Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 120065 keer)

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Falkenheim
« Reactie #510 Gepost op: 17 January 2022, 10:45:36 »
Als alternatief zou je je pantos met een visdraadje op een vaste hoogte kunnen zetten. Dit heeft tevens als voordel dat er geen slijtage is aan de pantos omdat hij de rijdraad net niet raakt. Ook heb je dan een veilige hoogte om met je pantos omhoog door je spiralen te rijden.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #511 Gepost op: 17 January 2022, 10:49:46 »
De momentele hoogte tussen de niveaus ( 9 en een beetje centimeter ), zorgt ervoor dat het indraaien van vijsjes onmogelijk is,
Hoe is die hoogte gemeten? Is het de bruto hoogte, dus van bovenkant spoorstaaf tot bovenkant spoorstaaf, of de netto hoogte van bovenkant spoorstaaf tot onderkant van de bovenliggende plaat?
In het laatste geval hoef je misschien niks te doen, want de panto's zullen dan het dak niet raken.

Voor het indraaien van de vijsjes kun je een korte schroevendraaier gebruiken, ook wel stubby genoemd.
Maar ik denk dat het comfortabeler werkt als je eerst de hartlijn op het dak aftekent en dan de hele boel weer uit elkaar haalt.
Als je het niet uit elkaar wilt halen, kun je ook de truc met de gehalveerde flexrail gebruiken. Die kun je tegen het dak lijmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5209
Re: Falkenheim
« Reactie #512 Gepost op: 17 January 2022, 13:21:40 »
Voor de bezetmeldingen; toen ik nog een grotere baan had met een schaduwstation, had ik 1 melder voor de wisselstraat als inkomende melder en per opstelspoor 1 melder als stopmelder.

Dit werkte prima in de combinatie met koploper.

Nu heb ik een kleine baan en veel S88-N melders overgehouden, en heb ik per opstelspoor een begin en een stopmelder. Merk het verschil in rijden niet. Dus wat ik hierboven heb geschetst kan prima!

En inderdaad als je tussen bovenkant railstaaf en onderkant helling erboven 8.5-9 cm hebt, dan zou je wel eens overal met panto omhoog kunnen rijden. Enkele modellen uitgezonder waarbij de panto heel hoog komt, maar die kan je dan alsnog fixeren met een visdraadje waar nodig.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Falkenheim
« Reactie #513 Gepost op: 17 January 2022, 14:36:20 »
Falcon10,

volgens NEM 201 zou de onderkant van een rijdraad in de hoogste positie 73 mm BS (Bovenkant Spoor) mogen bedragen. Waarom NEM 202 dit verhoogt tot 75 mm is mij niet duidelijk. Houden we deze 75mm vrije ruimte aan voor een loc met de panto's hoog, 3 mm als hoogte voor rail + bielzen, 3 mm voor geluiddempingsmateriaal en 9 mm als basisplaat dan geeft dit een totale hoogteafstand van 90 mm per omwenteling in de helix. Heb je dit of meer, dan zou je mogelijk overal met je panto's hoog kunnen rijden. E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk of de fabriekanten zich qua hoogte aan de normen hebben gehouden.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #514 Gepost op: 17 January 2022, 15:03:20 »
De panto drukt tegen de bovenleiding; zonder die laatste, staat de panto dus hoger...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Falkenheim
« Reactie #515 Gepost op: 17 January 2022, 15:07:50 »
Ja, dat is logisch. De vraag is hoeveel mm.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #516 Gepost op: 17 January 2022, 15:43:38 »
... geeft dit een totale hoogteafstand van 90 mm per omwenteling in de helix. Heb je dit of meer, dan zou je mogelijk overal met je panto's hoog kunnen rijden.

