Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beilhack xrotm: rijrichting door bask185
Vandaag om 20:56:59
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door BR41
Vandaag om 20:53:05
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
Vandaag om 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
Vandaag om 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
Vandaag om 20:37:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:33:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
Vandaag om 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
Vandaag om 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
Vandaag om 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
Vandaag om 16:06:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
  

Auteur Topic: Ballasten  (gelezen 113508 keer)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Ballasten
« Reactie #150 Gepost op: 04 April 2010, 13:29:52 »
Citaat
nooit met de air-brush over mijn ballast , de nevel , hoe klein die ook is, kan ook andere delen van je scenery e.d. bedekken


is dat juist niet de bedoeling ?? of is het gras in het eggie ook schoon naast het tracé ?
Ikzelf gebruik nooooit een kwast :) de kans dat je teveel verf opbrengt en je uren bezig bent om dat weg te werken is voor mij groot aanwezig ( lees lompe kolenschoppen als handen)  :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Rinus Rups

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Ballasten
« Reactie #151 Gepost op: 07 April 2010, 15:28:52 »


is dat juist niet de bedoeling ?? of is het gras in het eggie ook schoon naast het tracé ?
Ikzelf gebruik nooooit een kwast :) de kans dat je teveel verf opbrengt en je uren bezig bent om dat weg te werken is voor mij groot aanwezig ( lees lompe kolenschoppen als handen)  :)

Dat ben ik met je eens, anders wordt het op de verkeerde plaatsen wel erg plastisch. Bovendien breng ik met schilderen altijd teveel verf op. De details verdwijnen daardoor teveel naar mijn smaak.

Ballastkoppen zijn echt essentieel. Niet alleen zijn ze in het grote voorbeeld duidelijk waarneembaar, ook hebben ze daar een belangrijke functies, o.a. het op zijn plek houden van het spoor bij tempratuurverschillen.

Hier een voorbeeld. De kop is aan beide kanten van het spoor goed waarneembaar.


Ik wil ze zeker terug zien in mijn baan. Ze zijn alleen vrij lastig te maken. Ze worden al snel te groot.

Voor de duidelijkheid we praten over het hoopje (de kop) ballast tussen 1 en 6

(met dank aan http://www.lokliege.de/9.html)
« Laatst bewerkt op: 07 April 2010, 15:43:34 door Rinus Rups »

transmission

  • Gast
Re:Ballasten
« Reactie #152 Gepost op: 07 April 2010, 21:48:46 »
Bedankt voor de link.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8704
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Ballasten
« Reactie #153 Gepost op: 07 April 2010, 23:10:54 »
Ik ballast met kurk. Strooi dat op z'n plek. Maak het nat met ontspannen water en als het lekker soaked is, verdunde houtlijm eroverheen.
Resultaat is qua vorm goed. Qua kleur vraagt het om nabehandeling: het kurk droogt erg donker op, bijna zwart. Op kleur brengen doe ik met de kwast.

Groet,

Huibert

Rubedino

  • Gast
Re:Ballasten
« Reactie #154 Gepost op: 07 April 2010, 23:45:39 »
@Rinus , ikzelf ga nooit met de air-brush over mijn ballast , de nevel , hoe klein die ook is, kan ook andere delen van je scenery e.d. bedekken

een trein gooit in 1:1 ook vuiligheid (roest vet ed) over de omgeving en dat kun je juist met een airbrush prima over de plantjes rond het spoor laten vliegen.





gewoon kwast en luchtkwast gebruiken (Rembrand schilderde ook niet met één penceel).

KJ

NB en zoals de grootmeester ooit tegen mij vertelde: eerst het onkruid en gras planten en daarna de ballast (het groeit uit de stenen en niet op de stenen)

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re:Ballasten
« Reactie #155 Gepost op: 18 April 2010, 21:55:59 »
Hallo,

Heeft er iemand weleens Rigips diepgrond geprobeerd i.p.v. verdunde houtlijm? Hoef je niets zelf te mengen, eerst de ballast besproeien met ontspannen water en daarna druppelen met diepgrond.

h.g. Jan

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Ballasten
« Reactie #156 Gepost op: 02 June 2010, 07:58:11 »
Beste medemodelspoorbouwers,

Ik ben zover dat ik mijn Roco Geoline rails wil gaan ballasten.
Moet ik rekening houden met een bepaalde korrelgrootte die ik gebruiken moet?
Welk merk is het beste?
Ik wil lichtgrijze ballast toepassen en deze dan weatheren.

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

m de deugd

  • Gast
Re:Ballasten
« Reactie #157 Gepost op: 02 June 2010, 09:04:02 »
Hoi Marco.

Het beste idee om de ballast in zovere de zelfde kleur te krijgen.
Als van de Roco geoline is door een deel rails mee te nemen.
Naar de modelspoorwinkel, daar hebben ze wat ballastgoed betreft ruim. keuze.

Wat structuur betreft een fijne en middelgrote korel zal dan volstaan.
Niet een al te grove korel.
Daar de structuur van het reeds aanwezige imitatie grindbed van deze rails.
Verdoezeld moet worden met een dun laagje zelf aangebracht grind.
Daar voor kan je het beste een zo fijn mogelijke voor nemen.

De bestaande bedding van de rails eerst insmeren met een hechtmiddel.
verdunde houtlijm, of iets dergelijks, vervolges bestrijken met een dun laagje grind.
Laten drogen.

