Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 104123 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #495 Gepost op: 11 januari 2022, 09:38:55 »
De gedachte waar ik zelf mee speel.. Ik heb zelf ook een klimspiraal met lage plafonds; hij is nog niet in gebruik, maar er zullen ook Eloks overheen moeten. Ik rij via de rails, dus als de bovenleiding niet functioneel is: wellicht kan je ook kunststof profiel gebruiken, of misschien zelfs dik glad foam tape, wat je aan tegen de onderzijde van de bovenverdieping plakt? Je kan dan ook wat breder profiel pakken, zodat je panto's minder slijten.

Al zal kunststof, dik tape wellicht duurder zijn dan dikke gestripte koperdraad van de bouwmarkt... :-\
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2022, 09:41:18 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #496 Gepost op: 11 januari 2022, 09:49:02 »


Vandaag trouwens in de buurt nog een leuk wagonetje opgehaald :



Het is eentje van Jouef, niet in de beste staat, maar voor de prijs kon ik het niet laten. Had al een bloktrein met gewone korte schuifwandwagons met 2 assen, maar een leuke bloktrein met 4 assige lange schuifwandwaggons is ook altijd leuk om te zien.
Dus op de beurzen ( als ze ooit eens terug doorgaan ) in de toekomst ook eens uitkijken naar nog een aantal van dit soort wagons.

je mag mijn Roco 66299 wel overnemen. Tzt, ooit, etc.

https://www.reynaulds.com/products/roco/66299.aspx

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #497 Gepost op: 11 januari 2022, 14:06:05 »
Ik denk eerlijk gezegd Vincent dat draad nog altijd "veiliger" is als tape.
Elke kleine oneffenheid in je spiraal gaat door de panto gevoeld worden door de tape heen, en kan de tape beschadigen.
Op een gegeven moment is die oneffenheid ( ik denk dan maar aan overgang tussen verschillende delen van de spiraal, of in mijn geval ook een millimetertje van de nagels om het spoor vast te spijkeren ) door de tape heen, en de volgende lok die er langs komt met de panto omhoog gaat een ware treincrash met alle gevolgen vandien tegemoed.

Arjan : Die Roco mag je reserveren voor me. Prijs komen we wel uit as usual, en inderdaad, we zien elkaar wel eens keertje als we terug in Houten kunnen komen.
Ondertussen is men schuifwandtrein al aan het groeien. Gisteren nog paar gevonden en vandaag. Denk dat ie nu al 6 wagons lang is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #498 Gepost op: 11 januari 2022, 15:03:20 »
Ik heb 't niet over papieren schilderstape, he  :angel: zoiets: https://www.online-dichtungsshop.de/PTFE-Dichtband-3x15mm-25m-Spule

Nog een idee: ziet eruit als meccano!
https://www.moba-forum.ch/index.php?thread/5028-tunnel-oberleitung-bei-der-chrb/

Blijkbaar ingeklemd (verlijmd?) in een kleine inkeping.

Ik kom net nog een suggestie tegen: goedkope flexrails tegen het 'plafond', uit het midden ...  (y)
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2022, 15:28:39 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #499 Gepost op: 11 januari 2022, 15:50:15 »
Waarom uit het midden? Je kunt flexrail over de lengte in tweeën snijden. Dan heb je een enkele spoorstaaf met halve dwarsliggers en die lijm je tegen het plafond, midden boven het spoor.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #500 Gepost op: 11 januari 2022, 16:10:29 »
Waarom uit het midden?

Ook al zaag je het door en gebruik je de helft, dan nog ligt de 'orginele' complete flex uit het midden (van het spoor eronder)... ;D Maar je begrijpt iig wat ik bedoel  (y)

Overigens wint mijn 'klebeband' het wellicht nog steeds qua prijs per meter; als dat werkt... Ik ga zelf maar eens experimenteren.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2022, 16:14:59 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Falkenheim
« Reactie #501 Gepost op: 11 januari 2022, 18:29:05 »
Als het goedkoop moet wat dacht je van trimmerdraad voor een grastrimmer. Zo'n 100 m voor nog geen 10 euro. Is 1,6 mm dik en glad materiaal. De draad lijmen met industrielijm aan boutjes (zie mijn eerdere suggestie). Hoeven dan ook geen messing boutjes te zijn dus ook weer goedkoper... Boutje met een te verzinken kop zodat de draad tegen het plafond komt te liggen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #502 Gepost op: 11 januari 2022, 18:44:05 »
Dank voor de tip!!  (y) Maar waarom aan boutjes lijmen? Kan je 'm dan niet gewoon direct aan plafond lijmen? Dan hoef je 'm ook niet te spannen, aangezien panto 'm tegen plafond drukt. Maar dit trimmerdraad ga ik proberen..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Falkenheim
« Reactie #503 Gepost op: 11 januari 2022, 19:00:18 »
Boutjes die je met een schroevendraaier kan indraaien.

Dat zijn schroeven ;D

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Falkenheim
« Reactie #504 Gepost op: 11 januari 2022, 19:25:39 »
Gaat om het verschil in draad. Boutjes zijn die dingen waar dus een moer op kan. Dit i.t.t. schroeven waar geen moer aan is...
Direct lijmen zou ook kunnen. Vorige week heb ik triplex aan elkaar gelijmd met industrielijm en dat ging prima en directe hechting. Dat is ook belangrijk bij het lijmen van trimmerdraad tegen hout. Als je moet wachten tot de verbinding stabiel is ben je erg lang bezig met zo'n project.

