Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103315 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #315 Gepost op: 19 april 2021, 17:34:22 »
Vandaag weer even op de zolder kunnen werken.
Het tweede deel van de helix kunnen besporen :



Het begin en eindstuk hiervan heb ik de rails nog niet op vastgelegd, en voldoende speling gelaten op de flexrails, zodat ik deze makkelijk een de rails van het eerste deel kan maken en op het rijbaandeel kan aansluiten op de rails alsdaar.
Ook moet hier nog een deel bekurkt worden, dit zal gebeuren als dit deel definitief op zijn plek komt te liggen en de rails tussen beide delen aan elkaar gemonteerd zullen worden.

Vervolgens dan al maar eens even getestpast op het eerste deel, en dat ziet er dan zo uit :



De gaten voor de draadstangen passen nog zonder al te veel wringen, dus dat is al positief, en ook komt de multiplex van het eerste deel mooi tegen het tweede deel, dat gaan we dus zonder al te veel goed aan elkaar kunnen vastzetten.
Wel moet ik aan de poot waar het stijgende spoor overgaat in het eerste deel, aan het tweede deel een stukje uitzagen, maar dat is geen probleem en zorgt tevens voor wat extra stevigheid/steun voor dit tweede deel.
Het extra paar draadstangen dat nog tussen het stijgende spoor en het tweede deel van de helix moet komen, gaat ook vlak naast het spoor dat onder de helix doorgaat passen, dus dat komt allemaal goed.

Deze week ga ik proberen de hellix verder af te werken zodat deel 1 aansluit op deel 2, en dan kan ik ook de twee delen op de juiste hoogte afstellen, momenteel had ik voor deel 1 een stijgingspercentage van ongeveer 2,5% genomen, dat gaat te stijl zijn, dus wordt iets minder, en ondertussen gaan we toch nog voldoendehoogte houden tussen de lagen om de treinen probleem loos in hoogte er door te kunnen laten.
Al bij al een serieus werkje de helix, maar ik ben momenteel wel vrij tevreden van het resultaat.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #316 Gepost op: 19 april 2021, 17:35:47 »
Goed bezig Bart  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #317 Gepost op: 20 april 2021, 22:09:25 »
Vanavond klein werkje op de zolder gedaan : een stukje uit de helix gezaagd :



Het tweede deel van de helix past nu mooi tussen de steunpaal van de baan, waardoor alles nu ook min of meer op hoogte gezet kan worden, en dat ziet er dan in zijn totaal zo uit :



Tussen het eerste deel en het tweede deel van de helix zit 10,5 cm hoogte, ruim voldoende voor loks met panto omhoog.
Ik moet de hoogte nog iets beter instellen, waarschijnlijk dat de 10,5 cm eerder naar 10 of zelfs richting 9,5 cm zal gezet worden, aangezien het tweede deel helix dat op het rijniveau komt momenteel eigenlijk zelfs boven het rijbaan deel boven komt. Maar de ruimte is er in elk geval, en het stijgingspercentage zal er gewoon ook wat minder door worden, ik vermoed dat het eerder aan de 2 cm per meter zal komen te liggen, misschien zelfs iets minder.

Nu de hoogte tussen de niveaus in de helix is 1 ding, maar ook de breedte is van belang.
Tussen de 2 sporen is center tot center spoor 6 cm gelaten, wat normaal voldoende moet zijn voor de lange personenrijtuigen, maar hoe zit dat aan de buitenkanten, en dan vooral naar de plek tussen wagon en de draadstangen ?
We hebben een lange 1:87 wagon van roco genomen en even snel zitten passen :



3 a 4 mm speling tussen wagon en de draadstang die het dichtst tegen de sporen staat.
Nipt, maar ik kan er mee leven, en het is beter dan 1 of 2 mm  ;D
Mijn lieftallige wederhelft laat nog even de ganse wagon zien bij dezelfde draadstang :



Nu dus nog even de overgang tussen helix deel 1 en deel 2 aan elkaar vastzetten, wat kurk op vastlijmen en het laatste 2 stukken flexrail op maat maken en er tussen steken en in theorie is de eerste helix dan klaar om verder af te stellen qua hoogte en kan die afgevinkt worden en kunnen we schaduwstation 2 verder aansluiten/afwerken en schaduwstation 3 beginnen leggen.
Ik hoop hier in de loop van de week nog te kunnen aan beginnen. Een nieuwe rol kurk is ook al besteld, want de huidige heb ik nog maar 2 meter opzitten, en die zal er doorgegaan zijn als schaduwstation 3 gelegd is.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 22:11:39 door Falcon10 »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #318 Gepost op: 20 april 2021, 22:28:15 »
Wordt een mooie klimspiraal Bart.

