Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 16638 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #30 Gepost op: 04 August 2020, 18:22:27 »
in murrica heuvelen ze toch ook? gaat blijkbaar prima met een AK.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #31 Gepost op: 04 August 2020, 18:33:38 »
In de USA trekken ze toch aan een koord of iets dergelijks om de wagen te ontkoppelen?

Ik zal wel wat te simpel denken. Maar waarom geen zootje Amerikaanse klauwkoppelingen op de kop tikken en dr hier in Europa mee gaan experimenteren of Iets dergelijks? Die dingen hebben hun nut daar wel bewezen lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
  • Take It Or Leave It
Re: Automatische koppeling
« Reactie #32 Gepost op: 04 August 2020, 18:36:44 »
Of men neeme russische SA3 AK's.
Handig met het oostblok.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #33 Gepost op: 04 August 2020, 19:16:52 »
Die Amerikaanse klauwkoppelingen hebben inderdaad een trekstang waarmee de rangeerder de koppeling kan lostrekken zonder dat hij tussen de wagens moet gaan staan. Er zijn diverse klonen van de Amerikaanse koppeling die waarschijnlijk ook zo'n trekstang hebben. Er zal toch een mogelijkheid moeten zijn om ze los te krijgen.

Maar ik denk dat de Amerikaanse koppeling niet zo maar bruikbaar is om ook lucht en elektriciteit automatisch te koppelen. Daarvoor zit er te veel speling tussen de klauwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #34 Gepost op: 04 August 2020, 19:26:20 »
Of men neeme russische SA3 AK's.
Handig met het oostblok.
De UIC-koppeling die t ooit ging worden was toch een SA3 met luchtverbindingen dr bij? das een aardig begin... is er alleen nog iets met spoorbreedte. ;D

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
  • Take It Or Leave It
Re: Automatische koppeling
« Reactie #35 Gepost op: 04 August 2020, 19:50:56 »
Daar hadden ze ook een foefje voor.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: Automatische koppeling
« Reactie #36 Gepost op: 05 August 2020, 10:01:52 »
In Iran rijdt de RAI ook met een mix van klauwkoppelingen en schroefkoppelingen, gewoon op normaalspoor.
Hoofdzakelijk hebben de goederenwagens klauwkoppelingen en de rijtuigen schroefkoppelingen.
Maar er zijn locs die zowel voor reizigers als voor goederentreinen ingezet worden.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Automatische koppeling
« Reactie #37 Gepost op: 05 August 2020, 12:12:26 »
In de USA trekken ze toch aan een koord of iets dergelijks om de wagen te ontkoppelen?

Ik zal wel wat te simpel denken. Maar waarom geen zootje Amerikaanse klauwkoppelingen op de kop tikken en dr hier in Europa mee gaan experimenteren of Iets dergelijks? Die dingen hebben hun nut daar wel bewezen lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk
Ik gok omdat die dingen veels te veel over gedimensioneerd zijn voor wat we er hier mee doen, daar zijn de gewichten en lengtes natuurlijk veel langer, en snelheden weer lager.

Daarnaast zal wat nu beproefd word, ook zo gemaakt zijn dat een bestaande wagen met minimale aanpassingen om te bouwen is.


Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Automatische koppeling
« Reactie #38 Gepost op: 05 August 2020, 12:36:42 »
Wat ik versta onder een automatische koppeling is koppeling die werkt tussen twee voertuigen, die in beweging zijn.
Voor een haven vaart de loodsboot tegen het schip en er is niemand, die van het schip of de loodsboot ergens aan moet trekken.
Beide schepen varen vrij en bewegen in drie richtingen, zijwaarts, voorwaarts, omhoog en omlaag.
Een wagon kan alleen vooruit of achteruit , maar kan na 200 jaar nog steeds niet automatisch rijdend gekoppeld of ontkoppeld worden.

Nu wordt er met lage snelheid van ongeveer 3 km/u tegen een stilstaande wagon gereden om de koppeling tot stand te brengen.
Waarom kan dit niet als een wagon 100 km/u rijdt en de te koppelen wagon 103 km/u?

Bij schepen, vliegtuigen en ruimteschepen kan dit wel namelijk.

Groetjens
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Automatische koppeling
« Reactie #39 Gepost op: 05 August 2020, 13:08:31 »
Bij vliegtuigen gaat het volgens mij alleen om bijtanken en ontstaat er geen koppeling met als doel uiteindelijk samen de reis te vervolgen. Bij ruimteschepen gaat het juist om een daarna nagenoeg permanente koppeling. Beide eigenlijk niet vergelijkbaar met treinen.

Steijn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #40 Gepost op: 05 August 2020, 14:02:13 »
In Iran rijdt de RAI ook met een mix van klauwkoppelingen en schroefkoppelingen, gewoon op normaalspoor.
Hoofdzakelijk hebben de goederenwagens klauwkoppelingen en de rijtuigen schroefkoppelingen.
Maar er zijn locs die zowel voor reizigers als voor goederentreinen ingezet worden.
Daarvoor hoef je het land niet uit, de 189 met AK kunnen ook met schroefkoppelingen koppelen.

Wat ik versta onder een automatische koppeling is koppeling die werkt tussen twee voertuigen, die in beweging zijn.
Dus je verzint een eigen definitie om vervolgens te klagen dat het niet werkt volgens jouw idee. De rest van de posters gaat uit van dit.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Automatische koppeling
« Reactie #41 Gepost op: 05 August 2020, 15:05:38 »
Automatisch slaat gewoon op het feit dat niemand handelingen hoeft te verrichten om lucht-, elektra of een mechanische verbinding tot stand te brengen, en dat is danook de spoorse definitie ervan wat Rick al aanhaald.

Daarnaast snap ik niet waarom je in jouw definitie erbij haalt dat dat alleen automatisch zou mogen heten als dat rijdend gebeurd en niet bij stilstand.

Op het spoor bied dat rijdend doen geen enkel voordeel, aangezien combineren en splitsen juist prima mogelijk is tijdens een stationnement waar reizigers tochal in- en uit moeten stappen...
« Laatst bewerkt op: 05 August 2020, 15:07:15 door Thom »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #42 Gepost op: 05 August 2020, 18:51:20 »
En sliprijtuigen allang zijn afgeschaft, omdat het ook niet handig is gebleken.
Dus bij stilstand koppelen en ontkoppelen is wel het handigst, en veiliger.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: Automatische koppeling
« Reactie #43 Gepost op: 05 August 2020, 18:57:28 »
Vergeet niet .dat al die mooie hulpmiddelen om andere  soorten voer-en vaartuigen met elkaar automatich te koppelen alleen functioneren  kunnen, doordat er een electrische spanningsbron aanwezig is vanuit een boordnet of andere bronnen.
In een goederenwagen is niets  beschikbaar ,alleen luchtdruk.
Jr zou kunnen denken aan zonnepanelen of een wielas generator ,maar of dat betrouwbaar zou zijn betwijfel ik.
Het vraagt  controle op werking en onderhoud.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Automatische koppeling
« Reactie #44 Gepost op: 06 August 2020, 00:59:45 »
Waarom zou je elektra nodig hebben voor de AK zelf?

De alom gebruikte Scharfenberger AK werkt zonder elektra en is al sinds zijn ontwerp volledig pneumatisch.
Door het binnen bedienen van een ontkoppelpedaal (of met moderner materieel dmv een drukknop die een magneetklep bediend) word de ontkoppelcilinder in de AK bediend die vervolgens de AK bediend te ontkoppelen.

Daarnaast is er voor als er geen lucht voor handen is nog een trekkoord waarmee handmatig aan de as van de ontkoppelcilinder getrokken word en dat kun je prima permanent met handbediening uitvoeren.