Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)  (gelezen 237042 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #795 Gepost op: 26 augustus 2021, 14:41:40 »
Maar het is toch logisch dat de Postnl en welke vervoerder dan ook administratiekosten vraagt? Zij verzorgen toch de inklaring met de douane? En of de waarde van het pakket dan €1 of €1000 is maakt niet uit, de inklaring blijft hetzelfde.
Dat postnl dat vraagt is niet vreemd,wat wel vreemd is,dat als jij verwacht dat alles wat betaald moest worden,bij aankoop hebt betaald,dat men daar dan "ineens" van postnl mee aankomt,het punt waar het daarmee dus op aan komt,is dat geen weldenkend mens  in deze situatie die 7-9-11-13 of what ever kosten gaat betalen voor iet wat een aanschafwaarde heeft van minder dan 4 euro,ik niet in elk geval  ;)

Als het goed is, moet de verzender op het pakketje een CN22 (Custom Declaration) formulier hebben geplakt. Daar moet hij de inhoud van het pakketje specificeren en de waarde (inclusief verzendkosten). Dat moet precies gebeuren. Waarschijnlijk is dat niet (meer) aanwezig geweest en dan wordt er maar een schatting gemaakt.
Dat zal er i.d.d. niet op hebben gezeten,anders zegt men van postnl niet tegen me dat de douane en dus "ook" postnl ,de waarde heeft geschat,omdat de werkelijke waarde nergens te achterhalen was dmv formulier of wat ook.

De afhandeling doet de vervoerder op basis van de ingevulde douaneformulieren. Tenzij de waarde niet duidelijk is, maar dan had je daarvoor een informatieverzoek gekregen.
Tot € 150 betaal je € 4 afhandelingskosten als je online hebt betaald of € 7 als de zending moet worden afgehaald. Boven de € 150 betaal je in hetzelfde geval dan € 10 of € 13.
Zoals hierboven vermeld,geen formulier,en ook waarde niet duidelijk,en ik heb geen info verzoek gehad.
Mij is verteld wat ik al eerder schreef 13 euro+21% van geschatte waarde,maar zelfs als het 7 euro was(heb het online betaald aan verkoper,maar moet het komen afhalen op postnl punt) ,dan nog is dat al meer dan de waarde van het spul,en dan hoeft t voor mij niet meer.

Het had in mijn laatste reactie al een ander verhaal geweest,als ik had geweten dat er nog meer betaald had moeten worden,en dat postnl me niet 1st 3x keer laat bellen(waarbij ik meermaals word doorgestuurd en terug gestuurd,voor in totaal bijna een uur aan gesprekstijd) en dat men je daarna als klant gewoon meld via e-mail,dit is mijn conclusie aangaande deze case(je betaald 13 euro plus21% ) en daar doe je het maar mee,wij helpen verder niet meer,case closed  >:(

Zo wens ik niet behandeld te worden,dus ze zien maar,ik ben er klaar mee.

En met goedkoop willen hebben heeft het in dit geval dan ook weinig te maken,als je klanten niet op een adequate en beleefde manier kan helpen en ze daarna ook gewoon zegt,je kijk maar wij zijn er klaar mee,dan is het een uitgemaakte zaak voor mij,niemand laat zich als oud vuil behandelen lijkt me.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #796 Gepost op: 26 augustus 2021, 15:15:41 »
wat wel vreemd is,dat als jij verwacht dat alles wat betaald moest worden,bij aankoop hebt betaald,dat men daar dan "ineens" van postnl mee aankomt
Daar gaat het dus fout, de aanbieder weet die kosten niet en zal waarschijnlijk ook vermeld hebben dat er douanekosten bij kunnen komen. Dat is niet 'ineens', afgelopen tijd is er ook reclame gemaakt dat de grens van 22 euro vervalt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #797 Gepost op: 27 augustus 2021, 18:11:16 »
Op voorhand heeft verkoper niks gezegd over eventuele bijkomende kosten in de zin van douane of anders.
Het rare is wel,dat nu ik vandaag een geschil heb geopend via ali en m'n geld terug vraag,verkoper ineens via "PB" weet te vertellen dat de bijkomende kosten voor douane inklaring,voor rekening koper zijn,en dat ik dat had moeten weten  ::)
(als je dat weet had je er ook een douaneformulier voor kunnen aanvragen,want dan weet je dus ook dat dat erbij hoort, en dan had je dat ook invullen,maar dat verrot je dan weer)
Ja ik heet Yomanda,en ik voorzie alles,zelfs als men het niet vermeld op de website waar je iets van koopt  >:(
Dat men dat hoort te vermelden en ook kan,en die kosten in je totaal bedrag wat je moet betalen verwerkt,dat kan dus wel,dat heb ik al ondervonden met een bestelling uit the UK.
Alles netjes op een digitale rekening vermeld,en overzichtelijk ,weet je tenminste waar je aan toe bent (y)

Hoe dan ook,pakje is retour afzenden,en ik hoop dat ik mn paar euro terug krijg.
Een alternatief is al onderweg,waarbij op de site al netjes vermeld was dat koop bedrag incl douane kosten is  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #798 Gepost op: 27 augustus 2021, 18:27:13 »
Wisten jullie al dat als DHL een standaard pakketje onderweg kwijtraakt, dat ze dan de uiteindelijk met heel veel moeite en telefoontjes en mailtjes en gedoe terug te verkrijgen schadevergoeding baseren op een standaard-kiloprijs?

