Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 04:18:54
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
Vandaag om 02:43:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
20 jaar BNLS door Martijn193
01 July 2025, 23:18:59
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
01 July 2025, 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
01 July 2025, 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 July 2025, 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
01 July 2025, 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
01 July 2025, 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 July 2025, 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
01 July 2025, 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
01 July 2025, 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
01 July 2025, 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
01 July 2025, 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
01 July 2025, 15:23:22
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
01 July 2025, 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
01 July 2025, 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
01 July 2025, 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
01 July 2025, 12:32:39
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
01 July 2025, 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 July 2025, 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
01 July 2025, 10:58:53
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 119495 keer)

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Falkenheim
« Reactie #510 Gepost op: 17 January 2022, 10:45:36 »
Als alternatief zou je je pantos met een visdraadje op een vaste hoogte kunnen zetten. Dit heeft tevens als voordel dat er geen slijtage is aan de pantos omdat hij de rijdraad net niet raakt. Ook heb je dan een veilige hoogte om met je pantos omhoog door je spiralen te rijden.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26593
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #511 Gepost op: 17 January 2022, 10:49:46 »
De momentele hoogte tussen de niveaus ( 9 en een beetje centimeter ), zorgt ervoor dat het indraaien van vijsjes onmogelijk is,
Hoe is die hoogte gemeten? Is het de bruto hoogte, dus van bovenkant spoorstaaf tot bovenkant spoorstaaf, of de netto hoogte van bovenkant spoorstaaf tot onderkant van de bovenliggende plaat?
In het laatste geval hoef je misschien niks te doen, want de panto's zullen dan het dak niet raken.

Voor het indraaien van de vijsjes kun je een korte schroevendraaier gebruiken, ook wel stubby genoemd.
Maar ik denk dat het comfortabeler werkt als je eerst de hartlijn op het dak aftekent en dan de hele boel weer uit elkaar haalt.
Als je het niet uit elkaar wilt halen, kun je ook de truc met de gehalveerde flexrail gebruiken. Die kun je tegen het dak lijmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5147
Re: Falkenheim
« Reactie #512 Gepost op: 17 January 2022, 13:21:40 »
Voor de bezetmeldingen; toen ik nog een grotere baan had met een schaduwstation, had ik 1 melder voor de wisselstraat als inkomende melder en per opstelspoor 1 melder als stopmelder.

Dit werkte prima in de combinatie met koploper.

Nu heb ik een kleine baan en veel S88-N melders overgehouden, en heb ik per opstelspoor een begin en een stopmelder. Merk het verschil in rijden niet. Dus wat ik hierboven heb geschetst kan prima!

En inderdaad als je tussen bovenkant railstaaf en onderkant helling erboven 8.5-9 cm hebt, dan zou je wel eens overal met panto omhoog kunnen rijden. Enkele modellen uitgezonder waarbij de panto heel hoog komt, maar die kan je dan alsnog fixeren met een visdraadje waar nodig.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Falkenheim
« Reactie #513 Gepost op: 17 January 2022, 14:36:20 »
Falcon10,

volgens NEM 201 zou de onderkant van een rijdraad in de hoogste positie 73 mm BS (Bovenkant Spoor) mogen bedragen. Waarom NEM 202 dit verhoogt tot 75 mm is mij niet duidelijk. Houden we deze 75mm vrije ruimte aan voor een loc met de panto's hoog, 3 mm als hoogte voor rail + bielzen, 3 mm voor geluiddempingsmateriaal en 9 mm als basisplaat dan geeft dit een totale hoogteafstand van 90 mm per omwenteling in de helix. Heb je dit of meer, dan zou je mogelijk overal met je panto's hoog kunnen rijden. E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk of de fabriekanten zich qua hoogte aan de normen hebben gehouden.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #514 Gepost op: 17 January 2022, 15:03:20 »
De panto drukt tegen de bovenleiding; zonder die laatste, staat de panto dus hoger...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Falkenheim
« Reactie #515 Gepost op: 17 January 2022, 15:07:50 »
Ja, dat is logisch. De vraag is hoeveel mm.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Falkenheim
« Reactie #516 Gepost op: 17 January 2022, 15:43:38 »
... geeft dit een totale hoogteafstand van 90 mm per omwenteling in de helix. Heb je dit of meer, dan zou je mogelijk overal met je panto's hoog kunnen rijden.

Dan klopt dit dus niet...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Falkenheim
« Reactie #517 Gepost op: 17 January 2022, 17:59:54 »
Voor het indraaien van de vijsjes kun je een korte schroevendraaier gebruiken, ook wel stubby genoemd.
Maar ik denk dat het comfortabeler werkt als je eerst de hartlijn op het dak aftekent en dan de hele boel weer uit elkaar haalt.
Als je het niet uit elkaar wilt halen, kun je ook de truc met de gehalveerde flexrail gebruiken. Die kun je tegen het dak lijmen.
Je kan ook tussen de bielzen van het spoor gaatjes boren (haaks boren hulpstuk) door de plaat hout. Dan van bovenaf een klein messing boutje erin draaien en aan de onderzijde de draad solderen als bovenleiding voor het onderliggende spoor. Is gemakkelijker om de juiste positie te bepalen, te boren en boutjes in te draaien  :).

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #518 Gepost op: 17 January 2022, 19:23:56 »
Dank allen voor de feedback. As usual een boel interesante ideeën en ervaringen.
och handig dit forum ;)

De effectieve ruimte tussen bovenkant rail en onderkant volgend niveau is 8,3 cm.
Daarnet viel trouwens nog mijn eurotje over volgende tool om te helpen bij het vastschroeven van vijzen in de bperkte ruimte tussen de verschillende lagen :



of ook nog dit :



Een haakse kop voor op een boormachine.  (y)

Denk dat ik zo eentje ga aanschaffen, is niet het grote geld, en vervolgens wat messing schroefjes en 50 lopende meter koperdraad om er tegen te solderen.

Nu nog een goed idee vinden om een treinwagonnetje om te bouwen om met een stift ofzo de middenlijn boven de sporen af te tekenen op het niveau er boven.


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
Re: Falkenheim
« Reactie #519 Gepost op: 17 January 2022, 20:15:47 »
Hè.. die bosch kende ik nog niet.... ziet er handig uit.... ga ik ook eens opzoeken (goed gereedschap kun je nooit te veel van hebben  ;D)...

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #520 Gepost op: 17 January 2022, 22:29:49 »
Uiteindelijk zonet deze besteld :



Meende me te herinneren dat Wolfcraft ook gekend is om zijn andere handige tools voor boren en klussen in het algemeen.
En ook ietsie goedkoper ( en compacter ) dan een haakse kop van bv Dewalt die ik ook nog vond.
Binnenkort dus nog de schroeven halen, en iets uitdokteren voor een lijn te tekenen op de onderkant van het volgende niveau.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Falkenheim
« Reactie #521 Gepost op: 17 January 2022, 22:57:47 »
De effectieve ruimte tussen bovenkant rail en onderkant volgend niveau is 8,3 cm.

Dan heb je dus 83 -75 = 8 mm speelruimte voor de hoogte van je opstaande panto's. Ik zou een portaaltje maken om te checken of je locs met panto's daar onderdoor kunnen voordat ik overal moeilijke dingen zou gaan doen.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26593
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #522 Gepost op: 17 January 2022, 23:45:26 »
Inderdaad, eerst kijken hoe hoog je panto's komen als je ze loslaat. Misschien halen ze die extra geleiderail niet eens.

Je hebt nu wel een leuk gereedschapje gevonden om die vijzen in het plafond te draaien, maar daarna moet je er ook nog iets tegenaan solderen. Dat zal nog een hele uitdaging worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #523 Gepost op: 18 January 2022, 06:50:37 »
Die test had ik al gedaan hoor Klaas en ATB.
Toen ik 2 paginas terug even de brug heb gepast met de OBB vectron op, even die vectron ook zachtjes door de helix geduwd. En al vrij snel zat ie met zijn panto tegen het bovengaande niveau aan.
Dus het is spijtig genoeg geen kwestie van "met wat geluk raakt ie niets", maar het is een "jep, hij gaat blijven hangen !"
Die Roco pantos durven wel eens serieus omhoog springen heb ik al gemerkt, daar houdt men niet veel rekening met een NEM norm  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26593
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #524 Gepost op: 18 January 2022, 10:23:55 »
Je moet die norm wel goed lezen. Die 75 mm is de hoogste stand waarbij de panto nog moet werken. Het betekent niet dat hij niet hoger mag komen.
Ik heb van mijn Roco 1100 de hoogte gemeten, die panto's komen als ze vrij staan tot 70 mm, dus die gaan de hoogste rijdraadpositie niet eens halen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.