Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)  (gelezen 236998 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #555 Gepost op: 15 januari 2021, 12:18:32 »
Nee ff serieus, een spreadsheet met je verzendingen? ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #556 Gepost op: 15 januari 2021, 12:29:54 »
Gimg ook even door mijn hoofd  ;), maar als je veel in transit hebt kan ik mij voorstellen dat je een overzicht gebruikt om eea in de gaten te kunnen houden.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #557 Gepost op: 15 januari 2021, 13:45:22 »
Daar heb je een T&T app voor..

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #558 Gepost op: 15 januari 2021, 14:17:12 »
Nee ff serieus, een spreadsheet met je verzendingen? ;D

Het zorgt in ieder geval voor een objectief overzicht en de conclusie dat het behoorlijk goed gaat.

Hier kom ik tot dezelfde conclusie, maar dan zonder spreadsheet. Ik heb in de kerstvakantie eindelijk wat meters gemaakt met de aankleding van de baan: rails kleuren, wat oefeningen in beton, ballast, bovenleiding en nog zo wat. Het valt momenteel niet mee om alle benodigdheden bij elkaar te krijgen. Niet iedere webwinkel heeft alles en heb je net besteld, toch weer wat vergeten etc. Vooral de huidige schaarste aan sommige Evergreenprofielen heeft ertoe geleid dat er een stuk of 8 winkels aan te pas zijn gekomen. En tot nu toe alles geleverd, meestal binnen een dag of twee, soms duurde het langer, maar alles is gearriveerd.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #559 Gepost op: 15 januari 2021, 20:47:53 »
Yep, een spreadsheet voor m'n verzendingen. Daarnaast houd ik ook bij wat ik waar bestel in een andere tab, en in een nog andere tab wat ik nog moet/wil bestellen.

Tja, als er twee wagonnetjes onderweg zijn en je moet een ovaaltje aankleden, is dat nog wel bij te houden. En raakt het zoek, bestel je het opnieuw.
Het gaat bij mij meestal niet om een paar tientjes.

Voor m'n wagons en locs was ik begonnen met een speadsheet, maar zit nu in een DB, veel handiger, en daar zit het al in voordat ik het verzend. Mocht het kwijt raken weet ik wat ik kwijt ben, waar besteld, wat het kostte, referentie naar het bonnetje etc. etc.

Verder heb ik rechts nog de Track en Trace codes en nog wat zaken staan, hier niet gedeeld, dan kan ik bij de verschillende verzend boeren bijhouden waar het is via hun app.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #560 Gepost op: 21 januari 2021, 14:58:25 »
Voor het eerst na de brexit toch wat zaakjes in Engeland besteld. Ik was benieuwd hoe dat zou gaan.
  • 8/1 besteld
  • 11/1 verzonden via Royal Mail met International Tracked & Signed
  • 12/1 op transport naar Nederland
  • 15/1 bij de Douane
Tot zover wat via Royal Mail te volgen was. Bij de ontvangende partner, Postnl, is het T&T nummer ook nu, nog steeds niet bekend.
Tot mijn grote verbazing lag het pakje vandaag gewoon in de brievenbus. Geen handtekening nodig? Nee dus, het lijkt er op dat het pakje bij Postnl gewoon als brief verder gegaan is en niet is gescanned. Ook geen BTW en handlingkosten. Er zat wel een CN22 formulier, keurig ingevuld, op, misschien een kwestie van geluk? de waarde incl. verzendkosten maakte het wel btw plichtig.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #561 Gepost op: 21 januari 2021, 15:00:19 »
Geen handtekening nodig? Nee dus,
Handtekening voor ontvangst is vanwege corona (tijdelijk) afgeschaft.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #562 Gepost op: 21 januari 2021, 15:07:31 »
Even een algemene vraag over dit draadje: wat is het nut hiervan? Ik zie het vooral als een klaagmuur.

Daarnaast vind ik het ook wel leuk om mijn verbazing te delen (en die van anderen te lezen ;D)
Dus weer een bijdrage: Alle kerstkaarten naar NL gelijktijdig in een zwikkie op de post in Wenen. Pakweg 75% kwam keurig voor Kerst aan.
De resterende 25% in een keer afgelopen zaterdag......Ook opmerkelijk; er zaten in groep 1 kaarten bij voor hetzelfde dorp als groep 2 ???
Welke post gaat hier nat? Je blijft je verbazen....
Blijf lekker posten allemaal hoor!

Grtz Gerard
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 15:34:52 door Reinout van Rees. Reden: Quote ingekort »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #563 Gepost op: 21 januari 2021, 15:25:12 »
Tot mijn grote verbazing lag het pakje vandaag gewoon in de brievenbus. Geen handtekening nodig? Nee dus, het lijkt er op dat het pakje bij Postnl gewoon als brief verder gegaan is en niet is gescanned. Ook geen BTW en handlingkosten. Er zat wel een CN22 formulier, keurig ingevuld, op, misschien een kwestie van geluk? de waarde incl. verzendkosten maakte het wel btw plichtig.

als zakelijke klant van dhl een mailtje gehad waarin stond dat alle goederen die voorzien zijn van een verklaring van herkomst (uk) ingevoerd kunnen worden tegen 0% invoerheffingen. btw moet wel geheven worden. waarschijnlijk heeft men daarom (cn22) niet gerealiseerd dat er btw bij moest., heb jij even geluk  ;D

bij mij blijft postnl me verbazen.. heel de december maand geen problemen, maar nu een pakketje wat nu al 5 keer een verschoven bezorg window gekregen heeft.. ik dacht dat de drukte voorbij was  ;D 8)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 15:35:17 door Reinout van Rees. Reden: Citaat ingekort »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #564 Gepost op: 21 januari 2021, 15:43:34 »
Ik zit te wachten op mijn 3d-printer.

Van alles erbij besteld, wat uit China kwam was er met een week (!)
De printer en Wash&Cure komen uit Tsjechië ( ze zouden volgens Ali uit Spanje komen, maar vooruit)
*6 januari verzonden
*adres klopt niet ( klopt wel, maar ach)
* nieuwe bezorgpoging --> U was niet thuis ( was ik wel, maar volgens de T&T was dit ook 23 uur in de avond)
* terug naar cityhub
*planning wordt gemaakt
*cityhub
* weken niks
* de wash&cure komt binnen, die later is verzonden.
*pakket gaat terug naar afzender

echt zo bizar

Bel je DHL, nee de afzender moet een onderzoek laten instellen.
Ik zeg, je kan toch gewoon mijn pakket in je busje doen en naar me toe rijden?
NEE DAT KAN NIET  ??? ;D

als t pakket bij de afzender is, sturen ze ´m weer opnieuw.
Het mag wat kosten hahaha
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #565 Gepost op: 21 januari 2021, 15:50:45 »
Volkomen onbewust van importkosten.... Mijn vrouw belde me laatst op op werk. Ze zei dat meneer DHL even 50€ wilde incasseren. Ik bedacht, dat wat er in zit, kan nooit zo belangrijk zijn dus ik liet haar hem het pakketje weer meenemen. Ik had ook helemaal geen waarschuwing of mail van te voren. Alsof iedereen zomaar 50€ in huis heb slingeren in deze moderne pin tijd. Maar goed...

Achteraf realiseerde ik me dat dat mijn printplaten waren. Na 30m klooien had ik eindelijk een bereikbaar e-mail adres van DHL gevonden. Ik heb ze gemaild en inmiddels ben ik in bezit van mijn printplaten. De 2e keer kwam de bezorger echter niet om geld vragen. Ik zou een mailtje krijgen waarmee ik de import kon betalen. Ik moet hem nog ontvangen...

Het was ook super ironisch. Bij de printplaat service waren 4 bestel opties. Allemaal tussen 2-8 weken minus dhl luchtpost waar 2-5 dagen bij stond. Ik wilde mijn PCB's graag hebben en betaalde dus 8 euro meer. Achteraf ontdekte ik ook dat je een 100% 'pakkans' heb door de douane wanneer je die fancy luchtpost gebruikt.

Ik heb nu dus ook geleerd wanneer je invoerrechten uit China moet betalen. Ik had nog nooit eerder met dit soort ellende te maken laat staan dat ik verwachtte 50€ te moeten lappen voor een pakketje van slechts 99€.

De importkosten zelf bedroegen overigens 'slechts' 32€. DHL die ik immers al 8€ meer had betaald, maakte ook erg graag gebruik van de gelegenheid om zelf ook even 18€ 'handeling kosten' in rekening te brengen.

Ik ben die dag wel weer veel wijzer geworden. Wou alleen dat ze dit soort dingen op school leerden  ::)

Ik vind het wel belachelijk dat dit zomaar kan gebeuren, dat je zomaar zonder waarschuwing even 50€ mag betalen aan een bezorgertje. Dat je 32€ import moet betalen voor zo'n goedkoop pakketje van nog geen 100€ en dat DHL nog even van de gelegenheid gebruikmaakt om je nog 18€ afhandig te maken. Stomme wereld leven we soms in.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #566 Gepost op: 21 januari 2021, 16:01:35 »
Wees maar blij dat ze nog geen behandelingskosten incasseren bij je inkomstenbelasting.  :-\

Leen.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #567 Gepost op: 21 januari 2021, 16:04:02 »
Is hier al vaker gemeld, buiten de EU tot €22 geen invoerrecht of BTW, van € 22 tot € 150 alleen BTW, boven de €150 invoerrecht en BTW. Bedrag is artikel met verzendkosten!
Dan moet iemand (de transporteur) de papierwinkel voor je regelen en daar vragen ze uiteraard ook geld voor.

René
René

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #568 Gepost op: 21 januari 2021, 16:26:06 »
Ik vind het wel belachelijk dat dit zomaar kan gebeuren, dat je zomaar zonder waarschuwing even 50€ mag betalen aan een bezorgertje. Dat je 32€ import moet betalen voor zo'n goedkoop pakketje van nog geen 100€ en dat DHL nog even van de gelegenheid gebruikmaakt om je nog 18€ afhandig te maken. Stomme wereld leven we soms in.

Bas

Boven €22 gaat het om btw (die dus niet in het land van herkomst is betaald) en inklaringskosten, eventueel nog om invoerrechten. DHL heeft dat niet bepaald en voert alleen maar uit.

De persoon die jij denigrerend 'bezorgertje' noemt, is iemand die zijn werk doet en het niet kan helpen dat jij zo slecht op de hoogte bent.  >:(

Ja de betaalmogelijkheden zijn nogal archaïsch. Kan die bezorger ook al niks aan doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #569 Gepost op: 21 januari 2021, 16:26:35 »
Ik vind het wel belachelijk dat dit zomaar kan gebeuren, dat je zomaar zonder waarschuwing even 50€ mag betalen aan een bezorgertje. Dat je 32€ import moet betalen voor zo'n goedkoop pakketje van nog geen 100€ en dat DHL nog even van de gelegenheid gebruikmaakt om je nog 18€ afhandig te maken. Stomme wereld leven we soms in.

Bas
Een volgende keer kun je evt. ook in overleg met afzender en vervoerder aangeven dat je graag zelf de procedure van aangifte en inklaring bij de douane wilt verzorgen. Dan bespaar je die € 18. Er komt dan wel wat papierwerk bij kijken en de kans is groot dat het allemaal een stuk langer duurt; de douane geeft de zending niet vrij voordat de invoerrechten ontvangen zijn, terwijl DHL het nu voor je heeft voorgeschoten. De boetes die de douane bij fouten oplegt (als je bijvoorbeeld uit een lijst van duizenden productcodes nét de verkeerde kiest) zijn niet mals. Dat risico is nu nog voor DHL. Kortom, ik vind het niet zo belachelijk allemaal.

Voor alle duidelijkheid: de invoerrechten worden door de Douane opgelegd, niet door de vervoerder. Mijn ervaring is dat niet iedereen dat doorheeft