Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
Vandaag om 01:59:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
Vandaag om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
  

Auteur Topic: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?  (gelezen 30882 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #75 Gepost op: 09 November 2020, 08:47:02 »
Voor heel veel mensen zijn modeltreinen gewoon speelgoed. Als het model lijkt op wat in hun herinnering zit dan valt het niet op dat de bedrukking iets te wijd is. De overgrote deel van de modelspoorders zitten hier niet op het forum. De markt is blijkbaar groot genoeg in Nederland want er bestaan zelfs 2 bladen (Railmagazine en Railhobby). Op èèn heb ik een abonnement.

Schaal of systeem zijn niet belangrijk maar de lol die het geeft.

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #76 Gepost op: 09 November 2020, 09:13:56 »
Je bent ook niet serieus te nemen hè.

Meestal niet nee. ;D

Maar je hebt dus niks van mijn post begrepen.

Bart

P.s De 2528 klopt ook niet. :-X
« Laatst bewerkt op: 09 November 2020, 09:19:40 door Bahn-AG »

VvKan

  • Gast
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #77 Gepost op: 09 November 2020, 09:21:51 »
Zelf heb ik de rijtuigen al heel lang niet meer, maar hier foto’s van het model uit elkaar. Nu weet ik niet waar moet zijn geknipt, maar ik zie zo gauw niks geks.
Staat niet op de foto's.  Ik zal eens gaan zoeken of ik nog ergens iets kan vinden, ik ben destijds nog met de rijtuigen bezig geweest om ze om te bouwen.  Maar bij mij is het probleem:  in welke doos zitten ze dan ?  Als ik iets terugvind zal ik het melden, ook al is het maar uit "historisch perspectief" .

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
    • Filmpjes op YouTube
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #78 Gepost op: 09 November 2020, 09:25:51 »
Voor heel veel mensen zijn modeltreinen gewoon speelgoed. Als het model lijkt op wat in hun herinnering zit dan valt het niet op dat de bedrukking iets te wijd is. De overgrote deel van de modelspoorders zitten hier niet op het forum.
Schaal of systeem zijn niet belangrijk maar de lol die het geeft.

Maar wat wil je dan aankaarten in relatie tot de discussie?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #79 Gepost op: 09 November 2020, 09:37:31 »
Lijkt me duidelijk:
de meeste klanten interesseert het geen hol.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #80 Gepost op: 09 November 2020, 09:46:48 »
Dat de fabrikant zich niet alleen richt op "klinkernageltellers" maar zoekt in een model waar hij iedereen kan bedienen en meerdere varianten kan maken zonder aanpassingen aan de mal. Hoe grotere publiek hoe meer afzet dus lagere prijs met de zelfde ontwikkelkosten. Voor de degene die het model niet correct vindt koopt hem niet of gaat hem verbouwen. De grote jongens (Marklin, Roco, Piko ect.) moeten het hebben van massa waardoor er compromis ontstaat. De kleinere jongens kunnen zich richten op niche. de kopers van deze specialisten zijn ook bereid om meer te betalen.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #81 Gepost op: 09 November 2020, 09:54:29 »
Maar een model waarmee iedereen kan worden bediend, is ook geen punt. Dus juist geen exoten. Het punt is wel een model dat gewoonweg nooit heeft bestaan, een fantasiemodel dus, zoals de 288 nu lijkt te gaan worden. Een fantasiemodel bovendien waarvoor nog extra moeite is gedaan, lees: extra kosten zijn gemaakt. Onbegrijpelijk vind ik dat.
Groet, Frank

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4307
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #82 Gepost op: 09 November 2020, 09:58:10 »
Ik weet wel een oplossing: ga er werken en rapporteer hier hoe eea in zijn werk gaat. Neemt iig wel wat onrust/onbegrip weg.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
    • Filmpjes op YouTube
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #83 Gepost op: 09 November 2020, 10:13:33 »
Dat de fabrikant zich niet alleen richt op "klinkernageltellers" maar zoekt in een model waar hij iedereen kan bedienen en meerdere varianten kan maken zonder aanpassingen aan de mal. Hoe grotere publiek hoe meer afzet dus lagere prijs met de zelfde ontwikkelkosten. Voor de degene die het model niet correct vindt koopt hem niet of gaat hem verbouwen. De grote jongens (Marklin, Roco, Piko ect.) moeten het hebben van massa waardoor er compromis ontstaat. De kleinere jongens kunnen zich richten op niche. de kopers van deze specialisten zijn ook bereid om meer te betalen.

