Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 14:15:25
REE 2020 door Rondje_HO
Vandaag om 14:06:16
MRDirect aansturen door JMRI door MRdirect
Vandaag om 14:05:50
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Fred
Vandaag om 13:58:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Jelmer
Vandaag om 13:58:38
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door nighttrain1
Vandaag om 13:55:38
Wissel wordt omgezet bij inrijden spoorsectie door VvKan
Vandaag om 13:45:12
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Edsko Hekman
Vandaag om 13:36:05
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 13:33:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Smalspoorfan
Vandaag om 13:16:23
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door Scratchbuilt
Vandaag om 12:18:33
Fleischmann wagon type Rens van de NS door nederbelg
Vandaag om 11:51:44
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Jeronimos
Vandaag om 11:41:23
DR5000 en gelijkstroom door Ronald Halma
Vandaag om 11:32:41
H0 Krähehof zolder door ron.kraaijkamp
Vandaag om 11:32:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:22:29
Vraag over de Broekweg in Leiden? door Peter Kleton
Vandaag om 10:43:33
keerlus door Kees28
Vandaag om 10:26:19
Tram bord door Chris Westerduin
Vandaag om 10:16:31
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:17
Rocky Rail 2019 door Arjan6511
Vandaag om 09:59:13
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
Vandaag om 09:58:15
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 09:52:20
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
Vandaag om 09:34:28
Ombouw Marklin naar Fleischmann? door Jan-Peter
Vandaag om 09:05:30
Duidelijke foto('s) gezocht van het oude station Culemborg (m.n. perronzijde) door Jeronimos
Vandaag om 09:02:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Floris
Vandaag om 08:35:04
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Floris
Vandaag om 08:11:34
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Gerke
Vandaag om 08:02:31
Märklin bovenleiding bruikbaar voor Fleischmann modelbaan? door Quinzeedied
Vandaag om 07:59:22
  

Auteur Topic: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve  (gelezen 11050 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 863
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #60 Gepost op: 18 februari 2020, 15:35:45 »
Hallo,

Op zich al een aardig sporenplan. Toch ontgaat mij de logica van de kruising. het is natuurlijk wel leuk maar wordt wel een bottleneck in je exploitatie van de baan.

succes jandcargo

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #61 Gepost op: 18 februari 2020, 15:52:13 »
Hoi,

Ik vraag mij af waarom je de keerlus dubbelsporig wilt maken? In principe heb je aan een enkel spoor voldoende. Je zou het binnenste spoor (R3) kunnen gebruiken als keerlus, dan zou je de buitenste kunnen koppelen aan het station. daarmee kan je het station langer maken ( al eerder met wissels beginnen) zodat je ook wat perronlengte over houdt. Ik denk namelijk dat je, als je je plan op schaal of 1:1 uitlegt, geen tot weinig perronlengte overhoudt.

Succes!

Groeten,
Rogier

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #62 Gepost op: 18 februari 2020, 16:00:00 »
Op deze manier heb ik, als ik het goed uitgedacht heb, geen keerlus gemaakt door de kruizing te gebruiken..

Ik kan me natuurlijk vergissen maar op deze manier verwacht ik geen kortsluiting en kom ik via een omloop weer terug op de hoofdbaan.
De secties bij het kleine stationnetje hoeven van mij niet superlang te worden.

Met twee wissels tegelijk geschakeld kan ik twee treinen elkaar laten inhalen ook nog hiermee.
De ene rechtsaf naar het station en de andere rechtdoor naar de hoofdbaan.

Ik geloof dat ik eerst eens dit ga uitproberen zo.

Wel leuk dat er meegekeken en gedacht word.


valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #63 Gepost op: 18 februari 2020, 16:18:13 »
Even een klein vraagje wat de wissels betreft.

Ik heb een driewegwissel die ik zou kunnen inzetten voor de aftakking naar het station.
Kun je die tegelijk laten schakelen met een gewone wissel ?

dwz linksaf is op de hoofdbaan blijven, middelste baan naar station en de omloop richting de kruizing op de rechtse aftakking.

