Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog
door
Eric B
Vandaag
om 20:49:40
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:44:59
Welke besturingssoftware kies ik?
door
Mark D.
Vandaag
om 20:37:07
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten
door
Niels B
Vandaag
om 20:21:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:20:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndréDev
Vandaag
om 19:59:34
NS 2400 serie in spoor 0
door
lrrw
Vandaag
om 19:57:56
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Dave.......
Vandaag
om 19:49:22
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:31:46
Voedingen
door
Cor--24
Vandaag
om 19:26:59
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
gdh
Vandaag
om 19:21:42
Rocrail & Treinen
door
VulcanRaven
Vandaag
om 19:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 19:05:55
Binnenverlichting werkt niet Roco 63138 Elektrisch treinstel Plan V, NS Analoog
door
Corné81
Vandaag
om 18:59:31
IJSM trace door Voorburg
door
Pauldg
Vandaag
om 18:52:44
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 18:21:56
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 17:37:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
iarnrod
Vandaag
om 17:06:28
DigiKeys product drivers
door
Torikoos
Vandaag
om 16:42:48
Regelbare experimenteer voeding bouwen
door
erikkral
Vandaag
om 16:05:07
Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
door
Fritsprt
Vandaag
om 15:24:26
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 14:53:02
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Willem1951
Vandaag
om 14:44:14
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
door
Dave.......
Vandaag
om 14:35:07
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:13:51
Doe het zelf overweg
door
MOVisser
Vandaag
om 12:37:32
PIKO fabriek #61149, bouwverslag.
door
NS1220
Vandaag
om 12:32:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
tothebeach
Vandaag
om 12:12:57
Leuk Meuk
door
Sven
Vandaag
om 10:59:15
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001
door
Eenerspoor
Vandaag
om 10:52:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Southern Railway Leader Class
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Southern Railway Leader Class (gelezen 7240 keer)
Hans van de Burgt
BMB & EMV
Offline
Berichten: 5655
Southern Railway Leader Class
«
Gepost op:
07 juni 2020, 23:33:43 »
Een van de vreemdste locomotieven in de UK is de Southern Railway Leader Class.
Het was een experimentele 0-6-0+0-6-0 stoom(!)locomotief, ontworpen door de innovatieve ingeneur Oliver Bulleid. De Leader was een poging om de levensduur van de stoomtractie te verlengen door het wegnemen van een groot aantal operationele problemen die nu eenmaal verband hielden met het gebruik van stoomlocomotieven. Het was de bedoeling dat de Leader een groot aantal succesvolle M7 locs zou gaan vervangen. Het project begon in 1946 en duurde tot na de nationalisatie van de Britse spoorwegen in 1948, onder het auspiciën van de British Railways (BR).
Toch werd de Leader geen succes. In de vroege jaren '50, werd het project gestaakt. De BR koos uiteindelijk voor diesellocomotieven. Vijf Leader locomotieven waren in productie, maar één locomotief was gereed. Deze operationele locomotief werd door de Southern uitvoerig aan de tand gevoeld in de omgeving van Brighton. Problemen met het ontwerp (de stoker had een gevaarlijk hete werkplek midden, binnen in de locomotief), tegenstrijdige rapporten over de performance en politieke druk rondom alsmaar toenemende kosten, leidden tot het afvoeren en sloop in 1951.
Een niet succesvolle loc - en in de ogen van velen ook nog eens een spuuglelijke stoomlocomotief, is dat nu de moeite waard om er iets mee te doen voor je modelspoorbaan? Zeker, want het is treinhistorie en de Leader is zondermeer uniek. Bovendien is in de vorm van deze loc het profiel herkenbaar van de latere diesellocomotieven. De bekende Class 66 Locomotief die tot op de dag van vandaag in Nederland voor goederentreinen rijdt, is schatplichtig aan de Leader.
De basisvorm van de loc is vrij recht toe, recht aan. Dat geldt overigens niet voor het onderstel. Dat zal meer hoofdbrekens kosten. Ik heb gebruik kunnen maken van de tekeningen op de Wikipagina over deze loc.
Hetzelfde geldt ook voor de kop. Die heeft stiekem toch een aantal lastige welvingen.
Dan is dit het voorlopige resultaat:
Alleen al die klinknagels die er op moeten komen ...
Gr, Hans
«
Laatst bewerkt op: 08 juni 2020, 00:39:19 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
(BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/
(Wateringbury Station)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
(Corfe Castle)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/
(EMV)
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1561
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #1 Gepost op:
08 juni 2020, 07:07:37 »
Mooi van lelijkheid zeggen ze soms.
Vind deze markante lok best wel iets hebben en de bouw zal je zeker een uniek exemplaar opleveren.
De kast ziet er alleszins al veelbelovend uit.
Succes met het verdere ontwerp en ik blijft dit draadje zeker volgen.
Gelogd
Petdig1
Sjoerd van de Wal
Offline
Berichten: 334
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #2 Gepost op:
08 juni 2020, 08:46:01 »
Bijzondere Loc Hans,
Ben benieuwd naar je resultaten!
Gelogd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.
Jeronimos
Offline
Berichten: 8259
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #3 Gepost op:
08 juni 2020, 09:15:50 »
Heb je ook wat aan deze site, Hans?
http://www.bulleidlocos.org.uk/_ldr/ldrClass.aspx
Gelogd
Jeroen
Hans van de Burgt
BMB & EMV
Offline
Berichten: 5655
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #4 Gepost op:
08 juni 2020, 09:59:31 »
@Jeroen,
Dank je wel. Deze site kende ik nog niet.
Wil je iets moois maken, dan ben je afhankelijk van kennis en kennissen.
Voor de Leader ben ik niet de eerste die hem probeert te bouwen. Er zijn geslaagde en minder geslaagde versies. Ook die zijn voor mij prima studiemateriaal.
Een mooi voorbeeld is deze, van Graham Muz:
Jouw website, en het model van Graham keren me dat ik de deur voor de cabine van de stoker aan de andere kant moet maken. Bij een ander referentiemodel zat deze aan de linkerzijde van de loc.
Gr, Hans
Gelogd
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
(BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/
(Wateringbury Station)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
(Corfe Castle)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/
(EMV)
Jeronimos
Offline
Berichten: 8259
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #5 Gepost op:
08 juni 2020, 10:05:53 »
De ketel ligt niet in het midden, dus de schoorsteen ook niet.
Gelogd
Jeroen
Hans van de Burgt
BMB & EMV
Offline
Berichten: 5655
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #6 Gepost op:
08 juni 2020, 10:14:56 »
@Jeroen,
Dat had ik al gezien. En ik mis nog een luik. Ik zal Graham vragen een foto van de bovenzijde te maken. Soms moet je dit soort dingen maar raden omdat je niet meer hebt dan een tekening van de voor- en achterkant. En soms zelfs minder. Dan moet je echt gokken.
Gr, Hans
Gelogd
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
(BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/
(Wateringbury Station)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
(Corfe Castle)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/
(EMV)
Jeronimos
Offline
Berichten: 8259
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #7 Gepost op:
08 juni 2020, 10:44:41 »
Ik ben nog wat verder wezen zoeken. Onderstaande foto gevonden op Photobucket
Interessant filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=ZtRcbsI5kY4
«
Laatst bewerkt op: 08 juni 2020, 10:51:48 door Jeronimos
»
Gelogd
Jeroen
Hans van de Burgt
BMB & EMV
Offline
Berichten: 5655
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #8 Gepost op:
08 juni 2020, 11:42:43 »
@Jeroen,
Ik ja jou voortaan "inhuren" voor mijn research.
Hier ben ik hartstikke blij mee. Het betekent wel dat ik de vorm van de kop moet aanpassen. Ik dacht dat de wanden van voor tot achter recht zouden lopen. Dat blijkt dus anders te zijn. En inderdaad de ketel blijkt iets off-centrisch te liggen. De positie van de schoorsteen (of beter -gat) en twee andere openingen zijn nu goed zichtbaar.
Gelukkig, laat zich het model eenvoudig aanpassen.
