Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Ermelo in model 1:160 door Martin Hornis
Vandaag om 01:18:45
Albulabahn in H0m door Martin Hornis
Vandaag om 01:17:00
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Menno
Vandaag om 01:09:40
Videostatief treinen filmen door Menno
Vandaag om 01:05:16
Roßnitz door HenkN
Vandaag om 00:02:34
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
21 oktober 2020, 23:50:44
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Deetrein
21 oktober 2020, 23:39:51
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
21 oktober 2020, 23:33:15
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
21 oktober 2020, 23:25:33
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
21 oktober 2020, 23:23:27
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Rondje_HO
21 oktober 2020, 23:18:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Bert V
21 oktober 2020, 23:18:15
Raadplaatje door Falkenberg
21 oktober 2020, 23:10:42
Ledlampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
21 oktober 2020, 23:09:21
Trix BR 85 door Pain0_8
21 oktober 2020, 22:16:01
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
21 oktober 2020, 22:00:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 oktober 2020, 21:52:02
Overstappen op digitaal door Bert V
21 oktober 2020, 21:49:20
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
21 oktober 2020, 21:49:07
Een Rotterdams gebouw door Tulpendaal
21 oktober 2020, 21:21:16
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Bert_Apd
21 oktober 2020, 21:16:58
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
21 oktober 2020, 21:16:19
Buitenlust door Huib
21 oktober 2020, 21:06:55
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
21 oktober 2020, 20:51:07
Terschellinger Spoor door FritsT
21 oktober 2020, 20:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
21 oktober 2020, 20:09:20
Een nieuw begin in 0 door arnout
21 oktober 2020, 20:08:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
21 oktober 2020, 20:04:37
Roco 23102 en 23103 Blue Star N spoor door willyTEE
21 oktober 2020, 19:58:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 oktober 2020, 19:56:16
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 6119 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2805
Re: Automatische koppeling
« Reactie #45 Gepost op: 06 augustus 2020, 09:51:07 »
 Ik weet hoe het zit met de AK in het NS materieel. (Boeken genoeg !   :D ).
Maar ik bedoelde  een verbeterde AK voor internationaal goederen materieel. in Europa .
 Ik meen dat er dan electrische verbindingen moesten gemaakt kunnen worden. zoals  " trein  is nog heel ".
Train integrity heet dat toch ? .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #46 Gepost op: 06 augustus 2020, 11:55:06 »
dat gebeurt toch al met de luchtleiding?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19293
Re: Automatische koppeling
« Reactie #47 Gepost op: 06 augustus 2020, 11:56:24 »
Okay, hoe werkt dat dan met het aankoppelen van een losse wagen? Niet de electriciteit, dat snap ik wel, maar een wagen zonder lucht. Of is het reservoir genoeg?
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 11:59:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
Re: Automatische koppeling
« Reactie #48 Gepost op: 06 augustus 2020, 12:28:23 »
Even voor mijn beeldvorming: Als er wagens van een opstelspoor worden gehaald door een rangeerlocje , sluit men dan ook de lucht en stroom aan? Als dat niet zo is dan moet je dus koppelen met 2 "dode" koppelingen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19704
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #49 Gepost op: 06 augustus 2020, 12:49:32 »
dat gebeurt toch al met de luchtleiding?
Bij een schroefkoppeling wel. Als die breekt of loslaat wordt de luchtslang ook kapotgetrokken.
Maar bij een AK  die ontkoppelt worden de luchtleidingen automatisch afgesloten.

Het verhaal van Peter Kleton over train integrity klinkt aannemelijk, maar ik had er nog nooit van gehoord dat ze dat bij goederentreinen ook willen toepassen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2805
Re: Automatische koppeling
« Reactie #50 Gepost op: 06 augustus 2020, 12:51:14 »
Om een stukje te rangeren op een emplacement  hoeft dat niet.
Pas als hij in een langere route in een  trein  gaat rijden  dan wel .
Peter

 Ik dacht "Train integrity  "een vereiste was voor het ERTMS systeem   -In de verre toekomst. !
Niet nu .op de Betuwe Route wordt dit nog niet gebruikt.
P.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 12:55:23 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #51 Gepost op: 06 augustus 2020, 12:53:15 »
Bij een schroefkoppeling wel. Als die breekt of loslaat wordt de luchtslang ook kapotgetrokken.
Maar bij een AK  die ontkoppelt worden de luchtleidingen automatisch afgesloten.

