Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:10
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?  (gelezen 27456 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #75 Gepost op: 09 November 2020, 08:47:02 »
Voor heel veel mensen zijn modeltreinen gewoon speelgoed. Als het model lijkt op wat in hun herinnering zit dan valt het niet op dat de bedrukking iets te wijd is. De overgrote deel van de modelspoorders zitten hier niet op het forum. De markt is blijkbaar groot genoeg in Nederland want er bestaan zelfs 2 bladen (Railmagazine en Railhobby). Op èèn heb ik een abonnement.

Schaal of systeem zijn niet belangrijk maar de lol die het geeft.

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #76 Gepost op: 09 November 2020, 09:13:56 »
Je bent ook niet serieus te nemen hè.

Meestal niet nee. ;D

Maar je hebt dus niks van mijn post begrepen.

Bart

P.s De 2528 klopt ook niet. :-X
« Laatst bewerkt op: 09 November 2020, 09:19:40 door Bahn-AG »

VvKan

  • Gast
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #77 Gepost op: 09 November 2020, 09:21:51 »
Zelf heb ik de rijtuigen al heel lang niet meer, maar hier foto’s van het model uit elkaar. Nu weet ik niet waar moet zijn geknipt, maar ik zie zo gauw niks geks.
Staat niet op de foto's.  Ik zal eens gaan zoeken of ik nog ergens iets kan vinden, ik ben destijds nog met de rijtuigen bezig geweest om ze om te bouwen.  Maar bij mij is het probleem:  in welke doos zitten ze dan ?  Als ik iets terugvind zal ik het melden, ook al is het maar uit "historisch perspectief" .

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #78 Gepost op: 09 November 2020, 09:25:51 »
Voor heel veel mensen zijn modeltreinen gewoon speelgoed. Als het model lijkt op wat in hun herinnering zit dan valt het niet op dat de bedrukking iets te wijd is. De overgrote deel van de modelspoorders zitten hier niet op het forum.
Schaal of systeem zijn niet belangrijk maar de lol die het geeft.

Maar wat wil je dan aankaarten in relatie tot de discussie?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #79 Gepost op: 09 November 2020, 09:37:31 »
Lijkt me duidelijk:
de meeste klanten interesseert het geen hol.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #80 Gepost op: 09 November 2020, 09:46:48 »
Dat de fabrikant zich niet alleen richt op "klinkernageltellers" maar zoekt in een model waar hij iedereen kan bedienen en meerdere varianten kan maken zonder aanpassingen aan de mal. Hoe grotere publiek hoe meer afzet dus lagere prijs met de zelfde ontwikkelkosten. Voor de degene die het model niet correct vindt koopt hem niet of gaat hem verbouwen. De grote jongens (Marklin, Roco, Piko ect.) moeten het hebben van massa waardoor er compromis ontstaat. De kleinere jongens kunnen zich richten op niche. de kopers van deze specialisten zijn ook bereid om meer te betalen.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #81 Gepost op: 09 November 2020, 09:54:29 »
Maar een model waarmee iedereen kan worden bediend, is ook geen punt. Dus juist geen exoten. Het punt is wel een model dat gewoonweg nooit heeft bestaan, een fantasiemodel dus, zoals de 288 nu lijkt te gaan worden. Een fantasiemodel bovendien waarvoor nog extra moeite is gedaan, lees: extra kosten zijn gemaakt. Onbegrijpelijk vind ik dat.
Groet, Frank

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4263
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #82 Gepost op: 09 November 2020, 09:58:10 »
Ik weet wel een oplossing: ga er werken en rapporteer hier hoe eea in zijn werk gaat. Neemt iig wel wat onrust/onbegrip weg.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #83 Gepost op: 09 November 2020, 10:13:33 »
Dat de fabrikant zich niet alleen richt op "klinkernageltellers" maar zoekt in een model waar hij iedereen kan bedienen en meerdere varianten kan maken zonder aanpassingen aan de mal. Hoe grotere publiek hoe meer afzet dus lagere prijs met de zelfde ontwikkelkosten. Voor de degene die het model niet correct vindt koopt hem niet of gaat hem verbouwen. De grote jongens (Marklin, Roco, Piko ect.) moeten het hebben van massa waardoor er compromis ontstaat. De kleinere jongens kunnen zich richten op niche. de kopers van deze specialisten zijn ook bereid om meer te betalen.

