Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103356 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #375 Gepost op: 23 mei 2021, 17:23:07 »
Bjorn : goed punt van de draden boven de baan in het schaduwdeel. Ga ik eens wat nader bestuderen, kan inderdaad we handig zijn.

Ronald : De kurk die ik heb liggen komt van kurk24 als ik goed voor heb, denk dat die hier op het forum ook al paar keer is langsgekomen. Heb nog een goede rol liggen, met wat geluk moet dat voldoende zijn om heel het schaduwdeel gelegd te krijgen.

Vandaag even 2 meter kurk gesneden, vastgelijmd, en de 2 rechte sporen zo goed als volledig aangesloten op de wisselstraat waarmee schaduwstation 3 eindigt en gaat overgaan in helix 2 :



Voor de oplettende lezer : vanaf de 2de paal rechts zijn de sporen recht gelegd met een lat er naast, en niet met om de 2 gaatjes voor een nageltje in te doen op ongeveer 6,1 cm hart-hart afstand ;) Waarom pas vanaf daar ? Omdat daarvoor ( dus op de foto verder naar achter ), de sporen al vastliggen etc, en het daar dus nog geen nut heeft om de lat er naast te zetten.
Verder hou ik het vandaag voor bezien : deze voormiddag weer 14 km gaan wandelen, dan even op de zolder bezig geweest, en als toemaatje men pols op een afgeslepen rail gelegd terwijl die nog warm was, dus jeukt momenteel enorm  ::)
Morgen een feestdag, dus hopelijk kunnen we dan schaduwstation 3 afwerken.

Trouwens nog een leuk weetje, doordat ik de wissels wat anders gelegd heb aan het begin van schaduwstation 3 doordat ik niet zeker was dat anders de 90° bocht die ze moesten maken goed zou verlopen, komen de eindwissels ook anders te liggen. Het meest linkse spoor op de foto heeft een voorziene lengte van 3 meter, maar het voorlaatste spoor van rechts ( het meest rechtse is gewoon het spoor in de tegenovergestelde rijrichting en gaat niet over de wissels ), heeft hierdoor een lengte van 5 meter. Ik weet nu al dat ik eens een keer een trein van 5 metertjes ga willen laten rondrijden  ;D
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2021, 17:26:31 door Falcon10 »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #376 Gepost op: 23 mei 2021, 17:26:52 »
Imposant gezicht  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #377 Gepost op: 24 mei 2021, 17:25:04 »
Zo, een namidagje op de zolder heeft als resultaat dat schaduwstation klaar ligt :



Vanaf iets voor de voorlaatste poot van de baan hebben we de sporen gelegd met een lat er naast.
Op deze foto vanop spoorhoogte, kan je dat min of meer zien denk ik :



Het meest rechtse spoor is het spoor rochting schaduwstation 2, de andere 7 sporen er naast zijn de sporen komende van schaduwstation 2.
De "achterkant" van schaduwstation 3, en de bbijhorende bocht zit er dus zo uit :



Komende week zoek ik van bovenstaand stuk van de baan wat plek vrij te maken in de zin van : houten plaat wegzagen die overbodig is. Dit om de bereikbaarheid van het schaduwstation te vergemakkelijken. Het is hier al door enkelen een paar keer aangehaald, Nu steekt er bijna een meter hout tussen de sporen en de voorkant van de plaat, dat is nogal moeilijk te overbruggen als er zich een incidentje voordoet in het schaduwstation. Dus hier gaan we de zaag in zetten.
Tevens zal ook aan deze kant van schaduwstation 3 wat hout weggezaagd worden voor betere bereikbaarheid :



Zoals je ziet achteraan waar het opstaptrapje staat, is het schaduwstation maar iets breder dan de helft van de plaat die het gebruikt. Dus ook daar gaan we een stuk uitzagen om de beriekbaarheid ervan te vergemakkelijken.
Ook bij het deel waar de wisselstraat ligt, gaat er een stuk uit de plaat gaan.
Het meest linkse deel op de fot van de baan, waar het schaduwstation via de wisselstraat samenkomt tot 2 sporen, is eigenlijk al een helft van helix 2. Momenteel ga ik daar nog niet in zagen, maar zoals bij helix 1, zal achteraf ook hier een heel stuk uit de plaat gaan om toegang tot de helix te hebben.
Dat gezegd zijnde, wil dat ook zeggen, de helixen zijn bij mij 2x2 meter, en de aandachtige lezer, weet daarmee ineens ook, dat achter deze platen ( dus op de plek waar je nu wat bouwdozen, 2 dame janes, en een witte kast van een zweedse winkelketen ziet ) nog een aantal poten komen, om het bovenliggende stuk rijbaan te ondersteunen. Dat deel hoop ik in de loop van volgende maand te doen. Eerst zal ik hiervoor weer wat rails moeten gaan bestellen, blijkbaar heeft schaduwstation 3 op wat reststukjes na alle Piko flexrails opgevreten en tevens moet ik dus nieuw triplex voorzien om de helix te zagen. Als eind juni de helix klaar is, zou ik niet slecht vinden, maar ervaring heeft geleerd dat die dingen geen kattepis zijn  ;D

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2844
Re: Falkenheim
« Reactie #378 Gepost op: 24 mei 2021, 17:44:57 »
Dat zijn nog eens meters  (y) mooi Falcon

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Falkenheim
« Reactie #379 Gepost op: 24 mei 2021, 19:14:33 »
Mooie lengtes!

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #380 Gepost op: 28 mei 2021, 12:19:17 »
Ondertussen bezig met de voorbereiding ook voor de elektronica.
Ik ben er dus uit dat ik voor de Mean Well RS schakelbare voedingen ga.
Voor het schakelen van de wissels gebruik ik MTB MP1 wisselschakelaars, aangestuurd via een Roco Z21 switchdecoder.

Nu begint het probleem :
De MTB MP1 heeft DC spanning nodig tussen 9 en 14 volt
De Z21 switchdecoder DC spanning tussen 12 en 20 volt

MeanWell heeft 2 voedingen die in aanmerking komen :
1 van 12 Volt DC ( regelbaar tussen 11,4 en 13,2 volt )
1 van 15 volt DC ( regelbaar tussen 14,25 en 16,5 volt )

De 12 volt variant is dus ideaal voor de MTB MP1, maar misschien net niet genoeg voor de Z21.
De 15 volt variant is ideaal voor de Z21, maar dan weer net te veel voor de MTB MP1.

Wat moet je daar nu mee aanvangen ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #381 Gepost op: 28 mei 2021, 12:31:01 »
In de handleiding van de MP1 wordt genoemd: wisselspanning of gelijkspanning 8-16V, dus 15V lijkt me acceptabel.
En anders koop je 2 verschillende voedingen. Ik heb zelf voor mijn wisselmotoren ook een aparte voeding. Dat komt omdat het verbouwde servo's zijn die 5 volt nodig hebben.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #382 Gepost op: 28 mei 2021, 15:07:52 »
Men eurotje viel daarnet dat ik nog een regelbare voeding ergens op zolder verstopt had, en dat is natuurlijk ideaal om eens snel wat te testen.
Zo gezegd, zo gedaan, snel even wat rommel naar beneden gezuild en op het aanrecht gedropt om een kleine test te doen. Vrouwlief niet thuis, dus wat niet weet, niet deert  ;D

Aangezien we dus met de spanning wat in de knoop zitten ( zie vorige post ), gaan we testen wat de componenten doen bij 13, 14 en 15 volt DC.
We beginnen bij de Z21 switchdecoder :



Blauw flikkerledje ( betekend dat er geen baanspanning is aangesloten ( dhu ! ) ), geen kortsluiting, geen rook .... lijkt me dus dat alle 3 de spanningen zonder probleem gaan om de decoder te doen opstarten/werken. Dat is al positief.

Dan de MTB MP1. Zelfde oefening en kijken of dat ding heen en weer schakelt als het 13, 14 of 15 volt DC gevoed krijgt :



Ook succesvol op de 3 geteste spanningen ( ja, 14,77 i know, had em ingesteld op 14,99, maar met de neus foto trekken en met een andere hand het draadje over en weer tussen de 2 contacten duwen is niet handig  :angel: ). Ook geen kortsluiting of rookwolkje bij de 15 volt, dus de 15 volt zou gaan, ik heb enkel wel het idee, dat het schakelen bij 15 volt iets luider/sneller is, dus dat hoe hoger de spanning op dat ding de snelheid en lawaai dat het maakt linear stijgt ( en op een gegeven moment het ding ook zal doen stuk gaan/doorsmoren ). Maar hij kan dus zonder probleem ( kortstondig ? ) 15 volt DC aan.

Ik denk dat ik dus naar de voeding van alles gewoon voor de Mean Well RS 15 volt ga gaan, en deze op zijn minimum afregel, zijnde : 14,25 volt.
Daarmee start de Z21 decoder op, en is de spanning ook niet te veel voor de MTB MP1.

Of misschien toch zoals Klaas aangeeft 2 voedingen gebruiken : 1 van 12 volt voor de MTB MP1 en 1 van 15 volt voor de Z21 ?
Nog mensen die deze situatie op hun baan hebben ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #383 Gepost op: 28 mei 2021, 16:53:57 »
Wat komt er nog meer aan die voeding te hangen, en over welk vermogen gaat het?

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #384 Gepost op: 28 mei 2021, 18:53:58 »
Hoi hoi,

Voeding servo's apart via meanwell

 (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #385 Gepost op: 03 juni 2021, 19:14:16 »
Aan die voedingen komt enkel de Roco Z21 switchdecoders en de MP1 wisselschakelaars, meer niet. Ik vermoed dat ik 4 boosters ga nodig hebben voor gans de baan, dus plan is om elke zone dan ook zijn eigen voeding te geven voor de wisselschakelaars. Vermoed dat het vermogen dus wel zal meevallen, aangezien niet alle wissels gelijktijdig omgeschakeld worden. Vermoed in het beste geval een 3, 4, heel uitzonderlijk 5.

