Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103355 keer)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Falkenheim
« Reactie #525 Gepost op: 18 januari 2022, 11:32:52 »
Je hebt nu wel een leuk gereedschapje gevonden om die vijzen in het plafond te draaien, maar daarna moet je er ook nog iets tegenaan solderen. Dat zal nog een hele uitdaging worden.
Dan is wellicht het indraaien van een boutje vanaf het bovenliggende spoor toch een optie. De onderzijde boutjes opschuren en druppel soldeer erop. Indraaien zodat het boutje met soldeer aan de onderkant door het hout steekt. Draad ertegen aan klemmen (grote pincet) en met soldeerbout even de draad verhitten zodat het soldeer de draad vastmaakt aan het boutje.
Of: vanaf onderzijde indraaien en zorgen dat spleetje in schroef dan wel boutje in dezelfde richting ligt als de draad. Dan kan de draad tegen de spleet worden gedrukt en met soldeer (of industrielijm) worden gefixeerd.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2022, 11:36:12 door Anton Maris »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #526 Gepost op: 20 januari 2022, 19:24:01 »
Ondertussen een paar platen multiplex van 120x60 binnen gekomen, en daarnet snel even op de zolder eentje alvast soldaat gemaakt.

Ik had al min of meer de hoogte aan het einde van de spiraal juist gezet en een soort bergstuk gemaakt met resten hout :



Als je goed kijkt zie je dat de aansluiting van de spiraal zelf naar het bergstuk er nog niet ligt.
Daar heb ik dus een stuk multiplex al min of meer op maat voor gezaagd, en dat ziet er dan zo uit :



Nog niet zeker of ik het deel over de rest van de helix er mee aan laat, momenteel is het handig omdat ik er met 2 extra draadstangen even extra ondersteuning heb voor het aansluitstuk van de spiraal. Ik vermoed dat ik de 2 sporen gewoon recht met de achterkant van de baan even over de spiraal ga laten gaan, dan kan ik de sporen mooi op de hoogte laten komen die ze moeten hebben. Want ik moet op men spiraal men vrije doorrijhoogte behouden voor de loks, en als ik die wil behouden naar de 2 extra draadstangen waar de plaat nu op steunt, wil dat ook zeggen dat de sporen nog steeds een paar millimeter zullen stijgen eer ze echt waterpas komen te liggen, en ik wil eenmaal van de spiraal af zo snel mogelijk waterpas rijden, omdat achter de brug het spoor terug 21 cm naar beneden moet kunnen gaan richting grote station aan de andere kant van de baan. Wordt dus nog even passen en meten.

Met een plank nog even de grote brug beetje gesimuleerd, en dat zou dan ongeveer dit geheel geven :



Boven de spiraal zelf komt nog ook een soort afsluitdeksel, zodat de sporen in de spiraal er volledig onder verdwijnen. Dit zal dan tevens ook de grondplaat worden om het kasteel op te plaatsen dat over de rivier in het dal zal uitkijken, en aan de andere kant op het autostradeviaduct dat daar komt.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #527 Gepost op: 21 januari 2022, 14:06:55 »
Zou voor dat deksel is kijken of je ergens een xps plaat te pakken kan krijgen.
Als je een beetje dikke plaat neemt dan kan je er heel wat op bouwen ook nog,en dan is het toch afneembaar  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Falkenheim
« Reactie #528 Gepost op: 21 januari 2022, 22:48:27 »
Je hebt een geweldige ruimte tot jouw beschikking.
Het ontwerp ziet er leuk uit.
Maar wat een gigantisch project is dit.
Succes met de verdere bouw hiervan!

Groet, Mark
H0 2R= NS IV-a
H0 2R= NS II-b
H0 2R= DB III-c

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #529 Gepost op: 28 januari 2022, 20:22:41 »
Beetje drukke week geweest hier, dus nog niet veel kunnen verder doen.
Nog volop aan het denken hoe de bovenleiding in de helix goed te kunnen aftekenen. Heb al ergens een cheapass wagonetje vorig weekend gevonden, dat gaat kennismaken met dremel, lijm etc met de bedoeling hier iets op te ontwikkelen waar een schrijf-iets kan opgemonteerd worden. Morgen waarschijnlijk poging 1 met dank aan een Ikea potlood. Nu nog zelf iets van veertje ofzo zien te fabriceren zodat het wat op en neer kan bewegen en zachtjes tegen de bovenstaande laag aangedrukt wordt.

Vandaag wel snel even het verloopstuk van de helix naar de brug wat bewerkt :



Dit deel is nu ook aangesloten op de helix, en een stukje er uit gezaagd boven de helix, zodat we het een beetje waterpas kunnen gaan vastzetten.
Dit deel ligt in elk geval nu klaar voor te kurken en rails verder te leggen richting de brug.

Ik hoop kortelings ook nog 2 multiplexplaten klaar te hebben om boven op de helix te leggen. Deze zullen nog niet definitief er bovenop gelegd worden.
Aangezien we hier het kasteel nog moeten opbouwen gaat dat nog een tijdje op een losse manier op de helix gelegd worden, zodat we hier regelamtig kunnen aan werken indien nodig.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #530 Gepost op: 28 januari 2022, 21:19:40 »
Morgen waarschijnlijk poging 1 met dank aan een Ikea potlood. Nu nog zelf iets van veertje ofzo zien te fabriceren zodat het wat op en neer kan bewegen en zachtjes tegen de bovenstaande laag aangedrukt wordt.
Buisje vertikaal op het wagentje, balpenveer er in en daar het potlood bovenop.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Falkenheim
« Reactie #531 Gepost op: 29 januari 2022, 11:29:47 »
Ik lees stiekem mee..  ;D

Maar ik vroeg mij af of je de moeren in je klimspiraal ook geborgd hebt met iets.
Het lijk mij dat door het rijden er toch wat trillingen on staan waar door de moeren los zouden kunnen gaan zitten.

Wordt een imposante baan. (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #532 Gepost op: 29 januari 2022, 13:57:14 »
Goed idee Klaas.
Men broertje brengt me kortelings paar potloodjes van de zweedse meubelketen, en dan kan ik hier eens aan beginnen.

De moeren zijn nog niet geborgd DJV. Aangezien ik nog tussen de verschillende lagen van de helix moet zijn, heb ik ze nog niet volledig vastgezet, zodat ik nog wat kan op en neer bewegen indien nodig. En dat zal moeten, momenteel komen de rails iets te hoog uit de helix tov de brug over de rivier, dus ik ga nog wat moeten aanpassen. Tevens handig als ik nog de bovenleiding er moet tussen zien te krijgen. Maar eenmaal dat allemaal gedaan is en juist zou moeten zien, ga ik ze wel op 1 of andere manier zien te borgen

Vandaag even zelf paar houten multiplex platen gaan halen voor op de helix te leggen.
Kostelijk grapje aan het worden. Volgende panelen maar weer bij men gewone houtboer halen, scheelt meer als de helft in prijs  :-X

Snel even min of meer gezaagd in de afmetingen om er op te leggen, wat gaatjes boren om de draadstangen door te laten, en dan krijgen we volgend zicht :



De platen liggen nog niet vast vast, en zijn ook nog niet aan elkaar vastgemaakt, aangezien ze nog wel paar keer op en af de helix zullen moeten gehaald worden.
Liggen ook nog niet waterpas, maar op het zicht er op. Voor nu niet erg.

Langs de andere kant geeft dat volgend beeld op de helix :



Links en rechts ga ik aan deze kant nog een stuk afzagen van de plaat, zodat ze meer de vorm van de helix zal volgen en zo het deel tot de basisplaat onderaan de helix helemaal vrij komt om daar het dal aan die kant van de berg te kunnen maken waar het autostradeviaduct komt.
De poten die daar nu nog uitsteken, ga ik afzagen, aangezien dit eigenlijk de bodem van het dal vormt, steken ze nu in de weg.
Wel ga ik de dwarsbalken die de poten bovenaan bij elkaar hielden hierdoor verwijderen, deze ga ik gewoon op de vloer terug plaatsen, zodat de poten toch stevig blijven.
Idee is ook om heel die zijkant aan het trapgat met 1 paneel mooi toe te maken, zodat je niet direct op de rommel onder de baan kijkt.

