ietsje anders geworden.
IJmuiden was vroeger mooier dan de puinhoop wat de moffen en die Dudok er van gemaakt had.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2022, 15:51:51 door Arnold van Heyst »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1299
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #302 Gepost op: 10 november 2022, 15:50:19 »
De bossen boven die "kromme" weg is Velserbeek.
Rechtsboven net buiten beeld staat telstar.
Beeckestein zit aan de bovenrand.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #303 Gepost op: 10 november 2022, 16:47:53 »
Die Dudok? Waar krijgt bij de schuld van?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #304 Gepost op: 10 november 2022, 16:48:43 »
Beeckestein helemaal midden bovenaan inderdaad ...

Vanaf het kanaal in zuidelijke richting: het dorp Velsen, Meervliet, Waterland, Beeckestein.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1299
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #305 Gepost op: 10 november 2022, 16:56:30 »
Die Dudok? Waar krijgt bij de schuld van?

Volgens mij door het gemeentebestuur binnen gehaald.
De vooroorlogs uitbreidingsplannen zijn toen van tafel geveegd.
Die plannen waren fraai.
Maar ik kan verkeerd geinformeerd zijn toen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #306 Gepost op: 10 november 2022, 17:24:40 »
Die plannen waren van Dudok? Ik ken die geschiedenis niet.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1299
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #307 Gepost op: 10 november 2022, 17:29:46 »
Nou...wie weet meer ???

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #308 Gepost op: 10 november 2022, 19:58:52 »
Dudok heeft het Stadhuis van Velsen ontworpen, het kwam in 1964 gereed.



Ook heeft hij in Velsen het hoofdgebouw van Hoogovens ontworpen met die monumentale toegangspoort, en ook de aula van de begraafplaats Duinhof is van zijn hand.



(foto Anton Helmink, https://ahehighlights.myportfolio.com/2020-hoogovens)

Maar de grootste invloed had hij hier doordat hij het stratenplan van de naoorlogse wijken tekende. Dat had min of meer de vorm van een anker. Je moet bedenken, IJmuiden was tijdens de oorlog zwaar beschadigd en dat moest binnen de kortste keren worden herbouwd. Het moest snel en het mocht niks kosten, dus Dudoks plan werd volgezet met flats (die hij zelf niet ontwerp) die niet erg fraai waren.

Dudok heeft wel heel mooie dingen gemaakt, zijn stadhuis van Hilversum bijvoorbeeld is wereldberoemd.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #309 Gepost op: 10 november 2022, 21:39:55 »
Nooit geweten. We noemden het stadhuis 'de vinger' 😉

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1299
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #310 Gepost op: 10 november 2022, 21:46:19 »
Das dan ook weer duidelijk ;D.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #311 Gepost op: 11 november 2022, 10:18:02 »
Vandaag een foto van de situatie net ten noorden van station Velsen-IJmuiden Oost.



Foto Collectie Gem. Velsen, NHA KNA001008780.
De plaat is van 28 september 1957 en dat is de laatste dag dat de Velserspoorbrug nog in bedrijf was. Vanaf de volgende dag zouden de treinen door de Velsertunnel gaan, de brug wachtte sloop. Dat betekende voor dit ooit bruisende station dat zijn rol min of meer was uitgespeeld. Vanaf nu kwam hier alleen nog het boemeltje van en naar IJmuiden.

We zien de spoorbrug in het midden. Links nadert de Mat46 uit IJmuiden. Het overpad op de voorgrond leidt naar het goederenemplacement dat rechts buiten beeld ligt, met o.a. een vestiging van Van Gend en Loos.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2022, 15:26:44 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #312 Gepost op: 14 november 2022, 11:17:10 »
De neergang van station Velsen-IJmuiden Oost in beeld

We blijven nog even rondhangen op station Velsen-IJmuiden Oost. Zoals eerder beschreven degradeerde het drukke overstapstation aan de lijn Haarlem-Alkmaar na de opening van de Velsertunnel en de afbraak van de spoorbrug in 1957 tot niet meer dan een slaperige halte aan een niet erg rendabele zijlijn, waar alleen nog twee keer per uur in elke richting een stoptrein kwam. Daarvoor was het station met al zijn voorzieningen natuurlijk veel te groot.

Van 1957 tot de late jaren 60 bleef het station uiterlijk grotendeels in oorspronkelijke staat, maar aan onderhoud werd niet veel meer gedaan. Vanaf 1968 echter zouden er grote veranderingen komen. Hieronder een serie foto's waarop we de neergang kunnen volgen. Niet iets om vrolijk van te worden, wél interessant (vind ik zelf tenminste).



[↑ Hier zien we het station op 21 februari 1968. We kijken in zuidelijke richting. Links staat een fraaie DAF van Van Gend en Loos. Verder naar links het voorgebouw van het station aan de Velsense (dus oostelijke) kant van het station, de oorspronkelijke hoofdingang. Hier konden reizigers de onderdoorgang betreden die naar het middenperron leidde. Foto Beeldbank De Boer via NHA, inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_05927K00_22]

De foto hieronder is de enige (die ik heb tenminste) waarop dit gebouw goed te zien is. Als iemand andere foto's heeft van dit gebouw, dan hou ik me graag aanbevolen.



[↑ Het oostelijke ingangsgebouw. Het is wel duidelijk dat sloop niet lang meer op zich laat wachten. 8 juli 1968, Beeldbank De Boer via NHA NL-HlmNHA_1478_06303K00_30]

Aan de westzijde van het station, de IJmuidense kant dus, stond ook een aardig gebouwtje, dat van later datum is (1924) dan de oostelijke ingangspartij uit 1905:



[↑ Deze foto uit 1967 zagen we al eerder. Tot de opening van deze toegang in 1924 had het station geen ingang aan de westzijde. Foto Piet Korpershoek, coll. Gemeente Velsen via NHA, KNA001009045]







[↑ De al flink gevandaliseerde en verveloze perrongebouwen, niet lang voor de sloop. Juli 1968. Foto's Beeldbank De Boer via NHA, NL-HlmNHA_1478_06303K00_26 en NL-HlmNHA_1478_06303K00_29]



[↑ Hier zat vroeger de stationsrestauratie. Foto Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_06303K00_27]

Even een stapje terug in de tijd. Hieronder de stationsrestauratie in 1941:



[Buiten zien we het politiebureau staan]



[Foto NS via HUA, no. 166241]

Op alle foto's uit de jaren 60 is goed te zien dat er al jaren niets meer aan onderhoud was gedaan.
In oktober 1968 gingen de perrongebouwen en de overkapping voor het grootste deel tegen de vlakte:







[↑ 10 oktober 1968. Op alledrie de foto's kijken we in noordelijke richting. De beide toegangsgebouwen verdwenen ongeveer tegelijk met de overkapping en perrongebouwen. We zien op de eerste en derde foto op de achtergrond het gebouwtje aan de westkant. 3x Beeldbank De Boer via NHA, nrs. NL-HlmNHA-1478-06553K00-07, NL-HlmNHA-1478-06553K00-13 en NL-HlmNHA-1478-06553K00-10]

Een klein gedeelte van de overkapping bleef nog een paar jaar staan:



[↑ Juni 1973. Foto Piet Korpershoek via NHA, nr. KNA001009052. Alleen boven de trap staat nog een stuk overkapping. Ook hier valt weer op dat het onderhoud minimaal was.]



[↑ Juli 1973. De perrontrap gezien vanuit de onderdoorgang. Beeldcollectie van de gemeente Velsen Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10529]

In 1974 sneuvelde ook het laatste stuk overkapping en werd er een miezerige abri boven het trapgat geplaatst. Het werd nu wel een heel desolate toestand.



[↑ Februari 1974. Foto Piet Korpershoek, 1974. Collectie Gemeente Velsen, NL-HlmNHA_1098_KNA001009062]



[↑ 25 maart 1974. De nieuwe abri naast het laatste restant van de perrongebouwen, gezien vanaf de IJmuidense kant. Op de voorgrond de onderdoorgang. Het gebouwtje uit 1924 dat hier toegang gaf tot de onderdoorgang was al een paar jaar eerder, in 1968, verdwenen. Foto Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_12801K00_28]



[↑ December 1974. Nog steeds staat er een laatste restje perrongebouw. Beeldbank De Boer via NHANL-HlmNHA_1478_12799K00_07]



[↑ In 1980 was dit uiteindelijk alles wat resteerde van het ooit zo omvangrijke station.]










« Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 14:30:03 door Vislijn »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #313 Gepost op: 15 november 2022, 22:13:05 »
Mooie foto's van het verval. Als je de voorgeschiedenis niet weet en zo in 1980 bij die laatste foto op het perron staat, dan vraag je je ook af waar dat superbrede perron nou helemaal voor nodig is :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #314 Gepost op: 17 november 2022, 10:20:08 »
Ja klopt, ik heb daar vroeger, lang voordat ik me in die geschiedenis had verdiept, met verbazing naar staan kijken. Wat een vlakte was dat.

Nog even een aardige aanvulling:



Hier wordt op één van de zijsporen van Velsen-IJmuiden Oost geklust aan een vastgelopen motorrondsel van een motorwagen Mat24. Ik zou de foto zo rond 1950 dateren (wilde gok), het perronbord 'Velsen IJmuiden Oost' dat we rechts zien is in ieder geval nog van een oud type. Het spoor waarop het treinstel staat is op de eerste foto (1968) van mijn vorige post al verdwenen (op die foto was dat rechts, we zien het station nu vanaf de andere kant). Ook zijn de bovenleidingportalen intussen veranderd. Het 'voorgebouw' van het station zien we op de achtergrond rechts. In de spiegeling van de frontruiten zien we dat waarschijnlijk een stoomloc te hulp is geschoten om het stel naar dit zijspoor te dirigeren.

Foto is afkomstig uit het online archief van Eelco Storm, zie ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=29740.msg459979#msg459979, directe link zie https://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/47949596251/in/album-72157708743206366/
« Laatst bewerkt op: 17 november 2022, 11:13:31 door Vislijn »