Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103325 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #480 Gepost op: 06 januari 2022, 20:10:41 »
Ja, ook al zitten twijfelen over een 3D printer Dave, maar heb ook al gemerkt dat er veel verschil zit in de kwaliteit van de afdrukken.
En voor kleine dingen zou ik het niet erg vinden dat je zo wat de lijntjes van de lagen ziet, maar voor het viaduct is dat toch wat uit den boze, aangezien het eigenlijk een soort blokken gegoten beton zijn. En niet veel zin om eerst alle delen helemaal o pte schuren ofzo.

Vandaag trouwens in de buurt nog een leuk wagonetje opgehaald :



Het is eentje van Jouef, niet in de beste staat, maar voor de prijs kon ik het niet laten. Had al een bloktrein met gewone korte schuifwandwagons met 2 assen, maar een leuke bloktrein met 4 assige lange schuifwandwaggons is ook altijd leuk om te zien.
Dus op de beurzen ( als ze ooit eens terug doorgaan ) in de toekomst ook eens uitkijken naar nog een aantal van dit soort wagons.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #481 Gepost op: 07 januari 2022, 14:13:03 »
Spectaculaire brug die je daar wil maken Bart.

De kolommen kan je maken uit een MDF lat die je bij je houttoko even door de frees laat halen zodat er een mooi schuin kantje op staat.
Het wegdek zaag je netjes uit een dunne multiplesplaat van 4mm of zo. Die kan je mooi in de bochten vormen.
Blijven er alleen de kokers en de afwerkstukken van de brug. Die kan je maken in een 3D print in delen die je dan netjes aan elkaar aan de onderzijde van het brugdek lijmt.
Enkel het laatste stukje waar je de brug doorsnijdtmoet je dan in detail gaan afwerken, met een open koker met veiligheidsschotten, kabelladders, afwaterleidingen, ...
Een leuke uitdaging.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Falkenheim
« Reactie #482 Gepost op: 07 januari 2022, 15:35:04 »
Ik zie geen printlijnen bij m’n resinprinter.
Het is een anycube.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #483 Gepost op: 07 januari 2022, 19:23:57 »
Ja, je moet op je baan toch een paar blikvangers hebben he Frans ;)
Is trouwens een overweging waard jou suggestie om het toch met hout te doen. Ga ik eens over nadenken.

Dave : dat is dan een resin printer als ik goed voorheb ? En geen PLA, ABS, PETG of soortgelijken ?

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Falkenheim
« Reactie #484 Gepost op: 07 januari 2022, 23:29:31 »
Bedoeling wordt dat hier van linksachter de spiraal een viaduct komt met autstrade langs ene stijle bergwand die de spiraal aan het oog moet onttrekken.
Een beetje dit principe :




Ik zie hier toch iets wat lijkt op "printlijnen" in de pijlers?

Het steunframe kan denk ik ook mooi met lasergesneden mdf gemaakt worden

Groeten,
Jos

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Falkenheim
« Reactie #485 Gepost op: 08 januari 2022, 12:10:23 »
Klopt een resinprinter
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Falkenheim
« Reactie #486 Gepost op: 08 januari 2022, 13:38:42 »
Dat wordt een hele uitdaging Bart. Maar zeker niet onmogelijk. Succes!....ga ik zeker volgen  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #487 Gepost op: 08 januari 2022, 16:11:35 »
Vandaag zaterdag, nog enkele klusjes gehad en straks bezoek, maar even tijd gehad om op zolder het deel boven het schaduwstation op te ruimen en eens te kijken hoe de brug over de rivier zou moeten gaan passen. Eerlijk gezegd : i like it.

We beginnen met een zicht vanaf de helix waar de treinen uit de tunnel komen om vervolgens de brug op te rijden, die je in de verte ziet.
Foto is genomen van op de plek waar normaal ooit het kasteel op de bergtop zal staan :



De brug heb ik snel provisoir een beetje in elkaar geknutseld om een visueel beeld te geven : de 2 portalen aan begin en einde van de brug erin gestopt, net als het middelste portaal, dat tevens het hoogste wordt. Op ongeveer de juiste hoogte boven de plaat van het visuele deel van de baan. Dat is op 20 cm boven de plaat. Snel even een lokomotief er op en een Faller huisje voor de brug dat maakt het visueel iets makkelijker om het voor uiteindelijke resultaat voor te stellen.



Van bovenaf ziet dat er zo uit :



En ja, ik weet dat het linkse aanrijdeel van de brug niet recht aan het grote middendeel hangt, het is om het idee te hebben hoe het gaat komen.
De totale lengte van de 2 aanrijdelen en de hoofdbrug is net geen 2 meter. Als ze in delen gewoon beneden ligt om verder eens aan te werken, lijkt het allemaal nog niet zo wow, maar als je ze zo naast elkaar ziet, op de juiste hoogte dat ze ongeveer komt etc, dan begint het wel een leuk geheel te worden.
Ik kijk echt al uit als dit deel van de baan berijdbaar is, dit wordt echt een leuk paradestukje.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #488 Gepost op: 09 januari 2022, 17:05:00 »
Rustig dagje vandaag : Vijver en de putten rondom de kelder snel even leeggepomt nu het even droog was, zodat men binnenkort met de aanbouw kan verder doen, zonder dat de grondwanden rondom te hard beginnen in te kalven, dus op zolder zelf niet veel uitgespookt.