Is die schakeling mogelijk?

Ik gebruik daarvoor de groene wisselschakelaar van Fleischmann.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
  • Metrop-Märklin
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #64 Gepost op: 18 februari 2020, 18:50:57 »
Je zou de diodentruc voor 3-wegwissels kunnen gebruiken ....
Analoog heeft dat zin. Een driewegwissel schakel je alsof het twee losse wissels zijn, maar omdat de tongen van die twee wissels binnen elkaar liggen, moet de stand <beide rechtuit> de voorkeurstand zijn om te kunnen kiezen tussen links, rechts en midden. De toegevoegde link verwijst naar een Piko-A 3-weg wissel voorbeeld met dioden.

Je kunt er op verschillende manieren naar kijken: als je uitgaat van Fleischmann handschakelaars, dan geeft bij een normale wissel de stand van de handel (op of neer) aan hoe het wissel ligt (afbuigend of rechtuit). Maar bij twee in elkaar geschoven wissels, ziet dat er al iets anders uit, en als je de rechtuit-wisselstanden door diodes gelijk schakelt, dan worden de fysieke handel-standen niets zeggend. Drieweg-wissel-dioden-schakeling geeft analoog een voordeel bij het schakelen van wissels door schakelrails of reedcontacten (treinbeïnvloeding op afstand).

Nog even 2 draadjes over driewegwissel Fleischmann schakelschema en Fleischmann 3weg-wissel (met 3x2 dioden in schema van Klaas Z en 72sonett); daar liep ik toevallig vandaag tegen aan.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2020, 15:47:40 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #65 Gepost op: 18 februari 2020, 22:37:40 »
Die diodentruc ken ik helaas niet.

Ik dacht een normale wissel en een drieweg wissel samen te schakelen, ik heb een Trafo 6755 die volgens mij dat wel moet aankunnen.

Kan ik hier ergens info over vinden ?

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11543
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #66 Gepost op: 19 februari 2020, 10:00:48 »
Dit schetsje:

Dank je wel Martin.

Ik ben een beetje mijn baanplan aan het bedenken voor deze eerste tafel.

Een schetsje...



Dat moet hier op?:

Vandaag heb ik een begin gemaakt met de eerste tafel van 235 x 120 cm.
Er is nog een en ander te monteren maar ik kon het niet laten om even wat rails uit te leggen om te zien of wat ik in mijn hoofd heb ook te realiseren is.



Met alle respect, maar ik denk dat je een beetje optimistisch getekend hebt..... dat gaat namelijk nooit passen. Maak een tekening op schaal met de werkelijke radiussen en lengtes van de wissels. Dan zul je zien dat je echt ruimte tekort gaat komen.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #67 Gepost op: 19 februari 2020, 10:09:03 »
Als het niet past dan maak ik het pas.....

Ik heb gisteren de plaat gehaald die op de tafel moet komen, ben nog bezig met de onderbouw.

Zodra ik de gelegenheid heb om het rails goed op de tafel uit te leggen neem ik natuurlijk weer een paar nieuwe foto's.

Wordt vervolgd.....


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19727
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #68 Gepost op: 19 februari 2020, 10:11:48 »
Je hebt wel de radiator opgesloten. De rechterkant van de tafel zal dan lekker warm worden.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #69 Gepost op: 19 februari 2020, 10:29:40 »
Klaas, ik hou wat ruimte vrij naast naast de tafel, het komt niet over de verwarming heen te staan.

Ik zat ook nog met het idee in mijn hoofd om die kant dicht te maken en daar een reflecterende isolatielaag aan te brengen.

De warmte kan dus wel weg de kamer in.

Ideaal is het niet maar die verwarming gebruik ik weinig.

groeten,  Bart

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7240
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #70 Gepost op: 19 februari 2020, 10:34:16 »
Ben even aan het puzzelen geweest met wat Fleischmann Profirails. Ik heb even snel alleen de binnenbaan neergelegd om te kijken of de lus past. En die past wel, maar dan zit je met je station. En dat lijkt niet mogelijk:


Maar na een beetje gepuzzel met wat fabrieksbogen is het wel te doen. Maar het wordt wel erg krap. Misschien dat de praktijk wat geduldiger is. Maar meestal is dat omgekeerd.


