Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 23:38:12
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Huup
Vandaag om 23:21:01
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door mdjr78
Vandaag om 23:09:13
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door mDDM
Vandaag om 23:05:32
ESU LokPilot v5, waar zijn roze en turquoise draden voor? door luutjelewis
Vandaag om 23:05:19
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 22:43:30
Fleischmann 1306 probeersels door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:30:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:26:38
Lima TEE SNCF X2780: tandwielprobleem? door MOVisser
Vandaag om 22:25:57
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 22:25:01
Gezocht: tekening IRM, om 3D print te maken. door Twanvuurens
Vandaag om 22:20:23
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:11:23
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door bask185
Vandaag om 21:59:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Falcon10
Vandaag om 21:54:08
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 21:49:16
Raadplaatje door BartvD
Vandaag om 21:41:28
19 Toen door mDDM
Vandaag om 21:21:12
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 20:35:18
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:22:27
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door 3dbuildr
Vandaag om 20:20:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 20:15:15
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:22:17
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 19:17:05
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models door Fritsprt
Vandaag om 19:12:08
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door MOVisser
Vandaag om 19:07:34
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
Vandaag om 19:04:34
Artitec CSA-1, stadsbus door MOVisser
Vandaag om 19:04:25
Martin's geknoei met groen.. door lokloods
Vandaag om 18:08:40
Breedte divers Nederlands H0 materieel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:48:26
Bahnstrecke 5867 door Sikje248
Vandaag om 17:20:36
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 10849 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
    • Altwied im Westerwald
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #30 Gepost op: 28 februari 2020, 12:16:52 »
Daarnet de wederhelft de verschillende stadsnamen laten zien.
Het gaat momenteel nog tussen 3 namen, zijnde : Falkstadt, Falkenau en Falkenheim.

Om de keuze nog wat lastiger te maken ;)

Hier zijn nog enkele andere typisch Duitse uitgangen van plaatsnamen:

-tal
-feld(en)
-bach
-ach
-hall
-ingen
-ried
-weiler
-hofen
-hausen
-wangen
-stetten
-hofen
-hardt
-hausen
-kirchen
-wind
-stein
-bergen
-ich

Falken... am .... (riviernaam)

Sommige uitgangen zijn typisch voor een bepaalde streek in (Zuid) Duitsland, dus mocht je een bepaalde streek in gedachten hebben, dan kun je dat ook nog meenemen in de keuze. Je kunt het natuurlijk ook gewoon compleet negeren en iets kiezen wat je gewoon leuk vindt :)
Succes!

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #31 Gepost op: 28 februari 2020, 13:33:02 »
OK, duidelijk.
Als ik trouwens naar jou draadje kijk, lijkt het alsof jij ook de volledige diepte van je baan (zoiets van 120 cm) gebruikt, gelijk aan de doorsnede van je R5 om naar het schaduwstation te gaan ?
Niet teveel problemen mee om het uiteinde van de baan te bereiken ?

1: ik heb hele lange armen. ;D
2: ik kan er vanuit de achterkant nog wel bij.
3: de stad zelf wordt minder diep.

Maar het blijft keuzes maken hoor.
Ik heb bijvoorbeeld het schuine dak en die ene spant onderschat aan ruimte wat ze innemen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #32 Gepost op: 28 februari 2020, 13:58:13 »
Daarnet de wederhelft de verschillende stadsnamen laten zien.
Het gaat momenteel nog tussen 3 namen, zijnde : Falkstadt, Falkenau en Falkenheim.
Wordt nog vervolgd.
Falkenhayn is ook wel een aardige, dacht ik zo.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #33 Gepost op: 28 februari 2020, 14:44:26 »
Falkenfels?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2020, 16:10:59 door St00mboy »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1827
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #34 Gepost op: 28 februari 2020, 17:53:54 »
Daar valt je mond toch van open hoor Wim  :o
Maar geniaal. En ik denken dat ik er bijna uit was, kan ik opnieuw beginnen :)
Er is hier toch iets speciaal op dit forum met mensen die Wim noemen  ;D

Heb trouwens snel even een schetsje gemaakt, uitgaande van de baan heel de zolder rond, 60 cm van de schuine dakzijden afblijvend, en dus 120 cm breed.
Dat zou ongeveer zoiets moeten geven qua baan ( in het blauw ) :



Op zich leuk, maar ook niet spannend. Natuurlijk geeft de 120 cm breedte wel een beetje een vertekend beeld.
Misschien eens nadenken om enkel aan de 2 "einden" van de baan naast de trap de 120 cm breedte nemen voor het de draai naar de schaduwstations, en vervolgens reduceren naar breedte 60 of 70. Waardoor tussen beide schuine zijdes meer plek vrijkomt, om in het midden eigenlijk ook nog een stuk baan te kunnen leggen.
Eens kijken of ik dat straks nog even uitgetekend krijg.

