Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:10
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?  (gelezen 27465 keer)

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #60 Gepost op: 08 November 2020, 17:30:08 »
Kan zijn, je citeert wel mijn bericht. Je geeft aan mij te begrijpen, je begint wel weer over wel/niet aanschaffen waarvan ik eerder al aangaf dat dat het punt van de frustratie niet is. Als je in bericht 1 wat anders aangeeft dan bericht 2 dan spreek je overigens over inconsequentie.

Wat ik dus net probeerde duidelijk te maken is het gevoel. Wel of niet aanschaffen heb ik niet benoemd, want is geen factor in deze. Het model wordt natuurlijk/helaas niet aangeschaft, dat staat buiten kijf. Je argument "dan koop je het toch niet" slaat niet op het voorbeeld en de achterliggende gedachte. Dat je dan ook nog "Maar voor jou is het blijkbaar zo van levensbelang dat je vervolgens zwaar aan de antidepressiva moet?" meent van stal te moeten halen geeft geen pas en werkt bevestigend dat je niet het punt wilt of kunt begrijpen.

"dan koop je het toch niet" is overigens een bekende oneliner, en tegen mijn principes is in gooi ik er dan ook eentje in: "dan volg je dergelijke draadje toch niet?"

Zeker wel volg ik zo een draadje, ik heb nergens beweerd dat ik mij eraan irriteer. Ik verbaas me er alleen over.

Maar laten we elkaar dan de ruimte gunnen elkaar niet te begrijpen zonder waardeoordelen. Vind ik wel een mooie
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #61 Gepost op: 08 November 2020, 17:31:44 »
@Bert op basis van wat ik er van terug heb gevonden speelde dat in 2007 en 2009.

@Martijn, ik snap je punt, maar als marketing de lat zo hoog legt moet je er mijns inziens alles aan doen om dat niveau op zijn minst te benaderen.
Bij dit model weet je na minder dan 5 minuten bladeren in het nieuwe boek van Martin van Oostrom dat dat niet gelukt is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VvKan

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 08 November 2020, 17:32:35 »
Ik kan het eigenlijk niet plaatsen Veroniek.
Afgezien van het destijdse gekrakeel en gewis gaat het mij maar om 1 ding:  dat een fabrikant om iets FOUT te doen extra kosten moet maken (het afknippen van de hoeken in het foutieve onderstel) en daar niet eens de conclusie uit trekt, dat er misschien wel eens iets niet zou kunnen kloppen.  Dat is toch van de zotte !
Terwijl ze wel het goede onderstel in hun productie lijn hadden, dus dat hoefden ze niet nieuw te maken.

En dat was als reactie op wat er over plan T geschreven werd.  Oftewel:  je kunt het goed doen, maar met wat extra moeite kun je het ook fout doen.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 08 November 2020, 17:40:44 »
@Eric

Wellicht. Maar misschien vindt een veel groter contingent wel dat het een supermodel is dat wel voldoet daaraan. De verkoopcijfers zullen het uitwijzen.

Maar ik snap je. Ik ben inmiddels verpest genoeg door dit forum om ook naar de draaistellen, benamingen en nummers te kijken..... :D
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 08 November 2020, 18:06:10 »
@Bert op basis van wat ik er van terug heb gevonden speelde dat in 2007 en 2009.

Dank.

Ik heb, uit nieuwsgierigheid, nog even teruggezocht in de verwijderde items (die gaan terug tot 2006), maar dit topic lijkt echt weg...

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #65 Gepost op: 08 November 2020, 20:36:44 »
Arjan, voel je niet verplicht te reageren hoor. Maar ik zal je de gunst terug doen. Consequentie is voor mij geen demotiverende factor iig. Wat wel een factor is, is of iemand luistert of leest........

Nee, ik voel daar niks bij. Want het is 'maar' een hobby. En voor de producent 'maar' een product. Maar voor jou is het blijkbaar zo van levensbelang dat je vervolgens zwaar aan de antidepressiva moet? En tuurlijk kom je weg met 'dan koop je het niet'. Of dacht je dat er ook maar 1 medewerker van Roco wakker lag van jouw teleurstelling? Wel van jouw niet uitgeven van de keiharde pegels aan zijn model. Dus.......doe je dat niet, gaan ze misschien wat beter luisteren.

