Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:15:38
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 02:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 01:16:54
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 00:22:11
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door HJ
Vandaag om 00:04:37
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
19 september 2021, 23:52:10
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
19 september 2021, 23:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
19 september 2021, 23:04:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:57:21
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:54:00
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017 door Jan-Peter
19 september 2021, 22:24:08
Omm 44 (Piko 54110) door 44
19 september 2021, 22:23:20
Bahnstrecke 5867 door NS264
19 september 2021, 22:20:51
Is RailCom wel DCC door Klaas Zondervan
19 september 2021, 22:19:13
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Jeronimos
19 september 2021, 22:16:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2021, 21:36:42
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Henk Veenstra
19 september 2021, 21:35:03
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
19 september 2021, 21:27:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:15:59
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
19 september 2021, 21:15:51
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Christoph
19 september 2021, 21:14:56
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Jeronimos
19 september 2021, 21:09:25
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:04:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door chrvdv37402
19 september 2021, 20:53:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Carel Ruysink
19 september 2021, 20:08:06
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Casey Jones
19 september 2021, 19:17:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 september 2021, 19:07:13
Overweg in overweg door RikM
19 september 2021, 17:45:23
ESU LokSound, welk model en CV om duur stoomslag aan te passen? door phdirk
19 september 2021, 17:09:47
An der Zonengrenze door GD
19 september 2021, 16:23:54
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 53992 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21414
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #360 Gepost op: 14 mei 2021, 15:11:06 »
Klaas en Ed : inderdaad, het is uit de losse pols gelegd. Maar voor het -1 niveau lig ik daar niet zo wakker van. Dat de sporen niet 100% kaarsrecht naast elkaar liggen zie je achteraf niets meer van,
Het ging me nog niet eens om de rechte stukken, maar om de bogen. Daar zie ik onregelmatige krommingen en dat kan veel strakker. Zoals ik eerder adviseerde: teken het eerst op papier 1:10 uit met een passer en als dat er goed uitziet neem je dat over op het kurk, ook weer met een passer.
Je bent bij de helix in de problemen gekomen door de zaak zomaar één-op-het-oog neer te leggen en nu ga je op dezelfde manier te werk.
Maar goed, het is jouw baan en je moet het allemaal zelf weten maar ik zou het zo niet doen.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Falkenheim
« Reactie #361 Gepost op: 14 mei 2021, 16:59:57 »
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2021, 17:03:09 door ArjanB »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #362 Gepost op: 14 mei 2021, 18:59:08 »
Gewoon op een groot stuk karton de 8 cirkels trekken, iets meer dan een kwart cirkel is genoeg.
Straal van 40cm per 6cm laten opgaan tot 82cm.
Op de centerlljn pons je dan gaatjes waar je een stift of dergelijk kunt door steken.

Eerst wat friemelen om de goede plek te vinden, dan gaatjes traceren en als de mal weg is de puntjes verbinden met een flexibele stalen lat (of de vrije hand - hangt er van af hoe kort je de puntjes bij elkaar zet).
Dan kan je de sporen netjes op de centerlijnen leggen.
Vertrouw je de centerlijnen niet, dan maak je de stralen telkens 1,5cm groter en heb je de buitenkant van het dwarsligger bed.

En die bochten hadden vlot op de eerste plaat geraakt (stralen van 40cm tot 82cm).

Bart Vertommen - bocht by Frans Peeters, on Flickr
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #363 Gepost op: 15 mei 2021, 11:22:54 »
Je bent bij de helix in de problemen gekomen door de zaak zomaar één-op-het-oog neer te leggen en nu ga je op dezelfde manier te werk.
Maar goed, het is jouw baan en je moet het allemaal zelf weten maar ik zou het zo niet doen.

Precies. Het zijn adviezen gegeven door mensen die ervaring hebben en weten welke problemen het kan veroorzaken ;)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
Re: Falkenheim
« Reactie #364 Gepost op: 15 mei 2021, 13:30:03 »
Het gaat om het schaduwstation toch? Wat boeit dan de afstand tussen de rails, niets toch? Het moet technisch tiptop zijn maar je ziet er niets van.

Waar ik moeite mee heb (bij wijze van spreken dan  ;D ) is de bereikbaarheid, dat gaat de verkeerde kant op.

Gr, Ben.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #365 Gepost op: 15 mei 2021, 14:14:08 »
Ben, het ging meer om het niet-vloeiend liggen. Hoe strakker hoe beter toch? Uiteraard is het uit het zicht maar ook daar geldt dat hoe strakker het ligt hoe minder mogelijke problemen ;)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #366 Gepost op: 20 mei 2021, 08:15:55 »
Heren, dank voor de feedback. Steken een aantal goede tips bij. Ik ga ze zeker meenemen naar de volgende helix en het bovenbaan deel.
Naar bereikbaarheid toe, ben ik het met je eens Ben, maar het teveel plaat dat in het stuk aan schaduwstation 3 zit, gaat er nog uit met de wipzaag, zodat ook dat schaduwstation goed bereikbaar wordt.
Afgelopen week nog niet veel kunnen doen, buiten enkele poten en steunbalken gemaakt voor de volgende plaat van schaduwstation 3 richting helix 2.
De plaat zelf zal voor dit weekend worden denk ik, nogal drukke werkweek gehad al en vandaag beetje buikgriep. Lijkt me iets te gevaarlijk om steeds van zolder naar gelijkvloers te lopen om de WCpot steeds tijdig te halen !  ;D

Wel deze week ook nog 20 multiplex platen bij de houttoko aangevraagd voor de rest van de baan die hij me wil levern aan de kostprijs van het hout in februari. Ben ik blij om.
Normaal gezien zou dat voldoende moeten zijn om ook het bovenliggende rijbaan deel volledig te "beplaten".
Vorig weekend tevens nog enkele analoge treinen van me bij een bevriend modelspoorder binnengebracht voor ombouw naar digitaal. Ik heb geen angst om een trein open te gooien, maar als er geen NEM plug op steekt, ben ik er toch nog niet goed in thuis. Heb vroeger al eens snel een cursus gedaan, maar moet nu eerlijkheidshalve zeggen dat daar niet echt de theorie achter zat hoe het te doen, maar eerder was : doe je lok open, soldeer nu dit aan dat, maak dat los, kras dat printbaantje open, zonder al te veel uitleg bij. De lok was toenertijd achteraf wel digitaal, maar hoe en waarom, bleef beetje vraagteken ( en je kunt niet in een groep van 10 constant de persoon die de les/hulp geeft aan de mouw trekken om bij jou te blijven voor alles uit te leggen ).
Dus ga ik me nog wel eens in verdiepen. Maar enkele van die specialere analoge gevalletjes heb ik dus door iemand laten doen die er wat van kent. Hangt natuurlijk een prijskaartje aan, maar dan ben je ook zeker dat je het ding niet zelf om zeep helpt met het proberen.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #367 Gepost op: 20 mei 2021, 09:19:51 »
De gegeven tips zijn inderdaad heel goed bedoeld hoor ;) Wat we ermee willen aangeven is dat nu netjes werken zich zeker zal terugbetalen als je straks ​zover bent dat het rijdend is. Nu weinig inspanning, straks groot verschil.

Ombouwen; ja, als je daar nog niet heel zeker in bent kan het nooit kwaad dat of samen met iemand te doen of het uit te besteden. Liever zo dan dat je decoders opblaast ;)

...en vandaag beetje buikgriep. Lijkt me iets te gevaarlijk om steeds van zolder naar gelijkvloers te lopen om de WCpot steeds tijdig te halen !  ;D


Haha! Ja, dat kan maar zo verkeerd aflopen  ;D ;)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4144
    • Gouda in H0
Re: Falkenheim
« Reactie #368 Gepost op: 20 mei 2021, 09:40:46 »
De gegeven tips zijn inderdaad heel goed bedoeld hoor ;) Wat we ermee willen aangeven is dat nu netjes werken zich zeker zal terugbetalen als je straks ​zover bent dat het rijdend is. Nu weinig inspanning, straks groot verschil.
(y) dit is wat ik mij denk als ik naar de plaatjes kijk. Er zitten  beginnersfouten in, die zeker later geen plezier opleveren...