Erwin : bedankt voor je opmerking betreffende zichtbare schaduwstations, maar dat zegt me zelf minder. Ik vind een soort opstelsporen wel mooi voor een aantal passagierstreinstelletjes a la Lint, Flirt en de oude BR 6xx'en, maar om er hele treinen op te stellen zou me eerder storen.
Je opmerking deed me er wel aan denken dat ipv een helix ik ook zou kunnen werken met een hellend vlak naar beneden naar het niveau onder de zichtbare baan zelf. Daar waar je met de helix maar een lengte van 120 cm in geval van R6 nodig hebt, wordt dit natuurlijk wel langer als je een lang recht stuk wil doen. Uitgaand van 3 cm/meter, en we willen pak 15 cm zakken naar ons -1 niveau, is de lengte 5 meter. Daartegenover staat wel, dat voor die ganse lengte je maar 15 cm diepte nodig hebt, waar dit bij de helix ook weer 120 cm is.
Reden tot nadenken.  :D

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1827
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #35 Gepost op: 28 februari 2020, 18:52:56 »
Als de vrouw fritjes halen is, vliegt de tijd, maar heb je dus extra tijd om even verder te painten.

Variant 2 geeft dit als resultaat :



Links van de trap heb ik de breedte op 120 cm gehouden, net als de zijkanten waar we geen rekening moeten houden met het schuine dak.
Aan de lange rechte zijd rechts van de trap, en onderaan, hebben we dus een goede 60 cm speling tussen het schuine dak en de baan, en vervolgens een baanbreedte van 60 a 70 cm, wat ervoor zorgt dat we een extra lang stuk tot de schoorsteen kunnen maken van eveneens ongeveer 60 a 70 cm breed en ongeveer 6 meter vanaf de baan aan de zijkant.
Het geeft direct wel wat interessante mogelijkheden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3879
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #36 Gepost op: 28 februari 2020, 19:05:49 »

Reden tot nadenken.  :D


Nog meer reden tot nadenken: 15cm tussen nivo 0 en -1 is te weinig, maak er maar tenminste 25cm van. Dat kan prima met een helix als deze:





Wat je ziet is Piko A boogstraal R3/R4 en de helling is ongeveer 2,4%.

En 120cm is breed, errug breed. En in de hoeken is het zelfs nog meer. Je gaat er niet bij kunnen tenzij je op je baantje wilt klimmen.....  ;)

Gr, Ben.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2020, 19:10:08 »
Afgezien van de bochten bij de trap zou ik die 120cm diepte vergeten. Dat is niet werkbaar als je van één zijde toegang hebt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
    • Altwied im Westerwald
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2020, 21:30:30 »
Daar valt je mond toch van open hoor Wim  :o
Maar geniaal. En ik denken dat ik er bijna uit was, kan ik opnieuw beginnen :)
Sorry... ;)

Er is hier toch iets speciaal op dit forum met mensen die Wim noemen  ;D
We zijn inderdaad een slag apart...  ;D

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1827
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #39 Gepost op: 28 februari 2020, 22:40:22 »
Ja, begrijp jullie dat die 120 cm niet echt werkbaar is tenzij aan 2 kanten bereikbaar.

Dus we hebben schema 3 voor de TV wat aangepast :



Langs de zijkanten tegen de muur is de baan nu naar 70 a 80 cm gezet.
Het stuk in het midden van de zolder heb ik wel naar 120 cm gebracht, aangezien toch langs 2 kanten bereikbaar.
Hoeken hier en daar wat bijgeschuind, wat makkelijker is als er bochten komen op die stukken.
Het is niet definitief, als bepaalde bijgeschuinde stukken niet nodig zijn, kunnen het terug gewone rechte hoeken worden, maar het begint op een goede richting te lijken waar ik naartoe zou kunnen/willen gaan.
Het stuk aan de technische installatie rechts is nog wel een vraagteken dat nog wat verfijning nodig zal hebben, want de 2 panelen die nu eigenlijk door de baan bedekt worden zijn afneembare panelen om daar in te raken ( staat oa de ventilatieunit van de woning, zekeringkast en watercollector ).

