[…]Ik dacht dat ik aardig wat wist over de IJmuidenlijn, maar in een boek dat ik laatst las, Een Eeuw Gas in Velsen door J. Morren en D. Verhulst, zag ik tot mijn verrassing dat het plaatselijke gasbedrijf, dat vanuit de halte Casembrootstraat gezien een klein stukje verder naar het westen lag, vroeger een eigen raccordement heeft gehad, waar tankwagens met propaan werden gelost. Dit zijspoor zou tussen 1955 en 1957 zijn aangelegd. Dit dateert dus nog van voor de komst van het aardgas. Er stonden toen ook nog enorme gashouders op het terrein, die herinner ik me nog wel. Het raccordement zou gelegen hebben ter hoogte van het tankstation, volgens mij heette dat vroeger Commandeur en het is er volgens mij nog steeds. Het bestaan van dit stukje spoor was geheel nieuw voor mij, moet ik zeggen. Ik heb een foto gemaakt van dit stukje uit het boek: […]
Eerder in dit draadje, en in het draadje van Huup over de Casembrootstraat, hebben we het gehad over de aftakking van het Gasbedrijf, die iets ten westen van de halte Casembrootstraat lag. Op de onderstaande foto is deze aftakking te zien: 20 februari 1960. DE-loc 2269 keert na het aanbrengen van de buurtgoederentrein naar IJmuiden als losse loc terug richting Haarlem. We kijken in westelijke richting. Vlak voor de loc ligt de aftakking naar het Gasbedrijf. Links de bebouwing langs de IJmuiderstraatweg, rechts de Kanaaldijk. Achter de loc ligt in de verte de vroegere elektriciteitscentrale van het PEN, toen in gebruik door de conservenfabriek ‘Neerlandia’.Foto R. Ankersmit via Klassiekebeveiliging.com
.......Ik heb tot nu toe geen foto's gezien van de aansluiting, en weet dus ook niet of hij de straatweg overstak. Ik vermoed van niet, als ik de foto in het artikel bekijk. Daar lijkt de aansluiting parallel te lopen aan het hoofdspoor. De kaart bevestigd dat.De aansluiting staat ook daarom nog niet geplanned bij IJmc in model. Eerst meer info vinden. Dit is wel een mooi eindje op weg, dat wel ..........
Ja, dat is duidelijk door de lijnwerkplaatsen gebeurd bij regulier onderhoud en niet tijdens revisie in de hoofdwerkplaats.Waarschijnlijk dat daarom ook alleen een periode in het boek wordt gegeven en het niet per loc in de uitgebreidde tabellen met modificaties etc. is opgenomen. Weer redelijk opgeknapt gelukkig, nog wel wat restverschijnselen maar die verdwijnen vast ook wel weer 🙂Jammer, maar wellicht volgt ooit nog eens een herkansing. Komend weekend is echt een hobbyweekend voor me, morgen een workshop en zondag naar de Noord-Hollandse Modelspoordagen hier in Alkmaar.
Foto's zijn van "Wattman".