Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:10
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?  (gelezen 27458 keer)

Rob Ellerman

• Online Online
  • Modelspoor is emotie...
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #45 Gepost op: 08 November 2020, 11:46:44 »
Nope, was destijds voor Roco/Fleischmann...

Rob
Tbinnebarretije…

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 08 November 2020, 13:16:28 »

Ik heb toen dat draadje gevolgd, en jawel:  daar is nu weinig meer van terug te vinden, want dat mocht destijds niet gezegd zijn. Alles gewist.

Blijkbaar mogen we nu wat meer openstaan voor het uiten van klachten over door ons als consument duurbetaalde fouten van producenten, die beter hadden kunnen/moeten weten.

Dat is onzin Veronique, fouten van modellen zijn altijd bespreekbaar geweest!

Gr, Bert
Team moderatoren

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 08 November 2020, 15:17:15 »
Dus fabrikanten kiezen er bewust voor fouten in hun model te verwerken zodat ze zeker weten minder verkopen? Waarom doen ze dan soms terugroep-acties?

Ik vermoed dat je mijn bijdrage niet helemaal begrijpt. De frustratie richt zich op fouten die eenvoudig te vermijden zijn. Dat schaadt niet alleen het model, het hele merk.

Om mijn bericht te verduidelijken: Ik snap het onbegrip wel waarom fabrikanten iets niet in 1 keer goed doen als het kan. Wat ik niet begrijp is hoe druk mensen zich hierover kunnen maken. Als het niet voldoet aan jouw eisen dan koop je het toch niet? Doe ik al jaaaaaren. Maar iedere keer als een fabrikant zoiets 'onbegrijpelijks' doet, maakt men zich onbeheersbaar druk. Alsof je leven ervan afhangt. En nee, ik zeg zeker niet dat je de fouten niet mag benoemen (hoewel ik dat liever niet heb, want hoe langer ik hier ben hoe meer ik ga 'zien'  ;)). En een morretje hier en daar snap ik ook. Maar sommigen kiezen ervoor om dan WEER die hele discussie op te rakelen. En dat snap ik dan niet.

Dat Roco zijn modellen als "Precise reproduction" verkoopt snap ik ook wel. De marketingafdeling wordt denk ik snel naar huis gestuurd als ze als slogan bedenken "Looks a little bit like the thing you remember from your childhood". Duh.

En wat ik bedoelde met de keuze van combinatie nummer en toeter: Ik heb geen idee wat er gebeurt daar en hoe keuzes worden gemaakt. Misschien hebben ze wel echte bedrijfseconomische redenen om het zo te doen, misschien is het organisatorisch een puinhoop. Misschien doen ze dit wel zodat ze mbv Google translate weer naar dit forum kunnen surfen en zich een bult lachen om de drukte. Wat ik wel weet is dat ik mij er niet druk over ga maken. En als het model mij niet aanstaat ik het niet koop.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #48 Gepost op: 08 November 2020, 15:54:49 »
"De keuzes van fabrikanten zijn gebaseerd op de verkopen die ze denken te kunnen realiseren." + "Ik heb geen idee wat er gebeurt daar en hoe keuzes worden gemaakt" = ???

Dat is niet echt consequent Martijn, en geeft weinig motivatie om op bovenstaande bijdrage te reageren. Desondanks heb ik mijn vingers naar het toetsenbord gesleept en ik ga het proberen te verduidelijken n.a.v. "Als het niet voldoet aan jouw eisen dan koop je het toch niet?".

Stel nu dat een bepaald bedrijf een aantal loks in dienst stelt van het type X overgenomen van voormalig staatsbedrijf Y. Serie ontpopt zich als publiekslieveling en vele hobbyisten hopen het grote voorbeeld te spotten en ook vele hobbyisten hopen dat merk Q een model gaat uitbrengen. Dat laat op een of andere manier een jaar of 3 op zich wachten en als de daadwerkelijke aankondiging er is in januari zijn een hoop mensen blij en wachten in spanning de aangekondigde leverweek in het najaar af. Als dan de eerste foto's verschijnen blijkt er iets nog niet helemaal in orde, maar wgaf, het is misschien nog niet het seriemodel. Maandje later ligt het model dan in de winkel, en het "iets" wat niet helemaal in orde was (en makkelijk aan te passen) blijkt dus niet te zijn aangepast. Erger nog, de verlichting matcht niet met het voorbeeld terwijl een nummervariant de kloppende verlichting wel heeft, en gewoon overeenkomt met de modellen die genoemd merk eerder heeft uitgebracht. Nu is het "iets" nog te scharen onder gemakzucht, de keuze voor deze nummervariant is een in mijn ogen vermijdbare fout. Heb je jarenlang gehoopt op een model en dan komen ze met dit.

