Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 01:29:10
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:56:55
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Debvd
Vandaag om 00:38:51
NS 6100 van GM&S door janw
Vandaag om 00:25:26
Falkensteiner bockerl door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:18
Projekt 083-338 door DE-II
20 oktober 2020, 23:58:36
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Wim Vink
20 oktober 2020, 23:44:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 oktober 2020, 23:30:52
Ledlampjes in serieschakeling door NS264
20 oktober 2020, 23:23:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rondje_HO
20 oktober 2020, 23:11:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
20 oktober 2020, 23:06:45
Westlandbaan door SvenW
20 oktober 2020, 23:00:28
Falkenheim door Patrick1975
20 oktober 2020, 22:58:20
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:56:00
Overstappen op digitaal door NS1220
20 oktober 2020, 22:49:54
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
20 oktober 2020, 22:41:40
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:39:51
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
20 oktober 2020, 22:39:27
Een nieuw begin in 0 door arnout
20 oktober 2020, 22:17:15
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
20 oktober 2020, 22:07:15
Bouw Bührtal III door cor_b
20 oktober 2020, 21:57:03
Buitenlust door Huib
20 oktober 2020, 21:48:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
20 oktober 2020, 21:37:29
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
20 oktober 2020, 21:32:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
20 oktober 2020, 21:18:42
Houtlijm die niet watervast is, nog te koop? door René 4312
20 oktober 2020, 21:05:08
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
20 oktober 2020, 21:04:43
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 oktober 2020, 20:41:31
Bezetmelders vraag door Frank 123
20 oktober 2020, 20:20:31
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Bartje81
20 oktober 2020, 20:01:31
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 6108 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1058
Re: Automatische koppeling
« Reactie #15 Gepost op: 03 augustus 2020, 19:54:21 »
Die overgangstijd zal er wel zijn en komen maar het is vrij simpel, men begint gewoon met wat bloktreinen van de genoemde verhuurders. Ja en dan kan er niet meteen een standaard wagen aangekoppeld worden. Al zullen er bij veel vraag echt wel wat koppelstukken komen . Of de kop en kont bezitten geen AK maar gewoon de standaard buffers en aanverwante aansluitingen. Alle beren genoemd zullen ze zichzelf echt ook gesteld hebben.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1856
Re: Automatische koppeling
« Reactie #16 Gepost op: 03 augustus 2020, 20:44:53 »
VIRM net zo, daar zijn de buffers ook tussenuit gehaald.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Automatische koppeling
« Reactie #17 Gepost op: 03 augustus 2020, 23:07:49 »
En denk eens hoe treinstellen door de wasstraat getrokken worden, danwel over een kuilwielenbank. En dan te bedenken dat er tussen de combinatie van 2 of meer gekoppelde treinstellen de buffers ook ver te zoeken zijn. In principe kunnen de Schaffenbergkoppelingen zoals in ons materieel het wel af zonder buffers. Alleen zo'n AK kost wat (Thom kan het weten). Dus moet het eenvoudiger en goedkoper. De koppeling tussen de rijtuigen van VIRM is al een stuk eenvoudiger en minder kostbaar. Die koppeling was destijds een zegen want er vonden in "moeilijke tijden" nogal eens bakwisselingen plaats. Normaliter een klus voor de hoofdwerkplaats, maar toen werd het ook gedaan door de lijnwerkplaats. En dat ging een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld met Mat '64.

Freek

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3208
Re: Automatische koppeling
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2020, 11:16:22 »
Voor het idee trouwens, bij DDAR en DDZ zijn de buffers alleen toegepast omdat er voor de AK die onder de 1700 geplaatst moest worden maar weinig ruimte was, door de duwkrachten over de buffers te laten lopen kon het veerwerk van de AK een stuk kleiner waardoor ie onder de lok paste.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2804
Re: Automatische koppeling
« Reactie #19 Gepost op: 04 augustus 2020, 11:17:40 »
Maar de eisen voor een AK aan het "Buffermaterieel "zijn natuurlijk strenger dan die van de koppeling tussen de rijtuigbakken als die in de droge en schone lucht van een werkplaats gekoppeld of ontkoppeld moeten worden. Ze moeten ook goed werken bij 20 gr onder nul op een rangeerterrein in een harde Oostenwind. 8)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3208
Re: Automatische koppeling
« Reactie #20 Gepost op: 04 augustus 2020, 11:22:43 »
Nou, dat is een beetje vreemde redenatie, de eisen voor die koppelingen zijn echt wel van gelijke aard, aangezien ze beide belast zijn met het bij elkaar houden van een trein van enkele tonnen  ;)

Voor problemen met de kou heeft een AK van een kopbak tegenwoordig gewoon een intern verwarmingselement, bij een tussenbak AK ontbreekt zoiets.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3279
Re: Automatische koppeling
« Reactie #21 Gepost op: 04 augustus 2020, 11:42:38 »
Maar ja, je kunt niet elke goederenwagen voorzien van 2 verwarmingselementen 8)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3208
Re: Automatische koppeling
« Reactie #22 Gepost op: 04 augustus 2020, 12:10:37 »
D'r kwamen toch elektra aansluitingen op die AK's bij de proef  ;D

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2804
Re: Automatische koppeling
« Reactie #23 Gepost op: 04 augustus 2020, 13:21:07 »
Die electra aandluituitingen zijn voor signalering of de trein nog heel is b.v. en niet  1000V vanaf de lok  voor de koppeling verwarming lijkt mij.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Automatische koppeling
« Reactie #24 Gepost op: 04 augustus 2020, 13:37:15 »
AK bij getrokken materieel is niet nieuw.
SBB had met de EW-III rijtuigen van het begin af aan al voorzien met AK incl de loks. Dat is later veranders en hadden de loks en eindwagons gewoon stoot en trekwerk. EW III rijtuigen met AK zijn nog steeds in dienst nu bij de BLS (Na ruil met EW-IV). Voor het uitwisselen van rijtuigen wordt met koppelwagens gewerkt.