Tevens is er deze week al wat plakspul aangekomen dat ik besteld had om een deel van het kasteel op de berg mee te gaan bouwen :



Een beetje een allegaartje van alles.
Ik vermoed dat ik nog wat kasteelmuren van Kibri en/of Faller ga bijbestellen om alle min of meer aan elkaar te breien. Een deel zal pas mooi op elkaar kunnen aansluiten als we ook aan rotsen etc van de berg werken, dus eer het netjes zal zijn, gaat nog wel even duren.
Ik twijfel ook nog steeds om Kasteel Bran van Faller aan te kopen die blikvanger zal zijn en het hoofdkasteel wordt achter de toegangspoort, muren en huizen die op bovenstaande foto reeds staan. Moet ik nog eens over nadenken. Aangezien ik met de al deze sets wat wil kitbashen om 1 geheel te krijgen, zou ik het Bran kasteel willen houden zoals is, aangezien het een iets te kostelijke set is om ook aan te kitbashen.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Falkenheim
« Reactie #533 Gepost op: 29 januari 2022, 15:42:32 »
Dat borgen kan heel eenvoudig met een 2de moer.
En alleen aan de onderkant zou al genoeg zijn.

Jij kunt lekker plakken de komende tijd.
En euh... zeg maar Dirk Jan. ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #534 Gepost op: 29 januari 2022, 16:54:17 »
Haha.. Ik herken een aantal artikelnummers van je eerdere prijsvraag  ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101570.msg3222284944#msg3222284944
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #535 Gepost op: 29 januari 2022, 18:15:54 »
DirkJan, er zit al een tweede moer op ;)
Net onder elke laag zit eentje, en aan de bovenzijde van elke laag een tweede. Momenteel draai ik ze redelijk vast al tegen elkaar aan, maar zou eigenlijk nog beetje zekerheid bij willen, soort lijm ofzo, ofwel gewoon een las. Maar das wel heel permanent.

Inderdaad Vincent, je zult er wel enkele van de prijsvraag herkennen.

Voordeel trouwens als vrouwlief in de namiddag beneden vrouwenklusjes doet : je mag niet beneden, en dan heb je een goed excuus om terug naar boven te gaan.
Dus enkele dingen van in de vorige post al snel even doorgevoerd :



De poten aan de zijkant van de baan hier aan het trapgat wat ingekort, en de dwarsbalken die daar stonden naar de vloer gebracht en daar alles terug stevig vastgezet.
Nu nog iets van paneel halen om er voor te zetten en dan is de rommel onder de tafel "opeens weg"  ;D
En aangezien ik dan toch weer beetje aan het zagen en doen was, begon de plaat bovenop de helix me ook wat te storen dat ze nog zover overstak, dus daar hebben we ineens ook maar even de wipzaag ingezet, en provisoir toch al een beetje de contouren van de bergwand ingezaagd. Dat geeft echt wel een veel leuker zicht naar wat het moet worden.

Bovenaan geeft dat dan volgend perspectief :



Nog een beetje ruw, maar het begint al een leuk beeld te worden.
En als je op de zolder komt, stoot je je nu ook niet meer aan de hoek van de plaat bovenop de helix  ;D

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Falkenheim
« Reactie #536 Gepost op: 29 januari 2022, 18:24:56 »
Wat betreft die moeren:

Lijm of zelfs lassen is echt niet nodig. Bij mijn bedrijf hangen we airco's op aan 4 draadstangen m8. Ook hier een moer aan beide zijden van het bevestigingspunt. Als je die stevig aandraait, zal er niets mee gebeuren. Airco's trillen veel meer dan die helix ooit zal doen en die trillen ook niet los.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Falkenheim
« Reactie #537 Gepost op: 29 januari 2022, 18:25:39 »
Netjes  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Falkenheim
« Reactie #538 Gepost op: 29 januari 2022, 21:52:08 »
Een tipje m.b.t .vast zetten van de moeren; een klein beetje kleurloze nagellak. Heb ik ook gedaan, omdat ze bij mij iets los gingen zitten, ondanks dat ik ze stevig had vastgedraaid. Maar nu nergens meer last van en als je er eens eentje los moet draaien dan gaat dat gemakkelijk.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #539 Gepost op: 29 januari 2022, 23:09:31 »
Lekker bezig Bart  (y)

Ik denk dat het niet nodig is de moeren extra te borgen (heb mijn hele baan op draadeinden staan en nog nergens gemerkt dat er één na het aandraaien los gekomenen is.

Mocht je het toch nog willen kun je ook Loctite gebruiken. Wel de goede kleur, want de permanente versie is echt permanent. ;D