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #40 Gepost op: 28 februari 2020, 22:58:33 »
Mooie ruimte en leuk plan.
Ik denk dat het nog beter wordt als je de looppaden - en dus de randen van de modules niet kaarsrecht maakt.

Bijvoorbeeld zoiets (bron youtube mpeterll)

Dus ter hoogte van het einde van je eiland in het midden 'dikker' worden en dan op die plek langs de wanden wat smaller worden.

Wat ik ook leuk vindt is dat mpeterll op dat middeneiland nog een 'divider' / achtergrond in de lengte gezet heeft. Dit is de zwarte lijn tussen de sporen. Dat heeft twee voordelen :
1) je kunt niet in 1 keer de baan overzien - daardoor lijkt hij groter. en
2) je krijg meer functionele rijlengte (aan de ene kant heen, aan de andere kant terug)

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2901
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #41 Gepost op: 29 februari 2020, 08:19:32 »
Qua namen is ontzettend veel geroepen, zat nog wel te denken aan de toevoeging "Bad" zodat je bijvoorbeeld (a la Bad Schandau) "Bad Falkenau" krijgt. Dat is weer te herleiden naar het Engels "Bad Falcon" en dat herleid je weer naar het Nederlands "slechtvalk" > In het geval je van vogels houdt.

Voor het geval je het nog niet had gedaan: Overweeg of je boven het trapgat een brug kunt leggen waar je onderdoor kunt lopen, het zal je rijmogelijkheden doen toenemen. Bij mijn vorige baan in Emmerich was de hoofdbaan hoger aangelegd om meer ruimte te krijgen:





Met mijn lengte was het nog steeds kruipen overigens ;-)
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2020, 08:21:32 door Arjan6511 »
Groeten, Arjan

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1827
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #42 Gepost op: 29 februari 2020, 12:53:25 »
Had in het verleden inderdaad al baanplannen gezien met zulke afrondingen Remco.
Het is iets waar ik over twijfel om ook toe te passen. Het maakt het geheel altijd iets minder "gemaakt".
Ook de dividerplaat om had ik al eens zien voorbijkomen op een baanplan, en biedt zeker interressante mogelijkheden.

De brug over het trapgat is ook een idee. Daar speelde ik al lang mee, maar is iets wat ik niet 100% zeker van ben.
Uiteindelijk is het gat een goede 90 cm breed. Nu niet dat dat onhaalbaar is ( men huidige brug waar ik nog aan zit te werken is ongeveer 120 cm ), maar met een trapgat eronder voel ik me er toch wat onzekerder bij als er iets over rijdt en heel de boel dondert naar beneden.
Ook kan je daar niet "gewoon" landschap maken, dus het is een beetje door het ijle dat je rijdt.
Ik hou hem zeker in het achterhoofd, het is nog niet afgeschreven, maar het is toch eentje wat niet noodzakelijk moet van me.

Zonet snel even naar de lokale treinboer gereden om wat Piko A-Gleis wissels te halen, zodat ik al wat kan beginnen passen met afmetingen ivm breedte van het schaduwstation.
Spijtig genoeg had hij er niet voldoende in stock, net als R6 bochten. Volgende week is het Houten, in principe stond deze editie niet op men planning, maar misschien toch maar even rijden om wat rails in te slaan en eventu nog wat ander spul.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19973
    • Pagina van klaas
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #43 Gepost op: 29 februari 2020, 13:06:09 »
Jouw trapgat heeft de ideale positie om er een brug over te leggen. Maar dan niet een modelbrug, maar een soort goot die je zo dicht mogelijk tegen het dak aan legt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #44 Gepost op: 29 februari 2020, 14:49:15 »
Ik heb ook een trapgat brug, zo strak langs de kant dat het eigenlijk niet in de weg zit.


Hij is wel úitschroefbaar' gemaakt voor het geval er een nieuwe wasmachine of droger naar boven getild moet gaan worden. Met het gewone lopen op de trap zit hij niet in de weg.

Ik heb al 2 jaar het idee om er een 'stalen' halfhoge wand op te zetten, zeg maar zoiets als
Maar kennelijk gebeurd dat dempen van de put pas als het kalf verdronken is  ;D

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)