Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?  (gelezen 19525 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #15 Gepost op: 07 november 2020, 09:47:32 »
Even advokaat van de duivel spelen.

We zijn hier op het forum soms heel kritisch voor de modelfabrikanten, klinknagels die niet kloppen, schuine zijden die niet 100% correct zijn.
Maar zijn we soms ook niet iets te kritisch ?
Ik weet de hele discussie nog over de blauwe loswagens van B-Models als ik goed voorheb van DSM. Op zich prachtige wagons, enkel was er de discussie over dat een schuine kant ontbrak/teveel was, ik weet het niet meer. Dat snap ik nog beetje. Desondanks, was/is het een prachtige wagon. En eerlijk : het is voor zover ik weet de enige fabrikant die deze variant op de markt bracht. Heb de wagons zelf niet, niet mijn tijdperk/land, maar als dat het enige was ... is zou er wel een "mm, *zuch* gevoel bij hebben, maar OK, so be it, het is en blijft de enige versie van die wagon.
Momenteel is er beetj ehetzelfde lopende met bv de Pannonia Ethanol tankwagons. Enige verschil is dat daar meerdere fabrikanten van zijn. Piko, Roco of Makrlin dacht ik en Igra. Blijkbaar zijn de eersten niet de juiste tankwagons ( beetje het blauwe DSM verhaal ), en is de Igra de enige correcte wagon, al zou die min of meer iets van issue hebben met buffers en bochten ( al wordt dat door anderen weer tegengesproken, ik weet het te zeggen als ik ze binnen heb ). Maar dan kies je gewoon de Igras, aangzien ze wel correct zijn als je dat wil. Het verschil isd at je hier dus keuze hebt.
En nu zie ik menig persoon struikelen over de toeter bovenop de nieuwe Sik van roco.
Menen we dat nu ? Een toeter op het dak ? 9/10 kan je dat ding gewoon ofwel er niet bovenop plakken omdat het een extratje is in een plastic zakje dat je er nog moet opplaatsen, ofwel snij je het voorzichtig van het dak af, likje verf erop of wat weathering, en tadaaaa ! Correct.
Het is niet dat het een foute tankwagon is, of een schuine zijde teveel/te weinig, het is een assecoiretje dat er teveel op zit.
We zijn toch (trein)modelbouwers ? We kitbashen voor de rest huisjes of treinen als een gek, maar omdat er een toeter opzit, gaan we nu de fabrikant afzeiken.
Ik begrijp dat er sommigen moeilijk over doen  ( nuja, nee, eigenlijk niet ), maar zijn we ondertussen zo kritisch geworden ?
Men Roco Lineas is ook niet de 100% juiste 186'er zoals ie in het echt rijdt ivm de zijplaten van de lok die eigenlijk niet kloppen. Ik lig er niet van wakker. 't is spijtig, maar het is een verdomd mooie lok.
Is het spijtig dat roco niet naar de fantastische inbreng heeft geluisterd van Chris ? Ja, beetje wel. Maar wees eerlijk, zonder Chris was er niet eens een mooie nieuwe museumversie van de Sik zoals jullie nederlanders hem graag hebben. En is die toeter dan zonde ? Ja, maar mij zou het in elk geval niet tegenhouden om die mooie Sik in men collectie te halen.
Dus : minder miereneuken, meer treintjes kopen. Goed voor de hobby, en weest eerlijk : het wordt winter, donkere lange avonden, we moeten ons toch weten bezig te houden met iets aan verbouwen om onze treintjes(baan) zo realistisch mogelijk te maken ? Dus waarom dan niet een toeter van een Sik zijn dak demonteren zodat ie wel klopt ?  :police:

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #16 Gepost op: 07 november 2020, 09:51:59 »
@ Falcon10..... (y)  (y).
m.vr.gr.
Harry.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #17 Gepost op: 07 november 2020, 09:55:06 »
Hallo

Je kunt je ook gewoon helemaal niet druk maken dat er een toeter op zit. :-\

Bart

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #18 Gepost op: 07 november 2020, 09:59:53 »
Volkomen mee eens en goed onderbouwd, genuanceerd en leesbaar verhaal.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2020, 10:03:35 door AK952 »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5822
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #19 Gepost op: 07 november 2020, 10:01:42 »

Maar zijn we soms ook niet iets te kritisch ?


Ik vind van wel. Daar komt nog bij dat velen waaronder ik nauwelijks wetenschap hebben van zo'n toeter. Ik word er elke keer weer op geattendeerd door hen die in boeken zitten te neuzen, net zo lang tot er iets gevonden wordt. Zelden komt het voort uit parate kennis.

Maar goed, ieders mening telt. ;)

Gr, Ben.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #20 Gepost op: 07 november 2020, 10:05:29 »
Even advokaat van de duivel spelen.

We zijn hier op het forum soms heel kritisch voor de modelfabrikanten, klinknagels die niet kloppen, schuine zijden die niet 100% correct zijn.
Maar zijn we soms ook niet iets te kritisch ?
Sja, dat is een eeuwige discussie die we kunnen blijven voeren maar dan ook echt, want je komt daar niet uit. Voor de een is iets namelijk een big deal, voor de ander helemaal niet. Een wagen die qua maatvoering compleet verkeerd is is voor velen toch een prachtig model, wat prima is. Een ander zal niet over een schrijffoutje in een opschrift dat alleen met een loep leesbaar is heen kunnen komen. Dat zal altijd zo blijven en dus heeft het geen zin telkens weer een en ander op te rakelen. Het komt een beetje over als: als ik het zeuren vind, is het zeuren, en dan wil ik dat het stopt. Beste advies is elkaar in hun waarde te laten ook al ben je het er niet mee eens.
Een forum over modeltreinen is ervoor om over modeltreinen te praten, dus ook als men fouten wil benoemen. Uiteindelijk heeft een modelspoorfabrikant de keuze om het te negeren of er wat mee te doen. Het is pertinent onwaar dat het kwaad kan om dingen te benoemen. Dat is een valse emotie waar eerder dit jaar al genoeg over gezegd is.
Het grootste deel van de opmerkingen over modellen gaat buiten de 'publieke ruimte' om, in de voorbereidingsfase, door vaak dezelfde mensen die hier ook zitten. Dat zijn er meer dan je denkt. Verder bepalen mensen zelf of ze een model laten staan om iets of niet. Het aantal mensen dat een model zal laten staan omdat anderen hem vertellen dat iets niet klopt lijkt mij klein. En als het voor de fabrikant wel merkbaar zou zijn, wel, dan moeten ze beter opletten. Dat geldt voor elke bedrijfstak, dus waarom zouden we in onze branche net moeten doen alsof we moeten reageren alsof we nog in de DDR zitten?

Een kort antwoord op je vraag of we (te) kritisch zijn? Ja we zijn kritischer dan vroeger. Waarom? Omdat modellen beter zijn geworden en we dus meer kunnen verwachten. En waarom hebben we dat bereikt? Door steeds kritischer te zijn.

Dus dat werkt zoals de rest van de wereld ook werkt, gelukkig  ;D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #21 Gepost op: 07 november 2020, 10:07:12 »
Ik vind van wel. Daar komt nog bij dat velen waaronder ik nauwelijks wetenschap hebben van zo'n toeter. Ik word er elke keer weer op geattendeerd door hen die in boeken zitten te neuzen, net zo lang tot er iets gevonden wordt. Zelden komt het voort uit parate kennis.

Maar goed, ieders mening telt. ;)

Gr, Ben.

