Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103286 keer)

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Falkenheim
« Reactie #225 Gepost op: 15 februari 2021, 18:44:48 »
Ik zou 3 stukken maken inrij, midden en uitrij (De buitenste twee 30cm is een mooie maat denk ik, maar de uitrij langer voor meer stoplengte kan ook slim zijn), je kunt dan altijd nog midden en uitrij samenvoegen en dus toch 2 secties maken (maar 3 kan ook nog steeds), kwestie van draadjes anders aansluiten.
Groetjes Gert

Soest in H0

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #226 Gepost op: 15 februari 2021, 20:05:35 »
Hi Bart,

Heb op mijn baan alle blokken in schaduw station die maar een kant op bereden worden maar van 1 bezetmelder voorzien (dus gecombineerde in/stop melder. Motivatie:
-vorige blok vrijgeven wil je meestal toch pas doen als hele trein in het blok is (dus bij de stopmelder)
-ik rij op hele baan vrij rustig (hou persoonlijk niet van die rond sprintende treinen, ook al zou dat de schaal snelheid zijn) dus de 45 cm die ik gebruik als meldsectie heb ik voldoende uitloop om trien op tijd stil te zetten
-in schaduwstation station is alles uit het zicht en hoeft een trein dus niet af te remmen zodat hij visueel mooier stopt.
Werkt bij mij prima en met 18 opstelblokken in het schaduwstation scheelt het wel weer bedrading en melders (wat ik nu dus heb kunnen besteden aan airbrush setje  ;D)

Zichtbare deel gaat anders worden... op de vrije baan melder voor elk sein zodat de treinen reageren op seinbeeld (dus remmelder bij voorsein en stop/in melder bij hoofdsein). Stationssporen wil ik met de “rijden op positie” optie van iTrain gaan doen. Daar moet ik zelf nog wat mee gaan experimenteren maar dat zou in principe ook met 1 melder per stationsspoor kunnen (als ik het goed heb).

Maar ook hier geldt: bedenk even goed wat je eigen voorkeur is...

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Falkenheim
« Reactie #227 Gepost op: 15 februari 2021, 22:03:45 »
Voor een baan van dit formaat lopen de kosten aardig op. Reden genoeg om uit te zien naar mogelijkheden die (ook) prijstechnisch interessant zijn, zonder op functionaliteit in te leveren. Het Arcomora systeem met de Arloco bezetmelders is daar een goed voorbeeld van. Wel zelf in elkaar solderen, maar dat is best een leuk klusje. Een meldsectie extra kost je dan de kop niet.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #228 Gepost op: 15 februari 2021, 23:56:59 »
Hoi,

Ik heb een deel,van schaduwstation liggen op basis van 2 melders, pas dit ook toe in de helix, daar het eenrichtingsverkeer is....maw lange inrij detectie/melder en stop sectie van 28 cm (rij n) en op die manier heb je ook volle detectie over een blok.


Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #229 Gepost op: 20 februari 2021, 16:51:29 »
Zo, vandaag even tijd gehad om verder te doen.
Wat is er gebeurd ?
De gaten in de helix zijn geboord, draadstangen er in en even al vastgezet met boutjes en rondellen :



Zij die goed opletten zien dat er rechts van de helix een 4 tal draadstangen missen.
Dat klopt. Boven rechts Wacht ik nog even, aangezien daaronder ergens 2 sporen van de schaduwstations onder de helix doorgaan naar de andere kant van de baan.
Onder rechts moet ik kijken waar juist het einde van de helix boven gaat komen. Het kan dus nog zijn dat er hier een stukje van de helix afgezaagd moet worden, en dat willen we natuurlijk niet juist op het stuk waar we het laatste deel van de helix ondersteunen.
De laatste 4 stukken draadstang zullen dus pas gedaan worden als de helix wordt geplaatst en als ook de 2 andere sporen van de schaduwstations klaar liggen om verder onderdoor te leggen.

Dan hebben we ook nog wat kurk gesneden voor op de helix :



Eerst met papier een mal gemaakt van 10 cm breed, wat voldoende moet zijn om de 2 parallele sporen op de helix te ondersteunen.
En dan natuurlijk aftekenen op de rol kurk met zo weinig mogelijk afval. Redelijk gelukt.
Het volgende dat nu moet gebeuren is die stukken lijmen op de 2 delen van de helix waarna ook de sporen er op vastgezet kunnen worden.
De kurk voor het stijgspoor is ook klaar, net als de kurk voor onder het eerste deel van de schaduwstations, dus die zouden we ook ineens kunnen lijmen op de baan.
En dan zouden we stilletjesaan ook daar rails moeten kunnen leggen en hier en daar in de flexrails slijpen om de verschillende delen van de blokken te kunnen maken.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Falkenheim
« Reactie #230 Gepost op: 20 februari 2021, 19:59:16 »
Het is lastig om op een foto afmetingen te schatten, maar gevoelsmatig kunnen de draadstangen wel eens in de weg staan van uitzwaaiende 30cm rijtuigen. Heb je dat getest?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #231 Gepost op: 27 februari 2021, 15:02:59 »
Ja, zou normaal geen probleem mogen zijn Tom.

Vandaag wat kurk kunnen lijmen.

De eerste 3 stroken van het schaduwstation zijn gelijmd.
Dat is ongeveer ook 3 lopende meter kurk, dat nu klaarligt om de sporen op te leggen :



Ook de helix is zo goed als helemaal voorzien van zijn kurklaag :



Het linkse stuk niet helemaal : dat is waar ik moet kijken waar het rijbaan deel moet aansluiten, dus dat zal pas als die aansluiting gedaan wordt ok gekurkt worden.
Ook rechts is een deeltje niet gedaan, dat is waar de ene cirkel de andere gaat overlappen en nog aan elkaar moet vastgezet worden. Dat gaat dus pas gekurkt worden als de rails op de eerste cirkel vastgezet zijn, waarna de volgende cirkel erop gelegd wordt en aangesloten, dan even kurken, waarna ook daar de rails verder gelegd worden.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22188
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #232 Gepost op: 27 februari 2021, 17:47:54 »
Zoooo, dat zijn heel wat kurkstroken. Zeg maar gerust meters  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #233 Gepost op: 09 maart 2021, 20:24:27 »
Bart,

Vastgeplakt aan de kurk?  Ben wel benieuwd naar de voortgang :-)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #234 Gepost op: 10 maart 2021, 19:22:57 »
Nenee, niet vastgeplakt aan de kurk.
Paar drukke weken achter de rug : afgelopen weekend hadden we een wandelweekend in eigen land geboekt met lekkere sauna op de kamer ( af en toe moet je de wederhelft ook wat verwennen, want enkel mee laten helpen aan de treintjesbaan is naar het schijnt niet gelijk aan "in goede tijden en slechte tijden" :) ), en deze week zit ik met een audit op het werk ( en vorige week nog wat extra uren etc zitten doen om die audit goeed voor te bereiden ).
Dit weekend geven ze slecht weer, dus ik hoop dan even toch wat progressie te kunnen maken aan de baanbouw.

Ik hoop in elk geval dan het lange oprijdeel naar de helix vast te kunnen zetten op de baan. Dit inclusief de sporen daar op en de voeding van die sporen.
Als het heel vlotjes gaat zou ik met wat geluk ook een poging willen doen om de sporen van het schaduwstation definitief op hun plek te leggen, ook inclusief hun voedingaansluiting.
Echter ga ik dan ook ineens rekening moeten houden met de blokdetectie die ik dan ook al moet mee aanbrengen, en de gaten aan de wissels voor de ondervloerse wisselbediening. Van deze ondervloer wisselaandrijving (MP1) heb ik er al 30 gekocht, dus een groot deel van het schaduwstation ga ik al kunnen aansluiten.
Voor de bediening ga ik Z21 wisselbedieningen gebruiken, deze moet ik wel nog aanschaffen, maar de ondervloerse wisselomzetters kan ik dus al wel plaatsen.
Ook de Z21 blokdetectie moet ik nog aanschaffen, maar ik hoop ergens eens er een aantal gelijktijdig te kunnen aanschaffen aan een mooie prijs.

In elk geval hopelijk dit weekend een update.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2021, 10:42:48 door Falcon10 »

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #235 Gepost op: 10 maart 2021, 23:48:11 »
 (y) (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #236 Gepost op: 12 maart 2021, 14:07:57 »
Al even voorbereidend huiswerk gedaan voor morgen, ivm de bezetmelders.
Volgend schetsje gemaakt, dit adhv de Nspoor website :



Als ik het goed begrijp ga ik mijn bezetmelder in het schaduwstation zo moeten gaan aansluiten.

In gele tekst de verschillende blokken en delen er van :
B1.1 = blok 1 sectie 1, B1.2 = blok 1 sectie 2, B1.3 = blok 1 sectie 3
B5.1 = blok 5 sectie 1 etc etc.

De gele bolletjes zijn de verschillende plaatsen waar ik isoleerasjes tussen de sporen moet brengen, omde verschillende blokken en secties te scheiden ( lengte van de blokken is op dit schematje niet realistisch, maar is maar ter illustratie/verduidelijking ).

Als ik het goed begrijp moet je maar 1 kabel van de voeding ( de zwarte ) voorzien naar de rail die je niet onderbreekt door isoleerasjes ( nuja, in praktijk ga ik ook proberen om elke meter zo een zwarte aansluiting te voorzien, maar in wezen komen deze allemaal van dezelfde zwarte voeding ).
Van de voeding gaat er ook rechtstreeks een rode draad naar elke middensectie van elk blok ( dus naar B1.2, B2.2, B3.2, B4.2, .... )
Van dezelfde voeding gaat er ook rode draad naar de verschillende bezetmelders ( bezet 1, bezet 2 en bezet 3 ( heb gemakkelijkshalve 1 bezetmelder per blok genomen voor de duidelijkheid )).
Van die bezetmelder gaat er vervolgens een eigen ( op tekening ) groene draad naar de andere secties per blok. Dus naar B1.1 en B1.3 voor blok 1 en bezetmelder 1. Naar bezetmelder 2 gaan B2.1 en B2.3 enzovoort enzovoort .

Als ik het dan nog altijd juist heb, is op die manier de baan gevoed en opgedeeld in blokken met bezetmelders.

Nu het enige dat ik nog niet 100% zeker ben is hoe het met de wissels moet.
Ik had in elk geval al begrepen dat wissels nooit in een blok zitten/gedetecteerd zijn.
Via de zwarte kabel wordt de wisselstraat in elk geval op 1 rail al voorzien van spanning, maar op de andere rail nog niet.
Ik vermoed dat ik daar dan gewoon rode kabel vanuit de voeding naartoe breng ?
Maar ik meen iets te herineren dat er ook iets met een diodebrug ofzo wordt gezet op de wissels ? Is dit noodzakelijk in mijn geval ? Of is gewoon de rode kabel naar de andere rail van de wissels voldoende ?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Falkenheim
« Reactie #237 Gepost op: 12 maart 2021, 14:31:31 »
Hoi,

Audits, altijd lastig. Gelukkig ben ik nu vaker de auditor dan de auditee, scheelt een hoop stress.

Hopelijk ben je er goed doorheen gekomen. Welke business zit je?

Voor alle niet gedetrcteerde stukken wordt het aangeraden om een diodebrug te plaatsen ergens in de stroomkring.
Dit om de spanningval in je gedetecteerde stukken op te heffen. Effect is dat je melding eerder doorkomt.

Dit kun je op booster niveau doen, nadat je de rode draad hebt afgetakt naar je bezetmelders.

Wissels inderdaad ook aansluiten op de rode draad.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Falkenheim
« Reactie #238 Gepost op: 12 maart 2021, 14:42:21 »
Het is niet nodig om tussen de bezetmeldsecties een ongedetecteerde sectie te bouwen. De 1.2 etc. secties kunnen dus vervallen. Je kan nog verder vereenvoudigen door slechts één melder per spoor te gebruiken, maar dat wist je al dacht ik. In plaats van alle stopmelders zou je ook met éèn lichtsluisje kunnen werken, schuin over alle sporen heen. Genoeg te kiezen dus  ;)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #239 Gepost op: 12 maart 2021, 16:00:50 »
Heb besloten om 3 secties te doen per blok Tom.
Geen idee of ik ze effectief ga nodig hebben, maar voor de zekerheid ga ik het wel doen.

Maar inderdaad, alle middensecties zijn eigenlijk "ongedetecteerd".  Weet de rijsoftware ( iTrain, Koploper, ... ) dan wel dat daar een trein staat ? Of zou ik elke middensectie ook misschien best via een bezetmelder laten gaan ?

Ik zit in de IT business Jelmer ( manusje van alles dus  ::) ), momenteel meer specifiek op Proces Cybersecurity. Volop bezig met het implementeren hiervan op een chemische fabriek. En ondertussen de verschillende netwerken en servers beheren, updaten, patching etc. En tussen de soep en pataten nog wat projecten om nieuwe proces systemen te implementeren en compliant maken met de nieuwe cybersecurity regels.

Ik begrijp uit je reactie dat een diodebrug niet verplicht is ? Maar dus wel aangeraden is om snellere detectie te krijgen ?

Begrijp ik dan ook goed dat de voeding voor de bezetmelders niet de rijbaanvoeding is met het digitale signaal dat de treinen doet rijden en dus een aparte voeding is ?
Dacht dat ik stilletjesaan heel dat gedoe begon te begrijpen, maar ben momenteel precies weer verder van huis.