Ik krijg voor een zoekgeraakt Mä Autotransporter wagentje niet de werkelijke kosten à 24,50 terug, en al helemaal niet de kosten die ik moet maken om zo'n wagentje weer aan te schaffen - CC heeft er nu een paar voor 34 euro liggen -. Neen de terugbetaling wordt 3,40 voor een kilo. Dit pakje was denk ik ongeveer 300 gram op z'n best. Is een terugstorting van ... tadaa... 1 euro  ::)

Enfin. Nog altijd meer dan je kunt verdienen met een optreden op Circuit Zandvoort volgende week.  :-\
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #799 Gepost op: 27 augustus 2021, 19:30:02 »
...
Dat men dat hoort te vermelden en ook kan,en die kosten in je totaal bedrag wat je moet betalen verwerkt,dat kan dus wel,dat heb ik al ondervonden met een bestelling uit the UK.
Alles netjes op een digitale rekening vermeld,en overzichtelijk ,weet je tenminste waar je aan toe bent (y)
...

Staat daar de Nederlandse BTW(21%) en inklaringskosten op?

René
René

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #800 Gepost op: 27 augustus 2021, 21:49:28 »
Ik had online een nieuwe toilettas besteld.
Krijg ik een berichtje van hun t&t dat mijn pakket op de luchthaven van China was aangekomen.

Ik hield m’n hart al vast…

Toen kreeg ik op de PostNL-app een melding dat er een pakketje van Ali kwam.
( de tas was niet bij Ali besteld, maar bij een nl website)

Jahoor, in de brievenbus mijn toilettas.
Van Ali.
Geen douane of inklaringskosten of een formulier op de verpakking.


Dus dat is dan wel gek.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #801 Gepost op: 28 augustus 2021, 00:37:15 »
Dat heet dropshipping. Zoek maar op.

Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #802 Gepost op: 28 augustus 2021, 09:36:52 »
Nou nee, Ronald.
Ik hoef echt niet alles goedkoop hebben hoor.
Maar jij bestelt toch ook wel eens in China, toch?

Nope! Wel eens gedaan maar na een keer of 2 a 3 was ik al genezen. Was het niet door de ellenlange wachttijd was het wel om de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende kwaliteit van die zooi. Koop wel wat dichterbij en betaal wat meer ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #803 Gepost op: 28 augustus 2021, 14:08:13 »
Voor die leuke Chinese containertjes heb ik alleen nog geen adres dichterbij gevonden.

Staat daar de Nederlandse BTW(21%) en inklaringskosten op?
Daar ben ik ook benieuw naar, ik vermoed dat we weer hetzelfde verhaal krijgen namelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #804 Gepost op: 28 augustus 2021, 15:56:40 »
Staat daar de Nederlandse BTW(21%) en inklaringskosten op?
Dit is wat er op het schermpje van paypal stond:


En dit staat er op de invoice:
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2021, 15:58:24 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #805 Gepost op: 29 augustus 2021, 18:44:40 »
Van de zomer nam ik een paar maanden pauze van mijn hobby.

Maar nu ben ik weer aan de baan zo te zeggen, en heb ik wat inkopen gedaan.

Een bestelling op catawiki van een grote verkoper in Amsterdam met PostNL verstuurd duurde maar 9 dagen via San Francisco.

Dus PostNL naar de VS is weer pre-corona normaal, waarschijnlijk door veel meer commerciële transatlantische vluchten.

Een andere bestelling op ebay vanuit Italië duurde 25 dagen via New York, deze lag 2 weken lang in New Jersey!

Bestelling vanuit Duitsland met UPS nog steeds waanzinnig snel, 3 dagen.

ik heb ook vastbesloten dat die mooie plastic Fleischmann doosjes helemaal ongeschikt zijn voor lange rijzen. Ze zien er wel mooi uit in de vitrine, maar ze zijn van binnen hard plastic (en die is vaak ook oud en bros), met meestal geen of weinig piepschuim. Dus mijd ik Fleischmanns in die doosjes per post, tenzij ik eerst met de verkoper overleg. Ik zou liever het rijtuig of de loc in papier of bubblewrap naast het plastic doosje opgestuurd krijgen.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #806 Gepost op: 29 augustus 2021, 21:21:54 »
Daan,
Ik wil het versturen (en inpakken) wel voor je regelen hoor.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Ludo1957