Neem m even terug naar de originele vraag: "Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?"

In je post waar ik op reageerde haalde je de grote schare aan. Prima. Wil je dan stellen dat je dus niet kritisch mag zijn (bijvoorbeeld over vermijdbare fouten) omdat het de meeste mensen toch geen biet interesseert omdat ze onwetend zijn? Dat het de meeste klanten geen hol interesseert kan zijn, mogen we het er dan hier op het forum niet over hebben?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #84 Gepost op: 09 November 2020, 10:14:34 »
Maar een model waarmee iedereen kan worden bediend, is ook geen punt. Dus juist geen exoten. Het punt is wel een model dat gewoonweg nooit heeft bestaan, een fantasiemodel dus, zoals de 288 nu lijkt te gaan worden. Een fantasiemodel bovendien waarvoor nog extra moeite is gedaan, lees: extra kosten zijn gemaakt. Onbegrijpelijk vind ik dat.


Tja, ik vind het ook onbegrijpelijk dat LS Models ook de ene na de andere exoot uitbrengt in plaats van de zoveel gevraagde Dms'en en Buffet rijtuigen. Maar dat is blijkbaar hun gekozen weg. Net als Marklin die juist fantasiemodellen in grote aantallen maakt. Ze maken iets echt heel moois, bv. de 241 Est, en vervolgens nemen ze groen in plaats van de juiste kleur, zwart. Het zal er wel ingebakken zitten denk ik  :P Schiet mij maar lek ;D



Lijkt me duidelijk:
de meeste klanten interesseert het geen hol.

groeten
Hendrik Jan


Helemaal mee eens  :)



henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #85 Gepost op: 09 November 2020, 10:28:25 »
Staat niet op de foto's.  Ik zal eens gaan zoeken of ik nog ergens iets kan vinden, ik ben destijds nog met de rijtuigen bezig geweest om ze om te bouwen.  Maar bij mij is het probleem:  in welke doos zitten ze dan ?  Als ik iets terugvind zal ik het melden, ook al is het maar uit "historisch perspectief" .

Dat zou fijn zijn Veroniek.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
  • Spoor N
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #86 Gepost op: 09 November 2020, 10:38:43 »
Meestal niet nee. ;D

Maar je hebt dus niks van mijn post begrepen.

P.s De 2528 klopt ook niet. :-X
Nou vertel, wat is niet goed dan kan ik dat aanpassen.
En leg gelijk ook even uit waarom een lettertype op de neus wel goed kan en niet op de cabine. Of heeft Piko de moeite genomen twee verschillende lettertypes te gebruiken die op het NS-type lijken? Buiten dat horen de zaken die je noemt bij het ontwikkelen van een model, dus is het geen extra werk, waar jij voor het gemak overheen leest. Volgens jou hoeft een fabrikant, die kosten maakt om een model te ontwikkelen, dus niet de juiste opschriften aan te brengen omdat dit kosten met zich meebrengt.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2020, 11:34:17 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #87 Gepost op: 09 November 2020, 17:53:07 »
Nou vertel, wat is niet goed dan kan ik dat aanpassen.

Hallo

Precies die dingen die volgens jou geen extra moeite of kosten veroorzaken.

Fout lettertype, cijfers te ver uit elkaar en NS logo te hoog geplaatst.

Maar netzogoed netjes gedaan. (y) en als piko het zo had gedaan had er geen haan naar gekraaid.
Bij piko hebben ze er het geld niet voor over. Iedere stap extra veroorzaakt extra kosten. Als je iets voor een lage prijs wilt aanbieden maak je keuzes. Eën daarvan is of het model geaccepteerd wordt door de grote massa. Die paar mieren.... op een forum zijn totaal niet belangrijk voor de totale omzet.

Bart

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4580
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #88 Gepost op: 09 November 2020, 19:15:17 »
Maar hoe rijm je dan dat Roco wel de kappen van de Lineas Br186 overspuit als er een blauw stukje baan mist? Dat lijkt me toch dankzij invloed van fora.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #89 Gepost op: 09 November 2020, 22:08:51 »
Maar misschien nog meer door de winkeliers? Die was het in ieder geval al direct opgevallen.