Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 12792 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #30 Gepost op: 04 augustus 2020, 18:22:27 »
in murrica heuvelen ze toch ook? gaat blijkbaar prima met een AK.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #31 Gepost op: 04 augustus 2020, 18:33:38 »
In de USA trekken ze toch aan een koord of iets dergelijks om de wagen te ontkoppelen?

Ik zal wel wat te simpel denken. Maar waarom geen zootje Amerikaanse klauwkoppelingen op de kop tikken en dr hier in Europa mee gaan experimenteren of Iets dergelijks? Die dingen hebben hun nut daar wel bewezen lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1294
  • Take It Or Leave It
Re: Automatische koppeling
« Reactie #32 Gepost op: 04 augustus 2020, 18:36:44 »
Of men neeme russische SA3 AK's.
Handig met het oostblok.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #33 Gepost op: 04 augustus 2020, 19:16:52 »
Die Amerikaanse klauwkoppelingen hebben inderdaad een trekstang waarmee de rangeerder de koppeling kan lostrekken zonder dat hij tussen de wagens moet gaan staan. Er zijn diverse klonen van de Amerikaanse koppeling die waarschijnlijk ook zo'n trekstang hebben. Er zal toch een mogelijkheid moeten zijn om ze los te krijgen.

Maar ik denk dat de Amerikaanse koppeling niet zo maar bruikbaar is om ook lucht en elektriciteit automatisch te koppelen. Daarvoor zit er te veel speling tussen de klauwen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #34 Gepost op: 04 augustus 2020, 19:26:20 »
Of men neeme russische SA3 AK's.
Handig met het oostblok.
De UIC-koppeling die t ooit ging worden was toch een SA3 met luchtverbindingen dr bij? das een aardig begin... is er alleen nog iets met spoorbreedte. ;D

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1294
  • Take It Or Leave It
Re: Automatische koppeling
« Reactie #35 Gepost op: 04 augustus 2020, 19:50:56 »
Daar hadden ze ook een foefje voor.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2446
Re: Automatische koppeling
« Reactie #36 Gepost op: 05 augustus 2020, 10:01:52 »
In Iran rijdt de RAI ook met een mix van klauwkoppelingen en schroefkoppelingen, gewoon op normaalspoor.
Hoofdzakelijk hebben de goederenwagens klauwkoppelingen en de rijtuigen schroefkoppelingen.
Maar er zijn locs die zowel voor reizigers als voor goederentreinen ingezet worden.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Automatische koppeling
« Reactie #37 Gepost op: 05 augustus 2020, 12:12:26 »
In de USA trekken ze toch aan een koord of iets dergelijks om de wagen te ontkoppelen?

Ik zal wel wat te simpel denken. Maar waarom geen zootje Amerikaanse klauwkoppelingen op de kop tikken en dr hier in Europa mee gaan experimenteren of Iets dergelijks? Die dingen hebben hun nut daar wel bewezen lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk
Ik gok omdat die dingen veels te veel over gedimensioneerd zijn voor wat we er hier mee doen, daar zijn de gewichten en lengtes natuurlijk veel langer, en snelheden weer lager.

Daarnaast zal wat nu beproefd word, ook zo gemaakt zijn dat een bestaande wagen met minimale aanpassingen om te bouwen is.


Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Automatische koppeling
« Reactie #38 Gepost op: 05 augustus 2020, 12:36:42 »
Wat ik versta onder een automatische koppeling is koppeling die werkt tussen twee voertuigen, die in beweging zijn.
Voor een haven vaart de loodsboot tegen het schip en er is niemand, die van het schip of de loodsboot ergens aan moet trekken.
Beide schepen varen vrij en bewegen in drie richtingen, zijwaarts, voorwaarts, omhoog en omlaag.
Een wagon kan alleen vooruit of achteruit , maar kan na 200 jaar nog steeds niet automatisch rijdend gekoppeld of ontkoppeld worden.

