Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 16:35:51
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:33:23
Brawa 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:30:55
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:56
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Chrissie
Vandaag om 16:00:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 15:41:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 15:38:48
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 14:41:39
De Hoekse Lijn nader bekeken. door tijgernootje
Vandaag om 14:29:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peeweetm
Vandaag om 14:25:38
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door MartinH0
Vandaag om 14:09:00
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door tijgernootje
Vandaag om 14:02:35
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door NS264
Vandaag om 13:48:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:40:32
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:25:27
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:06:11
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 12:48:06
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:44:15
Fleischmann Pendolino renoveren (N) versus chassis Tomytec. door NS264
Vandaag om 12:41:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 12:31:14
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 12:18:53
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:06:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:04:06
beluxtrains.net samenstellingen treinen Benelux/INT is niet meer bereikbaar ... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:22:46
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door bellejt
Vandaag om 11:14:24
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door VvKan
Vandaag om 11:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:01
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 09:49:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:35:25
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:31:05
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 43452 keer)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12087
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #330 Gepost op: 22 april 2021, 18:39:29 »
Bart, net weer even "bijgelezen" en erg imposaant wat je aan het maken bent (y) (y) Toch een kleine kritische noot; net als dat je zelf al had geconstateerd in je helix ligt een en ander aan rails in je schaduwstation(s) beslist niet recht..... ik zou daar toch nog even kritisch naar kijken. Wat je nu investeert krijg je later alleen maar plezier van in de vorm van goed rijdend materieel. Geloof mij dat ik het ontzettend goed bedoelde advies geef uit opgedane ervaring de afgelopen jaren met de door mij gebouwde baantjes ;)

Verder niets dan lof, ambitieus maar zeker heel mooi! :)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2117
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #331 Gepost op: 24 april 2021, 11:34:25 »
Jelmer en Ronald : jullie hebben gelijk : de probleemgevallen dienen opgelost te worden nu we er nog goed aankunnen. Achteraf zal het alleen maar moeilijk of vrijwel onmogelijk worden, en dan is het drama om het misschien toch nog in orde te krijgen. Vooral op de helix wil ik dat het goed is.
De rails in het schaduwstation die niet 100% recht liggen, lig ik minder van wakker : ze liggen voldoende uit elkaar, dus treinen die elkaar raken of iets van ondersteuningspalen is daar niet het geval. Het is wel een goede les voor de volgende schaduwstations, daar ga ik kijken dat ik kan werken met een soort lange rechte lat om naast de rails te leggen, zodat ze daar rechter liggen. Eerlijkheidshalve is dit mijn eerste baan die ik zelf bouw ( die bij men ouders toen ik nog een jaar of 8 was, heeft men vader gelegd, en dat was Marklin M rail, dat was iets stijver als flexrail ;) ), dus het is momenteel voor mezelf ook een beetje een leerschool om het goed te doen. Uit het eerste schaduwstation en de eerste helix heb ik al enkele lessen getrokken, die we meenemen naar de volgende stukken. Op het rijbaan deel wil ik alles echt recht-recht hebben liggen, eer ik daar ben zullen we wel half jaartje verder zijn met gemak, dus we hebben tijd om te verbeteren tegen dat we aan het echt zichtbare deel komen.

Deze voormiddag heb ik alvast de binnenrail vervangen waar het eerste deel en tweede deel van de eerste helix aan elkaar komen :



Ziet er al een heel pak beter uit dan het vorige stuk dat er lag.

Als je het vervangen deel bekijkt van boven, zie je zelfs dat het een hele verbetering is :



De 2 knikken in de aansluiting tussen de rails er naast zijn helemaal weg, en ook de bocht is egaler, en komt zo goed als overeen met de bocht van de buitenrail.
Grappig genoeg, bij een test met de Roco passagierswagons, schuurt de wagon aan de binnenrail niet meer tegen de draadstang.

