Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 15:26:26
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
  

Auteur Topic: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?  (gelezen 19459 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #30 Gepost op: 07 november 2020, 15:16:17 »
Volgens mij valt dat laatste wel mee.....

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7181
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #31 Gepost op: 07 november 2020, 18:02:08 »
Kritisch mag je zeker zijn. Of het nu een loc,
goederenwagen of rijtuig is. Onderstaande
linkje is voor mij de reden om geen Roco meer
te kopen. Net als Brawa trouwens. Vind het
geheel niet erg om zelf wat aan te passen.
Maar voor de tijd en de Euroos die ik er dan
insteek, koop ik liever kleinserie.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=86179.0
Mvh Steef

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #32 Gepost op: 07 november 2020, 18:42:11 »
Precies dat
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #33 Gepost op: 08 november 2020, 00:46:10 »
In heel veel gevallen ben ik niet heel kritisch, als een goederenwagen in de buurt komt en de bedrukking netjes klopt vind ik het gauw goed. Een rijtuig ben ik vaak al kritischer, maar het ligt ook helemaal aan de prijs. Koop ik in de aanbieding voor minder dan 20 euro een Roco plan D dan weet ik dat die mal al tig jaar mee gaat en het allemaal wat minder gedetailleerd is, maar koop ik een rijtuig van 70 euro dan verwacht ik een gedetailleerd rijtuig met kloppen kleuren en bedrukking. Dat geld overigens op zich ook voor goederenwagens, voor 10 a 15 euro zijn er zat leuke modelletjes die best goed lijken maar niet perfect kloppen, van een goederenwagen van over de 40 euro ga ik meer verwachten, omdat ik beetje lange goederentreinen wil, maar geen geld boom heb ga ik toch vaak voor de goedkopere en ben dan minder kritisch.

Bij locs (en treinstellen) kijk ik best kritisch want het is vaak een flinke som geld. Als je kijkt naar de Roco 1200 modellen, daar is best wel tijd in gestoken om alle uitvoering kloppend weer te geven en tot nu toe gaat dat ook goed. Piko kan voor best leuke prijzen goed gedetailleerde locs produceren, een 1100 of 2200 van 150 euro met die detaillering en ook nog best uitgebreide electronica vind ik niet gek. Ik snap on dat licht niet waarom een lullig locje als een Sik voor meer dan 200 euro niet klopt. En ik snap concessies best, als ze logisch zijn, bijvoorbeeld dat marklin destijds voor de ACTS 1200 niet de mal heeft aangepast en dus het opstapje op de neus er nog zat, maar ik snap niet dat als je bewust een toeter en omgekeerde koekenpan tekent op je computer, je dus bewust die versies wil produceren en dan vervolgens het verkeerde nummer er bij kiezen. Nogmaals dit is geen concessie met productie technische redenen, het is geen per ongelukke typ fout in de bedrukking, ze voegen bewust iets toe, er wordt bewust getekend, er worden bewust twee extra onderdelen geproduceerd. Is het andersom snap ik dat beter, brengen een nummer uit waar een toeter op hoort maar de toeter maken we niet, want extra mal en geld en etc etc. Dan is het een logische concessie waarbij iets weggelaten wordt. Bedoel t kost Roco ook extra geld die versie zo te maken, het was voor hun goedkoper geweest als ze niks hadden aangepast en gewoon net als de geel/grijze een groene met blauwe zwaailamp hadden gemaakt.

Ik denk dat dat nu ook de grootste frustratie is, men maakt bewust een keuze voor een versie, past daar de mallen voor aan/maakt nieuwe/extra mallen en dan anti climax verkeerde nummer. Dit gaat niet om hoe kritisch wij zijn, maar dat iets makkelijk voorkomen had kunnen worden. En mocht het zo zijn dat het Roco niks boeit of t allemaal klopt, waarom doen ze dan die moeite? Dan hadden ze toch net zo goed een groene sik met blauwe zwaailamp kunnen maken, lekker makkelijk en de meeste kopen hem net zo graag.

Groeten Edwin.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #34 Gepost op: 08 november 2020, 08:51:55 »
Precies. Dat er concessies gedaan worden en een model niet altijd helemaal kloppend is: Best. We hebben decennialang van de Roco VAM-wagens genoten met totaal verkeerde draaistellen, stomweg omdat die draaistellen in model niet bestonden. En veel mensen zullen het niet eens geweten hebben.