Nu wordt er met lage snelheid van ongeveer 3 km/u tegen een stilstaande wagon gereden om de koppeling tot stand te brengen.
Waarom kan dit niet als een wagon 100 km/u rijdt en de te koppelen wagon 103 km/u?

Bij schepen, vliegtuigen en ruimteschepen kan dit wel namelijk.

Groetjens
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Automatische koppeling
« Reactie #39 Gepost op: 05 augustus 2020, 13:08:31 »
Bij vliegtuigen gaat het volgens mij alleen om bijtanken en ontstaat er geen koppeling met als doel uiteindelijk samen de reis te vervolgen. Bij ruimteschepen gaat het juist om een daarna nagenoeg permanente koppeling. Beide eigenlijk niet vergelijkbaar met treinen.

Steijn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #40 Gepost op: 05 augustus 2020, 14:02:13 »
In Iran rijdt de RAI ook met een mix van klauwkoppelingen en schroefkoppelingen, gewoon op normaalspoor.
Hoofdzakelijk hebben de goederenwagens klauwkoppelingen en de rijtuigen schroefkoppelingen.
Maar er zijn locs die zowel voor reizigers als voor goederentreinen ingezet worden.
Daarvoor hoef je het land niet uit, de 189 met AK kunnen ook met schroefkoppelingen koppelen.

Wat ik versta onder een automatische koppeling is koppeling die werkt tussen twee voertuigen, die in beweging zijn.
Dus je verzint een eigen definitie om vervolgens te klagen dat het niet werkt volgens jouw idee. De rest van de posters gaat uit van dit.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Automatische koppeling
« Reactie #41 Gepost op: 05 augustus 2020, 15:05:38 »
Automatisch slaat gewoon op het feit dat niemand handelingen hoeft te verrichten om lucht-, elektra of een mechanische verbinding tot stand te brengen, en dat is danook de spoorse definitie ervan wat Rick al aanhaald.

Daarnaast snap ik niet waarom je in jouw definitie erbij haalt dat dat alleen automatisch zou mogen heten als dat rijdend gebeurd en niet bij stilstand.

Op het spoor bied dat rijdend doen geen enkel voordeel, aangezien combineren en splitsen juist prima mogelijk is tijdens een stationnement waar reizigers tochal in- en uit moeten stappen...
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 15:07:15 door Thom »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
    • Dwangrail.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #42 Gepost op: 05 augustus 2020, 18:51:20 »
En sliprijtuigen allang zijn afgeschaft, omdat het ook niet handig is gebleken.
Dus bij stilstand koppelen en ontkoppelen is wel het handigst, en veiliger.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Re: Automatische koppeling
« Reactie #43 Gepost op: 05 augustus 2020, 18:57:28 »
Vergeet niet .dat al die mooie hulpmiddelen om andere  soorten voer-en vaartuigen met elkaar automatich te koppelen alleen functioneren  kunnen, doordat er een electrische spanningsbron aanwezig is vanuit een boordnet of andere bronnen.
In een goederenwagen is niets  beschikbaar ,alleen luchtdruk.
Jr zou kunnen denken aan zonnepanelen of een wielas generator ,maar of dat betrouwbaar zou zijn betwijfel ik.
Het vraagt  controle op werking en onderhoud.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Automatische koppeling
« Reactie #44 Gepost op: 06 augustus 2020, 00:59:45 »
Waarom zou je elektra nodig hebben voor de AK zelf?

De alom gebruikte Scharfenberger AK werkt zonder elektra en is al sinds zijn ontwerp volledig pneumatisch.
Door het binnen bedienen van een ontkoppelpedaal (of met moderner materieel dmv een drukknop die een magneetklep bediend) word de ontkoppelcilinder in de AK bediend die vervolgens de AK bediend te ontkoppelen.

Daarnaast is er voor als er geen lucht voor handen is nog een trekkoord waarmee handmatig aan de as van de ontkoppelcilinder getrokken word en dat kun je prima permanent met handbediening uitvoeren.