Vandaag even plaats gemaakt boven schaduwstation 1 en 2.
Schaduwstation 1 is in theorie op de plaat afgewerkt, enkel de bedrading onder de plaat moet verder gedaan worden. Maar wegens tijdelijk plaatsgebrek beetje op de zolder, kwam het idee om even tijdelijk al een plaat bovenop het schaduwstation te leggen.
Zodus, allereerst hebben we 2 draagbalken vastgezet op de Ikea kasten, dit dmv een deuvel in het blad van de kast te zetten, gaatje in het stuk afgezaagde poot die op het blad komt te staan, steunbalk ertussen en de ondersteuning is klaar :



Momenteel zijn maar 2 van de 4 steunbalken zo vastgezet. De andere 2 komen later, maar die zitten boven schaduwstation 2 dat nog verder aangesloten moet worden.
Vervolgens was de lieftallige vrouw des huizes thusigekomen en kon er ook een multiplex plaat naar boven gezwierd worden en op de steunen gelegd worden :



Achteraan ligt de plaat op haar definitieve plaats, de plaat zelf is 2,4 meter lang op 1 meter breed en ligt niet vast. Dit omdat deze plaat hier niet definitief komt te liggen, maar enkel dienst doet om tijdelijk vanalles op te leggen. De definitieve plaat zal 1,2 meter breed worden, zodat ze gelijk komt met de voorkant van de Ikea kast. In de ruimte onder de plaat en boven het kastblad zal iets van systeem komen om de computer, 2 beeldschermen en de Z21 centrale te zetten om de baan mee te bedienen.

Vervolgens dus even een boel dozen die op de rechtse Ikea kasten stonden en in de weg om verder aan schaduwstation 2 te werken verzet op de tijdelijke plaat boven schaduwstation 1, waardoor de nieuw gecreeerde ruimte tijdelijk direct dienst kan doen :



En dan hebben we direct dus plaats aan schaduwstation 2 om daar verder aan te kunnen werken :



Verder was er deze week fijn nieuws van Roco : blijkbaar is de Z21 profi set in uitlevering naar de winkels, dus ik verwacht binnenkort eindelijk de Z21 centrale te mogen ontvangen die al een jaartje in bestelling staat, waardoor ik eindelijk het digitale signaal etc op de sporen kan gaan zetten en op de bijbestelde Z21 bezetmelders en wisselschakelaars, waardoor we de reeds gelegde rails van het schaduwgedeelte kunnen gaan aansluiten en testen op goede werking. Het zal dus een productieve zomervakantie worden.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Falkenheim
« Reactie #386 Gepost op: 03 juni 2021, 20:23:41 »
Als de baan straks klaar is, hoe kom je dan bij het schaduwstation achter de witte kastjes? Daar gaan treinen ontsporen en wissels haperen ......

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Edgy

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Reichsbahn, periode 2d wereldoorlog
Re: Falkenheim
« Reactie #387 Gepost op: 03 juni 2021, 20:41:14 »
Lijkt dat er ruimte zit tussen baan en muur, anders idd een probleem.

Heel project zo zeg, top!

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #388 Gepost op: 09 juni 2021, 20:21:45 »
Achter de kasten is het schaduwstation 50 cm breed. Tevens is er achter nog een 50 cm tussen baan en muur van de zolder. Heb al even getest dat ik moest het nodig zijn aan de laatste sporen kan raken in het schaduwstation, en dat lukt Tom.

Vandaag kwam ook even de pakjesdienst lang, met een item waar ik al even zat op te wachten :



De Roco Z21 profi set.
Aansluiten etc er van zal vrees ik niet voor deze week zijn wegens andere werkzaamheden, zoals oa het gras weer afrijden ( schiet als kool met dit weer ).
Maar ik kijk er in elk geval naar uit. Ben benieuwd naar het TP wifi routertje dat er in zit, mijn vermoeden is dat je de wifi multimause en ook de Z21 centrale gewoon op je normale wifi router kan aansluiten, maar eerlijkheidshalve had ik dat bij mij thuis niet gewild. Zit teveel ander spul op het netwerk in huis, dat ik speciaal gescheiden wil houden, en aangezien de Z21 nu op zich niet op de rest van het netwerk moet zijn, ga ik hem wel zijn internetaansluiting geven via het gewone netwerk, maar verder alles gescheiden houden van de andere netwerken. En de wifi muis ook op een eigen Z21 wifi netwerk.
En daarna wordt het dus even spelen met de Z21 centrale zelf. Ben nieuwsgierig naar de koppeling met de eerste wissel en bezetdetectors die ook van de Z21 reeks zijn om vervolgens eindelijk de eerste treinen op het spoor te zien rijden.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #389 Gepost op: 09 juni 2021, 23:01:12 »
Mooie set Bart. Ga je plezier aan beleven...