Probeer je je eens voor te stellen hoe dat voelt. En je komt dan niet weg met "dat koop je het toch niet" want, nogmaals, daar gaat het niet om.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #49 Gepost op: 08 November 2020, 16:04:58 »
Citaat
Dat Roco zijn modellen als "Precise reproduction" verkoopt snap ik ook wel. De marketingafdeling wordt denk ik snel naar huis gestuurd als ze als slogan bedenken "Looks a little bit like the thing you remember from your childhood".

En de ontwerp/productie afdeling wordt dat niet als ze die belofte, want dat is het m.i., niet waarmaken?
Beetje kromme redenering in mijn ogen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 08 November 2020, 16:06:21 »
Arjan, voel je niet verplicht te reageren hoor. Maar ik zal je de gunst terug doen. Consequentie is voor mij geen demotiverende factor iig. Wat wel een factor is, is of iemand luistert of leest........

Nee, ik voel daar niks bij. Want het is 'maar' een hobby. En voor de producent 'maar' een product. Maar voor jou is het blijkbaar zo van levensbelang dat je vervolgens zwaar aan de antidepressiva moet? En tuurlijk kom je weg met 'dan koop je het niet'. Of dacht je dat er ook maar 1 medewerker van Roco wakker lag van jouw teleurstelling? Wel van jouw niet uitgeven van de keiharde pegels aan zijn model. Dus.......doe je dat niet, gaan ze misschien wat beter luisteren.

Eb jouw feitenrelaas doet er dus niet toe. Tuurlijk snap ik wel wat je bedoelt en ik deel je observatie, maar dan volgen er weer 5 pagina's "Oeh en Wee, ze luisteren zo slecht". En DAN denk ik, maak je niet zo druk.....Lees je hem? IK DEEL JE OBSERVATIE MAAR IK SNAP NIET WAAROM JE JE ZO DRUK MAAKT

En even voor de goede orde, ik richt me met 'je' in overdrachtelijke zin tot een grotere groep, niet alleen tot jou

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 November 2020, 16:07:10 »
En de ontwerp/productie afdeling wordt dat niet als ze die belofte, want dat is het m.i., niet waarmaken?
Beetje kromme redenering in mijn ogen.

Welkom in de realiteit waar de (marketing)beloftes vaak verder reiken dan wat er wordt waargemaakt.....

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #52 Gepost op: 08 November 2020, 16:22:18 »
Arjan, voel je niet verplicht te reageren hoor. Maar ik zal je de gunst terug doen. Consequentie is voor mij geen demotiverende factor iig. Wat wel een factor is, is of iemand luistert of leest........

Nee, ik voel daar niks bij. Want het is 'maar' een hobby. En voor de producent 'maar' een product. Maar voor jou is het blijkbaar zo van levensbelang dat je vervolgens zwaar aan de antidepressiva moet? En tuurlijk kom je weg met 'dan koop je het niet'. Of dacht je dat er ook maar 1 medewerker van Roco wakker lag van jouw teleurstelling? Wel van jouw niet uitgeven van de keiharde pegels aan zijn model. Dus.......doe je dat niet, gaan ze misschien wat beter luisteren.

Eb jouw feitenrelaas doet er dus niet toe. Tuurlijk snap ik wel wat je bedoelt en ik deel je observatie, maar dan volgen er weer 5 pagina's "Oeh en Wee, ze luisteren zo slecht". En DAN denk ik, maak je niet zo druk.....Lees je hem? IK DEEL JE OBSERVATIE MAAR IK SNAP NIET WAAROM JE JE ZO DRUK MAAKT

En even voor de goede orde, ik richt me met 'je' in overdrachtelijke zin tot een grotere groep, niet alleen tot jou

Kan zijn, je citeert wel mijn bericht. Je geeft aan mij te begrijpen, je begint wel weer over wel/niet aanschaffen waarvan ik eerder al aangaf dat dat het punt van de frustratie niet is. Als je in bericht 1 wat anders aangeeft dan bericht 2 dan spreek je overigens over inconsequentie.

Wat ik dus net probeerde duidelijk te maken is het gevoel. Wel of niet aanschaffen heb ik niet benoemd, want is geen factor in deze. Het model wordt natuurlijk/helaas niet aangeschaft, dat staat buiten kijf. Je argument "dan koop je het toch niet" slaat niet op het voorbeeld en de achterliggende gedachte. Dat je dan ook nog "Maar voor jou is het blijkbaar zo van levensbelang dat je vervolgens zwaar aan de antidepressiva moet?" meent van stal te moeten halen geeft geen pas en werkt bevestigend dat je niet het punt wilt of kunt begrijpen.

