Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103314 keer)

modelattic

  • Gast
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2020, 10:47:25 »
Falk-Finckenstein  ;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2020, 10:52:09 »
Je maakt er echt een FaBel van.  ;D 
Fa van Falcon, Bel van Belg.

Maar heb je een achternaam die op de een of andere manier te verduitsen valt? Of kun je iets met de namen van familieleden, kinderen?
Waarom laat je het niet bij Falken?


Aanvulling: het beroep valkenier is in het Duits Falkner. Kun je daar iets mee?  Bijv. Falknerstadt, Falknerheim.
Soms kan een stad iets speciaals hebben, zoals op deze bordjes
https://de.wikipedia.org/wiki/Gemeinde_(Deutschland)#/media/Datei:Unistadt_erlangen.jpg
https://de.wikipedia.org/wiki/Gemeinde_(Deutschland)#/media/Datei:AB1.JPG



« Laatst bewerkt op: 24 februari 2020, 12:12:36 door Jeronimos »
Jeroen

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2020, 12:44:01 »
Zeker niet Basjuh maar ik doel op te veel ambitie. Verder is mijn suggestie oprecht bedoeld en als altijd hoeft iemand met een tip niets te doen. ;)
Ik snap je punt Ben :)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2020, 18:17:33 »
Wat zou je zeggen van Finckenstein  ;D


Iets zegt me dat die Finck toch iets anders is  ;D
Misschien een idee voor een klein gehuchtje op jouw baan Wim ?

Nee Jeroen, men achternaam is niet echt te verduitsen. Het enige dat dan in de buurt zou komen is een duitsklinkende vloek, a la : Verdamft.
Kinderen hebben we ook niet, dus daar kunnen we ook niets mee.

We gaan het even wat laten bezinken, en ook aan de wederhelft eens vragen of zij iets in gedachten heeft of een voorkeur voor de reeds genoemde namen. Uiteindelijk doet zij voor een deel de aankleding van de baan mee, dus wie weet komt er iets geniaals uit haar hersenkronkels.

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2020, 19:41:13 »
Hoi Dennis,

De kans is groot dat de rails een combinatie van Roco en Piko A-gleis wordt.
Roco voor het visuele rij gedeelte. Ze hebben zowel korte wissels van 15° als mooie lange van 10°, net als lange rechte vaste rails van 90 cm als flexrail en ook verschillende soorten kruiswissels etc. Vindt ze ook best mooi qua uiterlijk.
De schaduwstations zullen Piko A-gleis worden. Iets goedkoper, dat daar allemaal korte wissels komen vind ik niet erg en zelfs ideaal voor langere parkeervakken in de schaduwstations te krijgen. Tevens zijn er overgangstukken beschikbaar tussen Piko A-Gleis en Roco.


Cool, goed om te horen dat j e er al over na hebt gedacht, stiekem had ik dat ook al een beetje verwacht;)

Groet Dennis
Groeten Dennis

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #20 Gepost op: 24 februari 2020, 22:00:50 »
Tja, de afgelopen jaren al wat onderzoekswerk gedaan.
Heb ook nog getwijfeld over Peco, maar die verschillende code83, code 100 etc dingen. Enerzijds te diepgaand naar men zin. Wil eigenlijk gewoon dat als ik in een winkel of beurs ben en ik zie het merk liggen dat ik enkel maar moet letten op : "er zit reeds namaak balastbed op of niet" en "het heeft koperkleurige rails of zilverkleurige" waarmee je zeker bent dat je steeds het juiste bij hebt.

Daarnet de wederhelft de verschillende stadsnamen laten zien.
Het gaat momenteel nog tussen 3 namen, zijnde : Falkstadt, Falkenau en Falkenheim.
Wordt nog vervolgd.

Komende paar dagen geen tijd voor de baan, de 3 hoogte testbakken zal dus ten vroegste iets voor donderdag zijn.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2020, 22:17:49 »
Mooie ruimte en ben dan ook benieuwd naar wat het baanplan straks gaat worden.