En rond die draadstangen, draai daar gewoon even een paar rondjes isolatietape rond. Je zou niet willen dat bij een ontsporing je wagons kennis maken met de scherpe randen van de draadstangen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Falkenheim
« Reactie #319 Gepost op: 21 april 2021, 02:07:14 »
Mooie progressie weer Bart. Ik denk dat je dan ook al staat te popelen om het spul in bedrijf te zien.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #320 Gepost op: 21 april 2021, 09:56:59 »
Dat is inderdaad nog niet zo'n gek idee Frans  (y)
Als ik de spiraal helemaal op de juiste hoogte heb ingesteld ga ik dat zeker toepassen.

Dank Ed.
We hopen inderdaad spoedig eens te kunnen gaan testrijden, maar Roco vertikt het momenteel om de Z21 set uit te leveren (Q2/2021 staat op de site) die ik besteld heb :



Dus in tussentijd kunnen we enkel sporen leggen zonder testen ( waar ik toch ook wel beetje bang voor heb, want als er nu een fout boven komt, zou het wel eens een boel werk kunnen worden om op te lossen ). Tevens moet ik eenmaal de set uitgeleverd wordt ineens in iTrain het plan van de baan al uittekenen en ineens de wisseldecoders en bezetmelders mee aansluiten, of er gaat weinig werken. "lekker eenvoudig" digitaal rijden  ;D

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Falkenheim
« Reactie #321 Gepost op: 21 april 2021, 16:08:21 »
Bart,

Check ook even de afstand rollend materieel - draadstang met een restauratiekar.

Ik neem aan dat je hebt getest met een rijtuig 303 mm in lengte over de buffers.
Nou, er zijn nog langere rijtuigen in omloop, zoals deze van roco (316 mm). (dat past alleemaal niet op mijn marklin 1:100 baantje..)
Die hebben mogelijk nog meer overhang.

Ook bijvoorbeeld een ICE4 model van Piko heeft zeer lange rijtuigen.

Better safe than sorry...

Groeten,
Jelmer

overigens duur grapje jouw tippen en op de roco site kijken...  :-X - ooit in de nieuwe aanwinsten te zien in mijn draadje - hoop ik
« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 16:10:24 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #322 Gepost op: 21 april 2021, 22:04:06 »
Goede tip Jelmer. Ik heb nog bij een Duitse shop een ganse Piko ICE4 voor me klaarliggen, maar nog niet kunnen afhalen ivm Corona. Dus ga ik zeker moeten checken.

Ik heb deze avond op de zolder weer een stukje kunnen verder werken :

Eerst en vooral het eerste deel van de helix aan het tweede deel gekoppeld :



En daarna moet er dus kurk opgelegd worden en rails. Dat ziet er dan wat later zo uit :



In theorie is daarmee helix 1 volledig aangesloten. In theorie dus, want het geoefende oog ziet dat het niet 100% OK is.
Knal vanboven gezien, ziet de aansluiting tussen het eerste deel en tweede deel van de helix er zo uit :



En als je dan goed kijkt naar de binnenste rail van de cirkel, dan zie je eigenlijk 2 problemen :

Vlak bij de bovenste draadstang hier zie je al dat de flexrail een redelijk sterke bocht maakt. Effectief na de test met het rijtuig, komt het hier net tegen de draadstang aan.

En aan de andere kant, is de aansluiting tussen de 2 flexrails ook niet mooi aansluitend, maar zit er een beetje een knik in :



De wagon gaat er over als je hem rustig duwt, dus op zich is het niet echt een probleem als er een lok hem zou verder trekken, maar als je hem los laat en eigenlijk rustig naar beneden laat rollen, dan blijft hij er op stilstaan ( kan ook zijn door de flauwe helling in de spiraal, maar in elk geval : ik ben er niet tevrede mee, dit kan/moet beter ).
Ook het probleem met de draadstang die net geraakt wordt zou ik kunnen oplossen door de draadstang vlak boven de plaat van de spiraal af te zagen, daarboven komt toch niets meer buiten, de  plaat van het rijbaandeel, maar dan nog, ik ben er niet happy mee.

Conclusie : de binnenrail gaat er terug uit.
Nu gaat het allemaal zonder al te veel problemen, dus dan moet dat ook maar. We doen het goed, en voor minder zijn we niet tevreden.
Tevens de opmerking van Jelmer nog in gedachten houdend van de extra lange restauratierijtuigen, mogen we eigenlijk zelfs niet twijfelen.