"dan koop je het toch niet" is overigens een bekende oneliner, en tegen mijn principes is in gooi ik er dan ook eentje in: "dan volg je dergelijke draadje toch niet?"
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Luit

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 08 November 2020, 16:25:53 »
Ik heb N en daar is soms wel en soms niet iets passend. Maar als in N zo een Sik uitgeleverd wordt en ik zet hem in mijn vitrinekast. Zal er dan een buitenstaander zeggen , klopt geen bal van; Want ..... . Nee het is als met mijn Wadlopertje van F. , ik weet dat het niet juist is maar inderdaad als er dan mensen komen dan zeggen ze goh ik ben met zo een naar Leeuwarden gereden . Of te wel de indruk is goed en dus geen miskoop. Ik zie soms autootjes voor aardige bedragen maar dan denk ik zoveel geld en ik zie maar een klompje plastic, dat kan tegenwoordig veel beter. En wat dat betreft zijn we soms verwend, kijk eens bij de mensen die rommelen met een 3D printer en je ziet geweldige resultaten alleen vertaal dat nu eens naar iets waar je er 5000 van moet maken? Ja soms is men te kritisch en verliest men zich in komma's en punten maar vergeet de verhaallijn. En inderdaad als je er echt mee zit stem met je voeten en koop niet want dat is de enige manier waardoor een fabrikant luistert.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #54 Gepost op: 08 November 2020, 16:31:26 »
Welkom in de realiteit waar de (marketing)beloftes vaak verder reiken dan wat er wordt waargemaakt.....
Vreemd inderdaad, als de afdeling projecten van mijn werkgever de beloftes die de afdeling verkoop aan een klant heeft gedaan niet waarmaakt, wordt er net zolang gewerkt tot dat wel zo is. En ja, dat kost wel eens geld, ondernemersrisico heet dat.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 08 November 2020, 16:38:05 »
En wat dacht je van de ICK's?  Weet je het nog?   Waarbij de fabrikant, Roco, stukken van de onderkant moest wegknippen, dus EXTRA kosten maken, om de kap van de wagen op het onderstel te kunnen plaatsen?  Hoe slim kun je zijn?

Ik heb toen dat draadje gevolgd, en jawel:  daar is nu weinig meer van terug te vinden, want dat mocht destijds niet gezegd zijn. Alles gewist.

Ik kan het eigenlijk niet plaatsen Veroniek.
Bij de eerste uitgave van ICK in 1:87 (er was al een ingekorte geweest) had Roco een model van niet gerenoveerde rijtuigen gebruikt. Dat ging dan over opstaptreden en slingerdempers en zo. Een importeur van concurrerende merken ging toen zo uit zijn plaat dat die berichten zijn gewist. Maar voor de rest zijn de fouten - en oplossingen - nog gewoon terug te vinden. Die oplossingen kwamen niet van Roco. Roco kwam een jaar of wat later met wel correcte versies die dan weer een wokkeleffect lieten zien. Staat er allemaal nog.

Technische bezwaren vind ik persoonlijk sowieso belangrijker dan fouten in het uiterlijk. Ik lees het overigens allemaal graag, zodat ik goed geïnformeerd kan bepalen wat ik wel of niet koop.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 08 November 2020, 16:55:03 »
@ Henk,

Weet je nog wanneer dat ongeveer was dat die berichten zijn gewist? En van wie dat moest?

Ben wel benieuwd eigenlijk, moet na 2012 zijn geweest, vermoed ik.

Gr, Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 08 November 2020, 17:02:08 »
2007 Bert. Geen idee wie toen modereerde, maar was dus kort na het begin van Beneluxspoor. Het probleem was niet het benoemen van fouten, maar wie dat deed en de manier waarop. Echt niet normaal.
Het bespreken kon hier ook gewoon verder.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5296.msg78864#msg78864

Alle fouten benoemd en vooral Manuel aan de slag met verbeteringen.  (y)
Twee jaar later dus alsnog correcte versies, behalve dat je sommige exemplaren even met een handdoek moest uitwringen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 November 2020, 17:13:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 08 November 2020, 17:22:01 »
Ah, bedankt.. (y)

(Ik bedoelde overigens dat het vóór 2012 moet zijn geweest...)

Zal eens kijken of ik nog wat terug kan vinden..

Gr, Bert

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 08 November 2020, 17:27:04 »
Vreemd inderdaad, als de afdeling projecten van mijn werkgever de beloftes die de afdeling verkoop aan een klant heeft gedaan niet waarmaakt, wordt er net zolang gewerkt tot dat wel zo is. En ja, dat kost wel eens geld, ondernemersrisico heet dat.

Vast, maar dat is een andere relatie. Wat ik verkoop moet ik leveren, hoe ik iets aanprijs is iets anders. Verkoop is niet hetzelfde als marketing/reclame.

Iedere winkelketen adverteert uiteraard met de beste producten en de beste winkelervaring. Maar die ervaring zal jij niet in de ene supermarkt hebben, terwijl jouw buurman dat wel zo ervaart. Maar in alle supermarkten geldt: wat op de verpakking staat moet in de verpakking zitten.