De vlakken tussen de rails opvullen met een laagje blauw ondervloerplaat, grijsverven.
Ook een hechtmiddel insmeren ,dan bestrooien met het zelfde grind.
Airbrushen,verweren, met kwast of tamponeren, wat je mooi vindt.
Wat polletjes gras of onkruid er tussen door.
Sucses.

Gr Martin.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Ballasten
« Reactie #158 Gepost op: 02 June 2010, 09:32:36 »
Hoi Marco.

Het beste idee om de ballast in zovere de zelfde kleur te krijgen.
Als van de Roco geoline is door een deel rails mee te nemen.
Naar de modelspoorwinkel, daar hebben ze wat ballastgoed betreft ruim. keuze.

Wat structuur betreft een fijne en middelgrote korel zal dan volstaan.
Niet een al te grove korel.

@ Martin : Voor HO schrijven ze 0,63-1 mm korrel voor (sceneryshop)
Is het misschien verstandig een korrelgrootte te nemen bestemd voor N?

Daar de structuur van het reeds aanwezige imitatie grindbed van deze rails.
Verdoezeld moet worden met een dun laagje zelf aangebracht grind.
Daar voor kan je het beste een zo fijn mogelijke voor nemen.

@ Martin: Tussen de rails een fijnere korrelgrootte en langs de rails iets grovere?


De bestaande bedding van de rails eerst insmeren met een hechtmiddel.
verdunde houtlijm, of iets dergelijks, vervolges bestrijken met een dun laagje grind.
Laten drogen.

@ Martin: Niet de methode aanbrengen grind, sprayen met "gebroken water" en lijmen met gebroken water + houtlijm toepassen?

De vlakken tussen de rails opvullen met een laagje blauw ondervloerplaat, grijsverven.
Ook een hechtmiddel insmeren ,dan bestrooien met het zelfde grind.
Airbrushen,verweren, met kwast of tamponeren, wat je mooi vindt.
Wat polletjes gras of onkruid er tussen door.
Sucses.

Gr Martin.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

m de deugd

  • Gast
Re:Ballasten
« Reactie #159 Gepost op: 02 June 2010, 10:24:09 »
Hoi Marco.
Dank je voor deze verder vragen naar mij.

Met Gebroken water, bedoel je de opervlakte spanning van het water opheffen.
Door een paar druppels afwasmiddel toe te voegen.
Zodat druppelvorming wordt tegen gegaan.
En je grind niet wegspoeld.

Dat bedoelde ik niet met de verdunde houtlijm.
Gewoon de lijm een heel klein beetje met gewoon water, niet te veel een paar druppeltjes.
Houtlijm is van zichzelf wat dik en droogt vrij snel is mijn ervaring.
Daardoor is het iets makkelijker is uit te smeren over de zijkanten van de bestaande imitatie railbeding.
En de korreldikte is wat je zelf maar mooi vindt, dat verschilt per gebruiker.
Ik zal inderdaad zelf een kleinere korrel gaan gebruiken voor mijn N schaal, dat klopt.
Of deze ook voor H0 zal volstaan is een kwestie van wat je mooi vindt
Sucses.

Martin
« Laatst bewerkt op: 02 June 2010, 10:30:26 door m de deugd »

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Ballasten
« Reactie #160 Gepost op: 02 June 2010, 11:02:38 »
Hallo Martin,

Heb je ervaring met het ballasten van Roco Geoline?
Het lijkt me het beste om voor tussen de railstaven een korrelgrootte te nemen van spoor TT en voor buiten de railstaven een korrelgrootte van spoor HO.
Het moet niet zo zijn dat de spoorbielzen verzonken komen te liggen tussen de ballast.
Ik zal van het weekend een proefje maken en deze tonen hier op het forum.

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re:Ballasten
« Reactie #161 Gepost op: 02 June 2010, 11:06:11 »
Het lijkt me het beste om voor tussen de railstaven een korrelgrootte te nemen van spoor TT en voor buiten de railstaven een korrelgrootte van spoor HO.
Waarom is dat? In het echt is er toch ook geen verschil?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Ballasten
« Reactie #162 Gepost op: 02 June 2010, 11:12:51 »
@Klaas

Klopt ...
Daar ik nog geen ervaring heb in ballastmateriaal lijkt het me dat als ik ga ballasten tussen de railstaven met HO ballastmateriaal de bielzen te overdreven verzonken komen te liggen?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re:Ballasten
« Reactie #163 Gepost op: 02 June 2010, 11:40:04 »
Eigenlijk vind ik de manier om ballast te benoemen naar de schaal niet correct. Als je goed gaat vergelijken met de werkelijkheid blijkt bijna alle ballast in de handel te grof te zijn voor de schaal waarvoor het bedoeld is. Het zou mooier zijn als ze de ballast zouden aanduiden met de korrelgrootte.
Zelf kijk ik naar een stukje echt spoor en dan tel ik hoeveel stenen er gemiddeld in de afstand tussen twee dwarsliggers passen en dan kijk ik in model of ik daar ongeveer hetzelfde effect bereik.
Dan blijkt vaak dat je beter ballast kunt gebruiken voor een kleinere schaal. Maar dat zou ik dan gebruiken voor zowel tussen de rails als daarbuiten. Want zoals ik zei, in het echt zit daar ook geen verschil tussen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Ballasten
« Reactie #164 Gepost op: 02 June 2010, 11:45:14 »
In mijn situatie (HO) ballastmateriaal gebruiken voor spoor TT ...?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.