Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
  

Auteur Topic: Southern Railway Leader Class  (gelezen 9974 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6582
Southern Railway Leader Class
« Gepost op: 07 June 2020, 23:33:43 »
Een van de vreemdste locomotieven in de UK is de Southern Railway Leader Class.



Het was een experimentele 0-6-0+0-6-0 stoom(!)locomotief, ontworpen door de innovatieve ingeneur Oliver Bulleid. De Leader was een poging om de levensduur van de stoomtractie te verlengen door het wegnemen van een groot aantal operationele problemen die nu eenmaal verband hielden met het gebruik van stoomlocomotieven. Het was de bedoeling dat de Leader een groot aantal succesvolle M7 locs zou gaan vervangen. Het project begon in 1946 en duurde tot na de nationalisatie van de Britse spoorwegen in 1948, onder het auspiciën van de British Railways (BR).



Toch werd de Leader geen succes. In de vroege jaren '50, werd het project gestaakt. De BR koos uiteindelijk voor diesellocomotieven. Vijf Leader locomotieven waren in productie, maar één locomotief was gereed. Deze operationele locomotief werd door de Southern uitvoerig aan de tand gevoeld in de omgeving van Brighton. Problemen met het ontwerp (de stoker had een gevaarlijk hete werkplek midden, binnen in de locomotief), tegenstrijdige rapporten over de  performance en politieke druk rondom alsmaar toenemende kosten, leidden tot het afvoeren en sloop in 1951.



Een niet succesvolle loc - en in de ogen van velen ook nog eens een spuuglelijke stoomlocomotief, is dat nu de moeite waard om er iets mee te doen voor je modelspoorbaan? Zeker, want het is treinhistorie en de Leader is zondermeer uniek. Bovendien is in de vorm van deze loc het profiel herkenbaar van de latere diesellocomotieven. De bekende Class 66 Locomotief die tot op de dag van vandaag in Nederland voor goederentreinen rijdt, is schatplichtig aan de Leader.



De basisvorm van de loc is vrij recht toe, recht aan. Dat geldt overigens niet voor het onderstel. Dat zal meer hoofdbrekens kosten. Ik heb gebruik kunnen maken van de tekeningen op de Wikipagina over deze loc.



Hetzelfde geldt ook voor de kop. Die heeft stiekem toch een aantal lastige welvingen.

Dan is dit het voorlopige resultaat:



Alleen al die klinknagels die er op moeten komen ...  ;D

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 08 June 2020, 00:39:19 door Hans van de Burgt »

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2020, 07:07:37 »
Mooi van lelijkheid zeggen ze soms.   

Vind deze markante lok best wel iets hebben en de bouw zal je zeker een uniek exemplaar opleveren. 
De kast ziet er alleszins al veelbelovend uit.

Succes met het verdere ontwerp en ik blijft dit draadje zeker volgen.
Petdig1

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2020, 08:46:01 »
Bijzondere Loc Hans,

Ben benieuwd naar je resultaten!
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2020, 09:15:50 »
Heb je ook wat aan deze site, Hans?


http://www.bulleidlocos.org.uk/_ldr/ldrClass.aspx
Jeroen

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6582
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2020, 09:59:31 »
@Jeroen,

Dank je wel. Deze site kende ik nog niet.
Wil je iets moois maken, dan ben je afhankelijk van kennis en kennissen.

Voor de Leader ben ik niet de eerste die hem probeert te bouwen. Er zijn geslaagde en minder geslaagde versies. Ook die zijn voor mij prima studiemateriaal.

Een mooi voorbeeld is deze, van Graham Muz:



Jouw website, en het model van Graham keren me dat ik de deur voor de cabine van de stoker aan de andere kant moet maken. Bij een ander referentiemodel zat deze aan de linkerzijde van de loc.

Gr, Hans


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2020, 10:05:53 »
De ketel ligt niet in het midden, dus de schoorsteen ook niet.
Jeroen

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6582
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2020, 10:14:56 »
@Jeroen,

Dat had ik al gezien. En ik mis nog een luik. Ik zal Graham vragen een foto van de bovenzijde te maken. Soms moet je dit soort dingen maar raden omdat je niet meer hebt dan een tekening van de voor- en achterkant. En soms zelfs minder. Dan moet je echt gokken.

Gr, Hans

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2020, 10:44:41 »
Ik ben nog wat verder wezen zoeken. Onderstaande foto gevonden op Photobucket





Interessant filmpje


https://www.youtube.com/watch?v=ZtRcbsI5kY4

« Laatst bewerkt op: 08 June 2020, 10:51:48 door Jeronimos »
Jeroen

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6582
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2020, 11:42:43 »
@Jeroen,

Ik ja jou voortaan "inhuren" voor mijn research. :D
Hier ben ik hartstikke blij mee. Het betekent wel dat ik de vorm van de kop moet aanpassen. Ik dacht dat de wanden van voor tot achter recht zouden lopen. Dat blijkt dus anders te zijn. En inderdaad de ketel blijkt iets off-centrisch te liggen. De positie van de schoorsteen (of beter -gat) en twee andere openingen zijn nu goed zichtbaar.

Gelukkig, laat zich het model eenvoudig aanpassen.

Gr, Hans

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2020, 11:48:14 »
 ;D
Jeroen

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2020, 12:57:22 »
Hans,

Dit model bleef knagen in mijn hoofd, het kwam me zo bekend voor maar waarvan ook alweer???

En net wist ik het weer, in april van dit jaar stond er een uitgebreid artikel in Model Rail.

Heb je deze?

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6582
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2020, 13:33:32 »
@Sjoerd,

Ik heb daar een wazig fotootje van gezien. Zou fijn zijn als je daar aan kunt helpen. Alvast bedankt.

Gr, Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2020, 13:39:33 »
Ik zie een verschil tussen de tekening en het filmpje  (bericht van Jeronimos)
In de tekening zitten de koppelkettingen van as naar as in kasten aan de buitenkant van de draaistellen.
In het filmpje zitten die kettingen binnen het draaistel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #13 Gepost op: 08 June 2020, 14:48:44 »
Mbt de SR Leader class heeft Kevin Robertson de standaardwerken geschreven. In eerste instantie "The Leader project. Fiasco or truimph" en later "Leader, the full story"










De Leader class valt in de categorie "obscure stoom". Dwz afwijkingen van het standaard model om te kijken of daarmee besparingen te bereiken vielen.


De stoomverdeling vond plaats via zgn "sleeve valves". Hierbij zit een bewegende bus om de zuigers heen. Deze techniek werd o.a. gebruikt bij verbrandingsmotoren, maar bleek voor stoomverdeling te gevoelig voor smeringsproblemen. De ketting die je op het Youtube filmpje ziet is voor de aandrijving van de stoomverdeling. Een aandrijfmethode die Bulleid ook gebruikt heeft voor de Merchant Navy en Battle of Britain series.



"BULLEID Man, Myth and Machines, Kevin Robertson, Ian Allen"


De koppeling tussen de drijfassen was dmv van kettingen, zie hiervoor het bijgevoegde plaatje



"Leader, the full story, Kevin Robertson, Alan Sutton"


Aanvullende bijzonderheid was de ketel. In de eerste plaats was dit een ketel met een zgn. "droge achterkant". Hierbij was er sprake van metselwerk aan de achterzijde van de vuurkist en dus geen waterruimte. Ondanks dit (en het verhoogde stoomverbruik tgv lekkende sleeve valves) heeft de Leader class nooit echt problemen gehad met de stoomproductie. Tweede bijzonderheid aan de ketel was dat deze excentrisch geplaatst was, dwz aan de dichte kant van de loc. Dit was gedaan om een (heel) smal gangpad mogelijk te maken tussen de beide cabines. Wel had dit een scheve belasting van de loc tot gevolg.



"Leader, the full story, Kevin Robertson, Alan Sutton"

Opvallend is ook het gebruik van zgn. Klinger glazen door Bulleid i.p.v. de gebruikelijke Britse reageerbuizen. Bulleid was zo gek nog niet. Maar misschien slechts een Kniesoor die daar op let

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 383
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #14 Gepost op: 08 June 2020, 15:01:16 »
Hans,
heel gaaf dat je de Leader Class op deze manier meer bekendheid geeft! Goed te zien, dat als je dat doet, er best wel meer informatie los komt.

Chapeau !