Maar om dan met een positieve noot te eindigen : het ziet er best wel goed uit zo'n helix als ie klaar is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #323 Gepost op: 21 april 2021, 22:31:18 »
Gewoon even uithuilen en opnieuw leggen Bart. Beter nu even door de zure appel dan later jaren spijt. Zelf afgelopen week ook een stuk losgehaald omdat het niet netjes lag....

Positieve kant van de zaak: 2e keer gaat altijd sneller... ;D

Edgy

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Reichsbahn, periode 2d wereldoorlog
Re: Falkenheim
« Reactie #324 Gepost op: 22 april 2021, 07:47:11 »
Hoi,

Wat minder bielzen wegsnijden wil ook wel helpen.
Zeker als de railschoentjes niet tegenover elkaar liggen kun je de rail een stukje in de houder van het aansluitende spoor schuiven en blijft het perfect zitten.
Verder indrukwekkend geheel!

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #325 Gepost op: 22 april 2021, 07:55:59 »
Hoi Bart,

Voor de helix heb ik gekozen voor de vaste bochten omdat dat vaak een deel,is waar je amper meer bij kunt. Voordeel, ligt vast in een rondje en geen uispattende flex rails.

Weet niet of dat nog een optie is voor je? (y)

Maar zo zullen er nog wel een paar oplossingen zijn, weet dat enkelen daar een stukje printplaat onder solderen om de rails op hun plek te houden

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Falkenheim
« Reactie #326 Gepost op: 22 april 2021, 09:22:27 »
Als je de draadstangen niet door de plaat van de helix door doet maar ze wat wijder zet en door middel van een drager verbind die onder de plaat van de helix komt kun je stellen zonder dat het gaat wringen én je hebt meer ruimte.... ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #327 Gepost op: 22 april 2021, 10:36:51 »
Zo te zien heb je de bogen op de helix uit de vrije hand gelegd. Dat is een recept voor problemen. Je moet op zijn minst de hartlijnen van de bogen aftekenen met een passer zodat je een richtlijn hebt waar de rails precies moeten komen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #328 Gepost op: 22 april 2021, 13:11:08 »
Ja, het niet verspringen van de 2 rails om beter aan te sluiten zoals je aangeeft Mark geeft inderdaad problemen, doch in zowat alle gevallen is er toch minstens een 5 cm verspringing ( wat wel niet veel is, maar bij de meeste is het wat meer zelfs richting 10 cm ). Ik merk vooral dat met de isolatiasjes het problematisch is, aangezien die dingen eigenlijk van flexibel plastic zijn.

Vaste bochten is spijtig genoeg geen optie Bjorn, men radius is te groot om vaste bochten te gebruiken, anders had dat inderdaad een mogelijkheid geweest.

De stangen buiten de bochten en een drager eronder is eigenlijk nog niet zo'n gek idee Rene. Ga ik eens even bekijken, maar dat zou een oplossing kunnen zijn voor draadstangen die te dicht bij de sporen staan.

De bogen zijn inderdaad met de vrije hand gelegd Klaas. Goed punt om de bogen af te tekenen met een passer, in principe is dat iets wat ik normaal wel op voorhand kan doen om te kijken hoe ik ze moet leggen.

In elk geval een boel goede tips van jullie die ik ga bekijken, deels voor het probleem met deze helix op te lossen, en andere om mee te nemen bij de bouw van de 2 volgende helixen.


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Falkenheim
« Reactie #329 Gepost op: 22 april 2021, 17:25:53 »
Hoi Bart,

Hoewel ik weet dat er "meerdere wegen naar Rome zijn" toch een opmerking over deze helix. Het is zaak om de problemen die nu tegenkomt grondig op te lossen zodat deze helix absoluut storingsvrij functioneerd.
Beetje je plan bekijken denk ik dat zo'n beetje al je treinverkeer hier over heen moet naar het schaduwstation. Als er later een heleboel rails en landschap boven ligt kun je er niet goed meer bij en is het elke keer bij een storing een crime om het op te lossen.

ik zeg niet dat je alle tips nu moet verwerken in deze helix, maar mij lijkt het dat je met name de knikken in het spoor echt moet oplossen om later meer plezier te hebben.

In mijn vorige baan had ik een behoorlijke krakeling liggen en elke keer weer moest ik precies in dat hoekje rechtstachter zijn waar ik het slechtste bij kon. Dat was voor mij ook mede de reden dat ik niet verder voortvarend bezig ben gegaan met aankleding. In die zin was de verhuizing wel een goed iets, moest die baan toch weg.

just my 2 cents..

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel