Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Fred
Vandaag om 13:58:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Jelmer
Vandaag om 13:58:38
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door nighttrain1
Vandaag om 13:55:38
Wissel wordt omgezet bij inrijden spoorsectie door VvKan
Vandaag om 13:45:12
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Edsko Hekman
Vandaag om 13:36:05
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 13:33:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Smalspoorfan
Vandaag om 13:16:23
MRDirect aansturen door JMRI door Gerard te Nuyl
Vandaag om 13:07:24
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door Scratchbuilt
Vandaag om 12:18:33
Fleischmann wagon type Rens van de NS door nederbelg
Vandaag om 11:51:44
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Jeronimos
Vandaag om 11:41:23
DR5000 en gelijkstroom door Ronald Halma
Vandaag om 11:32:41
H0 Krähehof zolder door ron.kraaijkamp
Vandaag om 11:32:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:22:29
Vraag over de Broekweg in Leiden? door Peter Kleton
Vandaag om 10:43:33
keerlus door Kees28
Vandaag om 10:26:19
Tram bord door Chris Westerduin
Vandaag om 10:16:31
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:17
Rocky Rail 2019 door Arjan6511
Vandaag om 09:59:13
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
Vandaag om 09:58:15
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 09:52:20
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
Vandaag om 09:34:28
Ombouw Marklin naar Fleischmann? door Jan-Peter
Vandaag om 09:05:30
Duidelijke foto('s) gezocht van het oude station Culemborg (m.n. perronzijde) door Jeronimos
Vandaag om 09:02:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Floris
Vandaag om 08:35:04
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Floris
Vandaag om 08:11:34
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Gerke
Vandaag om 08:02:31
Märklin bovenleiding bruikbaar voor Fleischmann modelbaan? door Quinzeedied
Vandaag om 07:59:22
Bob Ross tentoonstelling door Tulpendaal
Vandaag om 06:22:45
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 06:06:59
  

Auteur Topic: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve  (gelezen 11049 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7240
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #75 Gepost op: 19 februari 2020, 11:42:01 »
Jongens, teken het nou gewoon even uit in anyrail of een ander programma. Voor dit soort dingen is de gratis versie vaak voldoende:


Je wint nog niet eens 10 centimeter.

Ik ben even aan het stoeien geweest. Met 1 perron en wat dubbelspoor enzo kan je tot dit komen:


Goederentreinen kunnen binnenkomen op het buitenste spoor. En uitgerangeerd worden via datzelfde buitenste spoor naar het rangeerterrein. Personentreinen komen binnen via het binnenste spoor en kunnen stoppen bij een perron. Het blijft kort, maar nu kan er tenminste nog net een korte lok (1100) met drie rijtuigen (plan E) staan. De wisselverbinding vooraan is leuk als een rangeerlok met wagons staat te wachten om goederenwagons aan te koppelen aan een goederentrein die via het binnenste spoor naar het goederenspoor rijdt. Het geeft wat afwisseling.

Maar het is nog steeds niet veel. Wil je meer, dan zul je sporen moeten schrappen. Misschien geef ik zo een voorzet tot een ander idee?

Groet,
Michel

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2020, 11:45:06 door tothebeach »

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #76 Gepost op: 19 februari 2020, 11:44:24 »
Zo jammer dat ik nu op kantoor zit, mijn vingers jeuken om verder te gaan bouwen....

Vanavond maar verder met het afbouwen van de tafel, de onderbouw in ieder geval, misschien ook al het blad er op.

Wel heel leuk om te zien dat er zo goed meegedacht word en dat ik zoveel tips krijg, dank daarvoor mensen....

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #77 Gepost op: 19 februari 2020, 12:11:15 »
Ja, dat bedoelde ik  ;D. Niet iedereen heeft Anyrail direct beschikbaar (ik bv thuis wel, maar op het werk niet  :-X). Daarom het kladje. Maar mooi Michel dat je het in Anyrail hebt kunnen zetten!

10cm winst is niet heel veel, wel dat je alle sporen doorgaand zijn. Eventueel kan je kijken voor een meegebogen wissel in de laatste bocht (rechtsboven), daar win je bv wel 20 cm mee. Ideaal is dat niet, omdat de spoorafstand bij meegebogen wissels niet uitkomt op dubbelspoor. Maar door het meegebogen wissel verder in het spoor te plaatsen (en dan R1 en R2 gebruiken als uitgaande sporen) kan het misschien wel.

De 2e optie van Michel vind ik overigens wel het fraaiste. De sporen voor het station kan je als wachtsporen gebruiken, dan kan je bv een trein opstellen/laten inhalen. Geeft wat meer mogelijkheden. Misschien kan je R2 in de binnenbocht ook kwijt, dan heb je daar 3 sporen? Het is maar even om mee te denken  ;D

Bart, het is uiteindelijk jouw baantje, ik ben benieuwd naar je uitwerking (y)

Groeten,
Rogier

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #78 Gepost op: 19 februari 2020, 12:27:26 »
Dit gepuzzel en uitzoekwerk vind ik net zo leuk als het daadwerkelijke bouwen.

Ik heb wel wat aan jullie tips, we gaan ook zien welk idee ik mogelijk ga adopteren...
Blij ben ik er zeker mee.

thanks.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #79 Gepost op: 19 februari 2020, 13:04:29 »
Deze van Michel vind ik wel heel erg leuk en aardig zoals ik het in mijn hoofd heb.



Hier ga ik als eerste mee verder experimenteren.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7240
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #80 Gepost op: 19 februari 2020, 14:07:31 »
Mocht je dan met personentreinen willen stoppen dan zou ik de perrons links in de bogen leggen. Dan krijg je grotere lengte en kan er meer stoppen dan alleen Plan V of een sprinter. Het rechterdeel is dan 'opstelterrein ofzo.

