Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 15:38:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Pauldg
Vandaag om 15:14:59
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
  

Auteur Topic: Southern Railway Leader Class  (gelezen 8026 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #30 Gepost op: 09 juni 2020, 08:37:50 »
Een niet succesvolle loc - en in de ogen van velen ook nog eens een spuuglelijke stoomlocomotief, is dat nu de moeite waard om er iets mee te doen voor je modelspoorbaan? Zeker, want het is treinhistorie en de Leader is zondermeer uniek. Bovendien is in de vorm van deze loc het profiel herkenbaar van de latere diesellocomotieven. De bekende Class 66 Locomotief die tot op de dag van vandaag in Nederland voor goederentreinen rijdt, is schatplichtig aan de Leader.

Ik denk persoonlijk dat die vorm meer te maken heeft met het profiel van vrije ruimte van de spoorweg waar de loc ingezet moet worden. Niet zo zeer dat deze loc het uiterlijk van de class 66 heeft bepaald maar simpelweg het profiel waarbinnen die loc moet passen.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6484
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #31 Gepost op: 09 juni 2020, 09:12:46 »
Wat ik zelf zou doen qua aandrijving:

Ik zou op zoek gaan naar een paar draaistellen van een oude Roco 2200. Die hebben volgens mij de juiste asafstand voor de 'korte' afstand van de draaistellen tussen het middelste en het achterste wiel van elk draaistel van de Leader. Roco's zijn sinds 1979 op de markt en het moet op te scharrelen zijn voor een klein prijsje.

De wielen vervang je voor Piko Boxpok wielen, heb je alleen nog één blinde as per kant nodig. Een en ander integreer je in het draaistelontwerp. Je moet dan alleen nog een motorsteun in het midden ontwerpen (hoeft nog niet eens van een Roco motor te zijn) en wat cardan-asjes regelen. Bewezen techniek, loopt waarschijnlijk als de brandweer.

mvg, Paul

Boomshanka!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #32 Gepost op: 09 juni 2020, 10:17:11 »
Als je er zelf geen chassis voor wil ontwerpen kun je misschien het beste een chassis kit van Golden Arrow kopen. Dan heb je het chassis wat bij een Leader hoort:
http://www.goldenarrow.me.uk/products.htm

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #33 Gepost op: 09 juni 2020, 12:33:29 »
Bedankt voor het meedenken. Het afstruinen van de markten zal op dit moment niet zo lukken Floris. Zowel hier als in de UK zijn deze voorlopig geannuleerd. En door de Corana maatregelen mag je de UK bezoeken, maar ga je meteen twee weken in quarantaine. Dat is wel erg veel gevraagd.  :)

Het napluizen van de Britse aftersales markt levert daarentegen wel wat op. Om te beginnen met de Bulleid wielen. Deze zijn te koop als spare parts van de Q1.



Het gebruik van een oude Roco zou in principe kunnen, maar ik ben toch nog even aan het zoeken geweest voor een alternatief voor zo'n spud. Ik vond een motor aangedreven spud X6393 van Hornby voor de Class 92. Deze is eenvoudig met een nok aan de bovenzijde in de kap te monteren. Wel moet ik er achter komen wat de maten hiervan zijn. En dan met name de afstand tussen de assen. Het is wat Floris zegt, je ziet de wielen nauwelijk, dus zo heel nauw hoeft het niet per se te komen. Het prijsverschil tussen deze spud (ongeveer 20 BRP) en die Golden Arrows set is wel erg groot.



Hieronder de exploded view van deze spud:



De vraag blijft, kan ik de wielen van die spud vervangen door de wielset van de Q1 Class, en wijkt de asafstand niet teveel af.

Gr, Hans
 

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6484
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #34 Gepost op: 09 juni 2020, 12:50:23 »
Dat begint er op te lijken. Omwisselen van wielen moet, met een beetje voorzichtigheid, wel lukken. Je moet vaststellen of de wielen even dik zijn (dan weet je of de aslengte overeen komt), en of de asdikte aan de uiteinden overeen komt. Is dat niet het geval dan zou ik custom assen (laten) draaien waar het tandwiel van de aandrijving op past en de Bullied wielen ook.

Hoe langer ik hier over nadenk hoe gekker ik dat Bullied Leader ding vind.... Het is 1949, twee jaar na het doorbreken van de geluidsbarriere, vier jaar na de atoombom gaat British Rail, in een tijd van materiaalschaarste, met een dinosaurus op rails een doodlopende steeg in rijden....