Neem m even terug naar de originele vraag: "Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?"

In je post waar ik op reageerde haalde je de grote schare aan. Prima. Wil je dan stellen dat je dus niet kritisch mag zijn (bijvoorbeeld over vermijdbare fouten) omdat het de meeste mensen toch geen biet interesseert omdat ze onwetend zijn? Dat het de meeste klanten geen hol interesseert kan zijn, mogen we het er dan hier op het forum niet over hebben?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #84 Gepost op: 09 November 2020, 10:14:34 »
Maar een model waarmee iedereen kan worden bediend, is ook geen punt. Dus juist geen exoten. Het punt is wel een model dat gewoonweg nooit heeft bestaan, een fantasiemodel dus, zoals de 288 nu lijkt te gaan worden. Een fantasiemodel bovendien waarvoor nog extra moeite is gedaan, lees: extra kosten zijn gemaakt. Onbegrijpelijk vind ik dat.


Tja, ik vind het ook onbegrijpelijk dat LS Models ook de ene na de andere exoot uitbrengt in plaats van de zoveel gevraagde Dms'en en Buffet rijtuigen. Maar dat is blijkbaar hun gekozen weg. Net als Marklin die juist fantasiemodellen in grote aantallen maakt. Ze maken iets echt heel moois, bv. de 241 Est, en vervolgens nemen ze groen in plaats van de juiste kleur, zwart. Het zal er wel ingebakken zitten denk ik  :P Schiet mij maar lek ;D



Lijkt me duidelijk:
de meeste klanten interesseert het geen hol.

groeten
Hendrik Jan


Helemaal mee eens  :)



henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #85 Gepost op: 09 November 2020, 10:28:25 »
Staat niet op de foto's.  Ik zal eens gaan zoeken of ik nog ergens iets kan vinden, ik ben destijds nog met de rijtuigen bezig geweest om ze om te bouwen.  Maar bij mij is het probleem:  in welke doos zitten ze dan ?  Als ik iets terugvind zal ik het melden, ook al is het maar uit "historisch perspectief" .

Dat zou fijn zijn Veroniek.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8499
  • Spoor N
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #86 Gepost op: 09 November 2020, 10:38:43 »
Meestal niet nee. ;D

Maar je hebt dus niks van mijn post begrepen.

P.s De 2528 klopt ook niet. :-X
Nou vertel, wat is niet goed dan kan ik dat aanpassen.
En leg gelijk ook even uit waarom een lettertype op de neus wel goed kan en niet op de cabine. Of heeft Piko de moeite genomen twee verschillende lettertypes te gebruiken die op het NS-type lijken? Buiten dat horen de zaken die je noemt bij het ontwikkelen van een model, dus is het geen extra werk, waar jij voor het gemak overheen leest. Volgens jou hoeft een fabrikant, die kosten maakt om een model te ontwikkelen, dus niet de juiste opschriften aan te brengen omdat dit kosten met zich meebrengt.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2020, 11:34:17 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #87 Gepost op: 09 November 2020, 17:53:07 »
Nou vertel, wat is niet goed dan kan ik dat aanpassen.

Hallo

Precies die dingen die volgens jou geen extra moeite of kosten veroorzaken.

Fout lettertype, cijfers te ver uit elkaar en NS logo te hoog geplaatst.

Maar netzogoed netjes gedaan. (y) en als piko het zo had gedaan had er geen haan naar gekraaid.
Bij piko hebben ze er het geld niet voor over. Iedere stap extra veroorzaakt extra kosten. Als je iets voor een lage prijs wilt aanbieden maak je keuzes. Eën daarvan is of het model geaccepteerd wordt door de grote massa. Die paar mieren.... op een forum zijn totaal niet belangrijk voor de totale omzet.

Bart

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #88 Gepost op: 09 November 2020, 19:15:17 »
Maar hoe rijm je dan dat Roco wel de kappen van de Lineas Br186 overspuit als er een blauw stukje baan mist? Dat lijkt me toch dankzij invloed van fora.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #89 Gepost op: 09 November 2020, 22:08:51 »
Maar misschien nog meer door de winkeliers? Die was het in ieder geval al direct opgevallen.