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • Creativity is intelligence having fun <A. Einstein
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #807 Gepost op: 29 augustus 2021, 23:30:49 »
Dat postnl dat vraagt is niet vreemd,wat wel vreemd is,dat als jij verwacht dat alles wat betaald moest worden,bij aankoop hebt betaald,dat men daar dan "ineens" van postnl mee aankomt,het punt waar het daarmee dus op aan komt,is dat geen weldenkend mens  in deze situatie die 7-9-11-13 of what ever kosten gaat betalen voor iet wat een aanschafwaarde heeft van minder dan 4 euro,ik niet in elk geval  ;)
Dat zal er i.d.d. niet op hebben gezeten,anders zegt men van postnl niet tegen me dat de douane en dus "ook" postnl ,de waarde heeft geschat,omdat de werkelijke waarde nergens te achterhalen was dmv formulier of wat ook.
Zoals hierboven vermeld,geen formulier,en ook waarde niet duidelijk,en ik heb geen info verzoek gehad.
Mij is verteld wat ik al eerder schreef 13 euro+21% van geschatte waarde,maar zelfs als het 7 euro was(heb het online betaald aan verkoper,maar moet het komen afhalen op postnl punt) ,dan nog is dat al meer dan de waarde van het spul,en dan hoeft t voor mij niet meer.

Het had in mijn laatste reactie al een ander verhaal geweest,als ik had geweten dat er nog meer betaald had moeten worden,en dat postnl me niet 1st 3x keer laat bellen(waarbij ik meermaals word doorgestuurd en terug gestuurd,voor in totaal bijna een uur aan gesprekstijd) en dat men je daarna als klant gewoon meld via e-mail,dit is mijn conclusie aangaande deze case(je betaald 13 euro plus21% ) en daar doe je het maar mee,wij helpen verder niet meer,case closed  >:(

Zo wens ik niet behandeld te worden,dus ze zien maar,ik ben er klaar mee.

En met goedkoop willen hebben heeft het in dit geval dan ook weinig te maken,als je klanten niet op een adequate en beleefde manier kan helpen en ze daarna ook gewoon zegt,je kijk maar wij zijn er klaar mee,dan is het een uitgemaakte zaak voor mij,niemand laat zich als oud vuil behandelen lijkt me.

In België betaal je sinds 01/07/2021 ( in tegenstelling tot daarvoor ) géén onvoorspelbare extra inklaringskosten meer.
De Aliexpress-zending wordt door B-Post aan huis  bezorgd en er komt geen cent bij.

Sinds kort zijn de door AliExpress vermelde prijzen INCLUSIEF BTW (VAT)

Het BTW-bedrag wordt weergegeven door het vraagtekentje aan te klikken naast "VAT included" (onderaan rechts)
* Ter illustratie mijn recente aankoop van electronische componenten:
Betaald: artikel á € 13,94 INCLUSIEF BTW + verzending € 1,78 = € 15,72 waarvan € 2,73 BTW

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #808 Gepost op: 15 september 2021, 12:11:57 »
Op 19 augustus l.l. heb ik bij Aliexpress een bestelling (mèt verzendkosten) gedaan, op 23 augustus bericht gekregen dat ze waren aangekomen in het verdeelcentrum in Luik (B) en dat ze mijn bestelling gaan verwerken. De volgende dag (24/8) bericht gekregen dat mijn bestelling verstuurd was. Op 27 augustus is de bestelling in Nederland ontvangen en op 28 augustus is het pakje bij PostNL aangekomen.
Vandaag 15 september (18 dagen later) ligt de bestelling eindelijk in de bus. Het pakje ligt dus 3 weken lang ergens bij PostNL; langer dan de hele reis uit China tot bij PostNL. Fantastisch!!

Terwijl ik gisteren een bestelling gedaan heb bij een zaak in Almere en aangezien de waarde > € 30 lag, waren er geen verzendkosten en de volgende dag (dus vandaag) werd het pakje keurig afgeleverd.
Met vriendelijke groet,
Peter

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #809 Gepost op: 15 september 2021, 12:42:20 »
Wisten jullie al dat als DHL een standaard pakketje onderweg kwijtraakt, dat ze dan de uiteindelijk met heel veel moeite en telefoontjes en mailtjes en gedoe terug te verkrijgen schadevergoeding baseren op een standaard-kiloprijs?

Ik krijg voor een zoekgeraakt Mä Autotransporter wagentje niet de werkelijke kosten à 24,50 terug, en al helemaal niet de kosten die ik moet maken om zo'n wagentje weer aan te schaffen - CC heeft er nu een paar voor 34 euro liggen -. Neen de terugbetaling wordt 3,40 voor een kilo. Dit pakje was denk ik ongeveer 300 gram op z'n best. Is een terugstorting van ... tadaa... 1 euro  ::)

Enfin. Nog altijd meer dan je kunt verdienen met een optreden op Circuit Zandvoort volgende week.  :-\

Klopt. Die vergoeding is wettelijk geregeld, zie art. 8:1105 van het Burgerlijk Wetboek en het daarbij horende Besluit:

https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0005034&boek=8&hoofdstuk=IV&titeldeel=13&afdeling=2&artikel=1105&z=2014-02-19&g=2014-02-19

en

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005015/2002-01-01

Dit geldt dus niet alleen voor DHL, maar voor alle binnenlandse wegvervoerders.