Dit is denk ik wat er gebeurt wanneer iemand met een overbodig geworden beroep beschikt over een machtspositie en een flinke lobby  :)

Het levert wel een mooi project op.

mvg, Paul

« Laatst bewerkt op: 09 juni 2020, 12:52:09 door Pauldg »
Boomshanka!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #35 Gepost op: 09 juni 2020, 14:21:12 »
Leuk project, ben benieuwd hoe het model er uit komt te zien.
Bladerend over internet kwam ik onderstaand blad tegen (onder het kopje project). Misschien een idee voor een digitale copie:



Groet,
michel

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #36 Gepost op: 09 juni 2020, 21:01:07 »
Hoe langer ik hier over nadenk hoe gekker ik dat Bullied Leader ding vind.... Het is 1949, twee jaar na het doorbreken van de geluidsbarriere, vier jaar na de atoombom gaat British Rail, in een tijd van materiaalschaarste, met een dinosaurus op rails een doodlopende steeg in rijden....

Dit is denk ik wat er gebeurt wanneer iemand met een overbodig geworden beroep beschikt over een machtspositie en een flinke lobby  :)


Zo raar was het anders niet, diesel was nog niet helemaal betrouwbaar genoeg ook al was de dieseltractie duidelijk in opkomst. Je zag het ook in de USA. Daar kwam de Pennsy in 1944 nog met een fantastische 3D3 turbineloc, de PRR S2. Op snelheid zeer zuinig en functioneel, bereikte een efficiency van 97%. Reed 175 km/u. Was helaas op lage snelheid een energieverslindend monster.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #37 Gepost op: 09 juni 2020, 21:48:32 »
geen idee of de 92 klopt maar al die middeleeuwse bullshitmaten mag je zelf omrekenen....
https://www.flickr.com/photos/99279135@N05/16780068820

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #38 Gepost op: 09 juni 2020, 21:54:03 »
De maten staan daar toch gewoon in meters?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #39 Gepost op: 09 juni 2020, 22:12:24 »
ja, t schetsje van de leader-draaistellen eerder in dit draadje was niet in meters, vandaar....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #40 Gepost op: 09 juni 2020, 22:21:39 »
Oja, op die fiets.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6484
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #41 Gepost op: 09 juni 2020, 22:44:07 »
Toch was de diesel technologie in die tijd ver genoeg gevorderd voor NS om 115 diesellocomotieven in dat gekke Verenigd Koninkrijk bestellen.

En wat dan weer heel grappig is, de ontwikkeling van de Class ‘08 waar ook ons bakkie een spruit van is begon hiermee:



Een uitgerangeerde stoomloc die half werd gesloopt waarna er een English Electric dieselmotor in werd geplaatst. Hadden ze uiteindelijk bij de Leader ook nog kunnen doen  :D
Boomshanka!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #42 Gepost op: 10 juni 2020, 12:47:54 »
Een uitgerangeerde stoomloc die half werd gesloopt waarna er een English Electric dieselmotor in werd geplaatst.   :D

Nee, een Paxman

https://www.paxmanhistory.org.uk/paxrailt.htm

Paxman werd in 1966 onderdeel van EE, maar origineel dus Paxman.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2020, 12:53:45 door Jeronimos »
Jeroen

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6484
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #43 Gepost op: 10 juni 2020, 13:01:00 »
Je hebt gelijk  :)
Boomshanka!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Southern Railway Leader Class
« Reactie #44 Gepost op: 10 juni 2020, 21:33:27 »
Ik wil nog even terugkomen op de Hornby Spud van de Class 92, als kandidaat krachtbron voor de Leader. Floris was zo vriendelijk mij een tekening te sturen van deze moderne Britse locomotief. De tekening was volledig bemaat, dus was het eenvoudig deze tekening te verschallen naar 1:76 en hem te vergelijken met de tekening van de Leader Class.

Daar waar de Leader van die enorm grote wielen heeft (in het model 20mm), moet de class 92 het met minder doen. In het model 15,15mm. Bij beide modellen in de afstand van beide assen in de bogies niet gelijk.



De vraag was, of de Hornby Spud een beetje in de buurt kwam van de gewenste afmetingen. Welnu de afstand tussen voorste en derde as is bij de Leader iets groter dan bij de Class 92. Zie de tekening links.
Aan de rechterzijde heb ik de kleine wielen van de Class 92 vervangen door grote van 20mm. Je kunt het resultaat daarvan vergelijken met de rechter bogie van de Leader er boven.

Er van uit gaande dat de wielen voor het grootste deel wegvallen achter een aantal enorme kasten, denk ik dat het kleine verschil geen probleem zal zijn. De vraag blijft dan nog wel, passen de wielen van de Q1 op de Hornby Spud?

Gr, Hans