Ja, dat bedoelde ik  ;D. Niet iedereen heeft Anyrail direct beschikbaar (ik bv thuis wel, maar op het werk niet  :-X). Daarom het kladje. Maar mooi Michel dat je het in Anyrail hebt kunnen zetten!

10cm winst is niet heel veel, wel dat je alle sporen doorgaand zijn. Eventueel kan je kijken voor een meegebogen wissel in de laatste bocht (rechtsboven), daar win je bv wel 20 cm mee. Ideaal is dat niet, omdat de spoorafstand bij meegebogen wissels niet uitkomt op dubbelspoor. Maar door het meegebogen wissel verder in het spoor te plaatsen (en dan R1 en R2 gebruiken als uitgaande sporen) kan het misschien wel.

Het was ook niet lullig bedoeld, maar een kladje of een railprogramma maakt wel een wereld van verschil.
Dat van die boogwissels zou ik nog steeds niet doen, je wint er wel iets mee, maar niet genoeg. Daarnaast is dat R1, dus veel boog houd je niet over. Rechts boven zit maar weinig ruimte.  Beter is om de het spoor al te splitsen voordat je de R4boog (links) in gaat. Daar heb je de ruimte en kan je spoorlengte te creëren.

@ Bart: ik ben benieuwd naar je uitwerkingen.

Groet,
Michel


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #81 Gepost op: 19 februari 2020, 14:56:17 »
Hee Michel,

Je hebt gelijk, het modelspooroog is altijd ietsjes te optimistisch  ;D. Uitleggen op de baan of puzzelen met Anyrail oid werkt erg verhelderend. Beide heb ik gedaan voor mijn (kleine) baan op de vliering, weinig ruimte en toch maximaal rijlengte en beetje realistische treinlengte hebben. Is ook deel van de hobby!

@ Bart: bij de optie die je wil hou je wel het "probleem" dat je van de opstelsporen niet zomaar weer weg kan rijden. Tis maar een tip  :angel:

Groeten,
Rogier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7240
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #82 Gepost op: 19 februari 2020, 15:19:33 »
Uitleggen op de baan (...)

Zo werk ik ook meestal :) En dan met een marker (evt met liniaal) aangeven hoe het sporen verloop is. Treinen er op plaatsen en dan zie je de knelpunten (of het fantastisch uitgedachte sporenverloop, maar dat is mij nog niet overkomen ;))

oh, en iets anders: Als je die groene vezelplaat als ondergrond gebruikt, moet je deze ontzettend goed verven. De tubes van de Action zijn daar goed genoeg voor. Twee lagen verf en die vezels plagen je niet meer, zowel bij de rails en treinen als bij het verwerken van van alles op het landschapgebeuren.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2020, 15:37:16 door tothebeach. Reden: tekst toegevoegd »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
  • Metrop-Märklin
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #83 Gepost op: 19 februari 2020, 15:26:07 »
Ik heb even wat linkjes toegevoegd over het 3-weg wissel gebeuren.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #84 Gepost op: 19 februari 2020, 21:41:40 »
Ik heb even een en ander op de tafel uitgelegd, puur met standaard bochten de R4, R2 en R1 die ik heb met nog wat passtukken.

Het past er op maar ik weet het nog niet.....



Ik ga hier eens mee verder stoeien.



Speels is het wel maar over de kruizing ben ik nog lang niet tevreden.
Daar kan een mooiere voor aangeschaft worden.....
En er is inderdaad nogal weinig perronlengte zo.




Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1257
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #85 Gepost op: 20 februari 2020, 01:35:45 »
Op de tekening lijkt het inderdaad op een 15 graden kruising en op je tafel een 30 graden kruising.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #86 Gepost op: 20 februari 2020, 08:36:25 »
Klopt, het is de enige kruizing die ik in huis heb.

Ik vind het zo nog erg een rommeltje en zoals ik al zei erg weinig perronlengte.

Vanavond ga ik weer verder met de tafel, er moet nog een en ander aan de onderbouw afgemaakt worden.

Daarna ga ik eens wat anders op de tafel uitleggen, een van de andere ideetjes.

Mogelijk dat die kruizing verhuisd gaat worden naar een rangeergedeelte.....

groeten, Bart

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7240
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #87 Gepost op: 20 februari 2020, 09:50:56 »
Je kunt natuurlijk ook het perron aan de binnenzijde van de linkerboog leggen. Daar stoppen dan de personentreinen, nadat ze de andere lus genomen hebben. Goederentreinen rijden gewoon door over de buitenste lus.
Efficiënt? Nee, leuk? Miscchien wel :)

Groet,
Michel

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #88 Gepost op: 20 februari 2020, 16:13:41 »
Op de tekening lijkt het inderdaad op een 15 graden kruising en op je tafel een 30 graden kruising.

Mvg, Erich

Ik zie bij Fleischmann enkel de 18 graden kruising, ik ga ervan uit dat je die bedoelt ?
Als ik dan met een tegenboog (6138) weer parallel kom ziet het er meteen minder rommelig uit misschien.

En passen mijn dubbelspoorsportalen ook beter.

Nu nog 15 stuks R3 6131 aanschaffen.......
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2020, 16:36:24 door valkyrienineball »

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1257
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #89 Gepost op: 20 februari 2020, 17:34:44 »
Ja, ik zie het.
Bij Fleischmann Profi rail 18 graden, bij de Modelrail is/was het 15 graden.
Heb zelf nog wat modelrail liggen, maar gebruik nu Roco-line.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums