Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 18151 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #45 Gepost op: 13 januari 2020, 21:51:58 »
Zoals de Grote filosoof Daniël Lohues zo mooi zei:

Angst is mar veur eben, spiet is veur altied.
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #46 Gepost op: 13 januari 2020, 22:06:34 »
 ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #47 Gepost op: 13 januari 2020, 22:37:55 »
( Voor anderen die willen beginnen met bouwen van een baan; voor spaanplaat geldt hetzelfde.)
MDF is feitelijk ook spaanplaat. Alleen fijner van structuur en zwaarder geperst. Maar het principe is hetzelfde.

Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #48 Gepost op: 14 januari 2020, 07:39:00 »
Beste Luc2000,

Het is zoals Hendrik Jan al zegt in andere woorden: De tafel is het fundament van uw baan. Ook al bent u ervan overtuigd, dat u nooit op uw baan hoeft te gaan zitten of staan, Murphy's law bewijst het tegendeel. Bouw een tafel, die hiervoor domweg geschikt is.
Een lattenframe met een raster van 600 x 600 of 500 x 500 mm is daarvoor uitermate geschikt. latten van 18-20 mm dik en 80 mm breed werkt al goed bij een overspanning van 2 m.
Als dekplaat kan populieren multiplex 18 of 22 mm (wat maar het goedkoopst is) uitstekend.
Op het 1 rail meer forum kwam ik deze persoon tegen, die zelfs een staalconstructie gebruikt.
Er zijn dus meerdere mogelijkheden.
U heeft een erg mooie ruimte tot uw beschikking, in mijn ogen deze investering waard.
Tip: u heeft nu vier segmenten getekend voor uw baan. Maak evenzoveel frames. Mocht er iets moeten veranderen dan kan er zo een framedeel worden gedaan en hoeft niet de hele tafel.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #49 Gepost op: 14 januari 2020, 09:40:44 »
Hoi Luc,

Als je later toch nog problemen krijgt met je MDF als de baan in een vergevorderd stadium is heb je echt een probleem. Dus gewoon wegdonderen en triplex kopen. Anders krijg je later spijt dat je door bent gegaan met die waardeloze rommel.

Om te kunnen werken met water houtlijm mix om groen en ballast te lijmen moet je MDF ook in een paar flinke lagen verf zetten.

Doorhangen is al een probleem en opzwellen door vocht is het tweede probleem. Ik koop geen snipper MDF meer.

MDF gebruiken voor een spoorbaan is vragen om ellende. ( Voor anderen die willen beginnen met bouwen van een baan; voor spaanplaat geldt hetzelfde.) Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Vriendelijke groet Ruud B.

Wat een onzin, Jij kunt die ervaring natuurlijk hebben, en het is je goed recht om geen MDF te gebruiken. Maar gebruik het zelf al jaren, met een goed raamwerk er onder heb je weinig problemen. En ja, we zitten bij ons thuis ook gewoon op de baan als dat nodig is.
Ook wat betreft verven of ballasten heb ik geen problemen. Gebruik gewoon waterbasis verf direct op de platen, en dat werkt prima.
Het materiaal is zachte genoeg om er met de hand spijkertjes in te drukken om rails of andere zaken (tijdelijk) vast te zetten.

En wat betreft gezondheid, zal allemaal ook nog wel mee vallen. Als het echt zo gevaarlijk was dan was het al lang uit de handel genomen.

Je het zwelt op als je het goed nat maakt, of heel lang in een vochtige ruimte laat staan. Maar bij je treinbaan moet je het toch niet te vochtig hebben, kunnen meer zaken niet zo goed tegen. En het is natuurlijk ook niet de bedoeling om een emmer water over je platen leeg te gooien.
Pas een klein stukje plaat bij moeten voegen, gebruik 12mm dik. Had nog een stukje staan, maar die had intussen 1.5 jaar in een vochtige omgeving gestaan en was inderdaad 1mm dikker geworden dan de plaat die ik al had liggen.

Als je liever wat anders gebruikt mag dat natuurlijk best. En ander materiaal zal best voordelen hebben, en het ene materiaal zal beter zijn dan het andere materiaal. Maar zo overdreven erg is het nu ook weer niet hoor. Heb nog nooit spijt gehad van het gebruik van de MDF platen. En ook nooit problemen mee gehad met doorhangen of opzwellen.
Dus als je ze hebt, en je het goed doet zijn ze prima te gebruiken, maar wel een goed frame er onder, niet alleen een poot op de hoek (maar dat moet je met andere platen ook niet doen)

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #50 Gepost op: 14 januari 2020, 12:59:36 »
Als dekplaat kan populieren multiplex 18 of 22 mm (wat maar het goedkoopst is) uitstekend.
Waarom toch van die onmeunig dikke platen? 12mm is dik zat.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #51 Gepost op: 14 januari 2020, 14:19:18 »
MDF of populieren, een raamwerk is noodzakelijk....duidelijk ;)

Dan loop ik tegen een paar praktische vragen aan:

- wat is de gewenste maat van de "hoogkant" (bij MDF en triplex)? Soms lees is 4 cm, soms 8 cm. Met 8 cm verlies je natuurlijk weer werkruimte onder de plaat.

- ik wil onder mijn emplacement met veel wissels (breedte 65 cm) liever geen steunbalk in de lenterichting. De kans dat dit gaat conflicteren met bijvoorbeeld de locatie van de wissels (aandrijving) of seinen wordt dan wel heel groot. Dan zou ik uitkomen op een raster van 70x60cm. Valt dit nog binnen de marge van stevigheid?

- hoe gaan jullie om met bedrading? Door het raster heen, of eronder door?


Heb overigens met een vlakke lat de doorbuiging van de breedste MDF plank (18mm, 77 cm) bekeken. Met alleen ondersteuning via de wand en een poot (zoals op schema) geen mm doorbuiging... Is MDF in de basis qua doorbuiging steviger dan triplex? Dat zou dan pleiten voor MDF, omdat ik dan alleen versteviging in de lengte nodig heb (U profiel).

Uiteindelijk wordt deze breedste plank ongeveer 15cm breder, maar kan me niet voorstellen dat de plaat dan wel opeens in de breedte gaat doorbuigen. Zeker niet als de poot op dezelfde plaats blijft staan.

Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #52 Gepost op: 14 januari 2020, 21:16:32 »
Over MDF:
- Ik heb nog even de zaak via het (g)orakel opgezocht en BR-59 heeft gelijk. Het is aan de gebruiker om dan de risico's af te wegen.
- MDF is natuurlijk met een goed raamwerk inzetbaar. Gezien het feit, dat rjr er met de hand spijkertjes in kan drukken, geeft al aan dat het niet erg sterk is.
- MDF is vergelijkbaar met beton zonder een raamwerk van staal.
- Multiplex kent lange vezels en deze zijn ook nog eens onder een hoek met elkaar verlijmd, waardoor er een sterk plaatmateriaal ontstaat.
- Wat Klaas Zondervan zegt van 12 mm kan. Ik ben daarin wat ouderwets en 18 zou mijn voorkeur hebben bij een overspanning van 600 mm. Maar ieder bepaald zijn eigen keus.

Ik heb geen idee hoe hoog uw tafelblad is maar een hoogte van 1 m is wel erg prettig werken. Een raster van 700 x 600 mm zou ik wel de 80 mm hoge latten willen gebruiken. Het is dan ook geen probleem om aan de bovenkant in de lat een gat te boren als doorvoergat voor bekabeling.

Ik weet ook niet hoe lang u de plaat al heeft liggen, maar ik heb er 1 van 1200 bij 630 mm die aan de korte kanten is ondersteund en aan 1 lange kant in het midden. Deze ligt er nu drie jaar als plank voor sjaals en een hoed en deze is aan de achterkant links en rechts van de ondersteuning 7 mm door gezakt en aan de voorkant 38 mm.

Wat het schilderen van MDF betreft: tijdens het productie proces worden de platen onder druk tussen walsen geperst. Om te voorkomen, dat de vezels aan de walsen kleven, wordt op de walsen paraffine-achtig smeermiddel gebruikt. Dit zit dus ook op de platen en geeft een heel lichte bescherming tegen water. Maar als het water er langer op ligt, dan neemt de plaat het vocht op en gaat zwellen. Op die plek komen de vezels daardoor los en verzwakken de plaat.
Zou u de platen echt willen gebruiken, dan zou ik ze met terpentine afnemen en rondom goed in een grondverf zitten. Dan een goed rasterframe eronder.
Ik zou mij niet veel aantrekken van een mogelijk conflict met een wisselaandrijving of wat dan ook. Bij het gebruik van 80 mm hoge latten kunt u ook nog wel plaatselijk een 20 - 25 mm aan de bovenkant weghalen. Het zal meestal niet nodig zijn.

Mijn persoonlijke ervaringen met MDF zijn niet best. Gezien wat BR-59 toevoegt over de schadelijke effecten is het voor mij wel helder: Die doorgebogen plank gaat mijn huis uit en gaat naar het chemisch afval.