Wat me meer stoort en eigenlijk de discussie zou moeten zijn is dat fabrikanten modellen op de markt brengen waarin soms concessies zijn gedaan (prima) maar die vermijdbare fouten hebben. Vermijdbaar, omdat ze de benodigde info op een presenteerblaadje aangereikt krijgen of domweg met 1 zoekopdracht op Google beschikbaar is. Kijk naar de 288, men had de info en zonder moeite een andere keuze kunnen maken. Ja, dan heb je een model met ergens een concessie, wel is het de BMB (Best Mogelijke Benadering) waar iedereen tevreden mee kan zijn.

Er zijn zoveel voorbeelden van diverse fabrikanten, met name bij Roco gaat het me echt aan het hart. Zoveel vermijdbare fouten bij modellen van een firma die zoveel meer kan dan dat ze nu doen, het is bijna om te janken. En dat meen ik echt.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #35 Gepost op: 08 november 2020, 09:09:30 »
Edwin en Arjan, ik kan niet anders dan jullie woorden volledig onderschrijven  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3829
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2020, 09:38:40 »
Je mag toch zo kritisch zijn als je zelf wilt? Als je wilt dat ALLES exact moet kloppen, dan mag dat. Mag het op Lego lijken, dan mag dat ook. Maar wat ik niet zo snap, is de frustratie. Dan koop je het ding toch niet, als het niet voldoet aan jouw eisen?

Of is het de onmacht, het feit dat er andere besluiten worden genomen en dat jij daarin niet wordt gekend? Dat je daar niets aan kan doen? Nu ja, dan wens ik je veel sterkte. De keuzes van fabrikanten zijn gebaseerd op de verkopen die ze denken te kunnen realiseren. En als zij denken dat een niet bestaande toeter meer oplevert, dan zullen ze dat niet nalaten. En ik denk niet wat een klein beperkt groepje hier erover denkt.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #37 Gepost op: 08 november 2020, 09:49:35 »
Van de Roco site Martijn:

Citaat
Precise reproduction and scaling, a high level of delicate detailing and the most advanced technology are the two fundamental guidelines of the Roco standards. Roco is the specialist in the international railway history with a full range in gauge H0, models in gauge H0e and a wide international model range.

The ultimate target in every new development is to inspire model railway fans and collectors with outstanding models, and to further strengthen the position as the market leader in the fields of two-wire direct current models.

"We want all model railway fans to enjoy the operation and collection of vehicles as much as we do in creating these extraordinary miniature"

Een model met aantoonbare vermijdbare afwijkingen t.o.v. de werkelijkheid voldoet dus gewoon niet aan hun eigen standaarden naar mijn mening.

En ik ga het model zeker kopen, de blunders herstel ik zelf wel, met de nieuwste Van Oostrom 'bijbel' als gids en lijdraad.
Maar dat is in mijn ogen iets wat Roco had moeten doen, zeker gezien het feit dat de informatie hen voorgekauwd en op een presenteer blaadje is aangeboden!

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #38 Gepost op: 08 november 2020, 10:02:51 »
De keuzes van fabrikanten zijn gebaseerd op de verkopen die ze denken te kunnen realiseren.

Dus fabrikanten kiezen er bewust voor fouten in hun model te verwerken zodat ze zeker weten minder verkopen? Waarom doen ze dan soms terugroep-acties?

Ik vermoed dat je mijn bijdrage niet helemaal begrijpt. De frustratie richt zich op fouten die eenvoudig te vermijden zijn. Dat schaadt niet alleen het model, het hele merk.

« Laatst bewerkt op: 08 november 2020, 10:05:31 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #39 Gepost op: 08 november 2020, 10:09:54 »
Martijn, het is geen niet bestaande toeter, alleen het nummer hoort er niet bij. Ik onderschrijf dat de meerderheid gewoon een groene sik ziet en hem gewoon koopt, maar als dat zo is, waarom als fabrikant moeilijk doen en die toeter toevoegen, met extra productie kosten? ROCO maakt de keuze voor een toeter model en naar het schijnt claimen ze een “Precise reproduction” te maken, dus doe dan gewoon het juiste nummer in de tamponneer machine. Er is blijkbaar onderzoek gedaan door het ROCO team naar hoe die onderdelen eruit zien anders hadden ze niet een “precise reproduction” ervan kunnen maken, een stap verder in het onderzoek en ze hadden gewoon het juiste nummer. De purist blij, de leek blij. Ze claimen zelf specialist te zijn op het gebied van spoorweg historie...

Dat is het enige wat ik niet snap/mij frustreert, bewust kiezen voor een toeter model als fabrikant, maar het dan toch niet goed afmaken. Bedoel blijkbaar willen ze een leuke exoot uitbrengen dus de wil is daar om een kloppend model te maken, als het ze allemaal niet boeide en voor de meerderheid zouden gaan, zouden ze wel een Köf in het groen uitbrengen en geen moeite doen in een nieuwe productie, maar goed we leven niet meer in de jaren 60 (gelukkig) we leven in 2020 waarin heel veel meer mogelijk is op modeltrein gebied.