En wat de grote betreft: lekker doen wat je zelf wilt. Als je snel klaar wilt zijn dan zou ik het klein houden maar ach... als je geen haast hebt en deze ruimte waarom dan ook niet groots uitpakken.
Ik heb voor mijn eigen baan ook ruim de tijd gepland. Ik zie over 5 jaar wel hoe ver ik ben  ;D

Succes met plannen  (y)

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2020, 17:36:31 »
Ik volg hier ook, en wat de naam betreft zou ik zeggen: keep it simple

Falconstien(en)

Falcon10 is de nickname en het is Falcon's 10 zijn 10 meter lange baan. = Falconstien of falconstienen

Wel een prachtige ruimte om mee te vertrekken zeg, good luck! (y)
Met spoorse Groeten, Karl

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2020, 18:26:00 »
Damn, das eigenlijk zo gek nog niet Mardig !
Ga ik eens nachtje over slapen.

Vandaag even tijd gehad om snel de testmodules in elkaar te flansen met de verschillende hoogtes.
Het resthout dat ik had liggen had een lengte van 3,20 meter, wat resulteerde in modules van 3,2m bij 80 cm ongeveer.
Dat zag er dan ongeveer zo uit in de testen :

Testhoogte 80 cm :


Was eigenlijk net te klein.

Testhoogte 90 cm :


Qua beeld niet veel verschil met 80 cm, maar de volgende foto maakt al wat duidelijk :


Al zittend op men kont komt enkel men haarkruin net boven het oppervlak uit. Zou ik mee kunnen leven, ook er naast staand voelde best wel ok.

Testhoogte 100 cm :


Ook niet veel verschil qua beeld, maar ook daar hebben we weer een selfie bij van opzij :


Was inderdaad goed. Moest men hoofd niet echt intrekken, al moet ik toegeven als ik er naast stond en deed alsof ik bovenop de baan aan het werken was, vond ik het precies toch ietsie te hoog. Daar aan denkend, zonet het kookeiland beneden in de keuken even gemeten, dat is 92 cm hoog, en is eigenlijk ideaal om op te werken heb ik het idee.
Komend weekend eens een iets kleinere testmodule maken op die hoogte en eens kijken of dat iets is, eventueel ook even met een testplaat bovenop, en misschien ook al even kijken of we 1 of 2 schaduwstations er tussen kunnen stompen om te kijken of dat werkbaar is of niet.

Even verder gaand op de hoogte van 1 meter, als we deze vlak naast het schuine dak zetten, dan komen we tot het volgende :


Beetje plek tussen de radiator, een goede 15 cm, wat voldoende is voor de warmte, maar dan staat de baan natuurlijk vlak tegen het schuine dak, niet praktisch als je bv achteraan een treinspoor zou zetten, of huisjes van 20-30 cm hoogte ofzo.
Als we daar een beetje rekening mee houden, en zo een beetje de natte vinger gebruiken naar gissen en een meter bijnemen, dan kwam ik op volgend resultaat :



Op ongeveer 60 cm van de zijkant, hebben we een vrije hoogte van 40 cm.
Dat lijkt me al een leuke hoogte om op de zogezegde achterkant van de baan te hebben als vrije ruimte tot schuin plafond, en bijkomend, dan hebben we dus een afstand van 60 cm tussen het schuine dak en de achterkant van de baan, waardoor we toch ook op een ietsie normale manier achter de baan kunnen om eventueel vandaar ook aan bepaalde zaken te kunnen werken.
Of om bv op het achterste spoor in het schaduwstation ook aan een ontspoorde wagon te kunnen etc.
Wil natuurlijk ook zeggen dat de breedte van de ganse baan met 1,20 meter ook zou minderen, wat de breedte op 4,8 meter zou brengen. Enerzijds spijtig, maar volgens mij ook geen drama, er zal in elk geval nog steeds een trein van ongeveer 2,5 meter in volle lengte zichtbaar zijn.