Eb jouw feitenrelaas doet er dus niet toe. Tuurlijk snap ik wel wat je bedoelt en ik deel je observatie, maar dan volgen er weer 5 pagina's "Oeh en Wee, ze luisteren zo slecht". En DAN denk ik, maak je niet zo druk.....Lees je hem? IK DEEL JE OBSERVATIE MAAR IK SNAP NIET WAAROM JE JE ZO DRUK MAAKT

En even voor de goede orde, ik richt me met 'je' in overdrachtelijke zin tot een grotere groep, niet alleen tot jou
OMDAT HET MET DEZELFDE MOEITE EN KOSTEN OOK GOED GEDAAN KON WORDEN.
Bij de Piko 2400 zit er teveel ruimte tussen de cijfers op de cabine, dat kon zonder extra kosten en moeite ook goed gedaan worden. Net zoals bij deze Sik is aangegeven dat het getoonde model niet klopte, waarna Roco aangaf dat het aangepast zou worden. Als er dan blijkt dat Roco het advies niet opvolgt volgen dus deze reacties.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 08 November 2020, 21:26:55 »
Afgezien van het destijdse gekrakeel en gewis gaat het mij maar om 1 ding:  dat een fabrikant om iets FOUT te doen extra kosten moet maken (het afknippen van de hoeken in het foutieve onderstel) en daar niet eens de conclusie uit trekt, dat er misschien wel eens iets niet zou kunnen kloppen.  Dat is toch van de zotte !
Terwijl ze wel het goede onderstel in hun productie lijn hadden, dus dat hoefden ze niet nieuw te maken.

Ik bedoel dat Roco volgens mij niet heeft zitten knippen en dat dat hier dus ook niet is behandeld. Het verwijderen van de bespreking had een heel andere reden. De fouten in de ICK-uitgave van 2007 zijn nog prima op het forum terug te vinden, zoals ik al liet zien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 08 November 2020, 21:29:34 »
Klaus (von Roco): Und? Hast du noch etwas info bekommen aus Holland?  :)

Dieter (auch von Roco): Ja, sie sagen das das nummer nicht klopft. Dass muss 288 sein.

Klaus: Oke, machen wir das.

Dieter: Aber dan klopft das lautsprechertje und das omgekerte pan auf die hube nicht merh.

Klaus: Aber das war nun jetzt zo lustig!

Klaus:  :(

Dieter:  :(

Klaus: Na jah, dan werden wir das nummer anpassen und lassen wir das lautsprechertje und die panne gewohn sitzen  :D

Dieter:  (y)

Klaus:  (y)

Dieter: Wir schaffen das!

Klaus: Genau!

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 08 November 2020, 21:42:31 »
Hahahaha  (y) (das das nummer nicht klopft 🤣)
Groeten,
Richard

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #69 Gepost op: 08 November 2020, 21:45:02 »
Verkoopt die niet voorbeeldgetrouwe meuk nog een beetje?

Wie betaalt bepaalt... ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

VvKan

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 08 November 2020, 23:33:55 »
Ik bedoel dat Roco volgens mij niet heeft zitten knippen
Het gebruikte onderstel past(e) niet op de gebruikte bovenbouw.  Het onderstel was van de oude versie, de bovenbouw van de nieuwe versie.  Om het toch op elkaar te laten passen heeft Roco (wie anders ?)  alle 4 de hoeken afgeknipt.  Controleerbaar op de oude versie.  Dat maakt nou net het hele verhaal zo onwerkelijk:  aanpassingen doen om iets fouts te laten passen en er niet bij stil staan, dat er dus iets raars aan de hand is (was).