Groeten Edwin.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #40 Gepost op: 08 november 2020, 10:53:06 »
Over vermijdbare fouten bij Roco gesproken, een van de grootste flaters vond ik de Plan T.
Toen de groene werd aangekondigd en de eerste plaatjes verschenen bleken loopdraaistellen te zitten op
plaatsen waar motordraaistellen zaten en omgekeerd.
Roco gemaild en kreeg na een tijdje reactie dat het allemaal zou worden aangepast en goed zou komen.
Toen het model werd uitgebracht zaten de draaistellen inderdaad op de goede plaats.
Maarrr... daarna kwam de gele dan zou je denken dat de draaistellen op de goede plaats zouden zitten,
echter deze was precies uit gevoerd zoals op de eerste plaatjes van de groene.
Om e.e.a. weer correct te krijgen moest je dan tegen betaling de benodigde juiste draaistellen aanschaffen.
Deze waren ook nog eens moeilijk verkrijgbaar.
Dan valt zo'n toetertje + donut nog wel mee  :P
Kortom frustratie.

Grtz. Frits
Grtz. Frits

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #41 Gepost op: 08 november 2020, 11:04:47 »
Die heb ik dan als verstokt tp III stoom en diesel liefhebber niet meegekregen Frits.

Maar je relaas lezende vraag ik me echt af hoe serieus ze binnen de Roco organisatie hun eigen standaarden nemen.
Niet in de laatste plaats omdat het hier om zaken gaat die zonder grote investeringen/kosten te voorkomen zijn, de informatie is eenvoudig te verkrijgen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VvKan

  • Gast
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #42 Gepost op: 08 november 2020, 11:21:46 »
Over vermijdbare fouten bij Roco gesproken, een van de grootste flaters vond ik de Plan T.
En wat dacht je van de ICK's?  Weet je het nog?   Waarbij de fabrikant, Roco, stukken van de onderkant moest wegknippen, dus EXTRA kosten maken, om de kap van de wagen op het onderstel te kunnen plaatsen?  Hoe slim kun je zijn?

Ik heb toen dat draadje gevolgd, en jawel:  daar is nu weinig meer van terug te vinden, want dat mocht destijds niet gezegd zijn. Alles gewist.

Blijkbaar mogen we nu wat meer openstaan voor het uiten van klachten over door ons als consument duurbetaalde fouten van producenten, die beter hadden kunnen/moeten weten.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4845
  • Modelspoor is emotie...
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #43 Gepost op: 08 november 2020, 11:24:37 »
Om nog even op de info-aanlevering betreffende de uitvoering/kleur/variant van een model terug te komen:

De Roco-organisatie (Modelleisenbahn München GmbH) krijgt de benodigde info voor een NL-model (kleur, uitvoering, toeters/bellen, loc-of wagennummer) van een kleine groep mensen hier in Nederland. Ik heb tot zo’n tien jaar geleden ook een jaar of zes in zo’n groepje gezeten. Alles wat Roco (in dit geval) maakt en toevoegt of weglaat bij zo’n model komt uit de kokers van dat groepje, niet meer, niet minder. De aanlevering uiteindelijk gebeurt door de coördinator van dat groepje. (Overigens heeft zo'n beetje ieder land waarvoor Roco modellen produceert zo'n groepje mensen die goed op de hoogte zijn van de spoorwegen in dat land en ook een netwerk hebben).

Dus als er, zoals in dit geval, een aantal zaken op die Sik zitten die niet overeenkomen met het grote voorbeeld, dan is dat óf een gevalletje van gebrek aan kennis en research over het betreffende model of (veel erger) het niet gevoelig zijn voor aangeboden gedocumenteerde informatie omdat je coûte que coûte je eigen idee wilt doorzetten. Bij Roco nemen ze gewoon die aangeboden info voor kloppend aan en gaan daarmee aan de slag.
Dat is dan Roco niet aan te rekenen, maar wel de persoon die de niet kloppende info voor waar bij de producent aanlevert....

Rob

Edit: kleine nuancering n.a.v. post #46 hieronder

« Laatst bewerkt op: 08 november 2020, 11:56:56 door Rob E. »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

VvKan

  • Gast
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #44 Gepost op: 08 november 2020, 11:32:16 »
Bedoel je daarmee misschien ook de citroengele kleur van de Lima/Rivarossi Mat 46 'ers ?