De slimerikken onder ons hebben ondertussen al door dat de baan in een U of O vorm zal tevoorschijn komen. Met de breedte en ruimte die ik ter beschikking heb, zou het ook kunnen dat ik voor een soort E-vorm van baan ga gaan. In principe kan ik dat zelfs aan de 2 zijkanten van de baan. Biedt natuurlijk opties voor mogelijkheden, maar we zien wel waar we naartoe gaan.
De initiele frames zullen in elk geval alleen maar U of O-vorm hebben, omdat daar de schaduwstations bij in verwerkt worden.
En ook zoals enkelen al aangaven : aangezien er veel ruimte is, het een groot project wordt, niet te gek ineens doen, anders komt het misschien nooit klaar.
An sich vermoed ik dat de ruwbouw onder de baan vrij snel kan gebouwd zijn, net als het leggen van de schaduwstations. De aansluitingen voor de verschillende digitale blokken etc, zal een ander paar mouwen worden. We zien wel hoe of wat. Ik wil me in elk geval niet laten verrassen.
Plan is allvast om komend weekend al een boel Piko A-gleis wissels te gaan bestellen voor de schaduwstations, zodat als de frames staan, deze vrij snel gelegd kunnen worden, waarna het kabel en bijhorend elektriciteitswerk hiervoor kan gedaan worden. Angst heb ik er niet voor, enige waar ik wel bang voor ben, is dat ik nog geen ervaring heb met digitale blokken, bezetmelders en digitale wisselaansturingen, maar de nproject website heeft eigenlijk een geweldig duidelijke uitleg voor de basis daarvan ( vindt je hier btw : https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/digitaal-dcc-en-decoders ).
Wordt dus verder vervolgd !

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2020, 20:34:47 »
Ondertussen trouwens zitten kijken naar de bochten van Piko A-gleis en Roco Line, welke zullen gebruikt worden op de baan.
De schaduwstations worden Piko, en de zichtbare rijbaan Roco.
Bedoeling is om zeker in het zichtbare deel veel met flexrails te werken voor bochten, maar soms is het handiger om de vaste radius bochten te nemen, en zeker in het schaduwstation, en dat met name de helixen om er in en uit te rijden.
En daar viel toch een bijzonder verschil op tussen beiden :

Piko A-gleis :

R1 Bogen 30°, r = 360,00 mm
R2 Bogen 30°, r = 421,88 mm
R3 Bogen 30°, r = 483,75 mm
R4 Bogen 30°, r = 545,63 mm

Roco Line :

R2 Bogen 30˚, r= 358 mm
R3 Bogen 30˚, r= 419,6 mm
R4 Bogen 30˚, r= 481,2 mm
R5 Bogen 30˚, r= 542,8 mm
R6 Bogen 30˚, r= 604,4 mm

De oplettende lezer ziet reeds het "probleem" :

Piko R1 = Roco R2
Piko R2 = Roco R3
....

In principe niet echt een probleem, ware het niet dat een boel (stoom)lokomotieven dezer dagen een minimum straat R3 wensen.
Een Roco lok met die eis, zou dus eigenlijk nog perfect over een Piko R2 moeten kunnen.
Ik vermoed dat de R nummers bij Piko gebaseerd zijn op het principe : onze kleinste straal = R1
En dat Roco uitgegaan is van één of andere NEM norm, en hun kleinste straal hier eigenlijk gelijk is aan de R2 NEM norm ( als dat bestaat, nog niet achter gezocht ).