Ik vind het principe best wel grappig eigenlijk. Een dubbele keerlus uiteengedraaid. Maar het zal mooier zijn als je net iets meer ruimte hebt, pak um beet een metertje erbij. Dan wordt het beeld wat rustiger. En je krijgt meer perronlengte. Ik heb je openingspost gelezen en een lok met 1 of 2 rijtuigen kunnen er net staan. Plan V of een sprinter ook, maar daar houdt het wel mee op. Dus de vraag is of je dit plan wel door moet zetten.

Succes.

Groet,
Michel


Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11543
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #71 Gepost op: 19 februari 2020, 10:49:44 »
Als het niet past dan maak ik het pas.....

Tja, het is goed advies.... gebaseerd op ervaringen uit verleden...

Ik heb je openingspost gelezen en een lok met 1 of 2 rijtuigen kunnen er net staan. Plan V of een sprinter ook, maar daar houdt het wel mee op. Dus de vraag is of je dit plan wel door moet zetten.


Precies ;)

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #72 Gepost op: 19 februari 2020, 10:51:31 »
Hee, dank je Michel.

Wat je daar hebt uitgelegd komt aardig overeen met wat ik in mijn hoofd heb.
Ik ben helaas wel gebonden aan de breedte van de tafel, anders kom ik mijn mancave niet meer binnen.

Het gaat dus schipperen worden met de ruimte, mogelijk dat ik de buitenste bocht in R4 laat (is 60 cm breed op de tafel en daarna het R3 laat worden richting de eerste wissel.
Dat scheelt dan weer wat ruimte.

Bij al mijn banen werk ik op deze manier, ook met de tuinbaan waar ik meerdere zulke lussen heb gemaakt en daar ook kruizingen gebruik.
Gewoon uitleggen op de tafel, kijken of het past en past het niet dan op zoek naar de praktische oplossing.

De enige constante die ik in ieder geval wilde was de R4 bocht en alles uit laten komen aan de rechterkant dubbelspoors zodat daar de aansluiting kan komen richting de andere kant van de kamer.

De rest komt daarna vanzelf.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #73 Gepost op: 19 februari 2020, 11:10:11 »
Hee Bart,

Ik was nogmaals je oude post met baanplan aan het lezen en een beetje mee aan het puzzelen, zie ik zowaar weer 5 reacties. Het leeft wel in elk geval  ;D.

Nadeel van je huidige layout is dat je de 2 doodlopende perronsporen alleen kan binnen rijden, je kan niet in de terugweg vertrekken zonder dat je de gehele baan "tegen het verkeer" inrijdt. In dat geval zal je dus wel een soort keerlus-electronica moeten maken en ergens nog overloopwissels om van het ene naar het andere spoor te gaan. Dat is denk ik niet je bedoeling? Gezien je eerdere posts denk ik van niet.

Mag ik het volgende idee opperen? De R4 bocht is volgens mij vereiste, direct daarna beginnen met wissels voor station. Het mooiste is als je het station diagonaal legt. Dat lijkt leuk én je hebt diagonaal de meeste rijlengte. Dan aan het eind van het station middels de driewegwissel en R1 weer terug naar de andere tafel/brug. Ik heb het even heel snel op papier gezet....



Wel een heel stuk simpeler (saai?) maar wel meer ruimte voor scenery en je loopt niet dood. Als optie kan je evt voorlangs nog een rangeerterrein/locdepot maken. Alleen heb je dan een uithaalspoor nodig links van het station, zodat je wel weer in het station kan komen. Bovendien, kan je het 3-weg wissel zo aansluiten zonder aandrijving (wordt namelijk alleen open gereden). Scheelt ook weer nadenken  ;D.

Succes!

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11543
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #74 Gepost op: 19 februari 2020, 11:34:47 »
Hee, dank je Michel.


Ik ben dan geen Michiel maar jij ook bedankt. I rest my case ;)