Dan klopt dit dus niet...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Falkenheim
« Reactie #517 Gepost op: 17 January 2022, 17:59:54 »
Voor het indraaien van de vijsjes kun je een korte schroevendraaier gebruiken, ook wel stubby genoemd.
Maar ik denk dat het comfortabeler werkt als je eerst de hartlijn op het dak aftekent en dan de hele boel weer uit elkaar haalt.
Als je het niet uit elkaar wilt halen, kun je ook de truc met de gehalveerde flexrail gebruiken. Die kun je tegen het dak lijmen.
Je kan ook tussen de bielzen van het spoor gaatjes boren (haaks boren hulpstuk) door de plaat hout. Dan van bovenaf een klein messing boutje erin draaien en aan de onderzijde de draad solderen als bovenleiding voor het onderliggende spoor. Is gemakkelijker om de juiste positie te bepalen, te boren en boutjes in te draaien  :).

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2697
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #518 Gepost op: 17 January 2022, 19:23:56 »
Dank allen voor de feedback. As usual een boel interesante ideeën en ervaringen.
och handig dit forum ;)

De effectieve ruimte tussen bovenkant rail en onderkant volgend niveau is 8,3 cm.
Daarnet viel trouwens nog mijn eurotje over volgende tool om te helpen bij het vastschroeven van vijzen in de bperkte ruimte tussen de verschillende lagen :



of ook nog dit :



Een haakse kop voor op een boormachine.  (y)

Denk dat ik zo eentje ga aanschaffen, is niet het grote geld, en vervolgens wat messing schroefjes en 50 lopende meter koperdraad om er tegen te solderen.

Nu nog een goed idee vinden om een treinwagonnetje om te bouwen om met een stift ofzo de middenlijn boven de sporen af te tekenen op het niveau er boven.


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Falkenheim
« Reactie #519 Gepost op: 17 January 2022, 20:15:47 »
Hè.. die bosch kende ik nog niet.... ziet er handig uit.... ga ik ook eens opzoeken (goed gereedschap kun je nooit te veel van hebben  ;D)...

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2697
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #520 Gepost op: 17 January 2022, 22:29:49 »
Uiteindelijk zonet deze besteld :



Meende me te herinneren dat Wolfcraft ook gekend is om zijn andere handige tools voor boren en klussen in het algemeen.
En ook ietsie goedkoper ( en compacter ) dan een haakse kop van bv Dewalt die ik ook nog vond.
Binnenkort dus nog de schroeven halen, en iets uitdokteren voor een lijn te tekenen op de onderkant van het volgende niveau.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Falkenheim
« Reactie #521 Gepost op: 17 January 2022, 22:57:47 »
De effectieve ruimte tussen bovenkant rail en onderkant volgend niveau is 8,3 cm.

Dan heb je dus 83 -75 = 8 mm speelruimte voor de hoogte van je opstaande panto's. Ik zou een portaaltje maken om te checken of je locs met panto's daar onderdoor kunnen voordat ik overal moeilijke dingen zou gaan doen.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #522 Gepost op: 17 January 2022, 23:45:26 »
Inderdaad, eerst kijken hoe hoog je panto's komen als je ze loslaat. Misschien halen ze die extra geleiderail niet eens.

Je hebt nu wel een leuk gereedschapje gevonden om die vijzen in het plafond te draaien, maar daarna moet je er ook nog iets tegenaan solderen. Dat zal nog een hele uitdaging worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2697
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #523 Gepost op: 18 January 2022, 06:50:37 »
Die test had ik al gedaan hoor Klaas en ATB.
Toen ik 2 paginas terug even de brug heb gepast met de OBB vectron op, even die vectron ook zachtjes door de helix geduwd. En al vrij snel zat ie met zijn panto tegen het bovengaande niveau aan.
Dus het is spijtig genoeg geen kwestie van "met wat geluk raakt ie niets", maar het is een "jep, hij gaat blijven hangen !"
Die Roco pantos durven wel eens serieus omhoog springen heb ik al gemerkt, daar houdt men niet veel rekening met een NEM norm  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #524 Gepost op: 18 January 2022, 10:23:55 »
Je moet die norm wel goed lezen. Die 75 mm is de hoogste stand waarbij de panto nog moet werken. Het betekent niet dat hij niet hoger mag komen.
Ik heb van mijn Roco 1100 de hoogte gemeten, die panto's komen als ze vrij staan tot 70 mm, dus die gaan de hoogste rijdraadpositie niet eens halen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.