Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Lucien
Vandaag om 11:15:44
Fleischmann NS Sprinter 447103, moet gekoppeld zijn om te rijden? door Hans.F
Vandaag om 11:14:59
Relaisbesturing of toch Arduino? door VvKan
Vandaag om 11:13:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:12:14
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 11:12:05
Station Rekerdam door Jelmer
Vandaag om 11:11:43
Roco E18 rijdt niet digitaal, wel analoog door v140
Vandaag om 11:05:02
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 10:57:59
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Quinzeedied
Vandaag om 10:55:47
Roßnitz door Ronald69
Vandaag om 10:46:16
Ergensnergens in H0e door Noordernet
Vandaag om 10:25:17
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 10:25:03
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:13:51
Kopen in de VS door Wies
Vandaag om 10:07:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paalsteek
Vandaag om 10:06:42
Stoppen in een blok door bask185
Vandaag om 09:29:47
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 09:16:04
Advies merk draaischijf, ervaringen Roco 42615 gevraagd. door Karst Drenth
Vandaag om 08:38:38
Verlengde VW door Gerrit F
Vandaag om 08:19:18
Projekt 083-338 door charp
Vandaag om 07:19:35
Esu v4 decoder door stefan88
Vandaag om 07:18:18
Mat '36 445 door janw
Vandaag om 01:42:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ReneN
Vandaag om 00:47:30
Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen door Te 2/2
28 oktober 2020, 23:57:18
Old England door Edsko Hekman
28 oktober 2020, 23:11:03
NS modelbaan Hoekdam H0 door Edsko Hekman
28 oktober 2020, 23:04:03
Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70) door Karst Drenth
28 oktober 2020, 22:41:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
28 oktober 2020, 22:23:06
Cubana door Hendrik Jan
28 oktober 2020, 22:22:49
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door ingenium
28 oktober 2020, 22:16:12
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 6211 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #30 Gepost op: 04 augustus 2020, 18:22:27 »
in murrica heuvelen ze toch ook? gaat blijkbaar prima met een AK.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #31 Gepost op: 04 augustus 2020, 18:33:38 »
In de USA trekken ze toch aan een koord of iets dergelijks om de wagen te ontkoppelen?

Ik zal wel wat te simpel denken. Maar waarom geen zootje Amerikaanse klauwkoppelingen op de kop tikken en dr hier in Europa mee gaan experimenteren of Iets dergelijks? Die dingen hebben hun nut daar wel bewezen lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Automatische koppeling
« Reactie #32 Gepost op: 04 augustus 2020, 18:36:44 »
Of men neeme russische SA3 AK's.
Handig met het oostblok.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19745
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #33 Gepost op: 04 augustus 2020, 19:16:52 »
Die Amerikaanse klauwkoppelingen hebben inderdaad een trekstang waarmee de rangeerder de koppeling kan lostrekken zonder dat hij tussen de wagens moet gaan staan. Er zijn diverse klonen van de Amerikaanse koppeling die waarschijnlijk ook zo'n trekstang hebben. Er zal toch een mogelijkheid moeten zijn om ze los te krijgen.

Maar ik denk dat de Amerikaanse koppeling niet zo maar bruikbaar is om ook lucht en elektriciteit automatisch te koppelen. Daarvoor zit er te veel speling tussen de klauwen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #34 Gepost op: 04 augustus 2020, 19:26:20 »
Of men neeme russische SA3 AK's.
Handig met het oostblok.
De UIC-koppeling die t ooit ging worden was toch een SA3 met luchtverbindingen dr bij? das een aardig begin... is er alleen nog iets met spoorbreedte. ;D

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Automatische koppeling
« Reactie #35 Gepost op: 04 augustus 2020, 19:50:56 »
Daar hadden ze ook een foefje voor.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2060
Re: Automatische koppeling
« Reactie #36 Gepost op: 05 augustus 2020, 10:01:52 »
In Iran rijdt de RAI ook met een mix van klauwkoppelingen en schroefkoppelingen, gewoon op normaalspoor.
Hoofdzakelijk hebben de goederenwagens klauwkoppelingen en de rijtuigen schroefkoppelingen.
Maar er zijn locs die zowel voor reizigers als voor goederentreinen ingezet worden.
Niels

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3210
Re: Automatische koppeling
« Reactie #37 Gepost op: 05 augustus 2020, 12:12:26 »
In de USA trekken ze toch aan een koord of iets dergelijks om de wagen te ontkoppelen?

Ik zal wel wat te simpel denken. Maar waarom geen zootje Amerikaanse klauwkoppelingen op de kop tikken en dr hier in Europa mee gaan experimenteren of Iets dergelijks? Die dingen hebben hun nut daar wel bewezen lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk
Ik gok omdat die dingen veels te veel over gedimensioneerd zijn voor wat we er hier mee doen, daar zijn de gewichten en lengtes natuurlijk veel langer, en snelheden weer lager.

Daarnaast zal wat nu beproefd word, ook zo gemaakt zijn dat een bestaande wagen met minimale aanpassingen om te bouwen is.


Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Automatische koppeling
« Reactie #38 Gepost op: 05 augustus 2020, 12:36:42 »
Wat ik versta onder een automatische koppeling is koppeling die werkt tussen twee voertuigen, die in beweging zijn.
Voor een haven vaart de loodsboot tegen het schip en er is niemand, die van het schip of de loodsboot ergens aan moet trekken.
Beide schepen varen vrij en bewegen in drie richtingen, zijwaarts, voorwaarts, omhoog en omlaag.
Een wagon kan alleen vooruit of achteruit , maar kan na 200 jaar nog steeds niet automatisch rijdend gekoppeld of ontkoppeld worden.

Nu wordt er met lage snelheid van ongeveer 3 km/u tegen een stilstaande wagon gereden om de koppeling tot stand te brengen.
Waarom kan dit niet als een wagon 100 km/u rijdt en de te koppelen wagon 103 km/u?

Bij schepen, vliegtuigen en ruimteschepen kan dit wel namelijk.

Groetjens
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1307
Re: Automatische koppeling
« Reactie #39 Gepost op: 05 augustus 2020, 13:08:31 »
Bij vliegtuigen gaat het volgens mij alleen om bijtanken en ontstaat er geen koppeling met als doel uiteindelijk samen de reis te vervolgen. Bij ruimteschepen gaat het juist om een daarna nagenoeg permanente koppeling. Beide eigenlijk niet vergelijkbaar met treinen.

Steijn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6686
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #40 Gepost op: 05 augustus 2020, 14:02:13 »
In Iran rijdt de RAI ook met een mix van klauwkoppelingen en schroefkoppelingen, gewoon op normaalspoor.
Hoofdzakelijk hebben de goederenwagens klauwkoppelingen en de rijtuigen schroefkoppelingen.
Maar er zijn locs die zowel voor reizigers als voor goederentreinen ingezet worden.
Daarvoor hoef je het land niet uit, de 189 met AK kunnen ook met schroefkoppelingen koppelen.

Wat ik versta onder een automatische koppeling is koppeling die werkt tussen twee voertuigen, die in beweging zijn.
Dus je verzint een eigen definitie om vervolgens te klagen dat het niet werkt volgens jouw idee. De rest van de posters gaat uit van dit.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3210
Re: Automatische koppeling
« Reactie #41 Gepost op: 05 augustus 2020, 15:05:38 »
Automatisch slaat gewoon op het feit dat niemand handelingen hoeft te verrichten om lucht-, elektra of een mechanische verbinding tot stand te brengen, en dat is danook de spoorse definitie ervan wat Rick al aanhaald.

Daarnaast snap ik niet waarom je in jouw definitie erbij haalt dat dat alleen automatisch zou mogen heten als dat rijdend gebeurd en niet bij stilstand.

Op het spoor bied dat rijdend doen geen enkel voordeel, aangezien combineren en splitsen juist prima mogelijk is tijdens een stationnement waar reizigers tochal in- en uit moeten stappen...
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 15:07:15 door Thom »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
    • Dwangrail.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #42 Gepost op: 05 augustus 2020, 18:51:20 »
En sliprijtuigen allang zijn afgeschaft, omdat het ook niet handig is gebleken.
Dus bij stilstand koppelen en ontkoppelen is wel het handigst, en veiliger.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
Re: Automatische koppeling
« Reactie #43 Gepost op: 05 augustus 2020, 18:57:28 »
Vergeet niet .dat al die mooie hulpmiddelen om andere  soorten voer-en vaartuigen met elkaar automatich te koppelen alleen functioneren  kunnen, doordat er een electrische spanningsbron aanwezig is vanuit een boordnet of andere bronnen.
In een goederenwagen is niets  beschikbaar ,alleen luchtdruk.
Jr zou kunnen denken aan zonnepanelen of een wielas generator ,maar of dat betrouwbaar zou zijn betwijfel ik.
Het vraagt  controle op werking en onderhoud.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3210
Re: Automatische koppeling
« Reactie #44 Gepost op: 06 augustus 2020, 00:59:45 »
Waarom zou je elektra nodig hebben voor de AK zelf?

De alom gebruikte Scharfenberger AK werkt zonder elektra en is al sinds zijn ontwerp volledig pneumatisch.
Door het binnen bedienen van een ontkoppelpedaal (of met moderner materieel dmv een drukknop die een magneetklep bediend) word de ontkoppelcilinder in de AK bediend die vervolgens de AK bediend te ontkoppelen.

Daarnaast is er voor als er geen lucht voor handen is nog een trekkoord waarmee handmatig aan de as van de ontkoppelcilinder getrokken word en dat kun je prima permanent met handbediening uitvoeren.