Desondanks dat het schuren aan de draadstang er niet meer is, heb ik ook al een oplossing gemaakt om de draadstangen verder van de rails te brengen :



Een boel plankjes die onder het hout van de helix komen en breder zijn.
Bedoeling is om er wat houtlijm op te doen, ze onder het hout van de helix te zetten en nog een extra schroefje voor ze aan elkaar te bevestigen, en vervolgens de draadstangne door de gaten in deze plankjes om ze op de juiste hoogte vast te zetten.
We gaan dan wel gaten hebben in het hout van de helix zelf waar de draadstangen voorheen in zaten, maar op zich is dat geen drama.
Bedoeling is om dit in de loop van de namiddag voor elkaar te krijgen, want is een werkje dat ik niet alleen ga kunnen doen, dus vrouwlief gaat even mee moeten ondersteunen.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1574
Re: Falkenheim
« Reactie #332 Gepost op: 24 april 2021, 11:58:47 »
Bart,

Helemaal goed!

Let wel op de doorrijhoogte bij gebruik van de extra plankjes onder de helix.

Groeten,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 13133
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #333 Gepost op: 24 april 2021, 11:59:38 »
Heel mooie oplossing om de draadstangen en moeren zo weg te werken  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2117
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #334 Gepost op: 24 april 2021, 17:36:09 »
Zo. "snel" even de draadstangen vervangen door extra helixdragers waar de draadstangen in zitten. Hierdoor is er langs elke kant van de rails op de helix 3 cm extra vrij.
Snel is echter relatief : Rond half 1 zijn we begonnen, en omstreeks 5 uur was alles omgewisseld.
Gelukkig dus de hulp gehad van mijn wederhelft :



Ondanks dat ze vals blond is, wist ze toch een paar keer de bouten de verkeerde richting op te draaien  ;D
Maar dankzij haar hulp ging het boutjes losmaken, helix ondersteunen, meetlat vasthouden, boutjes vastmaken en heel de helix op de juiste hoogte afstellen toch een heel pak vlotter.

Het resultaat ben ik tevreden over :



Een kleine test met een paar Roco personenwagons bracht probleemloos op en neer rollen op de 2 sporen, zonder dat de wagons gevaarlijk in elkaars buurt kwamen in de bochten, of dat er een draadstang langs de wagon schuurde. Opdracht geslaagd denk ik zo. Een beetje een rotjobje geweest ( ik had er een 3 tal uur voor in gedachten, uiteindelijk zijn we daar dus vlotjes over gegaan ), maar het is gedaan, en we kunnen zeker zijn dat onze wagons zonder problemen van boven naar onder zullen kunnen rijden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3177
Re: Falkenheim
« Reactie #335 Gepost op: 24 april 2021, 17:44:18 »
Nou, ziet er weer goed uit, flinke vorderingen weer!

Nu tijd voor bier en sushi?
Groeten, Arjan

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1574
Re: Falkenheim
« Reactie #336 Gepost op: 24 april 2021, 20:18:37 »
Ziet er heel goed uit Bart!  (y)

Ook leuk om dit samen te hebben kunnen doen.

Nu heb even niets meer te zeuren  ;)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2117
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #337 Gepost op: 08 mei 2021, 15:59:07 »
Vandaag even een aanpassingkje moeten uitvoeren aan de onderbouw.

Deze morgen zag het stuk na de helix naar schaduwstation 3 er zo uit :



Zoals je ziet een stuk plaat van 1 meter op 1 meter ongeveer tussen het stuk van de helix en het andere deel van de baan.
Het spoor dat onder de helix door komt naar dit deel van de baan, splitst vrij snel achter de helix op in schaduwstation 3 :



Tevens moeten alle sporen op het smalle deel links op bovenstaande foto komen, om vervolgens terug samen te komen in 2 sporen en zo naar helix 2 te gaan.
Ieder genie ziet dat dat toch wat moeilijk gaat worden, of we gaan met hele scherpe bochten moeten gaan werken, en dat wil ik niet.

Dus voor de zekerheid maar de plaat van 1x1 meter eruit gehaald, en vervangen door eentje die 1x2 meter is.