Maar dan is het toch ook geen probleem en mag je je model toch gewoon kopen? Ik twijfel er niet aan dat dat voor de meesten zal gelden. Een kleine minderheid zal erover vallen. Maar dat mag, echt hoor, dat mag gewoon.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #22 Gepost op: 07 november 2020, 10:08:19 »
Hallo

Je kunt je ook gewoon helemaal niet druk maken dat er een toeter op zit. :-\

Bart

Helemaal mee eens
En als je je ook niet druk maakt om mensen die zich er wel druk om maken, dan hoef je je helemaal niet druk te maken  :D

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5822
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #23 Gepost op: 07 november 2020, 10:22:58 »

Maar dan is het toch ook geen probleem en mag je je model toch gewoon kopen? Ik twijfel er niet aan dat dat voor de meesten zal gelden. Een kleine minderheid zal erover vallen. Maar dat mag, echt hoor, dat mag gewoon.


Nergens zeg ik dat iets niet mag. ;)

Gr, Ben.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #24 Gepost op: 07 november 2020, 13:40:21 »
Citaat
Maar zijn we soms ook niet iets te kritisch ?

Naar mijn mening niet!

Als het om een stukje speelgoed van een paar tientjes zou gaan, zou je mij ook niet horen.

Maar we praten hier over een schaalmodel met een adviesprijs van bijna €270,00.
Ik ben van mening dat je dan als afnemer op basis van de huidige technieken en de in ruime mate aanwezige gegeven in archieven en bij deskundigen in staat moet zijn om een 100% correct model te produceren, zeker als je een model vanaf 0 helemaal nieuw ontwerpt.
Noodzakelijke concessies om het model probleemloos te laten functioneren op een modelspoorbaan natuurlijk daar gelaten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5822
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #25 Gepost op: 07 november 2020, 13:52:15 »

Maar we praten hier over een schaalmodel met een adviesprijs van bijna €270,00.


Je doet voorkomen alsof dat veel geld is. Het is een normale prijs van een grootserie productiemodel waarvan "we" veel te hoge verwachtingen hebben. Ik denk dat die verwachtingen horen bij een heel ander veel duurder segment.  ;)

Gr, Ben.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
« Reactie #26 Gepost op: 07 november 2020, 14:10:25 »
Kijk daar ben ik het nou mee eens  Eric.
Veertig jaar geleden moesten we door de stand der techniek consessies doen aan modeltreinen.
Maar tegenwoordig met al die technieken,en uitgebreid tekenprogramma's mag er eigenlijk niks meer fout gaan.
En zeker niet voor de prijs die je er voor betaald.
Aan de andere kant doe ik graag iets pimpen,dus als er iets niet helemaal klopt,vindt ik het een sport om het kloppend te maken,behalve met lakfouten,daar doe ik niks mee dan laat ik hem gewoon liggen.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2020, 23:33:59 door Casmir »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #27 Gepost op: 07 november 2020, 14:21:51 »
Beste allen,

Omdat deze discussie om de zoveel maanden opduikt, heeft deze een eigen draadje gekregen.

Voel je vrij om hier verder te discussiëren, maar houdt a.u.b. de andere vrij hiervan.

Fijn weekeinde,

Gr, Bert
Team moderatoren.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #28 Gepost op: 07 november 2020, 14:31:52 »
Inderdaad Casmir en Roco had m.i. simpel even aan kunnen kloppen bij Uqulair/Martin van Oostrom voor goede gegevens.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #29 Gepost op: 07 november 2020, 15:05:44 »
ik vrees dat ik een model meer beoordeel of ik hem leuk vind  maar ik ben  veel kritischer in het geheel van de baan .
verhouding rails /scenery .
Er moet een verhaal in zitten met alle concessies gua ruimte .
Ik snap best wel dat er liefhebbers zijn die een model tot in de perfectie willen zien zoals er model spoorders zijn die het liefst zelf een print willen bouwen met de bijbehorende software  voor een heel specifiek doel.
Waar ik diepe bewondering voor heb trouwens.
Wat wel storend is dat de  discussies de neiging hebben om te ontsporen en persoonlijk worden .
groet
kees