Door met alle informatie, die u aangereikt uw voordeel mee. Veel succes met uw keuze.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #53 Gepost op: 14 januari 2020, 21:43:49 »
- Wat Klaas Zondervan zegt van 12 mm kan. Ik ben daarin wat ouderwets en 18 zou mijn voorkeur hebben bij een overspanning van 600 mm. Maar ieder bepaald zijn eigen keus.
Ik ben zelf ook begonnen met vuren planken en spaanplaten van 18mm, omdat ik dacht dat het bombestendig moest zijn. Maar in de loop van de tijd ben ik steeds lichter gaan bouwen, en alles in populieren triplex/multiplex.
Bij mijn huidige spoorbaan in aanbouw is het hoofdgeraamte gemaakt van 9mm, het spoordek van 6mm (alleen onder de sporen) en daaronder verstijvingsribben van 4mm. Dit alles volgens de al eerder genoemde doosconstructie.
Voor een idee over hoe dat in elkaar zit, kijk in mijn bouwdraadje Uit en Thuis.
Populierentriplex weegt van zichzelf al de helft van MDF, en door dunnere plaat te gebruiken wordt het nog lichter.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #54 Gepost op: 14 januari 2020, 21:57:23 »
Heeft iemand idee of populieren triplex van 12mm minder/meer doorbuigt dan MDF van 18mm? Dan heb ik een beetje referentie, omdat ik weet wat MDF doet.

Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #55 Gepost op: 15 januari 2020, 07:57:37 »
Deze vraag is min of meer al beantwoord door Klaas Zondervan.

Kijk wat u zelf wilt.
a. MDF gebruiken, prima
b. MDF onbehandeld gebruiken, prima
c. MDF gebruiken zonder frame, kan, maar is onverstandig
d. MDF gebruiken met frame, prima

ad a.: r.i.u.b.
ad b.: mits de ruimte goed geventileerd wordt, zodat de concentratie formaldehyde gassen zo laag mogelijk blijft.
          Behandelen door te verven (afsluiten) heeft hierop een positief effect,
          maar beschadigingen (schroeven, boren, zagen) kan het effect teniet doen.
ad c.: gebaseerd op ervaringen van collegae
ad d.: gebaseerd op ervaringen van collegae

Een groot verschil tussen MDF en multiplex is dat MDF puntbelastingen minder goed verdraagt. De korte vezels van het materiaal zijn hiervan de oorzaak. De langere vezels binnen multiplex en de hoek van de verschillende lagen zorgen voor een groot toelaatbare puntbelasting.
Natuurlijk is het een feit, dat des te dikker het materiaal is, des te meer het kan dragen, maar het nadeel daarvan is dat er dus ook sprake is van een hoog eigen gewicht.

Conclusie: gebruikt u de MDF, dan heeft u nu veel informatie. Het is aan u om te bepalen, welk materiaal u gaat gebruiken, hoe en waarom.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #56 Gepost op: 15 januari 2020, 08:21:43 »
hoi,

Heeft iemand idee of populieren triplex van 12mm minder/meer doorbuigt dan MDF van 18mm? Dan heb ik een beetje referentie, omdat ik weet wat MDF doet.

Minder. Dit omdat peppel multiplex lagen zijn en geen "geperste" vezels met een hars. Trouwens het is meestal multiplex. Triplex is officieel 3 lagen, dat komt alleen maar voor bij de hele dunne materialen / platen. Ik heb nu   2 banen o.a. Poggendam met populieren multiplex gedaan. Ik heb een testbaan / speelbaan ook met multiplex gedaan. Een testspoor met MDF begin nu na een paar jaar al door te zakken (kruipen). Ondanks dat er stroken onder zitten. Het ding wordt namelijk maar op 2 punten ondersteund wordt.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2020, 08:23:44 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #57 Gepost op: 15 januari 2020, 08:31:56 »
thnx

Bij praxis noemen ze het populieren TRIPLEX (12mm). Is dat dan het goede materiaal?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #58 Gepost op: 15 januari 2020, 09:14:18 »
Waarom blijf je steeds dezelfde vragen stellen? Laat je niet in de war brengen door de woorden triplex en multiplex. Die worden vaak door elkaar gebruikt. Bij ons op het bedrijf hadden we deuren die van 40 mm dik multiplex waren gemaakt. Maar onze timmerman noemde dat triplex.
De belangrijkste conclusie van deze discussie moet zijn: leg je plaat op een stevig raamwerk. De rest is bijzaak.

Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #59 Gepost op: 15 januari 2020, 09:36:46 »
 (y)