Na een beetje zaagwerk en hulp van de assistente, lag de nieuwe plaat op zijn plek :



En zoals je kan zien : een boel meer plek ter beschikking om schaduwstation 3 in flauwe bogen over deze plaat mee te leggen en zo verder te gaan met de baan :



Volgende werk wordt dus schaduwstation 3 gaan uitleggen, kurk plakken en schaduwstation 3 dus vastleggen op de plaat.
Vermoed dat ik daar een 2 tal weken mee zoet ga zijn. Komende week niet veel tijd, toch niet in het begin van de week, maar wie weet dat het verlengd weekend wel wat extra vrije tijd meebrengt om hier wat aan te doen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2117
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #338 Gepost op: 09 mei 2021, 16:38:17 »
Vandaag snel even schaduwstation 3 provisoir uitgelegd :



Maar ik weet het niet goed.
Zoals je kan zien zijn de 5 linkse sporen zo ver mogelijk aan de linkse zijde van de baan gelegd, elk op 6 cm van elkaar ( hart-hart afstand ).
De 3 rechtse sporen nog niet. Het meest rechtse is het doorrijspoor.

Enerzijds heb ik het idee dat de manier waarop de 3 rechtse sporen liggen veel soepeler is, de straal van de bocht is zwakker, wat me beter lijkt.
Echter als ik alle 8 sporen zo ga leggen, is de plek tussen de sporen meer dan 6 cm hart-hart. En uiteindelijk moeten de 8 sporen links onderaan uitkomen, en vanaf daar wel allen 6 cm hart-hart afstand hebben.
Het is dus enerzijds mooier om ze vanaf het begin op de 6 cm hart-hart te leggen, maar dan worden mijn bochten dus wel feller/scherper.

Wat zouden jullie doen ?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1574
Re: Falkenheim
« Reactie #339 Gepost op: 09 mei 2021, 17:30:56 »
Het is schaduwstation, dus ik zou voor rijlengte gaan en iets krappere (standaard?) bocht gaan, met behoud van bedrijfszekerheid natuurlijk.

Plaat trouwens weghalen/inzagen voor het deel wat onbedekt blijft.

Groeten,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Edgy

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
    • Reichsbahn, periode 2d wereldoorlog
Re: Falkenheim
« Reactie #340 Gepost op: 09 mei 2021, 17:39:32 »
Had bijna in de oude situatie gepast  ;)

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Falkenheim
« Reactie #341 Gepost op: 09 mei 2021, 20:13:57 »
Het enige wat ik denk is; “hoe ga je er bij komen als daar achteraan een ontsporing plaats vind?”
Bedenk dat al die sporen er voor vol (kunnen) staan.

Had bijna in de oude situatie gepast  ;)

Sterker nog, dat zou ik doen. De oude situatie terugbouwen dus. De krapste bocht r=420 aanhouden en de rest er omheen.
Kom je iets te kort in dat hoekje, oplossen met een klein driehoekig plankje.
gr. Ed

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #342 Gepost op: 09 mei 2021, 20:51:41 »
Sluit me aan bij de vorige bevindingen.
In een schaduwstation moet die bocht niet groter zijn dan 60cm straal. Daar kan je rustig een bocht met een straal van 40cm wegleggen. Dat gaat echt niet het verschil maken voor je treinen, maar wel een enorm verschil in beschikbare lengte en benodigde plaats daarvoor. En alle sporen bij elkaar bundelen, alleen een eventuele keerbocht aan het andere eind kan wat breder liggen maar toch ook op R40cm.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
Re: Falkenheim
« Reactie #343 Gepost op: 09 mei 2021, 22:17:06 »
In schaduwstation is een radius van 40 cm geen probleem (bij mij is kleinste rocoline r3 (=420 mm). Niet krapper gaan wamt dat kan een probleem opleveren met langer meerassig materieel (met name stoomlocs).
En we stomen door....

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14892
Re: Falkenheim
« Reactie #344 Gepost op: 09 mei 2021, 23:08:38 »
Ik zou eerst gaan bepalen waar de krapste bocht moet komen. Wijder kan altijd.
Als je eerst de wijdste bocht legt kun je niet onbeperkt krapper gaan leggen.