Boutjes die je in kan schroeven....
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gaten-boren2-609c472682058.jpg
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2022, 19:33:58 door Anton Maris »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #505 Gepost op: 11 januari 2022, 21:48:38 »
Mecano principe is inderdaad ook eentje om te overwegen.
Al vraag ik me wel af of dat niet (vrij snel ?) impact heeft op de pantos. Zou denken doordat die dingen niet echt afgerond zijn en daardoor de pantos snel in 2 snijden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #506 Gepost op: 11 januari 2022, 22:01:56 »
Dat doet die messingstrip vermoedelijk net zo hard.. Tenzij die dikker is? Dan nog; het sleepstuk zal lang niet altijd mooi over breedte (dikte dus) aanliggen. Zou nog kunnen dat 'meccano'-strip staal is; uit mijn hoofd harder dan messing, maar dat verschil merk je mijns inziens niet.
Overigens, iedere 'dunne' bovenleiding snijdt; daarom loopt tie in werkelijkheid zigzag boven het spoor...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #507 Gepost op: 11 januari 2022, 23:24:34 »
Precies, en daarom moet je zo'n strip of draad of wat je ook gebruikt, niet strak boven het midden van het spoor laten lopen. Laat hem rustig een paar millimeters rond de middenlijn heen en weer slingeren.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #508 Gepost op: 12 januari 2022, 08:07:14 »
Of dus zachter/breder en gladder materiaal. En zo'n vaart zal het doorsnijden niet lopen... De bekende Marklin 'strip' bovenleiding doet vanaf '50 ook al jaren trouw dienst bij velen, en die zigzagt niet. En die tunnelbovenleiding die je eerder noemde, hangt ook midden boven het spoor. Plus: modeltreinen staan ook wat minder stabiel op de rails dan hun grote voorbeeld, die panto's gaan ook nog wat heen en weer. Bovendien; knap als je een zelfbouw bovenleiding uberhaupt exact in het midden kan leggen boven de genoemde meters klimspiraal ;D Ben benieuwd wat het wordt; zal mijn eventuele experimenten tzt ook laten zien in mijn draadje.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2022, 08:28:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #509 Gepost op: 17 januari 2022, 10:38:56 »
Bedankt allen weer voor de feedback.
Ik ga het nog eens verder bekijken. Gisteren snel even op zolder de helix beken en mogelijkheid om hier een draad in te steken voor bovenleiding die gesoldeerd wordt aan vijsjes ofzo die in het niveau daarboven vastgezet is. Dat gaat een gedoe worden. De momentele hoogte tussen de niveaus ( 9 en een beetje centimeter ), zorgt ervoor dat het indraaien van vijsjes onmogelijk is, tenzij alle niveaus wee ruit elkaar gezet worden en er dus weer lol beleefd wordt aan boutjes op de draadstangen op en neer te draaien. Moet ik nog eens over nadenken.
Een alternatief zou dus kunnen worden om een soort van Noch palen te plaatsen die als houder dienst doen en daar dan de rijdraad aan solderen.
Ga ik nog eens wat over nadenken hoe dit best te realiseren.
Ander alternatief is gewoon rijden zonder pantos omhoog. Makkelijkst, maar zint me enerzijds ook niet : 90% van men loks zijn met panto, en om dan helemaal geen bovenleiding te zetten lijkt nergens op, en als je die bovenleiding dan toch voorzien hebt, vind ik het weer gek om te rijden zonder pantos op.

Anyway, ander perikel momenteel is de bezetmelding.
Zoals eerder gezegd zou ik stilletjesaan elektrische installatie willen gaan aansluiten op de schaduwstations om te kunnen testrijden.
Dit houdt oa in het aansluiten van de wisselschakelaars en de bezetmelders. Vooral die laatste doen me momenteel nog wat teveel denken.

Even voor de zekerheid het plan van het schaduwstation deel van de baan, zodat het voor iedereen makkelijk volgbaar is :



We hebben dus op ons schaduwstation deel 4 schaduwstations. Elk schaduwstation dient eigenlijk 1 route in 1 richting.
Er zijn in totaal 2 routes op de baan, dus elk schaduwstation wordt ook steeds maar van uit 1 richting bereden.
Links en bovenaan op het plan hierboven zie je de 4 schaduwstations, elk schaduwstation heeft een inrij en uitrijwisselstraat van een wissel of 6-7, afhankelijk het schaduwstation. Tevens is er helemaal rechts op het plan de grote wisselstraat naar het grote station op het rijbaandeel.
Nu is er over wisselstraten al veel gezegd/geschreven mbt bezetmelding. Oa in ons eigen encyclopedie hier op het forum staat dat je wissels niet in een blok zet, maar als een ongedetecteerd blok aansluit op een diodeschakeling.
Maar doe je dat eigenlijk ook met een grote wisselstraat, die eigenlijk mee onderdeel uitmaakt van je hoofdroute(s) ?
Meer en meer krijg ik het idee om de wisselstraten bv in de schaduwstations te laten detecteren als een apart blok. Dit zodat ook iTrain achteraf zelf kan zien dat er per ongeluk enkele wagons achtergebleven zijn op de wisselstraat ( je weet maar nooit ). Als je de wisselstraat als ongedetecteerd zet achter een diode, gaat iTrain dit nooit zien. Of vergis ik me daar ?
Voor een paar aparte kleinere wisselstraten op het rijbaandeel zou ik wel overwegen ze achter diode te zetten en ongedetecteerd te gebruiken. Deze zouden enkel dienst doen voor gecontroleerde rijbewegingen door mezelf bij het rangeren etc op opstelspoortjes etc.

Wat is jullie mening/ervaring bij het toepassen van bezetmelding op wisselstraten en de combinatie van een automatische treinbesturing ?