Het verhaal van Peter Kleton over train integrity klinkt aannemelijk, maar ik had er nog nooit van gehoord dat ze dat bij goederentreinen ook willen toepassen.
ja, daar zeggie zo wat. in murrica hebben ze natuurlijk in feite dezelfde luchtleidingen als bij een schroefkoppeling.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3209
Re: Automatische koppeling
« Reactie #52 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:19:00 »
Bij een schroefkoppeling wel. Als die breekt of loslaat wordt de luchtslang ook kapotgetrokken.
Maar bij een AK  die ontkoppelt worden de luchtleidingen automatisch afgesloten.
Dat is onjuist, want de doorgaande treinleiding worden alléén automatisch afgesloten als de ontkoppelcilinder van de AK bediend word en dat is alleen als iemand bewust het ontkoppelpedaal (of de ontkoppelknoppen) bediend.

Als de AK niet goed gekoppeld is en 'losvalt' of met het trekkoord ontkoppeld word dan zal de treinleiding niet mee afgesloten worden en dus gewoon leeglopen.

Alleen de aansluiting van het hoofdreservoir sluit altijd af dmv een terugslagklep.


Citaat
Het verhaal van Peter Kleton over train integrity klinkt aannemelijk, maar ik had er nog nooit van gehoord dat ze dat bij goederentreinen ook willen toepassen.
Volgens mij heeft dat niet als doel het breken van de trein te detecteren, maar voor ETCS het einde van de trein en diens lengte automatisch vast te stellen.
In de huidige situatie vult de Mcn dat met de hand in in de ETCS data, maar kan daar natuurlijk een foute waarde invullen.

Daardoor zou ETCS een blok eerder vrij kunnen geven dan dat de trein daadwerkelijk gepasseerd is.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 13:21:26 door Thom »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
    • Dwangrail.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #53 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:39:20 »
En nog een bijkomend voordeel, als alle treinen deze "Train integrity" controle hebben, dan hoef je geen treindetectie meer toe te passen op de vrije baan.
De lengte is bekend, en als er wagens afbreken, dan wordt dit ook gedetecteerd.

Bij ERMTS wordt de huidige (bij NS) toegepaste spoorstroomloop detectie vervangen door assentellers, maar ook dat is een grote kostenpost.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19704
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #54 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:42:52 »
ja, daar zeggie zo wat. in murrica hebben ze natuurlijk in feite dezelfde luchtleidingen als bij een schroefkoppeling.
Niet helemaal. In Murrica trekt de rangeerder alleen de mechanische koppeling los. Als de wagens bij elkaar vandaan rijden strekt de luchtslang zich en dan laten de luchtkoppelingen vanzelf los zonder dat de slangen breken. Ik weet niet of de slangen dan ook automatisch afsluiten.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: Automatische koppeling
« Reactie #55 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:49:17 »
Ga daar maar vanuit, doen ze bij vrachtwagens ook nl.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
    • Dwangrail.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #56 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:52:27 »
Niet bij treinen, bij het breken van de trein wil je juist dat de treinleiding ontlucht en daardoor de remmen aanslaan.
Dat is de veiligheid in dit systeem.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #57 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:54:51 »
Niet helemaal. In Murrica trekt de rangeerder alleen de mechanische koppeling los. Als de wagens bij elkaar vandaan rijden strekt de luchtslang zich en dan laten de luchtkoppelingen vanzelf los zonder dat de slangen breken. Ik weet niet of de slangen dan ook automatisch afsluiten.
ja, klopt, tis niet exact hetzelfde systeem, maar t werkt buiten de koppeling om en moet apart worden aangekoppeld, dat bedoel ik. Zover ik weet hebben amerikaanse luchtleidingen ook kranen, los van de koppeling, net als hier.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9308
Re: Automatische koppeling
« Reactie #58 Gepost op: 06 augustus 2020, 14:21:51 »
Maar ik meen dat zei in de US luchtslangen niet loskoppelen maar bij heuvelen en rangeren de boel gewoon lostrekken. Of zit ik mis?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19293
Re: Automatische koppeling
« Reactie #59 Gepost op: 06 augustus 2020, 14:29:05 »
Ja, dat schreef Klaas dus al. Maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een apart systeem is, los van de koppelingen, schreef Floris dus al.  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 14:32:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.