Maar dit is mijn persoonlijk mening...

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #369 Gepost op: 22 mei 2021, 14:33:03 »
Deze voormiddag al even de volgende plaat aangebouwd :



Niet zo spannend natuurlijk, maar nu kunnen we verder schaduwstation 3 afwerken, tevens begint op het einde van deze plaat helix 2.

Stilletjesaan begint er nu wat plaatsgebrek op de zolder te komen.
Ik heb nog niet overal dingen onder de baan gestopt met de bedoeling er af en toe onder te kunnen om op bepaalde plaatsen te komen, en tevens moet ik dus nog alle elektronica onder de baan gaan doen. Gelukkig heb ik nog wat grote platen beneden staan, die ik al bovenop het schaduwstation ga leggen, zodat ik hier tijdelijk wat rommel kan opleggen dat het even uit de weg is, tot de elektronica aangesloten is, daarna kan alles definitief onder de baan opgeslagen worden, zoals bedoeld.
Dit weekend zoek ik nog de kurk te leggen en schaduwstation 3 volledig af te werken.

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Falkenheim
« Reactie #370 Gepost op: 22 mei 2021, 22:14:32 »
Hallo Bart,

Indrukwekkende ruimte/baan heb je. Ik volg de vorderingen iig met veel belangstelling.

Mvg Maikel

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 516
Re: Falkenheim
« Reactie #371 Gepost op: 23 mei 2021, 01:40:22 »
Bart,

Waarom je draden eronder?

Je kan ze toch ook bovenop laten lopen, maak gebruik van het kurk.

Zal morgen ff foto posten hoe ik het heb. Dat scheelt bakken werk voor je  (y)

Groet Bjorn

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #372 Gepost op: 23 mei 2021, 10:07:03 »
(y) dit is wat ik mij denk als ik naar de plaatjes kijk. Er zitten  beginnersfouten in, die zeker later geen plezier opleveren...

Maar dit is mijn persoonlijk mening...

Precies Bernd, helemaal mee eens. Maar het is aan de bouwer om er iets (of niets) mee te doen ;)

Dit weekend zoek ik nog de kurk te leggen en schaduwstation 3 volledig af te werken.

Kurkrollen: op MP komt regelmatig kurkspecialist.nl voorbij. Nette prijzen en goed aanbod : En nee, ik heb geen aandelen  :)

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 516
Re: Falkenheim
« Reactie #373 Gepost op: 23 mei 2021, 14:19:40 »
Hoi Bart,

Hierbij de foto's, zoals je ziet maak ik in het schaduwstation gebruik van het kurk om de draden onder de rails door te laten lopen. Scheelt een hoop geemmer onder de baan. Heb dit ook met servoś gedaan.

Wat overigens iedereen aangeeft, zou ik wel ter harte nemen, ik deed het ook niet, resultaat verschillende treinen die het niet leuk vonden en ontspoorden etc... Affijn daar van geleerd dus ...en nu gewoon alles strak en evenwijdig aan mekaar. Resultaat? Geen ontsporingen of andere gekkigheden in het schaduwstation. 

Mijn drive was toen snel snel....nu rustig aan en secuur de boel aanleggen. Nogmaals geen aanmerkingen hoe jij het doet, zijn alleen mijn ervaringen :-) Dus doe waar jij je goed bij voelt!

Blijf je volgen want je hebt een leuke baan in het vooruitzicht




eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Falkenheim
« Reactie #374 Gepost op: 23 mei 2021, 17:11:37 »
Netjes Björn  (y)
gr. Ed