Wel even zitten nadenken over wat ik momenteel verder nodig heb op elektrisch vlak voor de secties van de bezetsporen etc + wisselaandrijvingen aan te sluiten.
Dus ineens ook nog enkele meters draad in diameters 0,25 en 0,5 mm² besteld. 0,75 mm² had ik al liggen.
Tevens nog een boel adereindhulzen besteld, zodat we alles netjes kunnen monteren.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #489 Gepost op: 10 januari 2022, 20:29:42 »
Vandaag de eerste plaat van de bovenbouw vastgemaakt op de steunen.
Hierdoor is een eerste stuk van het schaduwstation aan de helix definitief overkapt. Dit deel van de baan ga ik niet op het rijbaandeel bekabeling moeten doen van het treinspoor dat er op komt, dat ligt nog hoger bij de brug. Ik heb ook nog eens wat planken enz naas de helix gelegd om min of meer wat landschap idee te creeëren en paar mokup poten voor de brug gemaakt, zodat als ik deze nog eens proefpas ze op poten kan staan om een goed beeld te geven.
Ook even snel min of meer de rivier afgetekend op de grondplaat om een idee te krijgen hoe dat ongeveer moet komen, ook rekening houdend dat de helix moet verborgen worden onder een berg, en dat we liefst nog een weg naar het kasteel op de top willen maken. Dus we willen niet dat de berg aan alle kanten superstijle wanden heeft waardoor het kasteel onbereikbaar wordt.
Op zich allemaal niet veel spannends, heb er ook geen fotos van genomen.

Wel nog even zitten nadenken over de bovenleiding in de helix. De ruimte tussen de verschillende niveuas is beperkt ( een 8,5 a 9 cm ), en als je dan de pantos omhoog hebt staan, dat komt niet goed. Dus moeten we in onze helix bovenleiding gaan voorzien.
Ik wist dat oa Noch een soort kant-en-klare oplossing heeft. Deze ziet er zo uit :



Bestaat uit 10 masten en een 3 meter draad. Kostprijs +- 50 euro per setje.
Snelle calculatie geeft volgend reken sommetje : 4,5 meter spoor per niveau x 5,5 niveaus = net geen 50 meter en we hebben 2 sporen, dus nog eens x2 is eigenlijk 100 meter.
100 meter  / 3 meter per setje = 33 setjes kopen x 50 euro geeft ons 1650 euro aan Noch setjes ........ Ik kan men vrouw nu wel veel vertellen over de treinhobby en ze maakt geen probleem over een treintje van 400 euro ofzo, maar denk als ik zeg dat die bovenleiding in die helix die je nooit meer gaat zien 1600 euro heeft gekost dat ze toch wel minstens een paar lelijke woorden en verwensingen gaat uitschreeuwen. Ik zal dan maar niet zeggen dat 2 andere helixen dat ook moeten hebben, gelukkig hebben die niet 5,5 omwentelingen, maar slechts 3 al is er eentje wel één met 4 sporen. Gaat niet goedkomen dus ( en eerlijk gezegd vind ik dat zelf toch ook iets te gortig ).

Ik had al eens oa hier op het forum denk ik gezien dat men ijzer/koperdraad aan de bovenkant van de helixniveaus monteerd, die eigenlijk net hetzelfde doet.
Ik moet er nog eens wat verder op zoeken hier op het forum. Dus als er bouwers zijn die dit stadium al voorbij zijn, graag seintje hoe jullie het gedaan hebben.

Zelf heb ik deze site gevonden, die het ook mooi gedaan heeft : http://www.kelderspoor.nl/proj/helixbov.php

Men gebruikt daar koper punaises om vervolgens 2,5 mm² koperdraad aan te solderen. Vraag me wel af in welke mate koperpunaises goed in multiplexplaat geduwd kunnen worden, en of dat ook wel goed blijft zitten ?
Moeten we in elk geval nog wat onderzoek naar doen, en afwerken voor we de helix uit het zicht onttrekken.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #490 Gepost op: 10 januari 2022, 20:53:00 »
Voor dat geld zou ik zelf wat gaan maken.. inderdaad met koperdraad zoals je zelf al aangeeft. Als je bang bent dat punaises niet blijven zitten... misschien is het een optie om klein gaatje te boren (diameter van pin punaise) en deze er met klein beetje lijm in te duwen. Volgens mij moet dit dan wel blijven zitten.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #491 Gepost op: 10 januari 2022, 21:19:05 »
Als je er dan aan gaat solderen stook je de lijm weer kapot.
Ik denk dat je beter messing schroeven kunt gebruiken in plaats van punaises.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #492 Gepost op: 10 januari 2022, 21:30:57 »
Ik heb hier lijm liggen die tot 1100° bestand is  ;D maar denk dat schroeven van Klaas handiger zijn.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #493 Gepost op: 11 januari 2022, 06:47:57 »
Messing schroeven is inderdaad geen slecht idee Klaas.
Ga ik eens naar kijken. De beperkte dikte van de helixplaten is de beperkende factor, maar daar moet wel iets op te vinden zijn.
Bedankt voor de tip.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Falkenheim
« Reactie #494 Gepost op: 11 januari 2022, 09:00:03 »
In plaats van schroeven kan je ook kleine boutjes gebruiken. Bevalt mij prima bij het bevestigen van de railstaven aan de ondergrond. Met dunne plaat hebben boutjes met juist voorboren goed houvast. Boutjes die je met een schroevendraaier kan indraaien. Als je dan zorgt dat de pleetjes in de richting staan zoals de draad moet lopen dan kan je de draad tegen/half in het spleetje drukken en solderen. (Voor het indraaien het spleetje schuren voor de hechting). Kaal messingdraad is ook te koop hoef je niet te strippen.