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #71 Gepost op: 09 November 2020, 00:55:20 »
Maar met de kwaliteitscontrole bij veel merken is sowieso wat vaker iets loos... :-X Ik heb bijna een jaar met Roco moeten vechten voordat het probleem met mijn Tsjechische Railjet erkend werd. Mijn model, ahum modellen (het zat in 3 van de 7 rijtuigen uit de beide sets) is 2x ter onverrichte zaken teruggekomen van reparatie. De eerste keer was ik nog niet zo zeker wat er precies loos was, de tweede keer had ik in de gaten dat er twee verschillende tinten ramen waren, had ik een compleet fotoverslag met vergelijking met een andere stam erbij gedaan... Pas toen ik daarna weer in de pen klom, het verhaal nog een paar keer uitgelegd heb en ze van foto's voorzien heb, is er iemand in Salzburg wakker geworden en heeft zich erin vast gebeten. De oplossing moet ik nog testen.
De lok miste overigens gewoon onderdelen. :-X Dat was bij de eerste reparatiepoging wél gewoon opgelost.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 09 November 2020, 02:33:30 »
Bij de Piko 2400 zit er teveel ruimte tussen de cijfers op de cabine, dat kon zonder extra kosten en moeite ook goed gedaan worden.

Hallo

Als het geen kosten of moeite had gekost was het wel goed geweest.
Piko neemt gewoon een standaard lettertype dat er op lijkt.
Om het goed te doen moet je uitzoeken welk lettertype, waar je het vandaan moet halen, lettertpe aanschaffen ( misschien zelfs nog een licentie om het te mogen gebruiken), spatiering aanpassen. En dan kun je pas eens kijken waar het op de lok moet zitten.
Hiezo kost geen moeite... :-X

Bart

henk

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 09 November 2020, 05:00:00 »
Het gebruikte onderstel past(e) niet op de gebruikte bovenbouw.  Het onderstel was van de oude versie, de bovenbouw van de nieuwe versie.  Om het toch op elkaar te laten passen heeft Roco (wie anders ?)  alle 4 de hoeken afgeknipt.  Controleerbaar op de oude versie.  Dat maakt nou net het hele verhaal zo onwerkelijk:  aanpassingen doen om iets fouts te laten passen en er niet bij stil staan, dat er dus iets raars aan de hand is (was).

Tja, ik heb die versie gehad (zie foto oud draadje) en uit elkaar gehaald en herken het gewoon niet Veroniek. Ook niet dat het hier zou zijn besproken. Maar misschien laat mijn geheugen me in de steek. Mij ging het om de vreemde beschuldiging dat de tekortkomingen van het model op dit forum toen niet zouden mogen worden besproken. Er is 13 jaar geleden geveegd, maar dus om een heel andere reden. De tekortkomingen zijn nog altijd terug te vinden, alleen heeft niemand het over knippen.

Edit, het maakt toch nieuwsgierig.  :) Zelf heb ik de rijtuigen al heel lang niet meer, maar hier foto’s van het model uit elkaar. Nu weet ik niet waar moet zijn geknipt, maar ik zie zo gauw niks geks.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5296.msg88278#msg88278
« Laatst bewerkt op: 09 November 2020, 06:01:16 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #74 Gepost op: 09 November 2020, 07:07:34 »
Hallo

Als het geen kosten of moeite had gekost was het wel goed geweest.
Piko neemt gewoon een standaard lettertype dat er op lijkt.
Om het goed te doen moet je uitzoeken welk lettertype, waar je het vandaan moet halen, lettertpe aanschaffen ( misschien zelfs nog een licentie om het te mogen gebruiken), spatiering aanpassen. En dan kun je pas eens kijken waar het op de lok moet zitten.
Hiezo kost geen moeite... :-X
Je bent ook niet serieus te nemen hé. Volgens jou doet Piko dus maar wat met het idee 'het lijkt erop dus het is wel oké'? Buiten dat het niet gaat of de cijfers van het juiste lettertype zijn, er zat teveel ruimte tussen en dat kan bij het drukken aangepast worden. De cijfers op de neus zitten immers wel dichter op elkaar al kan dat volgens jou dus niet.

Hier een foto van wat ik bedoel, links het origineel en rechts van Kleinspoor:

De koppelafstand is ook erg ruim, dat heb ik inmiddels veranderd met ingekorte standaardkoppelingen. Dat is nou iets wat wel extra moeite kost voor een fabrikant aangezien die koppelingen ontwikkeld moeten worden.

Maar waarom zou je verwachten dat een fabrikant gaat uitzoeken welk lettertype het is, waar het vandaan komt, of een licentie nodig is en het goed drukken? Bij de bouwmarkt kunnen ze ook een pot gele of grijze verf halen, dat scheelt ook gedoe.   ::) man, man, man.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2020, 07:41:40 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.