Anyway, losstaand van deze kleine "rariteit", en het feit dat ik dus eigenlijk liefst minimum Roco R3 wil in men bochten.
Dit wil ook zeggen dat de breedte van de baan minstens R4 ( helix ingaand en uitgaand spoor ) 545,63 x 2 moet zijn, wat dus eigenlijk neerkomt op ongeveer 110 cm.
Enerzijds niet echt een probleem, maar velen raden aan om de baan nooit dieper dan 70-80 cm te maken ivm bereikbaarheid van de baan achteraan.
110 cm wil dus zeggen : 30 cm meer.
Moet ik eens even over nadenken. Op zich is het naturlijk leuker als je baan dieper is, kan je er meer op zetten, dieptewerking beter verwezenlijk etc, maar brengt natuurlijk ook extra kosten mee ivm meer materiaal nodig om af te werken enz. En natuurlijk ook de eventueel moeilijkere bereikbaarheid van het achterste stuk van de baan.
Nu lijkt het er wel op dat ik zoals in men vorige post geschreven dat ik achter de baan 60 cm ruimte ga hebben, dus dan zou heel dit "probleem" eigenlijk komen te vervallen.
Misschien ook handig om dit dit weekend even uit te testen met het testframe dat ik ga maken.
Tot daar dit pleidooi !  ;D

Nog voor de geinteresseerden, de links naar de pdfs van Roco en Piko van hun railinformatie ( radiusen, wissels, toebehoren etc ) :

https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=1&vw_name=download&vw_id=3125
https://www.roco.cc/uploads/service/downloads/81229_Rocoline_de.pdf

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3843
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2020, 22:43:53 »
Ik heb de R5 van Roco als kleinste bocht.
Dit omdat de VelaroD deze nodig heeft met de extra kappen bij de draaistellen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #26 Gepost op: 28 februari 2020, 06:44:34 »
Ik heb de R5 van Roco als kleinste bocht.
Dit omdat de VelaroD deze nodig heeft met de extra kappen bij de draaistellen.

Hoi Dave.
Bedankt voor die opmerking.
Wil dus zeggen in een helix dat jij zowel R5 als R6 hebt, en de diameter van je helix minstens 120 cm is ?

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3843
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #27 Gepost op: 28 februari 2020, 07:53:46 »
Alleen R5 want ik heb enkelspoor naar t schaduwstation.
En ik heb geen helix, maar een lange helling.
Maar de bochten zijn inderdaad iets van 120 cm.

In mijn eerste idee wilde ik R3 gebruiken en helixen, het is dus veranderd  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #28 Gepost op: 28 februari 2020, 09:54:42 »
OK, duidelijk.
Als ik trouwens naar jou draadje kijk, lijkt het alsof jij ook de volledige diepte van je baan (zoiets van 120 cm) gebruikt, gelijk aan de doorsnede van je R5 om naar het schaduwstation te gaan ?
Niet teveel problemen mee om het uiteinde van de baan te bereiken ?

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #29 Gepost op: 28 februari 2020, 09:58:45 »
10.5 meter op 6 meter , waarom ga je dan gebruik maken van schaduwstations , om al je mooie en dure samenstellingen uit het zicht te zetten?
En een helix is mooi als je plaatsgebrek hebt of als je echt serieuze hoogteverschillen wil gaan maken om tussen de bergen te gaan rijden , maar ik lees dat je met mooie lange treinen wil gaan rijden , denk er dan aan dat je locs het redelijk zwaar gaan hebben als je een lange sleep over een helix naar boven gaat laten rijden.

Ik heb gebruik gemaakt van " zichtbare" schaduwstations , zeg eigenlijk maar gewoon opstelbundels maar die volledig apart liggen t.o.v de paradebaan , dan kan ik daar mijn treinen zetten en ondertussen nog genieten van al dat moois.

Ik weet dat een sporenplan maken ontzettend moeilijk is , ikzelf ben 4x helemaal opnieuw begonnen , op papier of in je hoofd is het allemaal knap tot je gaat beginnen , je loopt soms toch behoorlijk te vloeken , maar als je dan éénmaal een sporenplan hebt waar je helemaal tevreden van bent , dan kan de fun beginnen.

Ik blijf je hier zeker volgen en nog veel succes.... ;)