Gr, Hans
Gelogd
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
(BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/
(Wateringbury Station)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
(Corfe Castle)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/
(EMV)
Jeronimos
Offline
Berichten: 8259
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #9 Gepost op:
08 juni 2020, 11:48:14 »
Gelogd
Jeroen
Sjoerd van de Wal
Offline
Berichten: 334
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #10 Gepost op:
08 juni 2020, 12:57:22 »
Hans,
Dit model bleef knagen in mijn hoofd, het kwam me zo bekend voor maar waarvan ook alweer???
En net wist ik het weer, in april van dit jaar stond er een uitgebreid artikel in Model Rail.
Heb je deze?
Gr.
Sjoerd
Gelogd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.
Hans van de Burgt
BMB & EMV
Offline
Berichten: 5655
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #11 Gepost op:
08 juni 2020, 13:33:32 »
@Sjoerd,
Ik heb daar een wazig fotootje van gezien. Zou fijn zijn als je daar aan kunt helpen. Alvast bedankt.
Gr, Hans
Gelogd
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
(BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/
(Wateringbury Station)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
(Corfe Castle)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/
(EMV)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 24018
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #12 Gepost op:
08 juni 2020, 13:39:33 »
Ik zie een verschil tussen de tekening en het filmpje (bericht van Jeronimos)
In de tekening zitten de koppelkettingen van as naar as in kasten aan de buitenkant van de draaistellen.
In het filmpje zitten die kettingen binnen het draaistel.
Gelogd
Projecten:
"Heuvelland"
,
"Uit en Thuis"
Dubbelom
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11193
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #13 Gepost op:
08 juni 2020, 14:48:44 »
Mbt de SR Leader class heeft Kevin Robertson de standaardwerken geschreven. In eerste instantie "The Leader project. Fiasco or truimph" en later "Leader, the full story"
De Leader class valt in de categorie "obscure stoom". Dwz afwijkingen van het standaard model om te kijken of daarmee besparingen te bereiken vielen.
De stoomverdeling vond plaats via zgn "sleeve valves". Hierbij zit een bewegende bus om de zuigers heen. Deze techniek werd o.a. gebruikt bij verbrandingsmotoren, maar bleek voor stoomverdeling te gevoelig voor smeringsproblemen. De ketting die je op het Youtube filmpje ziet is voor de aandrijving van de stoomverdeling. Een aandrijfmethode die Bulleid ook gebruikt heeft voor de Merchant Navy en Battle of Britain series.
"BULLEID Man, Myth and Machines, Kevin Robertson, Ian Allen"
De koppeling tussen de drijfassen was dmv van kettingen, zie hiervoor het bijgevoegde plaatje
"Leader, the full story, Kevin Robertson, Alan Sutton"
Aanvullende bijzonderheid was de ketel. In de eerste plaats was dit een ketel met een zgn. "droge achterkant". Hierbij was er sprake van metselwerk aan de achterzijde van de vuurkist en dus geen waterruimte. Ondanks dit (en het verhoogde stoomverbruik tgv lekkende sleeve valves) heeft de Leader class nooit echt problemen gehad met de stoomproductie. Tweede bijzonderheid aan de ketel was dat deze excentrisch geplaatst was, dwz aan de dichte kant van de loc. Dit was gedaan om een (heel) smal gangpad mogelijk te maken tussen de beide cabines. Wel had dit een scheve belasting van de loc tot gevolg.
"Leader, the full story, Kevin Robertson, Alan Sutton"
Opvallend is ook het gebruik van zgn. Klinger glazen door Bulleid i.p.v. de gebruikelijke Britse reageerbuizen. Bulleid was zo gek nog niet. Maar misschien slechts een Kniesoor die daar op let
Gelogd
Pinkelpa
EMV & BMB
Offline
Berichten: 354
Re: Southern Railway Leader Class
«
Reactie #14 Gepost op:
08 juni 2020, 15:01:16 »
Hans,
heel gaaf dat je de Leader Class op deze manier meer bekendheid geeft! Goed te zien, dat als je dat doet, er best wel meer informatie los komt.
Chapeau !
Gelogd
http://www.eindhovenmodelbouw.nl
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/118309-cysgod-y-fedwen/
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Southern Railway Leader Class