Een bloktrein zoals erts zijn incl de loks voorzien van AK.

In het begin van deze eeuw heeft de kleiaarde trein van Duits Limburg naar Italie gedeeltelijk met AK gereden. Dit zijn bloktreinen met roldakwagons Tams.
Niet elke wagon had AK maar wel veel. De AK was alleen trekwerk het stootwerk waren gewone buffers.


Met en zonder AK werd door elkaar gebruikt, hier een foto van koppeling met en zonder AK.
Dit heeft een paar jaar gereden en zo ineens waren de AK's weg. Bij na vraag bleek dat er te veel problemen waren op de Lötschbergbahn met name te Kandersteg heb ik begrepen. Daar werden de gesplitste delen weer samen gevoegd.

Er is dus best wel ervaring met AK maar in begrijp dat met nu geavanceerder wil gaan werken met data doorgifte ect.
Ik ben reuze benieuwd of dat ooit van de grond komt.

Mvg, Johan



Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Automatische koppeling
« Reactie #25 Gepost op: 04 augustus 2020, 15:28:04 »
Hahahaha, dit zijn geen automatische koppelingen.  ;D ;D ;D
In de ruimtevaart koppelt en ontkoppelt een capsule aan het ISS (International Space station) zonder dat er iemand daadwerkelijk fysiek aanwezig is bij de koppeling zelf.
Vliegtuigen koppelen al vliegend in de lucht aan een slang van een tankvliegtuig en er gaat brandbare vloeistof door de slang naar het aan gekoppelde vliegtuig. Er is niemand buiten om een handmatige handeling te verrichten bij de koppeling zelf. Dit is een automatische koppeling.
Bij de spoorwegen moet er iemand aanwezig zijn bij het koppelen en het koppelen kan alleen bij stilstand.

Dus wat is er automatisch van de automatische koppelingen bij de spoorwegen????? ??? ??? ???

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
    • Mijn fotosite
Re: Automatische koppeling
« Reactie #26 Gepost op: 04 augustus 2020, 16:09:29 »
Het automatische slaat op het feit dat luchtleidingen en trekwerk bij het tegen elkaar rijden van wagens met elkaar verbonden worden, zonder dat een rangeerder de schroefkoppeling moet aandraaien, de luchtleidingen moet koppelen en de kranen moet openzetten. Daar hoeft bij een AK in principe niemand bij te zijn. De door jou genoemde brandstofkoppeling in de lucht gaat zeker niet vanzelf, daar is aardig wat menselijke deskundigheid en vliegvaardigheid bij nodig.

Overigens is de AK naar mijn idee alleen geschikt voor bloktreinen, want hoe heuvel je met zo'n trein? Een soort voorontkoppeling?

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3208
Re: Automatische koppeling
« Reactie #27 Gepost op: 04 augustus 2020, 17:07:40 »
Die electra aandluituitingen zijn voor signalering of de trein nog heel is b.v. en niet  1000V vanaf de lok  voor de koppeling verwarming lijkt mij.
Peter
Het was helemaal geen serieuze opmerking, en dat verwarming elementje op die AK werkt niet op hoogspanning hoor maar gewoon op de laagspanning van het voertuig.
Je hoeft er niet op te kunnen koken natuurlijk :

@DPc Fo;
Juist voor een bloktrein is een AK eigenlijk helemaal niet zo interessant.
Die treinen rijden juist in vaste samenstelling tussen A en B heen en weer en worden daarbij doorgaans niet uit elkaar gehaald behalve voor en tijdens het onderhoud.

Juist voor gemengde treinen waar veel meer met wagens gerangeerd word omdat ze naar verschillende eindbestemmingen moeten is het interessant, maar ik zie eigenlijk ook niet in waarom je een koppeling niet zo ontworpen zou kunnen zijn dat je hem los kan trekken en daarna over de heuvel heen kunt duwen.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2020, 17:13:57 door Thom »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
    • Mijn fotosite
Re: Automatische koppeling
« Reactie #28 Gepost op: 04 augustus 2020, 17:33:55 »
Makes sense. Maar je hebt dan toch een menselijke handeling nodig om zo'n AK van de 'duwen en niet opnieuw koppelen'-stand weer naar de gewone 'bij contact koppelen'-stand te krijgen. Geen AK dan, maar een HAK dan ;)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3208
Re: Automatische koppeling
« Reactie #29 Gepost op: 04 augustus 2020, 18:09:35 »
Het zou al schelen als de knuppelaar of rangeerder in dit geval niet meer onder of tussen de wagens in hoeft uiteindelijk :)

Ook nu moet een Mcn of rangeerder al een handeling verrichten om een AK te ontkoppelen door een paar knoppen of het ontkoppelpedaal te bedienen, dus dan zou het nu al geen AK meer zijn in die denkwijze ;)
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2020, 18:11:11 door Thom »